Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chrysler Voyager 2.5crd - dogrzewacz nie działa, ciężko odpala

bogajder 17 Feb 2011 10:28 20782 21
e-mierniki
  • #1
    bogajder
    Level 9  
    Witam serdecznie.
    Kupiłem niedawno Voyagera 2.5 crd 2003r. i prawie wszystko jest ok oprócz tego, że ciężko odpala rano na mrozie podgrzewam świece ze 4 razy i dopiero zaskakuje a przy tym po uruchomieniu kopci na siwo i po chwili przestaje.
    Następna sprawa to taka, że posiadam podgrzewacz ale chyba nie działa bo sprawdzałem i na zimny i na ciepły silniku ale z tej rurki nic nie dmucha pod spodem samochodu.
    Czy może się go gdzieś załącza?
    Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.
  • e-mierniki
  • #2
    Zbychul
    Level 21  
    Najpierw sprawdź czy wszystkie świece są sprawne i czy wszystkie dostają prąd.
    W tych autach po zgaśnięciu kontrolki świec w dalszym ciągu są one grzane (gdzieś to miałem, ale nie mogę znaleźć - ok. 2 x dłużej niż świeci ta kontrolka).
    Webasto się załącza automatycznie (przy klimie manualnej po ustawieniu grzania na maxa). Może poprzedni właściciel rozłączył wtyczkę ?
    Sprawdź czy dochodzi napięcie:
    Chrysler Voyager 2.5crd - dogrzewacz nie działa, ciężko odpala
    na próbę możesz na chwilę (przy podłączonej wtyczce) zewrzeć do masy ten kabelek zaznaczony na zdjęciu. Jeśli webasto jest sprawne to powinno zastartować, jak nie to musisz podłączyć webasto pod komuter diagnostyczny.
    I pamiętaj, że jeśli paliwa masz mniej niż ok. 1/3 na wskaźniku to webasto nie będzie działać.
  • #3
    bogajder
    Level 9  
    dzięki za radę na pewno to sprawdzę i napiszę. Mówisz manualnym sterowaniu a jak jest z klimatronikiem? czy też załącza się automatycznie?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeszcze jedno mi się przypomniało bo mam jeszcze walnięty termostat bo temperatura nie rośnie w miejskim ruchu a na autostradzie przy wysokich obrotach rośnie. Czy to może być powodem że dogrzewacz nie działa?
  • #4
    Zbychul
    Level 21  
    Też automatycznie, ale przy ustawieniu temeratury powyżej bodajże 24 czy 26 st. chodzi non-stop (z tego co wiem).
    Webasto powinno zawsze startować przy temp. zewnętrznej poniżej 10st. C
    Czujnik temperatury jest gdzieś za przednim zderzakiem na belce.

    To czy masz niesprawny termostat sprawdź ręką temperaturę węży do chłodnicy w trakcie rozgrzewania. Nowoczesne diesle oddają tak mało ciepła, że bez sprawnego dodatkowego dogrzewacza przy niewielkim obciążeniu silnika nie ma szans na szybkie nagrzanie.
  • #5
    bogajder
    Level 9  
    Właśnie sprawdziłem tak jak mówiłeś spiąłem kabel z masą i zadziałało ale teraz mam pytanie czy to ma być tak podłączone cały czas? bo jak odłączyłem to przestało działać i teraz nie wiem jak ma być.

    Dodano po 17 [minuty]:

    co do węży od chłodnicy robią się zaledwie lekko ciepłe

    Dodano po 28 [minuty]:

    A może jeszcze powiesz mi bo poprzedni właściciel powiedział mi że w tym samochodzie jest łańcuch rozrządu czy to możliwe? z tego co czytam to większość osób pisze że jest pasek.
  • e-mierniki
  • #6
    Zbychul
    Level 21  
    1. Podanie masy na ten przewód daje możliwość prowizorycznego wysterowania webasto. Ja mam tak to przerobione bo nie odpowiadała mi koncepcja fabryki tj. uruchamianie tylko przy prawie max. nastawieniu ogrzewania - mam dołożony "pstryczek" + dodatkowe pompki.
    Nie może być zwarte na stałe, bo wtedy webasto chodzi stale, nawet po wyłączeniu silnika, a wtedy jeśli nie masz dołożonej pompki wymuszającej obieg płynu chłodzącego po chwili webasto się przegrzeje i wyłączy zapamiętując błąd, a po kilku razach pewnie się zablokuje.
    Z tego wniosek, że szwankuje sterowanie webasta, a to jest realizowane przez magistralę danych auta. Masz dwa wyjścia: albo załóż pstryczek z przekaźnikiem,albo jak nie lubisz przeróbek, które niektórzy nazywają druciarstwem to znajdź dobrego elektryka od amerykanów co do prostych i tanich nie należy.
    2. W zasadzie węże do chłodnicy powinny być zupełnie zimne do momentu otwarcia termostatu, w przeciwnym wypadku świadczy to o jego uszkodzeniu. Na szczęście ostatnio ich ceny zdecydowanie spadły, ale dojście przy wymianie jest masakryczne.
    3.W CRD nigdy nie było łańcuchów, tylko paski.
  • #7
    bogajder
    Level 9  
    dzisiaj niestety nie odpaliłem więc wymieniłem świece ale chciałem sprawdzić czy dochodzi napięcie do świec ale nie wiem czy dobrze to robię bo mi nic nie wskazywało. Mianowicie plus od miernika wsadziłem do fajki a minus do masy i wlączylem zapłon. czy to tak się robi? jutro jadę wymienić rozrząd i termostat to napiszę czy się coś zmieniło.
  • #8
    Zbychul
    Level 21  
    prawdopodobnie masz niesprawny przekaźnik:
    Chrysler Voyager 2.5crd - dogrzewacz nie działa, ciężko odpala
    to ten na rysunku ostatni z prawej.
    Ewentualnie może być uszkodzenie tzw. bezpiecznika, który jest gdzieś po drodze w przewodzie doprowadzającym prąd do przekaźnika (nie widać go z wierzchu)
  • #9
    bogajder
    Level 9  
    A czy dobrze sprawdzałem ten prąd na świecach? Jutro sprawdzę ten przekaźnik tylko czy jest jakaś metoda by to sprawdzić?
  • #10
    Zbychul
    Level 21  
    dobrze, dobrze :D
    Choć jeszcze lepiej to podłączyć żarówkę reflektorową, lub z kierunkowskazu / stopu kabelkami tak jak miernik - jeden przewód do masy drugi w fajkę.
    Ma świecić chwilę (zależną od temperatury ) po włączeniu samej stacyjki, ale również chwilę po odpaleniu silnika.
    Przekaźnik prosto - jak w fajce nie ma prądu to i na wyjściu przekaźnika pewnie też nie ma. Sprawdź czy na wejściu przekaźnika jest STALE prąd. Sprawdzasz grube kable.
  • #11
    bogajder
    Level 9  
    Dałem dzisiaj samochód do warsztatu na wymianę rozrządu i na wymianę termostatu. Kazałem też sprawdzić ten przekaźnik. Mam jeszcze jeden objaw który mnie niepokoi mianowicie coś mi chyba rzęzi w skrzyni albo w sprzęgle.Ten dziwny odgłos pojawia się na zimnym silniku i na rozgrzanym. Kiedy nacisnę sprzęgło wszystko się uspokaja i jest ok. Ale z tego co wiem łożysko sprzęgła jak jest zużyte hałasuje po naciśnięciu sprzęgła a u mnie jest na odwrót. Nie wiem czy nie wsadził mnie ktoś na minę z tym samochodem.
  • #12
    Zbychul
    Level 21  
    W tym to akurat Tobie nie pomogę :cry:

    Sądzę, że taka jest nasza szara rzeczywistość: w 90% aut sprzedawanych właściciele na końcu nie nie robią "bo przecież i tak idzie do ludzi".
    Ciesz się, że nie musiałeś tak jak ja "na dzień dobry" wymienić wszystkich podpicowanych wtrysków - drobne 5,6 tys. zł :D
  • #13
    bogajder
    Level 9  
    Wszystko się wyjaśniło co do prądu na świecach była wysunięta wsuwka w tym przekaźniku i teraz działa. Samochodu jeszcze nie odebrałem ale jak odbiorę to sprawdzę jeszcze czy coś się zmieniło odnośnie podgrzewacza. Na razie dzięki za pomoc i porady. Więcej napiszę jak już odbiorę auto
  • #14
    andco
    Level 13  
    bogajder wrote:
    Mam jeszcze jeden objaw który mnie niepokoi mianowicie coś mi chyba rzęzi w skrzyni albo w sprzęgle.Ten dziwny odgłos pojawia się na zimnym silniku i na rozgrzanym. Kiedy nacisnę sprzęgło wszystko się uspokaja i jest ok. Ale z tego co wiem łożysko sprzęgła jak jest zużyte hałasuje po naciśnięciu sprzęgła a u mnie jest na odwrót.


    to łożysko w skrzyni biegów zapewne.
    Twierdzę tak, bo miałem kiedyś omegę, która hałasowała "na luzie" do momentu naciśnięcia sprzęgła.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Zbychul wrote:
    wymienić wszystkich podpicowanych wtrysków - drobne 5,6 tys. zł :D


    Przepraszam, ale czy mogę zapytać o coś przy okazji mowy o wtryskach... co mogę zrobić we własnym zakresie, jeśli widzę bombelki i wyciek z tego najgrubszego elementu wkręconego w głowicę?

    Dziekuję za odp.
  • #15
    Zbychul
    Level 21  
    Musiałbyś napisać o co i w którym miejscu na zdjęciu, biega :?:
    Chrysler Voyager 2.5crd - dogrzewacz nie działa, ciężko odpala
  • #16
    andco
    Level 13  
    Zbychul wrote:
    Musiałbyś napisać...


    dziękuję za odpisanie. Akurat nie ten silnik mam (96r), ale nieważne. Teraz nie zrobię zdjęcia zatem słowami opiszę to tak:
    wyciek jest na samym gwincie, między głowicą a dolną częścią wtrysku. Pierwszy wtrysk od prawej. Bąbelkuje, delikatnie sączy się i spływa w dół po bloku (paliwo? olej?)
    Pół roku temu działo się j/w po jednorazowym zatankowaniu baku BIOESTREM. Od wtedy nie nalałem tego już więcej i jakoś przestało wyciekać. ON nalewam "w markecie na T" i od miesiąca czasu jest znów ten wyciek. Widać dostali paliwo na estrze lub innym rozpuszczalniku i znalazło sobie drogę, albo po prostu zmęczył się materiał. Tak czy owak, chcę zaradzić wyciekowi, ale najpierw minimalnym nakładem $...
  • #17
    Zbychul
    Level 21  
    Z opisu domyślam się, że to uszczelka/podkładka pod wtryskiem, w moim roczniku są inne wtryski i podkładka jest bodajże mosiężna, a najlepsze jest to, że w isntrukcji jak wół stoi że przy każdym wykręcaniu należy dać nową, ale medal temu któremu uda się bez problemu kupić nową. Podobnych wiele, ale z własnego doświadczenia wiem, że nic nie warte.
  • #18
    bogajder
    Level 9  
    Witam ponownie
    Samochód odebrałem od mechanika i teraz zapala jak ta lala za pierwszym razem nawet przy -17 stopni wymieniłem rozrząd wszystkie filtry no i oczywiście termostat. wszystko chodzi super ogrzewanie wróciło oprócz tego grzechotania w skrzyni z tego co się dowiedziałem to możliwe że poszło jakieś łożysko igiełkowe ale nie mam pojęcia czy to warto naprawiać bo mechanik powiedział że można z tym jeździć. Ale czy mu wierzyć sam nie wiem chyba będę próbował to naprawić. Na razie dzięki za pomoc bo się przydała. Jak coś będę wiedział o tej skrzyni więcej na pewno dam znać. Pozdrawiam
  • #19
    andco
    Level 13  
    Zbychul wrote:
    Z opisu domyślam się, że to uszczelka/podkładka pod wtryskiem.


    No i dobra, dzięki. Bo jak zapytałem jednego w warsztacie o to samo, to już mi pokazywał cenę kompletu wtrysków. Postaram się o tę podkładkę zatem.

    Natomiast do tego kolegi, który o przydźwięku w skrzyni pisze. W żadnym przypadku nie daj się namówić na jakieś wymiany oleju w skrzyni. Jest to definitywna strata $ bez efektu. Anglików jest już tak wiele, że po prostu trzeba kupić drugą i wymienić... jeśli ci to zjawisko przeszkadza. Bo jeśli nie, to ta skrzynia jeszcze i 50 tys km zrobi, tylko jest ten dyskomfort.
  • #20
    Ireneusz121
    Level 1  
    Ja miałem podobny problem, wymieniłem kpl. sprzęgło i dwa łożyska w skrzyni biegów i przestało hałasować na wolnych obrotach. Ale prawdopodobnie wystarczyło wymienić tylko tarczę sprzęgła, gdyż pomimo, że była gruba, to miała luz na tulei w środku. Od tej pory gorzej wchodzi mi pierwszy i drugi bieg. Nie polecam dlatego robić dwóch rzeczy na raz. Sugeruję przyjrzeć się tylko tarczy. Wałek główny skrzyni w tym samochodzie ma tylko podparcie w dwóch miejscach, a nie trzech tak jak niemieckie auta i to może też mieć jakieś znaczenie.
  • #21
    harrychk
    Level 1  
    Witam. Ja mam takie pytanko co do tego podgrzewacza.Mam taki u siebie we Vojtku 2,5 crd i problem mam podobny jak mój przedmówca tzn, od jakiegoś czasu nie działa. Sprawdziłem czy działa dogrzewacz poprzez zwarcie przewodu do masy i zadziałał , po chwili się wyłączył-jest sprawny. Tak więc pytanie brzmi co jest uszkodzone skoro webasto jest sprawne a nie chce się załączyć-może to czujnik temperatury silnika??jeśli nie czujnik to co należy jeszcze sprawdzić. Z góry dzięki za pomoc.A i nie dodałem ze mój vojtek jest z 2001 r , i jeśli powodem usterki jest czujnik temperatury to gdzie go szukać.
  • #22
    Zbychul
    Level 21  
    Sprawdzałeś na wyłączonym silniku gdy webasto się samo wyłączyło ? bo przy pracującym silniku powinno chodzić tak długo jak zwierasz do masy.
    W poście 4 pisałem, że czujnik (temperatury zewnętrznej) jest gdzieś na przedniej poprzecznej belce pod chłodnicą, natomiast czujnik temp. silnika w tym nie bierze udziału. I jeszcze dla przypomnienia: paliwo ponad 1/3 baku i temperatura w kabinie ustawiona na maxa.