Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Passat 3BG podgrzewane fotele, gdzie czujnik temperatury?

17 Feb 2011 12:03 7192 16
  • Level 36  
    Witam

    Problem jest następujący w fotelu pasażera padł czujnik temperatury i fotel grzeje na maksa bez względu na ustawienie.

    Czy ktoś wie w którym dokładnie miejscu się znajduje i jak się do niego dobrać aby za dużo nie rozpruwać skóry itp.

    Generalnie mi to nie przesadza ale pasażerowie się skarżą że ich w d....e parzy.
    Jeśli jest to dość skomplikowana operacja to mam to gdzieś niech ich parzy, lub ewentualnie zastąpię to termistorem i rezystorem tak aby nie grzało na maksa.

    Czekam na jakieś wskazówki.

    Pozdrawiam
  • Level 42  
    Tak czy inaczej musisz podnieść tapicerkę, nie trzeba pruć, popatrz dobrze!
    Tam właśnie jest też termistor i on jest rozwarty, dlatego grzeją maty jak w Egipcie. Opornikiem tego nie zastąpisz. Możesz zastosować wyłącznik na zasilaniu mat, boję się, że skutkować to będzie błędem!
  • Level 36  
    Pruć raczej nie mam zamiaru, wyłącznik też nie potrzebny bo przecież jest, a z rezystorem i termistorem pokombinuje bo to możliwe, rezystor jako źródło ciepła (pseudo mata) + termistor który będzie mierzył temperaturę "pseudo maty" ewentualny kawałek żelastwa aby uzyskać jakąś bezwładność cieplną i sterownik oszukany.

    Pewnie nie będzie to regulować temperaturą fotela jak należy ale na pewno nie będzie parzyć w d...pska pasażerów bynajmniej na krótkich odcinkach.

    Pozdrawiam
  • Level 42  
    Zwróć uwagę, że termistor oryginalny jest łączony sterownik - masa.
    Szukałem, ale nie znalazłem danych tego termistora, jak masz dane to próbuj!
  • Level 31  
    Przerabiałem to kiedyś, można dobrać termistor ale to jest dość upierdliwe, bo nie tyle co chodzi o jego oporność przy danej temperaturze (co też jest ważne), co o charakterystykę tego termistora, bo nie jest liniowa. Z tanich dostępnych zamienników udało mi się dobrać w pełni funkcjonalny okład działający w zakresie 0-4, gdzie pomiędzy 1-2 była największa regulacja temperatury.
  • Level 36  
    Rezystancję nominalną zmierzę na dobrym fotelu jak się oczywiście trochę ociepli.
    Charakterystykę może mieć inną a nawet myślę że powinien gdyż rezystor to nie mata, w końcu nie chcę stworzyć czegoś co idealnie odwzoruje zachowanie się maty tylko ograniczyć temperaturę grzania z możliwością regulacji oryginalnym pokrętłem. Wszystko trzeba doświadczalnie, jak się uda to opublikuję na forum.

    Pozdrawiam
  • Level 31  
    Ale to żadna tajemnica ile ma ten termistor, po prostu nie pamiętam i tyle. A jak ma być regulacja, to musisz spełnić zależność pokrętło-termistor i przez to jest tak ważna charakterystyka. ;)
  • Level 36  
    Myślę że charakterystykę da się ściągnąć, teraz rano dla -5'C, po długiej trasie myślę że fotel zagrzeje się od d...py do jakiś 33'C, na wiosnę nominalną, maksymalnie przyjmijmy 50'C i już mamy kawałek charakterystyki.
  • Level 31  
    Trochę myślenia i przypominania, dziękujmy sklepom internetowym, że mają historię zamówień. To był ten termistor 2K. To najbliższy, jaki udało mi się znaleźć. Może są i inne ale żaden z innych producentów się nie pofatygował o szczegółową charakterystykę.
  • Level 42  
    Oporność sprawnego termistora w drugim fotelu , mierz przy temp.20 *C , wartości ich są podawane w tej temperaturze!
  • Level 31  
    Jak ja dobierałem, to robiłem wsteczną inżynierię z braku dawcy na pomiary. Sterownik na stole, pokrętło, potencjometr i termometr. ;) Ale jakbyś podał np. oporność przy 0ºC i skok np. co 5ºC do 50ºC, wtedy by wyszła zbliżona charakterystyka.
  • Level 42  
    Zgadzam sie z Tobą Misozol , ja napisałem tylko oczywistą oczywistość!
    Miałem na myśli wartości handllowe.
  • Level 36  
    Właśnie przeprowadziłem pomiary i powiedział bym raczej że siedzi tam 10kohm, przy 10stC w aucie, myślę że fotel podobnie 15kohm przy fajnym ciepełku w dupcie 5kohm, co lepsze przy pomiarze rezystancji (wcześniej sugerowałem się spadkiem napięcia na termistorze) okazało się że jednak termistor w popsutym fotelu jest i działa, przy 10stC 19kohm po nagrzaniu 15kohm, więc albo się przemieścił albo ktoś już tam łapy wkładał.

    PS. Kolego Misiozol przerabiałeś ten temat tzn. wymieniałeś termistor w fotelu czy robiłeś coś co ja chcę zrobić czyli "symulator czujnika temperatury fotela"?
  • Level 31  
    Zakładałem od podstaw grzanie foteli, maty uniwersalne, sterownik oraz okablowanie oryginał, brak termistora, musiałem dobierać i standardowo zero informacji o jego wartości. Ten nie jest idealny ale spełnia swoją funkcję. Zauważ, że 5 różnicy to jest sporo między nimi. Według moich wyliczeń wynikało, że tyle wystarczy aby ci kuper usmażyć. :D Wsadź na krótko opornik 2k, ustaw na maxa i zobacz, co się będzie działo.
  • Level 36  
    misiozol wrote:
    Wsadz na krotko opornik 2k i ustaw na maxa i zobatrz co sie bedzie dzialo.


    Pewnie matę wyłączy jak nie na piątce to na trójce na pewno.

    Sprawdzę jeszcze rezystancję termistora po przejechaniu długiej trasy kiedy wszystko się porządnie nagrzeje. Może rzeczywiście jakaś sierota grzebała pod fotelem pociągła za kabel i wciągnęła termistor gdzieś w gąbkę.

    Przydała by się informacja gdzie konkretnie siedzi termistor i którędy ma kabelek.

    Na razie dzięki wszystkim za pomoc, odezwę się wkrótce.
  • Level 13  
    Witam kolegów, mam pytanie czy moglibyście podać jaki termistor pasuje jako zamiennik oryginalnego ? Robię podobną instalację jak kolega misiozol i brakuje mi tylko charakterystyki tego termistora do szczęścia :)


    pozdrawiam
  • Level 2  
    Dokładnie, to siedzi tam jako oryginał 10k, przy 20ºC.