Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik by HSWG

HSWG 09 Mar 2012 20:57 34013 35
Metalwork
  • #31
    tuptek
    Level 15  
    jasinski214 Mnie kosztowało w sumie ok 170zł za wszystko, zaczynając od rezystora kończąc na obudowie i transformatorze.

    "Duże" akumulatory może i można ładować, tylko zachodzi sprawa z transformatorem, by musiał być porządny (ok 15A).

    krzych1-b 24V? To o wiele za dużo, transformator musi mieć 12V, więc połowa uzwojenia odpada, co za tym idzie spada jego moc.
  • Metalwork
  • #32
    zybex
    Helpful for users
    krzych1-b wrote:
    Super .Czy trafo bezpieczeństwa ( 24V) wystarczy ? Oczywiście po uprzednim przewinięciu?

    Na pewno będzie mocniejsze niż to w projekcie HSWG. Przypomnę, ze autor użył transformatora o mocy 70VA, a to bezpieczeństwa jest z pewnością mocniejsze. Jeżeli przewinięcie będzie polegało na zmniejszeniu liczy zwojów i z zastosowaniem grubszego drutu nawojowego, to nie ma mowy o stracie mocy. Jak napisał tuptek.
    tuptek wrote:


    krzych1-b 24V? To o wiele za dużo, transformator musi mieć 12V, więc połowa uzwojenia odpada, co za tym idzie spada jego moc.

    Jeżeli nawiniemy ponownie transformator tak jak autor, to moc nie spada, bo napięcie niższe a prąd dwukrotnie większy. Moc pozostaje taka sama. Stosując jednak transformator bezpieczeństwa możemy jedynie odwinąć część uzwojenia pozostawiając uzwojenie dające 14V. Moc i tak będzie spora, a nawet większa niż w opisanym projekcie.

    Ps. Wiem, że to stary temat ale nie został zamknięty.
  • Metalwork
  • #33
    HSWG
    Level 21  
    Winter is coming, także zaraz zacznie się sezon na prostowniki. Ten z tematu używam nadal, ładuje bez problemu akumulatory do "książkowej" gęstości 1,28, po ustawieniu wyłączenia na 16V. Ładowałem nim akumulator 80Ah rozładowany praktycznie do 0 (zostawione światła w samochodzie) i po dwóch dniach a dokładnie po 44 godzinach udało się uzyskać gęstość. Mimo, że układ jest prosty, to polecam jak najbardziej do bezpiecznego ładowania tradycyjnych aku kwasowych, lub po zmniejszeniu napięcia końcowego do coraz powszechniejszych AGM. Dobrym pomysłem jest użycie trafa toroidalnego 12V 100VA, które można kupić za grosze np. na olx i dowinięcie kilkunastu zwojów w celu podniesienia napięcia.
  • #34
    zybex
    Helpful for users
    HSWG wrote:
    Dobrym pomysłem jest użycie trafa toroidalnego 12V 100VA, które można kupić za grosze np. na olx i dowinięcie kilkunastu zwojów w celu podniesienia napięcia.

    Tak właśnie chcę zrobić. Jaka wielkość napięcia po dowinięciu będzie najkorzystniejsza? Jeszcze jedno pytanie odnośnie diod, które są połączone w szereg (czujnik temperatury), gdzie mają one być umieszczone?
  • #35
    Unitra153
    Level 18  
    Z tego co widać na zdjęciach , to te diody czujnika temperatury są przymocowane do radiatora mostka prostowniczego
  • #36
    HSWG
    Level 21  
    zybex wrote:
    HSWG wrote:
    Dobrym pomysłem jest użycie trafa toroidalnego 12V 100VA, które można kupić za grosze np. na olx i dowinięcie kilkunastu zwojów w celu podniesienia napięcia.

    Tak właśnie chcę zrobić. Jaka wielkość napięcia po dowinięciu będzie najkorzystniejsza? Jeszcze jedno pytanie odnośnie diod, które są połączone w szereg (czujnik temperatury), gdzie mają one być umieszczone?


    Od napięcia trafa zależy prąd ładowania 13,5-14V będzie optymalne. Jeśli chcesz ograniczyć moc strat (nagrzewanie), zamiast typowego mostka prostowniczego zastosuj taki z 4 diod schottky. Wtedy napięcie trafa może być niższe o 0,5-0,7V, a na takim mostku będzie się odkładało 2x mniej ciepła.

    Tak pisał mój przedmówca, diody pełniące rolę czujnika temperatury możesz zaizolowa rurką termokurczliwą i umieścić na radiatorze.