Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Łożysko igiełkowe w korbowodzie Peugeot Zenith

23 Lut 2011 21:01 3397 7
  • Poziom 12  
    Witam

    Pojazd dotyczący tego tematu to skuter dwusuwowy pojemności 50cc Peugeot Zenith.

    Zakupiłem cylinder o pojemności 70cc jednak sprzedający wysłał zły tłok. Peugeot ma sworzeń średnicy 12mm, a otrzymałem tłok na sworzeń 10mm. Niestety raczej nie dostanę odpowiedniego tłoka, dlatego muszę coś wykombinować.

    Szukałem łożyska, które miałoby służyć jako łożysko redukcyjne to znaczy zmieniałoby średnicę z 12mm na 10mm. Jedyne łożysko jakie znalazłem jest to łożysko igiełkowe cienkościenne o wymiarach 10x15x15 czyli takie jakie potrzebuję, ponieważ seryjne to 12x15x15.
    Problem jednak w tym, że seryjne łożysko to łożysko igiełkowe zwykłe a tamto 10x15x15 posiada pierścień zewnętrzny.
    Czy łożysko takie może pracować w korbowodzie silnika, gdzie obroty dochodzą do 11tyś rpm.
    Czy łożysko nie będzie wymagało smarowania, a jak wiadomo pierścień zewnętrzny, będzie to utrudniał

    Tak wyglądają łożyska stosowane w skuterach i nie tylko:
    Łożysko igiełkowe w korbowodzie Peugeot Zenith

    A tak wygląda jedyne łożysko które chcę zastosować:
    Łożysko igiełkowe w korbowodzie Peugeot Zenith
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    To znaczy, że można takie łożysko bez żadnego problemu zastosować w takim silniku i nie obawiać się o ewentualne zatarcie ??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Niestety, również nie znalazłem dokładnej jego specyfikacji .

    Jest to łożysko firmy NTN, to dla kogoś kto chciałby szukać.

    Podobno osoba, która mi to sprzedała jeździła na takim łożysku i nie było problemu, jednak co do wiarygodności tego, to nie mam żadnych potwierdzeń po za słowami.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    O temperaturę to bym się nie obawiał. Pozostają dwa ważkie problemy:
    1. Stan powierzchni wewnętrznej główki korowodu. Jak korbowód już sporo pracował w typowym układzie łożyskowym, tj jego otwór był powierzchnią łożyskową, to na pewno jest zużyty. Trzeba to sprawdzić, ponieważ nowy koszyk z zewnętrznym pierścieniem łożyska igiełkowego musi wejść z niewielkim wciskiem i równiutko przylegać do powierzchni otworu w korbowodzie. Przy "wżerach" nie ułoży się równo i powierzchnia łożyskująca będzie "garbata". Niestety w miejscu gdzie są największe naciski od gazów spalinowych.
    2. Średnica sworznia. Wg. mnie użycie sworznia o średnicy 10 mm w układzie, który był oryginalnie na 12 mm jest nieporozumieniem. Tym bardziej, że układ cylinder-tłok został "wzmocniony"! Nie spotkałem w motorowerze o pojemności 50 (nie 70!) sworznia o mniejszej średnicy niż 12 mm! Wg. nie to granica przyzwoitości.
    Bierz pod uwagę, że wytrzymałość sworznia na zginanie rośnie w trzeciej potędze średnicy (dwa razy większa średnica to osiem razy większa wytrzymałość!) a sztywność czyli "odporność na ugięcie" rośnie z czwartą potęgą średnicy.
    W związku z tym nie wróżę dużej trwałości takiej "konstrukcji". O problemach z pasowaniem sworznia w łożysku i piastach tłoka lepiej nie wspominać. Bo masz tylko jeden sworzeń! Więc nic nie dobierzesz. Będzie się tłukło lub się zakleszczy przy temperaturze.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Rozwiercenie tłoka na 12mm, czemu nie ... Żaden problem

    Ale najważniejsze to rowek na zabezpieczenie sworznia :!: Wiadomo co się stanie gdy takowy będzie źle wykonany i zabezpieczenie wypadnie w trakcie jazdy :cry:

    Udało mi się odzyskać pieniądze i temat jest już chyba wyczerpany.
    Dziękuję wszystkim za pomoc.