Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

WSK 125- akumulator żelowy czy kwasowy - plus zaplon CDI

bartosz789 24 Lut 2011 19:32 8852 13
  • #1 24 Lut 2011 19:32
    bartosz789
    Poziom 30  

    Witam.
    Przymierzam się do kupna akumulatora do motocykla (WSK 125) i mam pytanie który wybrać?
    Kwasowy czy żelowy ?
    Akumulator ma być na 6v.
    Dobrze by było gdybyście poparli swój wybór argumentami.

    Pozdrawiam,

    0 13
  • #2 24 Lut 2011 19:35
    MoniTOX
    Poziom 24  

    Kwasowy ze względu na charakter ładowania. Były podobne tematy, poszukaj.

    0
  • #3 24 Lut 2011 19:43
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Bierz żelowy, a ładowanie cykliczne nie jest dla tego typu akumulatora zagrożeniem.
    Używam żelowych w autach od wielu lat i znajomi tez i twierdzą , że to jedne z lepszych akumulatorów jakie mieli ( ale tylko markowe yuasa, exide itd)

    0
  • #4 25 Lut 2011 08:27
    jack63
    Poziom 41  

    Panowie. Aby nie było nieporozumień. Oba są KWASOWE!
    IMHO do prostych (w WSK to prostacki - bez regulacji) układach ładowania najlepsze są najzwyklejsze akumulatory z korkami i możliwością dolania wody destylowanej. Z resztą i tak krytyczna jest zima podczs której większość motocyklistów zapomina o motocyklu i akumulatorze.
    Dla układów z pilnowaniem napięcia ładowania spokojnie można użyć żelowe.
    bartosz789 Jest zima. Może do wiosny udałoby ci się zmaścić regulatorek napięcia ładowania. To naprawdę prostacki układ za 5 zł!
    Zobacz:Link
    Poszukaj też w sieci. Jest tego zatrzęsienie

    0
  • #5 25 Lut 2011 08:35
    bartosz789
    Poziom 30  

    Regulator mam juz gotowy. Jaka pojemność ? Do akumulatora podłączony będzie moduł i reszta instalacji jak w oryginale. Przepraszam za brak polskich znaków, pisze z tel.

    0
  • #6 25 Lut 2011 08:56
    jack63
    Poziom 41  

    Spokojnie. Poprawisz jak będziesz przy komputerze.
    Jaki moduł? Oby nie zapłonowy! Wg. mnie to zły pomysł. dużo lepszym rozwiązaniem jest zrobienie CDI zasilanego z przewiniętej cewki zapłonu.
    Coś kombinujesz. Za mało informacji.
    Jak bilans mocy jest prawidłowy, to wystarcza ok. 10 Ah. W zasadzie tyle aby naładować akumulator po użyciu kierunkowskazów lub sygnału dźwiękowego.
    Było mnóstwo postów na temat przeróbek elektryki w WSK.
    Najważniejsze jest koło magnesowe z silnymi magnesami! Wszelkie przeróbki i przewijania cewek nie zastąpią silnego pola magnetycznego!

    0
  • #7 25 Lut 2011 09:16
    bartosz789
    Poziom 30  

    Jest to moduł zapłonowy.
    Dlaczego ?
    Przecież do CDI nie wystarczy tylko przewiniecie cewki. Jeżeli się mylę proszę o poprawienie, z zapłonu CDI mam mala wiedze.

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Lut 2011 09:48
    jack63
    Poziom 41  

    Jednak masz mała wiedzę. Żaden wstyd. Chwała ci za to, że się przyznałeś! Jest łatwiej doradzać, gdy poziom odbiorcy jest znany.
    Do przeróbki zapłonu na CDI WYSTARCZY przewinięcie cewki!
    Można nawet przewinąć grubym drutem stosunkowo mało zwoji i dodać gotowy transformatorek podwyższający napięcie. Układ będzie droższy ale bardziej niezawodny.
    Można dołożyć impulsator lub zostać przy przerywaczu.
    Możliwości jest wiele. Trzeba mieć tylko wiedzę i wyobraźnię.
    Uwaga! Zastosowanie zapłonu bateryjnego (z aku) prowadzi do poważnego pogorszenia bilansu mocy elektrycznej! Uwierz.
    Znajdź mi silnik z kołem magnesowym w którym fabrycznie zamontowano zapłon bateryjny to czeka cię nagroda. Stawiam 500 punktów i swoją reputację.

    0
  • #9 25 Lut 2011 11:05
    bartosz789
    Poziom 30  

    Bardzo interesowało by mnie przejście na impulsator, z tego powodu ,że dzisiejsze wyroby przerywaczo podobne są zrobione chyba z gumy ..

    Co do przewinięcia cewki, to jakim drutem ?
    Co do modułu (zapłon bateryjny) - sprzedać moduł ?
    Dziękuje za zainteresowanie tematem.

    A może przy okazji warto przerobić na 12v ?

    0
  • #11 26 Lut 2011 08:43
    bartosz789
    Poziom 30  

    Nie mam pomysłu ?
    Chcę zrobić CDI, a żeby zrobić CDI trzeba przewinąć cewkę, tak ?
    Więc moje pytanie brzmi jakim drutem.
    Czytałem, lecz większość kończyła się na niczym.

    1
  • #12 27 Lut 2011 13:32
    Breżniew
    Poziom 21  

    jack63 napisał:
    Jednak masz mała wiedzę. Żaden wstyd. Chwała ci za to, że się przyznałeś! Jest łatwiej doradzać, gdy poziom odbiorcy jest znany.
    Do przeróbki zapłonu na CDI WYSTARCZY przewinięcie cewki!
    Można nawet przewinąć grubym drutem stosunkowo mało zwoji i dodać gotowy transformatorek podwyższający napięcie. Układ będzie droższy ale bardziej niezawodny.
    Można dołożyć impulsator lub zostać przy przerywaczu.
    Możliwości jest wiele. Trzeba mieć tylko wiedzę i wyobraźnię.
    Uwaga! Zastosowanie zapłonu bateryjnego (z aku) prowadzi do poważnego pogorszenia bilansu mocy elektrycznej! Uwierz.
    Znajdź mi silnik z kołem magnesowym w którym fabrycznie zamontowano zapłon bateryjny to czeka cię nagroda. Stawiam 500 punktów i swoją reputację.


    Ja znajdę:D. najprostszy przykład to Suzuki GS500 E. Silnik tego motocykla posiada alternator 3 fazowy połączony w gwiazdę z regulatorem napięcia i prostownikiem w jednej obudowie zasilającym całą instalację motocykla z zapłonem tranzystorowym włącznie. Alternator ten opart jest właśnie na kole magnesowym przy czym sam stojan alternatora znajduje się pokrywie silnika i pracuje w oleju smarującym silnik i skrzynie biegów. Takie rozwiązanie posiada obecnie większość motocykli japońskich oraz europejskich. Np : Suzuki SV650, Honda CB500, Kawasaki ER5 itd.
    Inne przykłady takiego rozwiązania to Honda CG125 gdzie w starszych modelach był nawet typowy zapłon bateryjny. tak samo Suzuki GS400 z lat 70-80'.
    jeśli kolega chce sprawdzić to polecam poszukać Google serwisowek do podanych modeli motocykli.

    Czekam więc na ukorzenie się i obiecane 500 punktów:!:

    0
  • #13 28 Lut 2011 08:15
    jack63
    Poziom 41  

    Cóż! Pomyłki drogo kosztują. Breżniew wygrałeś. Masz 500 punktów ode mnie.
    Aby nie było wątpliwości. Z pospiechu nie napisałem jednego warunku. Moc alternatora! Przy alternatorach, z motocykli które opisałeś, można zastosować nawet zapłon "turbo atomowy", bo mają wystarczający zapas mocy. W WSK i innych "piździkach" tak dobrze już nie jest.
    Po za tym "konkurs" był dla jednego użytkownika Elektrody i miał cel dydaktyczny.
    Jednak słowo się rzekło i kobyłka stoi u płotu.
    Rozumiem, że odbierając nagrodę "przejmiesz" kolegę bartosz789 i pociągniesz pomaganie mu aż do rozwiązania jego problemu z układem zapłonowym w WSK. Jak widać każdy kij ma dwa końce. Myślę że zachowasz się honorowo i podejmiesz wyzwanie.
    bartosz789 musisz założyć nowy własny temat! Obecny dotyczy tylko akumulatora.

    0
  • Pomocny post
    #14 28 Lut 2011 10:28
    Breżniew
    Poziom 21  

    Po pierwsze akumulator , jaki bym zastosował to wyłącznie aku z płynnym elektrolitem. Akumulatory w technologi AGM lub żelowe wymagają stabilnego napięcia ładowania nie przekraczającego typowego napięcia gazowania elektrolitu. W innym wypadku aku szybko straci swoją pojemność z powodu odparowania wody z żelu. Akumulatory kwasowe z płynnym elektrolitem są dużo odporniejsze na zbyt wysokie napięcie ładowania, istnieje też możliwość ich serwisowania z powodu dostępu do korków.
    Układ ładowania w WSK jest bardzo prymitywny i opiera się na zastosowaniu osobnej cewki ładowania i prostowaniu jedno połówkowym za pomocą prostownika selenowego.
    Aby ten układ działał wydajniej wystarczy odczepić koniec cewki ładowania od rdzenia cewki i przylutować do tego końca przewód. Potem przewód łączy się z wyjściem cewek zasilających światło drogowe. Prostownik selenowy znajdujący się w lampie przedniej zastępujemy dioda prostowniczą 5A. Reszta instalacji pozostaje bez zmian. Dodatkowo trzeba też zmienić żarówkę reflektora z 6V25/25W na żarówkę 12V 35/35W. Zmiana żarówki pozwoli zmniejszyć wielkość natężenia prądu pobieranego z cewek świetlnych i wzrost napięcia ładowania. Wbrew pozorom żarówka 12V będzie świecić jaśniej dzięki mniejszemu spadkowi napięcia na przewodach instalacji i rezystancji wewnętrznej cewek świetlnych.
    Układu zapłonowego w żadnym wypadku bym nie przerabiał bo niema to najmniejszego sensu. Ten silnik i tak nie rozwija dużych obrotów przy których właśnie wskazany jest zapłon bezstykowy. Druga sprawa silnik WSK-i 125ccm jest właśnie najmniej awaryjnym ze względu na swoja prostotę, a wszelkie przeróbki powodują znaczne pogorszenie tej jedynej jego zalety.
    Typowe problemy zwiazane z zapłonem to najczęściej nieodpowiedniej wartości cieplnej świeca zapłonowa - powinna być Iskra F80 lub zamiennik innej firmy. Żadne tam F75 bo jest za gorąca lub F95 , czy F100 bo są za zimne i będzie je zalewać. Nie można też stosować przewodu zapłonowego samochodowego w izolacji silikonowej. Te przewody mają żyłę z grafitu spełniającą rolę rezystora przeciwzakłóceniowego . W motocyklach spowoduje to znaczny spadek energii iskry i brak zapłonu. Przewód HV do motocykla musi być z żyłą miedzianą.

    1