Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zenith 2005 regulacja-ustawienie

wojteknusiek 24 Feb 2011 19:55 12841 34
NDN
  • #1
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam
    Potrzebuje pomocy w ustawieniu gazu w instalacji Zenith 2005
    Renault Megane Coupe 1,6e
    Reduktor Tomasetto AT 09
    Wtryski Valtek 3OHM
    A wszystko się od problemów z wolnymi obrotami i gaśnięciem.
    Na lpg było bardzo źle na Bp trochę lepiej.
    Chcący polepszyć prace na gazie delikatnie mówiąc popsułem całkiem a dokładniej w programie uruchomiłem Kalibracje i od tej pory nie działa tak jak powinno.
    Po przeczytaniu kilkunastu postów zabralem się do ustawiania coś tam ustawiłem ale nie jest tak jak powinno być.
    Często gaśnie na wolnych obrotach i szarpie podczas normalnej jazdy dodam ze benzynie działa jak powinno wszystko ok.(mały remont silnik krokowy uszczelnienie układu dolotowego)
    Dowiedziałem się ze te wtryski są kiepskiej jakości dodam że instalacja ma już 4 lata więc może już pora na wymianę.
    Mogę dołączyć kilka fotek z ustawień programu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/8393600900_1298573866.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5523981100_1298573867.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/8053816000_1298573867.jpg
  • NDN
  • #2
    Maher
    Level 22  
    Jak na PB nie chodzi idealnie to na LPG będzie gasła, silniczek krokowy od PB dobrze naprawiłeś - tam masz dodatkowe styki od czujnika na końcu silniczka pokazujące czy przepustnica jest w położeniu jałowym ( jak to nie jest OK to będzie gasł). Tak samo sprawdzałeś zawory, też miałem taki przypadek w renault że gasł bo zawory były rozregulowane.
  • #3
    wojteknusiek
    Level 11  
    Silnik krokowy wymieniłem na nowy zawory też ustawiałem. Nie bardzo rozumie o co chodzi z tymi stykami ja posiadam taki silnik krokowy podam linka http://allegro.pl/silnik-krokowy-renault-megane-scenic-clio-1-6-8v-i1461527780.html
    A ustawienia gazu są dobrze może coś trzeba przestawić?
    Za zainteresowanie wielkie dzięki.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dodam że ostatnio kilka usterek zlikwidowałem na BP i było ok. ( uszczelka pod kolektorem dolotowym silnik krokowy zawory regulacja czyszczenie przepustnicy)
  • #4
    Maher
    Level 22  
    Ja miałem innego krokowca (bosch) , widać że ten jest inny. A kable WN i kopółkę i palec też zmieniałeś?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Najlepiej jakbyś dołączył plik z przebiegów w czasie jazdy i ewentualnie z ustawień, można by wtedy zobaczyć jak pracuje map sensor i sonda lambda. A 4 lata do trochę dużo dla twoich wtryskiwaczy.
  • #5
    waskinos
    Level 12  
    Podstawa regulacji instalacji LPG w aucie to podstawa prawidłowego działania na PB. Po pierwsze odłącz akumulator na 30 min i później podepnij odpal auto na benzynie i nie naciskaj w ogóle gazu!!! Aż zagrzeje się do 90` (tylko na PB) najlepiej jak się włączy wentylator. Później zgaś i odpal ponownie (tak adoptuje się przepustnice) najlepiej jeszcze wcześniej wyczyścić benzyna przepustnice żeby nie było na niej żadnych syfów. Podłącz interfejs usuń mapę paliwową i gazową pojeździj później 20 min na benzynie i 20 na gazie trzymaj go na 3 tyś obrotów przyjeździe na każdym biegu. Utworzy Ci sie mapa paliwowa i wtedy musisz ustawić gaz do benzyny "tak aby punkty gazu pokryły się z punktami benzyny"
  • #6
    wojteknusiek
    Level 11  
    W moim układzie zapłonowym nie występuje kopółka i palec.
    Dzięki za podpowiedz o tej adaptacji przepustnicy zrobię tak jak poleciłeś.
    Pozdrawiam
    W sobotę spróbuje zrobić kilka fotek podczas jazdy.
  • NDN
  • #7
    waskinos
    Level 12  
    ale aparat zapłonowy jest i jakiś rozdzielacz chyba :)
  • #8
    wojteknusiek
    Level 11  
    Elektronik :) zapłon, 2 cewki podwójne. Rocznik Meganki 1998
  • #9
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam dziś zrobiłem jak kolega waskinos polecił z przepustnicą i jak na razie po dzisiejszym dniu nie gaśnie na BP również pozbierałem trochę punktów na mapie ale tylko BP
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pewnie trochę mało?
    Jutro jeszcze pozbieram a późnej lpg.
  • #10
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam pozbierałem więcej punktów benzyny.
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
    i benzyna z gazem
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
    i wciskam Przelicz model i w zakładce Model pojawiła się zielona linia i kilka punktów żółtych i co dalej? na czerwona to mój wymysł poprzedni. Nachylenie i Offset jest ok?
    Proszę o instrukcje.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
  • #11
    waskinos
    Level 12  
    heheh teraz jak pozbierasz punktów pisz do kogoś kto ustawiał już gaz ja jeszcze w tematach gazu jestem ciut za wąski ale jak będę mógł to pomogę oczywiście

    Dodano po 7 [minuty]:

    Z tego co mi wiadomo a gazu sie dopiero ucze musisz ustawic punkty gazu do benzyny napewno jest bardzo wazna regulacja ofsetu. U mnie w golfie obie linie ida rownolegle do siebie a u ciebie przecinaja sie w dwoch punktach i wyraznie ta gazowa schodzi w dol mozesz pokombinowac troche. Napisz mi adres E mail to wyśle Ci instrukcje obsługi czym i jak regulować żeby nie zepsuć a żeby popróbować. I moałymi kroczkami bedziesz mogł zobaczyć jak sie gaz zachowuje
  • #12
    manio123
    Level 34  
    Najpierw co widać na mapie : punkty gazu poniżej benzynowych oznaczają że na lpg jest za bogato. Potwierdzają to wyliczone żółte kropki modelu. Musisz tak manipulować modelem aby pokryć żółte kropki. Do tego służą offset, nachylenie i korekty punktów charakterystycznych (żółte kwadraty na czerwonej linii ).
    Jak ustawisz model, skasuj mapę gazu (benzynkę zostaw) , ponownie pozbieraj punkty gazowej mapki. I tak .....aż się znudzi albo uznasz że kropki benzyny pokrywają się z gazowymi , a wyliczony model pokrywa czerwona linia ustawionego przez Ciebie modelu. Proste ?
  • #13
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam
    Mam pytanko czy jak kupie nowe wtryski to muszę je jakoś ustawiać regulować coś w nich, bo jak na razie nie mogę dojść do ładu z ustawieniem. Zastanawiam się nad nowymi wtryskami albo te same co mam albo Magic-jety. tylko w moim programie nie ma takich w wyborze.
  • #14
    manio123
    Level 34  
    Magic jety nie wymagają kalibracji , ale trzeba nawiercić dysze stosownie do mocy silnika. Do wtryskiwaczy dołączona jest karteczka i zestawieniem dysz. Dysze wierci się zwykłą wiertarką. Po zainstalowaniu wtryskiwaczy wybieramy w okienku typ : matrix zamiast dotychczasowych valtek. Potem autokalibracja, zbieranie map itd. Twoje objawy świadczą o rozkalibrowaniu lub zużyciu wtryskiwaczy.
    Polecam zakup pojedynczych wtrskiwaczy (nie na listwie) ze specjalnym rozdzielaczem - pozwala to maksymalnie skrócić odległość wtrysku od nawiertki w kolektorze i estetycznie ukryć wtryski w pobliżu benzynowych.
    Magic jety mają identyczne wtyczki elektryczne jak valteki.
  • #15
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam dziękuje za podpowiedz o wtryskach i pewnie kupie te pojedyncze tylko mam dylemat czy kupić rozdzielacz czy filtr z wyjściem na 4 wtryski może kolega mi doradzi. I pytanie czy te wtryski mają jakieś określone położenie pracy pion czy poziom?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeśli można to wyśle pw linki co do wtrysków i tego rozdzielacza.
  • #16
    manio123
    Level 34  
    rozdzielcza lepiej w formie plastikowego "grzebienia" . Filtr najlepiej prod. Czaja FL03.
    Wtryskiwacze w pozycji jak najbardziej zbliżone do pionu, nawierty jak najbliżej wtrysków benzynowych , nachylone w kierunku zaworu ssącego. Jeśli jest możliwość warto zastosować podkładki pod wtryski benzynowe
    http://www.drypa.pl/produkt1803_AKCESORIA_-_Koncowka_Bosch_-__-_Koncowka_wtryskiwacza_BOSCH_D14_14_D6.html
    wtedy pojedyncze magic jety mogą stać obok wtrysków benzyny
  • #17
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam po przerwie zakupiłem wtryski jak kolega mi doradził z listwą (grzebień) oczywiście skróciłem wężyki od wtryskiwaczy i powiem tak zmiany kolosalne ale teraz czas na konfiguracje tzn silnik pracuje według mnie poprawie ale chciał bym się doradzić co do ustawień.
    Wykonałem kalibracje według poleceń programu i wyszło mi takie coś:
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
    Odczyt wyszedł taki po koalibracji:
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
    Również pozbierałem punkty gazu i benzyny i po odczycie i przeliczeniu ustawiłem wykres na punkty żółte.
    Ale co zauważyłem to Offset wyszedł nie taki jak instrukcja podaje wiec go podniosłem tak żeby się wykres pokrył z punktami po przeliczeniu.Ale coś mi się wydaje że coś jest nie tak jak w książce :) a to wykres po moich zmianach
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie
    i odczyt się zmienił tzn czasy wtrysku:
    Zenith 2005 regulacja-ustawienie

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kolega manio123 mógłby coś doradzić co do ustawień według mnie ale mogę się mylić to wtryski powinny być mniejsze żeby czasy się wyrównały.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam że punkty gazu i benzyny się prawie nakładają zapomniałem zrobić fotki punktów ale jeśli będzie potrzeba to jutro zrobię.
  • #18
    manio123
    Level 34  
    Za małe dysze i dlatego taka duża różnica pomiędzy lpg i benzyną. Rozwiercić 0,2 mm i jeszcze raz kalibracja ze zbieraniem mapy gazowej
  • #19
    Maher
    Level 22  
    Ja na moim miejscu bym dysz nie ruszał tylko zmniejszył ciśnienie do 1.1 i ewentualnie zwiększył nachylenie (popatrz co zrobiło ci się z czasami na wolnych obrotach przez ruszenie offsetu).
  • #21
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam dzięki manio123 za podpowiedzi. Dysze były 2mm tzn te końcówki wtryskiwaczy i je muszę powiększyć?
    I wtedy czasy powinny się zmniejszyć po ustawieniu wykresu.
    Bo po kalibracji wychodzi ze są za duże ale offset za mały, wiec ustawiam go w okolicy jak mówi instrukcja i wtedy zmienia się drastycznie czas wtrysku gazu.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A jeśli chodzi o te ustawienia jakie mam teraz to coś źle wpływa na prace silnika czy może się coś w nim uszkodzić.
    I jeszcze drugie pytanie można ustawić gaz żeby spalanie było ekonomiczne.
  • #22
    manio123
    Level 34  
    nie sugeruj się komunikatami bo one są błędne dla magików. Nic nie robi się z palucha pod wskazania instrukcji , tylko pod zebrane mapy i wyliczony model. Przed autokalibracją możesz przesuwać początek modelu ( tam gdzie pojawia się latający punkcik na wolnych obrotach ) w ten sposób aby czas pracy wtrysku benzyny był identyczny w czasie pracy silnika na benzynie i na gazie. Wtedy można wyciągać wnioski co do wielkości dysz. Pokazuj model zebrany tylko przy prezentowanym nachyleniu i offsecie.
    Tak, moim zdaniem dysze 2 mm to za mało , ale nawet fabryczne dysze należy skalibrować identycznym wiertłem przed zainstalowaniem. Dysze to ta wykręcana końcówka wtryskiwacza. Zanim rozwiercisz sprawdź jakie masz faktyczną średnicę dyszy , dopasowując wiertło które wchodzi "suwliwie" w dyszę.
  • #23
    Maher
    Level 22  
    Nie ustawia się instalacji tak aby było ekonomicznie tylko tak aby mieszanka w każdym zakresie obrotów i obciążenia była podobna do PB (aby sonda lambda falowała). Zawsze można ustawić uboższą mieszankę ale kosztem remontu głowicy i wtedy trochę mniej spali lub bogatszą ale ECU będzie się przestawiał tak jak to masz po podniesieniu offsetu (czas trysku PB-2,70 LPG-5.34) i po jakimś czasie na PB przestanie normalnie jeździsz lub będzie wywalać checka. Najlepiej po zrobieniu map i modelu przejedź się z podłączonym kompem na włączonych oscylogramach i zobaczysz co pokazuje sonda lambda w całym zakresie obrotów.
  • #24
    manio123
    Level 34  
    I widzisz nie masz racji. Nie na tym polega ustawienie instalacji sekwencyjnej. Zbieranie map i ustawianie sterownika jest po to aby ECU nie zauważał czy jedzie na lpg czy na benie - co się objawia identycznymi korektami wzbogacenia w ECU.
    Mapy to czasy wtrysków benzynowych w funkcji podciśnienia. W przypadku mapy gazowej to też czasy wtrysku (pozorne) benzyny. Jeśli się pokrywają -jest z grubsza OK. O resztę zadba ECU bo to faktycznie sterownik benzyny tym wszystkim steruje . Instalacja sekwencyjna praktycznie nie jest w stanie zubożyć mieszanki właśnie z tego powodu - bo jak za ubogo to ecu wydłuży czas wtrysku. Chyba że nie ma już co wydłużać (zapętlenie) , albo wyłączono funkcje przełączania na benę , czy przekroczona zakres autoadaptacji i pali się check. Trzeba wykazać bardzo dużo złej woli , ale i wiedzy aby w ten sposób uszkodzić silnik na sekwencji lpg. Co oczywiście nie oznacza , że co wrażliwsze ECU nie będą stale zapalały checka, aż sprzętowo i programowo osiągnie się idealne zgrania. To jednak rzadkie przypadki i tego auta nie dotyczy.
    Tu sytuacja jest dość oczywista : czasy gazu w stosunku do beny dramatycznie za długie co grozi zapętlaniem i ubogą mieszanką w górnych obciążeniach, przy tym i offset i ciśnienie dość wysokie - nie ma siły - dysze za małe. Aby to sprawdzić można podkręcić ciśnienie - tylko że wtryskiwacze nie bardzo to lubią.
    Ekonomiczne ustawienie sekwencyjnej instalacji lpg polega więc na tym co napisałem wcześniej : silnik ma otrzymywać identyczne ilości energii chemicznej przy zasilaniu benzyną i lpg. Objawem tej sytuacji są pokryte mapy lub jeszcze precyzyjniej opiszą to korekty wzbogacenia odczytane interfejsem OBD2.
    Oscyloskop nie służy do ustawiania sterownika ale diagnostyki uszkodzeń i wymaga już pewnego doświadczenia , aby zauważyć nieprawidłowe przebiegi. Próby zubożenia mieszanki prowadzą do odwrotnych od zamierzonych efektów , czyli zwiększenia spalania , ale o tym innym razem ...
  • #25
    Maher
    Level 22  
    Czytaj manio123 ze zrozumieniem. Dokładnie to samo to opisałem. Myślisz że na instalacji sekwencyjnej nie da się zubożyć mieszanki to jesteś w błędzie. Ecu samochodu w zależności od modelu ma określoną tolerancję regulacji czasu wtrysku i albo zapali checka lub nie i po jakimś czasie wypali zawory, to samo dotyczy bardzo bogatej mieszanki. Akurat na przykładzie wyżej postu to widać (dwukrotna różnica na wolnych pomiędzy LPG a PB) skończy się to tym że ECU samochodu zmniejsza czasy wtrysku ile ma tolerancji , mimo to jest cały czas bogata mieszanka i po jakimś czasie ECU przyjmie te wartości za normalne i po przełączeniu na PB będzie szarpał i gasł. I po to są oscylogramy aby po ustawieniach sprawdzić przebiegi czy wszystko jest poprawnie ustawione i mieszanka jest OK.
  • #26
    manio123
    Level 34  
    :D:D:D bardzo ciekawa teoria , szczególnie ta o szkodliwości wzbogacenia.
  • #27
    Maher
    Level 22  
    Nie pisałem o szkodliwości bogatej mieszanki tylko o następstwach 2 krotnie większego czasu wtrysku LPG do PB na wolnych obrotach (zawsze później można zresetować ECU i na chwile jest OK, spotkałem też się z instalacjami gdzie magicy założyli przekaźnik który resetował ECU przy każdym gaszeniu silnika).

    Odnośnie postu wojteknusiek może posłuchać ciebie rozwiercić wtryski i najwyżej będzie do tyłu 20zł na nowe dysze.
  • #28
    wojteknusiek
    Level 11  
    Witam
    Widzę ze temat trudny do zgryzienia to może żeby nie wchodzić w koszty obniżę ciśnienie tak delikatnie a jak nie pomoże to wiertło 2,2mm
    Co wy na to koledzy.
  • #29
    Maher
    Level 22  
    Wydaje mi się że obniżenie ciśnienia do 1,1 jest na początek najtańszym rozwiązaniem, zwłaszcza że masz wtryskiwacze waltek a one są wolnymi wtryskiwaczami i na wolnych obrotach przy większych dyszach nie jesteś w stanie ustawić dawki podobnej do PB, a znowu na wyższych obrotach i obciążeniu przy tej mocy silnika nie grozi ci zapętlanie. Wszystko zobaczysz po kalibracji i po zrobieniu mapy gazowej (mapy benzynowej nie musisz kasować i robić nowej bo parametry silnika ci się nie zmieniły), i na koniec zrobienie wykresów i sprawdzenie poprawności pracy na wykresach.
  • #30
    manio123
    Level 34  
    obniżenie ciśnienia jeszcze wydłuży czasy lpg i uniemożliwi jazdę na wyższych obrotach - bo zabraknie mocy - ale spróbuj sam. Czasem warto spraktykować aby zrozumieć od czego zależy wydajność wtryskiwacza i wynikający z tego czas wtrysku. Nie ma też racji Maher ,że długi czas gazu wpłynie na błędną autoadaptację . Wpłynie jeśli , jak pisałem wcześniej , zmienia się istotnie czas pracy wtryskiwaczy benzynowych przy pstrykaniu przełącznikiem gaz/benzyna. Czas lpg na biegu jałowym nie powinien być dłuży niż 1 ms + czas beny. Od tego bym zaczął - pokręć w tym celu ciśnieniem i sam się przekonasz w którą stronę trzeba kombinować :D
    To nie jest trudny temat : to jest temat banalny :D