Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wesele, Ślub, Komunia, Chrzest - jak fotografować w Kościele

Robert Kobus-Puchała 02 Mar 2011 20:35 15718 49
  • #31
    djivo
    Poziom 23  
    Paweł to musiałbyś widzieć moją minę :)
    Celuję obiektyw miałem 50 1,4 kręci wiruje no nic nie mogłem zrobić. na 1dynce .
    Myślę sobie a co mi tam wezmę zmienię korpus .
    5dmk II szukał dłużej ale ustawiał a 1dsmkII w trudnych warunkach nie robił nic oprócz obracania pierścienia ostrości .
    Moja zażenowana mina nie kupisz tego nawet MasterCard.
    Po prostu ręce mi opadły.
    I na co godziny czytania testów i innych felietonów.Na nic.
    Sam byłem bardzo zdziwiony.
    W dzień 1ds ustawia ostrość do słownie natychmiast po naciśnięciu spustu do połowy .I fakt jest celniejszy niż 7d i 5dmkII razem.
    Ale jak młodzi tańczą a na sali nie ma za dużo światła są rozbawieni a Tobie właśnie przyszło na myśl aby wietrznic jak młodej wirują włosy to nic z tego :(.
    Cieszyłem się wtedy że mogłem iść do torby wyjąć i zrobić to co chciałem.
    1ds i 1d jeśli chodzi o focus znakomicie odnajdą się tam gdzie mamy jakiś kontrast .
    można nawet przez dziurę w płocie fotografować 5dmkII ustawi się na płot , ale 1ds ustawi się na to co znajduje się za nim (jeśli oczywiście trafię w oczko w płocie , ale to już tylko moja ręka może mnie zawieść).

    Myślę że nie chodzi tutaj o przechwalanki tylko o spostrzeżenia być może autor postu oraz my dowiemy się czegoś nowego.
    Wyobraź sobie sytuację gdy napisałbym aparat a z obiektywem B nie działa poprawnie nie wiedziałbyś nawet co opisujemy.
    Napisałem swoje spostrzeżenia .
    Równie dobrze mógłbym to przeczytać i nie napisać nic.
  • #32
    pawel-foto
    Poziom 19  
    No właśnie wiele niespodzianek nas może spotkać w takich sytuacjach i dlatego pisałem wcześniej(obecnie w koszu), że na taką imprezę nie można iść z jednym body. I najlepszy aparat nie zagwarantuje sukcesu. A co do wątków to kiedyś myślałem nad-moja wpadka przy foceniu. Jest np. moja wpadka przy nagłośnieniu to focenie też mogło by być :)
    ps:Vive to http://www.vivetargi.pl/pl/
  • #33
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    Przy moim funduszu testowanie sprzetu jest mozliwe tylko na gieldzie. Zatem pozostaje lektura i fora. Z tej perspektywy patrzac to co piszecie jest doswiadczeniem nieocenionym dla mnie.

    Mysle takze, ze jannaszek ma racje, ze odchodzimy troszke od tematu. Post zaczyna zyc swoim zyciem i tyle. Obecnie omawiamy AF. Kolega djivo pomaga sobie ST-E2, ja zas zastanawiam sie nad zmiana matowki - podobno latwiej ustawic ostrosc niz na standardowej. Czasami jednak AF jest niezbedny, super jasne szklo i extra body. Jednak ciekawi mnie ardziej jak koledzy radzicie sobie poprzez doswiadczenie pewnie paroletnie w AF po ciemku bez usprawnien. Ja wchodze w manual ostrosci?
  • #34
    agaj666
    Poziom 12  
    Ja miałem zawsze ustawione 1/30, ISO 200, lampa na drugą zasłonkę i było dobrze.
    Robiłem fotografię "rzeźniczą: czyli np 20 chrztów na 1 mszy, po 10-15 ujęć na dziecko.
    Komunie po 100 dzieciaków, a nas 2 lub 3...
    Szkło Canon 28-70 2,8L, a do tego rzadziej używany 70-200 2,8L, EOS 50D
    Śluby to inna bajka. Statyczna impreza, nie było tłoku, pospiechu, wszystko przewidywalne.
  • #35
    pawel-foto
    Poziom 19  
    Robert Kobus-Puchała napisał:
    Przy moim funduszu testowanie sprzetu jest mozliwe tylko na gieldzie. ...

    Jesteś pewien? :) Kilka plenerków foto i poznasz większość optyki. Jak miałem jeszcze Minoltę to po jej zakupie przez Sony -Sony nam fundowało na plenerkach małe imprezy i mieli optykę z tej najbardziej górnej półki. Można było focić ile się chciało. Ale zawsze ktoś się znajdzie kto ma coś co byś chciał "pomacać" i na plenerku będzie taka okazja.
  • #36
    jannaszek
    Poziom 39  
    Do autora: jeśli interesuje cię dobre odszumienie, polecam- Neat Image.
    Niepozorny programik, ale wiele może.
  • #37
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    o.k. poszperam w google DZIEKI!
  • #38
    djivo
    Poziom 23  
    Robert pisałeś że masz 50d to bardzo fajny aparat bawiłem się nim robiłem wcześniej zdjęcia 350d 450d 550d 40d 50d 7d 5d mkI 5d mkII .
    Dla mnie chyba to nie ma aż tak wielkiego znaczenia.
    Oczywiście widzę różnicę ale w korpusach to są niuanse ale jeśli chodzi o jasność szkła to lubię jak są jasne.:)
    Lubię zarówno Canona jak i Nikona każdy ma coś fajnego dla fotografa .
    Chociaż wybrałem Canona (i może nie dla tego że jest lepszy czy gorszy tylko dla tego że moi koledzy również mają Canona) zamiana sprzętu można zawsze coś pożyczyć.
    Robert Kobus-Puchała napisał:
    Ja wchodze w manual ostrosci?

    Ja niestety czasem też .
    Lubię robić zdjęcia w dyskotece .
    Tam czasem aparat strasznie wariuje .
    Są błyski stroboskopu i inne utrudnia cze ciężko o ustalenie dobrej ekspozycji.
    Więc tylko pełny manual.
    Zgodzę się z Tobą czasem i na weselu tak robię.
    Ja odszumiam w Lightroomie lubię ten program strasznie ułatwia mi pracę.
  • #39
    Elprofesional
    Poziom 16  
    Nie wiem dlaczego nie bierzecie podstawowych poprawek :

    -szum powstaje przewaznie w miejscach ciemnych , przewaźnie ocena szumu polega na powiększeniu zdjecia na monitorze .
    -jakiej wielkości odbitki wykonujecie ? B1 ?
    -dlaczego nie bierzecie poprawki na resize ,
    -ocena szumu na monitorze bez poprawki na resize jest założeniem błędnym i przeważnie dotyczy onanistów cropa plus 400 %
    -umiejętna ekspozycja w dużej mierze eliminuje niepotrzebne szumy
    Teraz pytanie czy ktoś z tutaj obecnych wyprodukował z karty odbitki rzędu A3 + i na podstawie papieru oceniał szumy .
    Jak się ma kadrowanie w % do ilości zamieszczonego materiału w kadrze , w tych latach używamy luster o matrycach 10mln > .Jeżeli do materiału wynikowego używacie 30 % tego co znalazło się w kadrze to należałoby wrócic do podstaw czyli kompozycja zdjęcia a nie walić ile wlezie na tego rodzaju imprezach .

    Dodatkowy temat tutaj nie poruszony jest kwestia oczywista i nazywa się VR IS w jezyku staropolskim stabilizacja :)

    Temat szkła :
    -ma być krótkie i jasne pewna oczywistość - stałe ; dlaczego ma być stałe ??
    Tak ma być ponieważ gdzieś ktoś na forum napisał że najlepsze zdjęcia robi 35 f1.4 ??

    Obecni topowi kotleciarze dzielą się na dwa typy :
    Pierwszy to kupuje sprzęt bo on mi pomaga w pracy .
    Drugi to : kupuje sprzęt dlatego że jeżeli klient zapyta czym pan robi zdjęcia to trzeba pokazać 5d mark II plus białego plus koniecznie 35 f 1.4

    Dodatkowy problem jest taki że 95 % klientów tego typu zna sie na kompozycji zdjęcia jak świnki na podboju kosmosu .

    Pozdrawiam Jacek
  • #40
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    Masz racje w calej wypowiedzi. Jednak czasem - nie zawsze - trafia sie klient, ktory chce material ogladac material na swoim LED TV wielkosci 60".
  • #41
    Elprofesional
    Poziom 16  
    Ok ogląda na swoim TV full HD czyli 1920×1080 to jest matryca rzędu 2,4 mln pixeli .
    Dla takiego telewizora max podziałka to 1920 x1080 .Jeżeli jakieś 50 D posiada max podziałkę 4752 x 3168 . To telewizor dla wyświetlenia takiej podziałki musi dokonać resize pliku wkładowego żeby go wyświetlić .

    Jest to taka sama historia jak zrobienie zdjęcia aparatem 2,1 mln pixeli oraz aparatem 18 mln i wykonanie odbitki na formacie 10x15 .Przy założeniu czysto teoretycznym że to takie same aparaty ten sam układ optyczny i taka sama wielkości fizyczna CMOS .
    Pytanie: czy plik wywołany z aparatu 2,1 mln oraz 18 mln na formacie 10x15 będzie się od siebie czymś różnić ?
    Odpowiedz : nie będzie różnić się niczym .
    Wysokie wartości matryc w przypadku prawidłowego operowania kompozycją (nie jest wtedy potrzebne drastyczne kadrowanie ,przycinanie zdjęcia ) i używania odpowiedniej ekspozycji w połączeniu z LCD gdzie jest jakieś 71 DPI tracą na znaczeniu .
    Znaczenia nabiera rozdzielczośc w przypadku wydruku na większym formacie i nie jest to materiał ogladany z 500 metrów , gdzie dla wydruku foto stosuje się 200-300 DPI
  • #42
    pawel-foto
    Poziom 19  
    Elprofesjonal-ale tak wyciągając z Twojej wypowiedzi:
    szum to miejsca ciemne-większość kościołów w nie obfituje(nie liczę kościołów w których fotografuje jeden nasz kolega)oraz garnitur pana młodego też zazwyczaj ciemny.
    A3+ nie robię ale A4 sporo czyli materiał wyjściowy musi być ok. bo zdarza się kadrować(nigdy nie robię 10x15)
    stałki są jaśniejsze od zooma i ostrzejsze
    stabilizacja-na ruchy ludzi nie poradzisz
    a ostatni podpunkt zgadzam się w 110% i dlatego mam lampkę -choć specyficznie ustawioną. Eliminuje np. dziwne cienie w oczodołach od górnego oświetlenia. I jadę na czasach które max. wykorzystają oświetlenie zastane i przy ISO 800-1000 nie ma problemu z szumem. Choć owszem na monitorze można go dojrzeć(powiększając) to na odbitkach nie wystąpi.
    Pozdrawiam.
  • #43
    Elprofesional
    Poziom 16  
    pawel-foto napisał:
    Elprofesjonal-ale tak wyciągając z Twojej wypowiedzi:
    szum to miejsca ciemne-większość kościołów w nie obfituje(nie liczę kościołów w których fotografuje jeden nasz kolega)oraz garnitur pana młodego też zazwyczaj ciemny.
    A3+ nie robię ale A4 sporo czyli materiał wyjściowy musi być ok. bo zdarza się kadrować(nigdy nie robię 10x15)
    stałki są jaśniejsze od zooma i ostrzejsze
    stabilizacja-na ruchy ludzi nie poradzisz
    a ostatni podpunkt zgadzam się w 110% i dlatego mam lampkę -choć specyficznie ustawioną. Eliminuje np. dziwne cienie w oczodołach od górnego oświetlenia. I jadę na czasach które max. wykorzystają oświetlenie zastane i przy ISO 800-1000 nie ma problemu z szumem. Choć owszem na monitorze można go dojrzeć(powiększając) to na odbitkach nie wystąpi.
    Pozdrawiam.


    Szumy powstają w miejscach przejść tonalnych z jasnych w ciemne (mam na myśli te widoczne )
    Takie przejścia możesz lekko zbijać lampą ( 70 % obecnych kotleciarzy nie potrafi poprawnie obsłużyć lampy błyskowej w takiej sytuacji )
    Jeżeli robisz A 4 z RAW matrycą 12-18 mln jaki procent obrazu
    cropujesz 30-50? Jeżeli tak to tak jak napisałem wcześniej może należy rozpocząć od nauki poprawnej kompozycji .Wtedy "odpad" zdjęcia będzie mniejszy .Co za tym idzie do idealnego A4 będziesz mógł uzyć z takiej samej matrycy więcej pixeli ponieważ nie będziesz musiał tyle kadrować (zmniejszać rozdzielczości zdjęcia pion/poziom)
    Pamiętaj także że do niwelowania dziwnych rzeczy możesz bez problemu użyć HDR (High dynamic range imaging )

    Piszesz ze stabilizacja na ludzi , ludzi nie posadzisz . To po jakiego grzyba ktoś tutaj non stop opowiada o jakimś monopodzie .

    Na Twoje stwierdzenie że stałki są jaśniejsze o ostrzejsze od zooma , w ramach sarkastycznej odpowiedzi dołącze obrazek który obrazuje Twój tok myślenia :))

    Wesele, Ślub, Komunia, Chrzest - jak fotografować w Kościele
  • #44
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    Czyli zbierajac w calosc nie ma sie co martwic szumem? Moze zatem (bez ironii) dowiemy sie teraz jak pracowac AF aby "po ciemku" ostrzyl? i zdradzisz nam jak pracowac lampa (mysle, ze jestem w tych 70%). Pozdrawiam
  • #45
    pawel-foto
    Poziom 19  
    Ja tam nic nie wspominam o monopodzie-mam go jedynie na stadionie przy 300mm albo na ślubie ale jak zamiast aparatu mam kamerę.
    No cóż obrazek ciekawy :) ale .... jak to ma związek ze stałką i zoomem? Czyżbyś się nie zgadzał, że stałka jest ostrzejsza i jaśniejsza niż zoom? :)
    Bo zawsze pewne rzeczy można zrobić ale lepiej mieć prawidłowy materiał wyjściowy. Ja mam chyba z 7 akcji na wyostrzanie w PSie. W zależności do czego(net, odbitka-wielkość), lub co jest na fotce(portret, architektura itp)
  • #46
    Elprofesional
    Poziom 16  
    Bede brutalny :

    - masz 300 w F4 z IS , do tego 300 waży, do tego z monopodem łatwiej utrzymać oś symetrii , do tego przeciętna przelotowa piłkarza jest nieco inna niz gości na ślubie dlatego masz monopod .
    - nie masz 300 w 2.8 z IS bo to koszty , bo to Polska

    Od 4 lat nie wdaje sie w dyskusje fotograficzne tego typu .
    Przeciętny pstrykacz ktoremu wydaje się że wie coś o sprzęcie i jego zastosowaniu kupuje :

    70-200 F 4 , tutaj robie dobre zdjęcia ale nie takie jakby chciał
    Kupuje 70-200 F 4 IS , tutaj nagle robi lepsze zdjęcia
    KUpuje 70-200 F 2.8 IS , tutaj już takie zdjecia robi że wszystkim kopara opada :))
    W miedzyczasie poluje na dpreview kiedy Cwanon wypusci nowa puszkę i jest pierwszy pod sklepem .
  • #47
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    Jaki z tego wniosek? Nie bardzo widzę związek z AF, nie bardzo widzę kunszt?
  • #48
    pawel-foto
    Poziom 19  
    Ja też nie widzę związku i logiki... A po co niby IS na stadionie i jak pomoże robić lepsze zdjęcia? Aby zamrozić piłkarza należy mieć poniżej 1/300s.
    A co do nowych puszek to nie mam najmłodszego w miarę konkretnego dziecka Canona tylko leciwą 1DIII bo to wół do pracy na 300tys. klapnięć a nie jakaś zabaweczka.
    I Robert chyba musisz kliknąć kłódeczkę :)
  • #49
    Elprofesional
    Poziom 16  
    Robert Kobus-Puchała napisał:
    Czyli zbierajac w calosc nie ma sie co martwic szumem? Moze zatem (bez ironii) dowiemy sie teraz jak pracowac AF aby "po ciemku" ostrzyl? i zdradzisz nam jak pracowac lampa (mysle, ze jestem w tych 70%). Pozdrawiam
    ś

    Bez ironii , myślałem że wiesz jak działa kawałek sensora odpowiedzialny za kontrast . Myślałem że przeczytałeś kawałek historii dslr zawartej gdzieś na pl.rec.foto.cyfrowa . Także myślałem ze wiesz do czego jest lampa wspomagająca af . Jakie są metody na oszukiwania .

    Nie ma człowieka który na tym forum , nie ma człowieka na ża żadnym forum który w dzień lub tydzień przekaże wiedzę pozwalającą zapozować na średniej klasy kotleciarza .

    NIe został tutaj przedstawiony problem , tylko rozmową toczy się wokół .
    Kupiłem aparat , mam do niego słoik .Nie wiem o co chodzi z szumami ale mi szumi .Chciałbym żeby mój aparat miał 30 mln pixeli w APS-C . Nie wiem co to APS-C i nie wiem po co mi tak naprawdę 30 mln pixeli .

    Zatem rusz kolego do boju odpytaj wójka google . Z konkretnym pytaniem chętnie odpowiem .

    Dodano po 6 [minuty]:

    pawel-foto napisał:
    Ja też nie widzę związku i logiki... A po co niby IS na stadionie i jak pomoże robić lepsze zdjęcia? Aby zamrozić piłkarza należy mieć poniżej 1/300s.
    A co do nowych puszek to nie mam najmłodszego w miarę konkretnego dziecka Canona tylko leciwą 1DIII bo to wół do pracy na 300tys. klapnięć a nie jakaś zabaweczka.
    I Robert chyba musisz kliknąć kłódeczkę :)


    Przepraszam wyciągnełem statyw z Twojego postu , jako zalecany w kościele stąd z lekka się czepiłem .
    Temat EOT
  • #50
    Robert Kobus-Puchała
    Poziom 10  
    Myślę zatem, że wszyscy mamy własną - najlepszą drogę do fotografowania. Dobrze - nawet bardzo dobrze. Dziękuję za wypowiedzi.