Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Melex v3

mick 20 Mar 2011 16:43 39941 53
  • #31
    agent_J
    Poziom 12  
    mick napisał:

    Dla mnie elektronika to pasja i na ile mi czas pozwala poświęcam się elektronice z przyjemnością. Mam jeszcze jednego melexa, którego mam zamiar kiedyś uruchomić z mocniejszym silnikiem oczywiście elektrycznym.


    To niegłupie by było zrobienie melexa w wersji hybrid z ładowaniem z silnika 126p i ewentualnym jego automatycznym załączaniem do generowania dodatkowej mocy gdy padają akumulatory ;)
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #32
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Ja mam pytanie do autora. Jak widzi zastosowanie zamiast uP kontrolera PWM np TL494 albo jakiegoś SG?
    Jak dobrać częstotliwość do silnika?
    Jak rozwiązać sprawę z odwzbudzaniem silnika ( jak wykonać układ który będzie w odpowiednim momęcie załączał/wyłanczał) oporniki odwzbudzające ?
    Czy kolega przewidział w układzie możliwość zawieszenia się Atmegi i wysterowania na stałe tranzystorów ?
  • #33
    mick
    Poziom 15  
    agent_J napisał:
    To niegłupie by było zrobienie melexa w wersji hybrid z ładowaniem z silnika 126p i ewentualnym jego automatycznym załączaniem do generowania dodatkowej mocy gdy padają akumulatory ;)


    Kiedyś przyszło mi do głowy że można by silnik z kosiarki sprzęgnąć z alternatorem i ładować ale uwierz mi... z tym co zrobiłem było sporo roboty!!!
    W zeszłym tygodniu uszkodził się słaby punkt tj. mechaniczny przełącznik kierunku jazdy, kabel się nagrzał, przepalił mi peszla z przewodami sygnałowymi i poszło 40V na masę sterownika! Na całe szczęście skończyło się tylko na przepaleniu ścieżki i uszkodzeniu hallotronu.

    PiM_FM napisał:
    Ja mam pytanie do autora. Jak widzi zastosowanie zamiast uP kontrolera PWM np TL494 albo jakiegoś SG?
    Jak dobrać częstotliwość do silnika?
    Jak rozwiązać sprawę z odwzbudzaniem silnika ( jak wykonać układ który będzie w odpowiednim momęcie załączał/wyłanczał) oporniki odwzbudzające ?
    Czy kolega przewidział w układzie możliwość zawieszenia się Atmegi i wysterowania na stałe tranzystorów ?


    Do moich celów tj. melex jeździ tylko po bezdrożach nie boję się o zawieszenie atmegi, a poza tym jest jeszcze watchdog. Podobnie w samochodzie może się urwać linka sprzęgła na ruchliwym skrzyżowaniu i co wtedy??? trzeba szybko włączyć hamulec innej rady nie ma!
    Co do częstotliwości ja tutaj nie robiłem czegoś nowego sprawa jest prosta, a mianowicie komercyjne sterowniki np. Curtis działają na częstotliwości ok 15kHz. Mniejsza częstotliwość może być słychać, u mnie 8kHz delikatnie słychać.
    Nie wiem czy stosuje się układy TL494 lub SG do sterownia silnikami ale chyba raczej nie.
    Nie wiem o co chodzi z opornikami odwzbudzającymi?

    Nie chcę być postrzegany jako ktoś kto na temat sterowania silnikami pozjadał wszystkie rozumy, po prostu zanim zrobiłem ten sterownik dużo się naczytałem i oglądałem jak to robili inni. Chociaż pewnie jeszcze sporo wiedzy do ogarnięcia.
  • #34
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Ja bym zrobił nawrotnik na tyrystorach (są tanie) wtedy, odpadają kwestie wypalania styków. A do atmegi zastosował bym zewnętrzny układ watchdoga np max690 uchronił by tranzystory przy zawieszeniu programu.
  • #35
    mick
    Poziom 15  
    PiM_FM napisał:
    Ja bym zrobił nawrotnik na tyrystorach (są tanie) wtedy, odpadają kwestie wypalania styków. A do atmegi zastosował bym zewnętrzny układ watchdoga np max690 uchronił by tranzystory przy zawieszeniu programu.


    Z tym zewnętrznym watchdogiem to mądre i chyba gdzieś to już widziałem.
    Co do tyrystorów to zdecydowanie prostsze jest sterowanie mosfetami.
    Następna wersja na pewno będzie dwu-kierunkowa :D

    PiM_FM może napiszesz coś jak robi się sterowanie na tyrystorach przy prądzie stałym? Widzę w twoim opisie że pracujesz przy trolejbusach więc pewnie coś niecoś wiesz w tym temacie.
  • #36
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Sterowanie tyrystorem przy prądzie stałym, da się zrobić, stosuje się wtedy drugi tyrystor i szeregowo kondensator.
    https://obrazki.elektroda.pl/82_1252093395.jpg
    Tu jest wszystko wyjaśnione.
    A tak swoją drogą chyba nie trzeba tego robić bo żeby przełączyć z przodu na tył to silnik musi stać (I=0) więc jak załączysz tyrystor to dopiero jak zatrzymasz silnik przełączasz na tył. Musisz zrobić tylko taki układ co nie pozwoli na załączenie 2 przeciwległych tyrystorów jak płynie prąd przez silnik. Jak jakieś pytania będą to pisz :)
  • #37
    mick
    Poziom 15  
    Teraz rozumiem jak to działa, dzięki.
    Napisz mi jeszcze o co chodzi z tym odwzbudzaniem?
  • #38
    PiM_FM
    Poziom 25  
    A odwzbudzanie polega na podłączeniu równolegle do uzwojenia szeregowego rezystora. Tak żeby cześć prądu z stojana uciekała tym oporem. A taki zabieg stosuje się jak silnik jest już na wysokich prędkościach, wtedy jego prędkość jeszcze wzrasta.
  • #39
    mick
    Poziom 15  
    Uczyli o tym na studiach, teraz mi to przypomniałeś :)
    Jakiego rzędu opory się stosuje? pewnie musi być mniejszy niż opór uzwojenia wzbudzenia?
    Ciężko będzie taki opór na 100A zrobić ale pomysł warty przemyślenia.
  • #40
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Sprawdzę w pracy czy nie ma gdzieś starych takich oporów jak będą dam znać. A fakt studia czas by było zacząć :P a co do oporności to jutro sprawdzę przy silniku 110kW jakie są i z proporcji se policzysz.

    A ja mam takie pytanie czy przy max prędkości załanczasz tranzystory na stałe czy dalej pracują na PWM ? moze warto by było załączyć je na stałe ( mniejsze straty, na przewodzeniu, większa prędkość silnika?)

    Dodano po 2 [minuty]:

    PS a myślałeś nad hamowaniem odzyskowym ? (silnik jako prądnica szeregowa samowzbuda)
  • #41
    mick
    Poziom 15  
    PWM działa w granicach od 30%.... 100%.
    W poprzedniej wersji miałem jeszcze stycznik, który był zwierany przy 100% wysterowania, ale okazał się zbędny.

    Myślałem nad odzyskiem energii tyle że ja tego prawie w ogóle nie wykorzystam, wózek jeździ po kiepski drogach, a więc i z niedużymi prędkościami, hamulca naprawdę używa się tylko sporadycznie.

    W trolejbusie jest silnik o mocy 110kW ?
  • #42
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Tak jest taki silnik na napięcie 660V
    w asynchronicznych jest trochę więcej bo 170kW
    A jak dobrałeś częstotliwość PWM do silnika bo czytałem gdzieś ze każdy silnik ma własną częstotliwość?
  • #43
    mick
    Poziom 15  
    Nie wiedziałem, że silnik ma "własną częstotliwość".
    Mój pierwszy sterownik, który wykonałem miał częstotliwość 2kHz i działał bardzo dobrze ale buczenie silnika było wyraźne.
    Z tym sterownikiem jak już pisałem wcześniej próbowałem na 31kHz, 16kHz i zostało na 8kHz z tego powodu, że wyraźnie mniej grzeją się tranzystory.
    Różnicy w zachowaniu silnika nie zauważyłem, poza tym że przy 8kHz słychać delikatny pisk, przy wyższych częstotliwościach nie było słychać już nic.
  • #44
    PiM_FM
    Poziom 25  
    Przekształtnik który jest u nas pracuje na niższej częstotliwości
    http://www.woltan.com.pl/photo/ptt/ptt_3.jpg
    http://www.woltan.com.pl/photo/ptt/ptt_2.jpg
    http://www.xlabs.pl/schematy_pliki/wspol_napedy_elektryczne.pdf
    A wygląda to tak (to jest sam moduł mocy) do tego jest szafka- sterownik uP(na procesorze SAB...) obecnie naprawiam to bo się zepsuło wiec jestem w tym temacie :)
    A co hamowania silnikiem to musiał być coś zrobić bo teraz twój hamulec jest taki "twardy" tak jakbyś hamował w aucie i nie naciskał sprzęgła auto niby zwalnia ale go coś ciśnie do przodu. Zapraszam do mnie to zademonstruje Ci to na żywo w pracy. :) :D

    Dodano po 3 [minuty]:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1385749.html tu podobny temat
  • #45
    mick
    Poziom 15  
    PiM_FM napisał:

    A co hamowania silnikiem to musiał być coś zrobić bo teraz twój hamulec jest taki "twardy" tak jakbyś hamował w aucie i nie naciskał sprzęgła auto niby zwalnia ale go coś ciśnie do przodu.


    Dokładnie tak się zachowuje. Temat jest bardzo wciągający i żywo mnie interesuje ale jestem w trakcie remontu i 95% wolnego czasu przeznaczam na remont... kuchni. Z tego powodu nie szybko się za to zabiorę.

    PiM_FM napisał:
    Zapraszam do mnie to zademonstruje Ci to na żywo w pracy. :) :D


    Chętnie bym zobaczył trolejbusy od strony technicznej :) a do Tychów daleko nie mam.
  • #46
    LOTR2
    Poziom 11  
    Takie mam pytanie do autora, mianowicie: jak jest tutaj dokonywany pomiar prędkości obrotowej? Jest na to kilka sposobów i rozważam, który najlepiej by się nadawł. Aktualnie jestem w trakcie konstruowania sterownika do takiego samego silnika ale w topologii pełnego mostka H na tworniku z odzyskiem energii z hamowania.
  • #47
    mick
    Poziom 15  
    LOTR2 napisał:
    Takie mam pytanie do autora, mianowicie: jak jest tutaj dokonywany pomiar prędkości obrotowej? Jest na to kilka sposobów i rozważam, który najlepiej by się nadawł. Aktualnie jestem w trakcie konstruowania sterownika do takiego samego silnika ale w topologii pełnego mostka H na tworniku z odzyskiem energii z hamowania.


    Na hamulcu (koło na silniku) przymocowałem dwa magnesy i haltronem mierze impulsy.
    Obiecałem sobie że kiedyś zrobię sterownik z mostkiem H.

    Powodzenia
  • #48
    LOTR2
    Poziom 11  
    Mam jescze takie pytanie, jaka jest rodzielczość bitowa PWM?

    edit: a próbował Pan zmienić rezystory w bramkach tranzystorów na mniejsze? bo obstawiam, że to jest główna przyczyna przegrzewania się tranzystorów przy 16kHz. Minimalna rezystancja jaka może być widziana przez driver to około 3Ohm. Wg. mnie jakby zmienić rezystory 90Ohm w każdej z bramek na 20Ohm albo nawet 10Ohm to wypadkowo będzie 10Ohm/5 - 2 Ohm plusz w szereg ten 1.1 Ohm. Myśle że to by znacznie porawiło prace sterownika.
  • #49
    mick
    Poziom 15  
    LOTR2 napisał:
    Mam jescze takie pytanie, jaka jest rodzielczość bitowa PWM?

    Rozdzielczość 8-bitów

    LOTR2 napisał:
    edit: a próbował Pan zmienić rezystory w bramkach tranzystorów na mniejsze? bo obstawiam, że to jest główna przyczyna przegrzewania się tranzystorów przy 16kHz. Minimalna rezystancja jaka może być widziana przez driver to około 3Ohm. Wg. mnie jakby zmienić rezystory 90Ohm w każdej z bramek na 20Ohm albo nawet 10Ohm to wypadkowo będzie 10Ohm/5 - 2 Ohm plusz w szereg ten 1.1 Ohm. Myśle że to by znacznie porawiło prace sterownika.


    Robiłem sporo prób, jednakże garaż to nie stanowisko laboratoryjne więc dokładnej analizy nie robiłem. Z tego co pamiętam robiłem doświadczenia z oporami ok 22R... niestety nie pamiętam dokładnych wyników. Robiłem też doświadczenia z szybkimi diodami, które były równolegle dołączone do oporników powodowało to szybkie wyłączenie tranzystorów, niestety przez niedopatrzenie ustawiłem Fpwm na 32kHz i diody tego nie wytrzymały uszkodziły się na zwarcie -> czyli opór bramkowy wtedy wynosił 0R tranzystory się spaliły. Minęło już trochę czasu i nie pamiętam szczegółów.
  • #50
    vikelf
    Poziom 12  
    Koledzy mają rację proponując Ci zastosowanie drivera do mosfetów.
    Gdybyś popatrzył oscyloskopem jak wyglądają zbocza narastające i opadające sygnału na bramce z i bez drivera to zaraz byś zrozumiał o co chodzi.
    MOsfety mają dużą pojemność bramki, którą trzeba szybko naładować/rozładować żeby tranzystor się przełączył. Jeśli robimy to wolno to wydziela się dużo strat.
    Sam teraz walczę z PWM sterowanym z PLC (wyjście tranzystorowe). Na początku chciałem wysterować bezpośrednio z PLC - katastrofa.
    Dodałem driver TPS221, 1k rezystor ściągający bramkę do masy i przebieg jest nieporównywalnie ostrzejszy.
    Dodatkowo TPS221 ma funkcję ograniczenia napięcia podawanego na bramkę do max 11V mimo zasilania go napieciem do 40V.
    Między driverem, a bramka nie stosuj rezystora, tylko rezystor ściągający do masy.
  • #51
    vikelf
    Poziom 12  
    Update: Pomyliłem się, przy driverze nie dajemy żadnego rezystora na bramkę. 1k, o którym pisałem dotyczył wcześniejszych testów bez drivera.
  • #52
    mick
    Poziom 15  
    Masz namyśli, że nie dajemy rezystora pomiędzy bramką tranzystora i driverem? Jeśli tak myślisz to wg mnie się mylisz. Z własnych doświadczeń wiem że należy prąd ładowania bramki ograniczyć inaczej tranzystor pod dużym obciążeniem może się spalić (wpada w oscylacje).
  • #53
    vikelf
    Poziom 12  
    Rzeczywiście w dokumentacji jest 10k do masy.
    Oscylacje są przy załączeniu czy wyłączeniu?
  • #54
    mick
    Poziom 15  
    Kolega Mictronic wyjaśnił to parę postów wyżej i nawet dał linki do oscylogramów.