Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc w obliczaniu zwrotnic

mixxer13 28 Lut 2011 14:07 5021 26
  • #1 28 Lut 2011 14:07
    mixxer13
    Poziom 11  

    WITAM


    Na wstępie chciałbym zauważyć iż fachowcy od tego wyginęli chyba z dinozaurami, ponieważ gnębi mnie jedno pytanie na które nigdzie na forum nie mogłem znaleźć na nie odpowiedzi.

    Mianowicie na początku chciałbym się zapytać czy te obliczenia i wzory są poprawne:

    Dla filtru I rzędu (6dB/okt.):

    L1 = 160 * z / f [mH] , C1 = 160 000 / f * z [uF]



    Dla filtru II rzędu (12dB/okt.)

    L1 = 225 * z / f [mH] , C1 = 112 500 / f * z [uF]



    Dla filtru III rzędu (18dB/okt.)

    L1 = 240 * z / f [mH] , C1 = 212 000 / f * z [uF]

    L2 = 80 * z / f [mH] , C2 = 106 000 / f * z [uF]

    L3 = 120 * z / f [mH] , C3 = 318 000 / f * z [uF]



    f - częstotliwość podziału

    z - impedancja głośnika

    a tu pojawia się kolejne pytanie czemu na tych zwrotnicach nie ma zaznaczonego nigdzie żadnego renzystora tylko kondensatory i cewki.
    Czyli co daje kondensator w zwrotnicy.


    I tutaj pojawia się następne pytanie
    Jeżeli te renzystory można dodać do zwrotnicy ro prosiłbym o jakiś wzór na to jak go.

    A teraz może wydać się głupie pytanie ale nigdzie nie mogłem znaleźć na nie odp.

    Co to jest częstotliwość podziału?
    Np. w STX częstotliwość podziału to jest Fs?

    Ale z tego co czytałem to Fs jest to częstotliwość rezonansowa.

    Proszę o odpowiedzi z góry dziękuję.


    Ps. Jeżeli temat jest w złym dziale to przepraszam i proszę o przeniesienie a nie usuwanie go.

    Pozdrawiam

    0 26
  • #2 28 Lut 2011 16:58
    Tomq
    Poziom 38  

    mixxer13 napisał:
    WITAM

    Na wstępie chciałbym zauważyć iż fachowcy od tego wyginęli chyba z dinozaurami, ponieważ gnębi mnie jedno pytanie na które nigdzie na forum nie mogłem znaleźć na nie odpowiedzi.

    Ale w internecie bez problemu można o tym znaleźć odpowiednie materiały.
    Cytat:

    Mianowicie na początku chciałbym się zapytać czy te obliczenia i wzory są poprawne:

    [...]

    f - częstotliwość podziału
    z - impedancja głośnika

    Szczerze nie wiem, bo w dzisiejszych czasach mało kto liczyłby to ręcznie skoro testową wersję zwrotnicy od której można zacząć pomiary bez problemu obliczy się na popularnych kalkulatorach do zwrotnic. http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html
    Cytat:

    a tu pojawia się kolejne pytanie czemu na tych zwrotnicach nie ma zaznaczonego nigdzie żadnego renzystora tylko kondensatory i cewki.
    Czyli co daje kondensator w zwrotnicy.

    Może to nie ładnie odsyłać kogoś do google, ale skoro brak podstawowych wiadomości z tej materii to o czym mamy rozmawiać? - http://www.google.pl/search?client=firefox-a&...ource=hp&q=Zwrotnice&lr=&btnG=Szukaj+w+Google
    Cytat:

    I tutaj pojawia się następne pytanie
    Jeżeli te renzystory można dodać do zwrotnicy ro prosiłbym o jakiś wzór na to jak go.

    "Te rezystory" to nie jest integralny element występujący w każdej zwrotnicy. Mogą mieć one różne funkcje i w zależności od celu ich użycia oblicza się je (np. w korektorze impedancji), odczytuje z tabeli (l-pad) lub dobiera "na słuch".
    Cytat:
    A teraz może wydać się głupie pytanie ale nigdzie nie mogłem znaleźć na nie odp.
    Co to jest częstotliwość podziału?

    To częstotliwość przy której charakterystyki głośników przecinają się w punkcie - 6 dB. W odróżnieniu od częstotliwości odcięcia - ta z kolei dotyczy jednego głośnika i wyznacza punkt w jakim charakterystyka danego głośnika jest 3 dB poniżej pozostałej części pasma.

    Cytat:

    Ale z tego co czytałem to Fs jest to częstotliwość rezonansowa.

    Tak.



    I żeby nie było jakiś niejasności:

    ZWROTNICE PROJEKTUJE SIĘ NA PODSTAWIE POMIARÓW, OBLICZENIA NA KOMPUTERZE TO TYLKO PUNKT WYJŚCIA.

    0
  • #3 28 Lut 2011 17:03
    mixxer13
    Poziom 11  

    "To częstotliwość w której przecinają się głośniki w punkcie -6db"

    Możesz troszkę jaśniej?/


    (przepraszam, że jestem upierdliwy ale chciałbym się dowiedzieć na ten temat trochę i dlatego postanowiłem zadać pytania)

    0
  • #4 28 Lut 2011 17:19
    pokrzywa
    Poziom 18  

    Wzory i kalkulatory dają błędy wartości nawet 300%. Mówiąc wprost - wychodzą kompletne bzdury, które nijak mają się rzeczywistych elementów jakie trzeba zastosować z danymi głośnikami.

    0
  • #5 28 Lut 2011 17:35
    mixxer13
    Poziom 11  

    Więc jak najlepiej wyliczyć zwrotnicę manualnie przez kalkulator czy metoda prób i błędów?

    0
  • #6 28 Lut 2011 17:41
    Tomq
    Poziom 38  

    Przeczytaj te artykuły po lewej http://diyaudio.eu/content.php/82-Artyku%C5%82y i jak będziesz miał pytania to pisz.
    Np tu http://www.diyaudio.eu/content.php/40 na obrazkach przy ok 1,5 khz masz napisane "fp" i jak popatrzysz na wykres to zobaczysz, że charakterystyki przecinają się właśnie w tym miejscu.

    Zwrotnice robię się w ten sposób:
    - wstępne wyliczenie wartości elementów
    - złożenie próbnej zwrotnicy
    - pomiar
    - modyfikacja zwrotnicy
    - pomiar
    -....
    - aż do wersji finalnej, czyli takiej gdzie zmierzona charakterystyka jest w miarę liniowa, a charakterystyka kolumny z głośnikiem wysokotonowym (w przypadku 2 way) podłączonym w przeciwnej fazie pokazuje głęboki dołek o stromych zboczach w miejscy podziału.


    W jakim celu chcesz nauczyć się projektować zwrotnice? Bo interesuje Cie ta tematyka, czy po prostu potrzebujesz zwrotnicy do konkretnych głośników?

    0
  • #7 28 Lut 2011 17:51
    mixxer13
    Poziom 11  

    Interesuje mnie ta tematyka to raz a dwa to to, że buduję kolumny i chciałbym coś zrobić samemu a nie rżnąc schematy od innych.

    ps. mam zkopiowane 2 projekty i dlatego nadszedł czas na własną inicjatywę.

    0
  • #8 28 Lut 2011 18:03
    pokrzywa
    Poziom 18  

    mixxer13 napisał:
    Interesuje mnie ta tematyka to raz a dwa to to, że buduję kolumny i chciałbym coś zrobić samemu a nie rżnąc schematy od innych.


    Podpatruj jak zbudowane są zwrotnice w przeróżnych kolumnach. Na stronie Visatona jest wiele projektów z rozsądnie zaprojektowanymi zwrotnicami.
    Na wzorach nic się nie nauczysz.

    0
  • #9 28 Lut 2011 19:58
    mixxer13
    Poziom 11  

    Ale co mi z praktyki jeżeli nie będę znał teorii takich jak np. do czego slurzy cewka kondensator, czy dajmy na to renzystor w zwrotnicy i o jakich mocach się je umieszcza i jakie efekty z tego są.

    Czytałem trochę na ten temat i chyba za dużo bo zgłupiałem czy w końcu używać programu czy manualnie ponieważ mówicie, że programy mylą o 300%

    A manualnie to musiałbym mieć wypisane wszystkie wzory.

    I to może by coś z tego było, ale jestem na dobrej drodze wiem już do czego służy kondensator na wysoko tonowym i cewka na nisko tonowym, lecz nie wiem po co cała reszta kondensatory itd.

    Czy one m.in są dlatego by wyrównać dźwięk??

    Wiadomo, że samym kondensatorem czy cewką dźwięk nie będzie taki rewelacyjny, i m.in wiem dlaczego daje się tutaj renzystory na wysoko tonowym (aby obniżyć efektywność głośnika z tego co czytałem) lecz jeszcze nie potrafię wyliczyć jaki renzystor dać by nie przedobrzyć.


    W google szukałem to raz piszą tak raz tak i dlatego zwróciłem się bezpośrednio do fachowców, żeby wytłumaczyli mi jak jest na prawdę.


    Pozdrawiam, czekam na dalsze odpowiedzi.

    0
  • Pomocny post
    #10 28 Lut 2011 20:07
    Tomq
    Poziom 38  

    mixxer13 napisał:
    Ale co mi z praktyki jeżeli nie będę znał teorii takich jak np. do czego slurzy cewka kondensator, czy dajmy na to renzystor w zwrotnicy i o jakich mocach się je umieszcza i jakie efekty z tego są.
    Czytałem trochę na ten temat i chyba za dużo bo zgłupiałem czy w końcu używać programu czy manualnie ponieważ mówicie, że programy mylą o 300%
    A manualnie to musiałbym mieć wypisane wszystkie wzory.

    Programy mylą się* o 300% i dlatego najpierw używa się programów, a potem robi się pomiary. I tyle.
    Cytat:

    I to może by coś z tego było, ale jestem na dobrej drodze wiem już do czego służy kondensator na wysokotonowym i cewka na nisko tonowym, lecz nie wiem po co cała reszta kondensatory itd.
    Czy one m.in są dlatego by wyrównać dźwięk??

    Poczytaj o rodzajach filtrów - http://audioefm.w.interia.pl/budowa_zw.htm - tu jest przystępnie opisane.

    Sam kondensator przy tweeterze tworzy filtr I rzedu, czyli dość słabo tłumi niższe częstotliwości. Dodana równolegle cewka nie dopuszcza niskich tonów do głośnika wysokotonowego, w ten sposób tworzy się filtr II rzędu. Jeśli to za mało dajesz kolejny kondensator. Jeśli to za mało - kolejną cewkę. Nie wiem jak to prościej wytłumaczyć, trzeba by o tym artykuł napisać (hmm... może jak kiedyś miałbym czas).
    Cytat:

    Wiadomo, że samym kondensatorem czy cewką dźwięk nie będzie taki rewelacyjny, i m.in wiem dlaczego daje się tutaj rezystory na wysoko tonowym (aby obniżyć efektywność głośnika z tego co czytałem) lecz jeszcze nie potrafię wyliczyć jaki renzystor dać by nie przedobrzyć.

    Nie chodzi tu o to, że dodając kolejne elementy zwiększasz "rewelacyjność dźwięku". Kolejne elementy są po to by silniej filtrować, tzn by częstotliwości poniżej/powyżej punktu odcięcia były słabiej słyszalne. Niemożliwym do osiągnięcia ideałem jest brak zwrotnicy i do tego powinno się dążyć, by zwrotnica była jak najprostsza. Czasem jednak się nie da i wtedy stosuje się wyższe rzędy.

    Co do rezystora, popatrz - głośnik wysokotonowy ma mniej więcej impedancje 8 ohm. Dodając rezystor 8 ohm będzie o połowę ciszej, czasem to jednak za dużo, więc trzeba dać mniejszą wartość. Z drugiej strony 1 ohm to nie zrobi różnicy. Wniosek? Wartość rezystora przed głośnikiem wysokotonowym powinna mieścić się w przedziale 1-8 ohm.

    W zwrotnicach jest jednak różnica czy ten rezystor jest przed filtrem górnoprzepustowym, czy za, czy może zamiast rezystora jest L-pad

    * to takie uproszczenie. Programy nie mylą się, tylko ilość rzeczy jakie należy uwzględnić przy robieniu zwrotnicy znacznie przekracza możliwości zaaplikowania ich do programu (nawet SpeakersWorkshop trzeba poprawiać).


    Jak zaczerpniesz już wystarczającą ilość teorii to powiemy Ci jak tą wiedzę wykorzystać w praktyce, na prostych przykładach, na pewno będzie Ci to łatwiej zapamiętać.

    0
  • #11 28 Lut 2011 20:18
    mixxer13
    Poziom 11  

    Dziękuje za odpowiedzi jeżeli coś moglibyście dodać czekam i jestem otwarty na propozycje.


    Dziękuję za odpowiedzi i czekam na nie dalej.


    Ps: Tomq Jeżeli napisałbyś taki poradnik byłoby świetnie na pewno pomogłoby to początkującym w tej dziedzinie.

    Czekam na kolejne rady

    Pozdrawiam.

    0
  • #12 28 Lut 2011 21:13
    pokrzywa
    Poziom 18  

    Tutaj ciekawy artykuł. Cała strona zawiera sporo cennych informacji.
    http://diyakustyk.com/kalk.html#zwrotnica_kalkulator

    W tym przypadku kalkulator pomylił się 400% przy cewce dla woofera. A można dać jeszcze większą niż tam zastosowana. Wyjdzie przekłamanie o 500%.

    Czasem od razu widać, że pewne wartości nijak mają się do rzeczywistości. Np. cewka 0,33mH to na pewno za mało dla woofera 8ohm. Można zaczynać pomiary od około 1mH do około 2,2-3,3mH, wszystko zależy od podziału pasma i charakterystyki jaką chcemy uzyskać.

    0
  • #13 28 Lut 2011 21:14
    Tomq
    Poziom 38  

    Zainstaluj sobie SpeakerWorkshop http://www.speakerworkshop.com/SW/Download.htm
    Otwórz projekt który tu wstawiłem i popatrz jak wygląda na symulatorze ta teoria.

    Najpierw kliknij w menu po lewej "m.total.freq", potem prawym na wykresie add, dodaj charakterystykę "m.mid.freq" i "m.tweet.freq". Następnie jeszcze raz prawym i "chart properties" -> Y axis i ustaw min na np 50 dB.

    Ta szara linia to charakterystyka kolumny, te dwie dodane - głośników.
    Teraz kliknij w menu po lewej na "m" i zmodyfikuj wartość jakiegoś elementu (uważaj na jednostki), następnie w menu u góry "network -> calculate respone. Przenosisz się teraz na "m.total.freq" i patrzysz co się zmieniło. W ten sposób zobaczysz jaki wpływ na charakterystykę przetwarzania ma wartość elementów.

    Nie musisz znać obsługi całego programy (nie jest on niezbedny do projektowania zwrotnic), gdybyś jednak chciał możesz poszukać w internecie tutoriali.


    Gdybyś jednak wolał sprawdzić tą teorie w praktyce, zamiast w symulatorze to ściągnij Holimpulse, kup wkładkę mikrofonową panasoinc wm61 (będzie niezbędna do projektowania zwrotnic) i zrób mikrofon pomiarowy (instrukcje znajdziesz w internecie). W holmipulse możesz mierzyć pasmo przenoszenia kolumny i sprawdzać jak w praktyce wygląda wpływ wartości zwrotnicy na charakterystykę przenoszenia.

    1
  • #14 01 Mar 2011 14:47
    mixxer13
    Poziom 11  

    Rozjaśniłeś mi już te problematykę trochę. ale z niecierpliwością czekam na twój poradnik o zwrotnicach Pozdrawiam


    Jeżeli ktoś mógłby dodać to bardzo proszę.

    0
  • #16 01 Mar 2011 20:02
    mixxer13
    Poziom 11  

    Może ktoś jeszcze doda linki do zwrotnic itd??


    Z pewnością się przydadzą nie tylko mnie.

    Pokrzywa dobry link Dzięki wielkie.


    Czekam na kolejne Linki do zwrotnic.
    Na pewno się to przyda laikom w tym temacie jak i mi.

    0
  • #17 02 Mar 2011 17:19
    mixxer13
    Poziom 11  

    Czy te pliki są prawidłowe??

    Jeżeli tak może się komuś przydadzą jeżeli nie proszę o usunięcie.

    Myślę, że docenicie moją prace.

    ( wszystkie najważniejsze rzeczy z innych storn zrobiłem z dokumencie, gotowym do druku, myślę, że się to przyda.)


    Ps. (Jeżeli komuś z moderatorów spodobał się ten Wątek proszę o podwieszenie.)

    0
  • #18 02 Mar 2011 21:00
    dement
    Poziom 12  

    Cytat:
    w symulatorze to ściągnij Holimpulse
    ciekawe..
    Może jakiś krótki "how to" albo chociaż plik kalibracyjny mic.?

    0
  • #19 02 Mar 2011 21:33
    Tomq
    Poziom 38  

    Cytat:
    w symulatorze to ściągnij Holimpulse
    ciekawe..
    Może jakiś krótki "how to" albo chociaż plik kalibracyjny mic.?

    Klikasz download: http://wklej.org/id/342151/ Nie przejmuj się jednak kalibracją mikrofonu. Ma on nieco wznoszącą się charakterystykę przy wyższych częstotliwościach, ale przecież do zaprojektowania zwrotnicy nie jest to istotne. Poziom wysokich tonów i tak dobiera się na słuch, a to co ma być widać (równowagę tonalna, a w przeciwfazie głęboki dołek w miejscu podziału) na wykresie będzie.

    Co do Holimpulse, to w odpowiedniej zakładce wybierasz rodzaj sterowników dźwięku, kanały którymi podawany jest sygnał i częstotliwość sygnału testowego. W zakładce measurments klikając measure mierzysz charakterystykę głosnika/kolumny. Oczywiście każdy głośnik powienien być mierzony w innym kolorze, dodatkowe pomiary (by nie być ograniczonym do 3) możesz robić klikając strzałkę "w górę", nad przyciskiem eksport - wtedy robisz kolejne pomiary dla danego koloru, możesz wrócić do poprzedniego klikając strzałkę "w dół". I właściwie tyle jest potrzebne do zrobienia pomiarów. Nieco więcej o pomiarach możesz przeczytać tu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1811436&highlight= ale artykuł nie jest dopracowany i nie zawiera informacji o zgraniu fazom głośników (powinieneś dążyć do takich charakterystyk https://obrazki.elektroda.pl/2303092000_1299097865.gif - czarna linia głośniki podłączone normalnie, niebieska - jeden z głośników podłączony w przeciwnej fazie).

    Jeśli masz jakiś konkretny problem to napisz, pomiary nie są tak skomplikowaną rzeczą by wymagały prowadzenia "za rękę". Natomiast jeśli chodzi o samo projektowanie zwrotnic to już nieco trudniejsza sprawa, ale jak nie będziesz miał pomysłu co robić to wstaw charakterystyki,a na pewno pomożemy.

    0
  • #20 02 Mar 2011 22:15
    dement
    Poziom 12  

    Dzięki. Jeszcze w tym tygodniu to przetestuje.
    Na razie schnie druga warstwa podkładu :)
    Pomoc w obliczaniu zwrotnic

    0
  • #21 03 Mar 2011 07:15
    mixxer13
    Poziom 11  

    Gdy ukończysz kolumny zrób wątek w DIY. Prezentują się ciekawie.


    Wracając o zwrotnic: Pojawiło się nowe pytanie

    Dlaczego głośnik nisko tonowy zmienia się +z-

    0
  • #22 03 Mar 2011 08:51
    Tomq
    Poziom 38  

    Cytat:
    Wracając o zwrotnic: Pojawiło się nowe pytanie

    Dlaczego głośnik nisko tonowy zmienia się +z-


    Zwykle zmienia się dla wysokotonowego, choć formalnie nie ma różnicy gdzie odwrócisz fazę.

    Fala dźwiękowa (jak każda inna fala..) ma swoje maksima i minima. Projektując zwrotnice ważne jest by maksima i minima fal pojawiały się w tym samym czasie, w ten sposób nakładają się na siebie. Gdy maksima "spotkają się" z "dołkami" to falę znoszą się. Ilustruje to poniższy obrazek:
    Pomoc w obliczaniu zwrotnic
    Zgraniem fazowym nazywamy sytuację, gdy falę sumują się przez nałożenie się na siebie - na wykresie w miejscu podziały charakterystyka sumy będzie położona o 6 db "wyżej" niż punkt przecięcia się charakterystyk głośników. (Uwaga! samo 6 db różnicy nie może być wyznacznikiem dobrego zgrania fazowego, bo ta wartość jest tylko w teorii, głośniki mają przecież nierówną charakterystykę i może się okazać, że zgranie byłoby gorsze ale przez pik na charakterystyce głosnika wychodzi 6 dB - dlatego tak ważne jest sprawdzenie jak wygląda charakterystyka w przeciwnej fazie. )
    Czasem jednak przesunięcia fazowe wprowadzane przez zwrotnicę i głośniki (także ich wzajemne położenie) są na tyle duże, że uwzględniając to wszystko fazą zmienia się na przeciwną, stąd też konieczność podłączenia głośnika do przeciwnych biegunów.
    Przesunięcia fazowe wyrażane są w stopniach (mówimy "przesunięcie o określony kąt"), jednak nie będę Ci z tym mieszał.

    0
  • #23 03 Mar 2011 12:20
    pokrzywa
    Poziom 18  

    Faza zależy także od położenia centrów akustycznych głośników. Jak przesuniemy tweeter o 4cm to zmienimy fazę fali o częstotliwości około 4300Hz.

    Dlatego z położeniem głośników można do pewnego stopnia kombinować. O ile jest to korzystne akustycznie.

    0
  • #24 28 Mar 2011 16:34
    michal3060
    Poziom 14  

    Czyli jeżeli głośnik będzie za wysoko może to wpłynąć niekorzystnie na działanie zestawu?

    0
  • #25 28 Mar 2011 16:54
    Tomq
    Poziom 38  

    Cytat:
    Czyli jeżeli głośnik będzie za wysoko może to wpłynąć niekorzystnie na działanie zestawu?

    Zgrać fazowo głośniki trzeba niezależnie od tego czy będą blisko czy daleko. Położenie głośnika wysokotonowego za daleko do niskotonowego jest bardzo niekorzystne, bo wysokie tony będziesz słyszał z innego miejsca niż niskie, na pewno będzie to drażniące.

    0
  • #26 02 Kwi 2011 10:05
    wanda4321
    Poziom 8  

    Witam! Krótko i na temat:cHCĘ ZROBIC KOLUMNY DO: dvd denon + dac cambridge audio magic 3
    Wzmacniacz Denon 1060.

    Obudowa zamknięta 90 litrów brutto, mdf 24mm, boki nieco zaokrąglone.
    Wymiary zewn. wys 1050mm x szer 335mm x Głęb. 420mm
    Głośniki: Seas 27TBFC/G, GDN 17/40 4 ohm, peerless SLS-10 i beyma 10br 60.

    ZWROTNICE CHCIAŁBYM CIĄC NA 200Hz I 3000Hz. Kondensatory Jantzena.

    Czy dobrze kombuinuję? Zwłaszcza do: Rock, Hard Rock, Pop Metal,
    nieco do: Hard Metal, gitary klasycznej i fortepianu.

    Możecie pomóc? Jeśli (?) dobrze wybrałem, to jak najlepiej ustawić w nich głośniki
    i jak wyliczyć do nich zwrotnicę?

    0
  • #27 02 Kwi 2011 12:58
    Tomq
    Poziom 38  

    Cytat:
    Witam! Krótko i na temat:cHCĘ ZROBIC KOLUMNY DO: dvd denon + dac cambridge audio magic 3
    Wzmacniacz Denon 1060.

    NIE KRZYCZ.

    Cytat:

    Obudowa zamknięta 90 litrów brutto, mdf 24mm, boki nieco zaokrąglone.
    Wymiary zewn. wys 1050mm x szer 335mm x Głęb. 420mm
    Głośniki: Seas 27TBFC/G, GDN 17/40 4 ohm, peerless SLS-10 i beyma 10br 60.

    To chcesz zrobić kolumne czy już wszystko masz? Bo podałeś wymiary i jakie głośniki są/będą...
    Cytat:

    Możecie pomóc? Jeśli (?) dobrze wybrałem, to jak najlepiej ustawić w nich głośniki
    i jak wyliczyć do nich zwrotnicę?

    Poczytaj artykuły o zwrotnicach, np. tu: http://diyaudio.pl/list.php/category/6-Zwrotnice zrób mikrofon pomiarowy i działaj.

    Wyżej jest wszystko napisane, nie wiem czy każdemu trzeba tłumaczyć indywidualnie? Jeśli masz konkretne pytania to pisz.

    0