Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modyfikacja pieca gitarowego Kustom Arrow 16

01 Mar 2011 18:44 1251 3
  • Poziom 9  
    Chciałbym wykorzystać mój piec gitarowy Kustom Arrow 16 do odsłuchu klawisza. Czasem jak gramy bez perki, to nie chce mi się nosić Peavey'a kb5. Problem w tym, że jest on na jednym głośniku Celestion Super 8 (g8a-15). W opisie głośnika pisze, że przenosi pasmo od 100Hz do 5000Hz.
    Chciałbym wywiercić w obudowie dziurę i zamontować jakiś wysokotonowy głośnik wraz ze zwrotnicą ciętą na jakies 4-5 kHz 12dB/oktawa. Ma to jakiś sens? Piecyk ma tylko 15w, ale zawsze mały odsłuch się przyda, a teraz praktycznie go nie wykorzystuję w grze na wiośle, a do klawisza się nie sprawdza - zbyt okrojone pasmo, juz od 5kHz. Warto dokładać wysokotonowiec?
    na allegro widzę zwrotnice za jakieś 20-30zł, do tego jakiś wysokotonowiec, może Tonsil? Te stare Tonsile ładnie grały (stare dobre Altusy :P ), ale czy te z nowej serii to nie jest przypadkiem made in China? Ew. proszę o jakieś inne propozycje wysokotonowców.

    Tutaj wykres pasma:

    Modyfikacja pieca gitarowego Kustom Arrow 16


    Czekam na odpowiedzi, czy interesować się jakimś wysokotonowcem? Dodam, że wysokotonowiec musi być dość mały.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Równolegle do Celestiona dołącz przez kondensator poliestrowy 2,2µF głośnik GDWT9/40/8Ω Tonsil lub inny z tej serii. Ewentualnie jakiś gwizdek piezoelektryczny dodając jeszcze szeregowy opornik 10Ω/2W. Gotowej zwrotnicy raczej nie dopasujesz, trzeba zaprojektować.
    Głośniki powinny pracować w zgodnej fazie, czyli + do +, - do -.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Kondensator wpięty szeregowo z głośnikiem wysokotonowym stanowi filtr górnoprzepustowy czyli ogranicza od dołu pasmo przenoszenia tego głośnika. Jest to najprostrze i najtańsze rozwiązanie. Dla uzyskania większej stromości można zastosować szeregowy kondensator + równoległą cewkę (stromość 12dB/oktawę) lub szeregowy kondensator + równoległą cewkę + drugi szeregowy kondensator (18dB/oktawę). Układy te stanowią po prostu fragmenty zwrotnic dla głośnika wysokotonowego.
    Zaprojektowanie dobrej zwrotnicy dla głośnika niskotonowego wymaga wykonania pomiaru impedancji tego głośnika przy częstotliwości podziału zwrotnicy. Umiesz to zrobić? Impedancja ta jest ok.2-3 krotnie większa niż impedancja znamionowa głośnika. Zatem do obliczeń nie możesz przyjąć np 8Ω tylko wartość zmierzoną.
    W przypadku głośnika wysokotonowego nie popełnisz aż tak dużego błędu przyjmując do obliczeń wartość znamionową impedancji lib niewiele większą. Oczywiście dla zachowania poprawności należałoby impedancję głosnika wysokotonowego przy częstotliwości podziału również zmierzyć.
    Kupowanie jakiś uniwersalnych zwrotnic uważam za niecelowe. Stąd moja sugestia aby głośnik Celestion pracował w pełnym swoim paśmie a tubka wysokotonowa uzupełniała górny zakres pasma akustycznego.
    Do obliczeń filtru górnoprzepustowego przyjmij fd=4,5-5 kHz.