Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wyregulowac parownik?

Witek76 26 Oct 2004 07:17 171730 43
  • #1
    Witek76
    Level 24  
    Witam.
    Mam pytanie, w jaki sposób reguluje sie parownik AT90E BRC (inst. LPG BLITZ BRC). Są tam 3 sruby do regulacji (fot. w zalączniku) ale nie wiem która odpowiada za co... Ta wystajaca (nr 3) jest zapewne od biegu jalowego, a pozostale?
  • #2
    guard10
    Level 28  
    Witam 1i2 nie ruszaj jak musisz to regulacja tylko 3 biegu jałowego
  • #3
    Witek76
    Level 24  
    Jak na razie to nie ruszam :) bo nie lubie robic niczego nieswiadomie :D ale na regulacji widzialem ze gazownik krecil kluczem imbusowym...
  • #4
    kk.2000
    Level 26  
    JESZCZE NIKT NIE NAPISAŁ?

    Już podaję odpowiedź!

    Pokrętła 1 nie ruszasz, nie jest to regulacja.

    Najlepiej gdybyś chwilowo zamiast attuatora (silnika krokowego na wężu od gazu) zastosował ręczną regulację. Zakręcasz ją na max i odkręcasz z 5 obrotów, aby po całej regulacji attuator pracował poprawnie w środkowym położeniu między wartościami max i min. Jeśli nie masz ręcznej regulacji to wyłącz zapłon i załącz stacyjkę po czym nie odpalając zdejmij wtyk z attuatora.

    Odpalasz. Pokrętło 3 powoli zakręcaj, a jeśli zaczyna gasnąć odkręcaj 2.

    Jeśli zakręciłeś 3 daj obroty ok 3000 i unieruchom pedał gazu. Reguluj 2 aby uzyskać jak najwyższe obroty (nie ruszająć wogóle pedałem gazu).

    Zejdź na niskie obrotu i za pomocą 3 wyreguluj jak najwyższe obroty biegu jałowego. Zbytnie odkręcenie 3 powoduje nieliniową pracę układu podawania gazu, unikaj tego, choć jeśli chcesz odpalać na gazie to 3 powinna być nieco odkręcona.

    Pokrętło 2 jest w/g zdjęcia ustawione poprawnie. Tych wartości się trzymaj przy Eco.

    Załóż attuator, podłącz, odłącz klemę akumulatora na 10 min, odpal i jazda...
  • #5
    Witek76
    Level 24  
    OK dzięki!
    A w jaki sposób regulowac obserwując sygnał sondy Lambda i ewentualnie % otwarcia attuatora? BRC Blitz ma mozliwość podłaczenia testera (wskaznika napiecia proporcjonalnego do w/w parametrów).
    Jak do tej pory obserwowalem zachowanie sie napiecia Lambdy trakcie jazdy i na postoju. I zauwazylem ze do czasu osiagniecia ustabilizowanej temp. silnika (90 stC) mieszanka jest generalnie uboga: Lambda 0V, attuator 100%, przy rozgrzanym silniku na wolnych obrotach syganl Lambdy oscyluje w gracicach 0-1V odpowiednio reguluje attuator, natomiast w czasie jazdy jest roznie na plaskie drodze attuator daje rade wyregulowac mieszanke, natomiast przy przyspieszaniu i "pod góre" mieszanka jest bogata. Przy hamowaniu silnikiem mieszanka jest uboga - ale to chyba jest normalne. Czy zatem jest jeszcze sens doregolowywac ta instalacje (jezeli tak to w jaki sposób)? Czy to juz maksimum co mozna osiagnac z tego typu instalacji (BRC Blitz, Fiat Punto 1.1 SPI).
    Pozdrawiam Witek.
  • #6
    kk.2000
    Level 26  
    NO, jeśli masz mozliwość podłączenia testera pokazującego położenie attuatora, to nie musisz się męczyć!

    Ogólnie w regulacji reduktora chodzi o to, aby uzyskać jak najbardziej liniową charakterystykę pracy attuatora w stosunku do podciśnienia na kolektorze ssącym.

    Jeśli attuator musi za każdą zmianą podciśnienia zmieniać położenie, to będą straty gazu i mocy, może i chwilowe, ale niepotrzebne. Aby więc attuator nie musiał "skakać" trzeba sobie wyregulować pokrętłem 2 próg zadziałania membrany reduktora, aby początek jej działania był na początku wciskania pedału gazu.
    Jeśli np. za mocno będzie wkręcone 2 i wykręcone 3 dla uzyskania dobrych obrotów, to będzie trzeba znacznie podnieść podciśnienie aby membrana reduktora dała gaz. Będzie efekt "nieczułego pedału gazu" a attuator będzie wariował. Po to zakręcasz 3 żeby znaleźć próg zadziałania membrany regulatorem 2.


    Mając czytnik regulujesz tak:
    - zakręć 3
    - reguluj 2 aby attuator znalazł się na srodkowym położeniu, 40%-50% otwarcia.
    - podnieś obroty do 3000 i obserwuj, czy attuator zamyka się czy otwiera.
    Jeśli się zamyka to lekko przykręć 2 na wolnych obrotach aby te zaczęły spadać delikatnie i tak pozostaw 2, a potem doreguluj 3 na wolnych obrotach aby attuator znów był na 40%-50%.
    Jeśli się otwiera to tak zostaw i i odkręć minimalnie 3 a potem doreguluj 2 aby było na 30-40% otwarcia.
  • #7
    Witek76
    Level 24  
    O to mi konkretnie chodzilo!
    Dzieki wielkie!
    Pozdrawiam Witek.
  • #8
    kholub
    Level 12  
    Witam.
    Ford Escort 1.3 instalacja Blitz. Wlasnie zlozylem sobie diagnostic boxa i chcę przystąpić do grzebania w instalacji ( z I generacja sobie poradziłem, to tu też chyba poradze). Poczytałem forum i mniej wiecej wiem o co chodzi. Mam tylko jedno pytanie.
    W środku w centralce Blitz są 3 potencomentry.
    1. próg przełączanai benzyna - gaz (tego nie bede ruszał :) )
    2. regulacja sygnału emulowanego (tu tez nie bede ruszal, bo wszystko dziala ok.
    3. regulacja set-point lambda. CO TO JEST I DO CZEGO SŁUŻY? Dotykać to czy nie? Czy coś się z tym robi przy regulacji? Skąd wiadomo, że to jest dobrze ustawione?
  • #10
    kholub
    Level 12  
    Nie no OK ja widzialem te instrukcje. Ta do ktorej mi dales linka to Blitz EM a ja mam blitz. W tej co mi podales to nie ma nic na temat trymarka do magicznego set-point lambda natomiast w instrukcji do Blitz (bez EM) jest tylko napisane zeby tego nie dotykac jak nie trzeba :). Nie jest opisane co to jest ten set-point lambda, do czego to sluzy tylo ze jak w prawo to lepiej a w lewo to gorzej a czasem odwrotnie ;)
    Moglbys opisac do czego sluzy ten srodkowy trymerek i jak nim krecic?
  • #11
    kk.2000
    Level 26  
    jet to ustawienie punktu próbkowania sondy lambda, w/g którego będzie ustawiany attuator przez Blitza. Jeśli pokręcisz w prawo Blitz będzie dawał mieszankę bogatą, w lewo - zubożoną. Nie zaleca się kręcenie tym potencjometrem bo jest fabrycznie ustawiony na mieszankę stechiometryczną, ale gdybyś chciał CIUT więcej mocy delikatnie pokręć w prawo (duże żarcie LPG)
  • #12
    kholub
    Level 12  
    Hmmm, no bo dlaczego pytam. Po zalozeniu gazu essi spalil mi w pierwszej trasie 6.5 litra/100km. Ale mialem problem taki, ze jak przejechalem na gazie a pozniej odpalilem na benie, to nie trzymal obrotow. Po przejechaniu ok 10km wszystko wracalo do nomy. To samo przy przelaczanie po dluzszej jezdzie na benie na gaz. Na pierwszej regulacji gazownik powiedzial ze nie ma sprawy, ze to kwestia wyboru emulacji sondy (rozumiem ze chodzilo o ten jumper na plycie blitza). Podregulowal i rzeczywiscie problem znikł ale autko zaczelo palic ok 8l na trasie czyli wiecej. Jedno co mnie zastanowilo to to, ze pan gazownik stwierdzil, ze mieszanka byla za uboga i ja wzbogacil. No to by pasowalo. Palil 6.5l, wzbogacil pali 8l. Tylko ja podczas jazdy nie zauwazylem roznicy, zeby mocniejszy byl, czy cos takiego. Tak wiec sie zastanawiam, czy koles nie pokrecil tym set-point lambda trymerkiem. Jak to zprawdzic czy ten trymerek jest ustawiony w polozeniu fabrycznym, czy kolo cos tam mieszal? Jak na silnik 1.3 to 8l to chyba troche duzo. a teraz w miescie to zacza juz palic ponad dyche (dziwne, ale jak sie chlodniej zrobilo to sie zaczelo. Gaz sie zmienil czy jak?).
    A no dodam jeszcze ze po zalozeniu gazu padl mi katalizator (i tak byl juz stary) ale z tego co slyszalem wlasnie za bogata mieszanka moze byc tego przyczyna.
  • #13
    kk.2000
    Level 26  
    SetPoint Lambda musisz ustawić w/g wskazań jakiegoś analizatora spalin, emulację w/g potrzeb motoru.
  • #14
    kholub
    Level 12  
    Czyli kicha. W "domowych" warunkach za pomoca diagnostic boxa nie jestem stwierdzic, czy kolo ruszal set-point czy nie?
    A czym to grozi, ze bym na chwile leciutko (ile?) pokrecil tym peerkiem w strone ubozszej mieszanki? czy cos moze sie spieprzyc?

    Czy gosciu mowiac, ze mialem za uboga mieszanke i cos tam regulujac pokrecil tym trymerkiem? czy to mozliwe czy raczej regulowal na parowniku?
  • #15
    kk.2000
    Level 26  
    diagnoBOX powinien oscylować na zielonym polu przy regulacji środkowego potencjometru
  • #16
    kholub
    Level 12  
    chodzi o wskazania lambdy, tak? Moglbys jeszcze napisac jakie powinno byc wtedy napiecie na tym zlaczu 5pinowym dla takiej wartosci lambdy, bo z tego forum to nic nie wynika. Raz 3.5V raz 7,7V. Kaplica...
  • #17
    kholub
    Level 12  
    No wiec dzisiaj, po przeczytaniu jeszcze raz wszelkich porad na forum oraz instrukcji z Eko Almy postanowilem zabrac sie za regulacje mojej instalki. Walczylem ze dwie godziny i.... porażka! Prosze o pomoc!
    1. Podlaczylem diagnostic-boxa. Wlasnej roboty, ale wskazuje napiecie na attuatorze i odpowiedz z lambdy. Dodam ze na benzynie diody od lambdy zapalaja sie cyklicznie od zera do piatej diody zarowno podczas jazdy jak i na postoju.
    1. Zaczalem od wkrecania tej srubki na parowniku, ktora wystaje.
    2. Jak juz ja wkrecilem, to zakrecilem register na maxa i odkrecilem 2 obroty.
    3. Zabralem sie za regulacje srubka na imbus na parowniku tak aby napiecie na attuatore bylo w polowie skali. I TU PROBLEM. Nie da sie wyregulowac tak, zeby napiecie na attuatorze bylo stabilne!
    a) attuator otwiera sie na maxa (7V). Lambda spada do 0V i jest stale 0V.
    b) odkrecam srubke na imbus. w pewnym momence napiecie na lambdzie wzrasta. Attuator sie zamyka (0V). Wskazania z lambdy sa stale (5 diod)
    c) delikatnie zakrecam srubke na imbus. W pewnym momencie napiecie na lambdzie spada, attuator zaczyna sie otwierac. No i otwiera sie na maxa a napiecie na lambdzie spada do 0. I JESTEM W PUNKCIE WYJSICIA.

    Probowalem z mniejszym przykreceniem registra, z wiekszym - to samo.

    W czasie jazdy to ja juz nie wiem. Wciskam gaz to attuator sie zamyka. Powienien sie chyba otwierac, nie? Ogolnie to zachowuje sie to bardzo niestabilnie. Ale to pewnie pochodna powyzszych problemow.

    Rozkrecilem centralke. Podejrzewalem, ze kolo pokrecil peerkiem od set-point lambda. Ale z tego co widze nie byl zaden slubokret tam wtykany (tym od emulacji gaziarz krecil i widac, ze cos tam wtykal - stad moj wniosek). Co mnie zastanowilo peerek set-point lambdy jest w lewym skrajnym polozeniu!!!! (lewym patrzac od tego brzegu plytki gdzie sa peerki) Czy to mozliwe, zeby fabrycznie tak bylo? Czy to moze byc przyczyna moich problemow? Co z tym zrobic?
    Bardzo prosze o szczegolowe instrukcje czym krecic i jak, na co zwrocic uwage (oczywiscie, to co bylo juz na forum to kumam) no bo autko palilo na poczatku 7 literkow a teraz chleje 14! Jak by co to parownik 100KW wiec chyba wystarczy do Escorta 1.3 (jakies 60koni)
  • #18
    vvaldek
    Level 28  
    a wiec tak.potencjometrami raczej nie krec bo fabryczne ustawienia sa wystarczająco dobre . prawy potencjometr słuzy do regulacji obrotow przy ktorych następuje przełaczenie na gaz. ja reguluje w sposób nasępujacy podobnie jak opisał kolega ustawiam na 3000 i odkrecam sróbe regylacyjnaą az osiądnie najwieksze obroty , do momentu az bedo sie swieciły trzy diody otwarcia attuatora , jesli masz diagnostic box to wiesz o czym mowie. jesli tak zrobisz to potem nalezy wyregulowac czułosc parownika sróbą na kluczyk 4mm , wkrecai powoli az silnik zacznie nierowno pracowac a nastepnie wykrecaj az obroty sie wyrównaja dobrze jest obserwować wskazania sondy na D BOX w praktyce najlepiej jest jesli pokazuje mieszanke bogata [ swieci sie przedostatnia lub ostatnia czerwona dioda z prawej strony[ potem sprawdz jeszcze mieszanke podczas jazdy z równa predkoscia np. 90 100 km i doreguluj sróba przy attuatorze najlepiej jesli oscyluje w okolicach zielonych diód. sróbe do wolnych obrotów wykrec około 2 -3 obroty . je czasem spiłowuje ninimalnie jej koniec jesli mam problemy z wolnymi obrotami ale raczej to nie jest konieczne. i nie polecam jesli nie masz wiekszego doswiadczenia, i jeszcze bardzo wazna rzecz , termostat przy wlocie powietrza do filtra . zablokuj go na stałe w pozycji zimne powietrze. i dopiero zacznij regulować, zaraz poszukam dokładnej instrukcji BLITZA i ci wysle

    Dodano po 3 [minuty]:

    jutro wysle ci zdjecie zebys zobaczy łw jakiej pozycji sa poyencjometry w nowej centralce

    Dodano po 22 [minuty]:

    instrukcje
    Attachments:
  • #19
    vvaldek
    Level 28  
    jesli podczas jazdy swieca sie wszystkie czerwone diody ATTUATORA to znaczy ze jest maxymalnie otwarty i nalezy odkrecic srube regulacyjna na przewodzie zeby dostarczyc wiecej gazu postaraj sie tak ustawic zeby swieciły sie 3 do 5 diód podczas równej jazdy i na drodze płaskiej z równa predkoscia

    Dodano po 12 [minuty]:

    podaj swojego maila to wysle ci instrukcje do BLITZA . niewiem czemu nie moge tutaj jej wysłać . co chwila wiesza mi sie komp.:?::!::cry:
  • #20
    kholub
    Level 12  
    No zdjecie by sie przydalo, tylko tam sa takie peerki, ze ze zdjecia to nie bedzie widac :( Interesuje mnie ustawienie tego srodkowego. Jesli bedzie widac na zdjeciu to chetnie a jesli nie to prosilbym o opis slowno-muzyczny :)

    I jeszcze jedno. Ile powienien byc odkrecony register na poczatku regulacji? Na attuatorze nie widze zadnej sruby regulacyjnej.

    I jeszcze jedno. Gdzies wyczytalem w internecie, ze lambda jest czujnikiem dwustanowym. Odpowiada 0V jesli mieszanka jest za uboga i 1V jesli za bogata wzgledem lambda==1. Jak to sie ma do wskazan na diagnostic boxie? przeciez nigdy napiecie na lambdzie nie bedzie 0,5V a z tego wynika ze instalka bedzie wariowac...
  • #22
    kholub
    Level 12  
    Polecam powyzsza instrukcje. Jest troche inna niz na Eko-almie. Jakos tej bardziej wierze, bo jest napisana po ludzku a nie z jakiegos OCR-a i przetlumaczona niedokladnie.
  • #23
    kholub
    Level 12  
    Panowie, czy ktos moze mi tu wyjasnic jak ma sie powyzsza instrukcja (zamieszczona przez Vvaldek) do tej z eko-almy. No na moje oko to jest zupelnie co innego! Zupelnie inna procedura regulacji i krecenia peerkami w centralce!

    Czy to mozliwe ze sa rozne rodzaje centralek Blitz i stad ta rozbieznosc?
  • #24
    vvaldek
    Level 28  
    ta jest orginalna serwisowa . a nie tlumaczona przez kogos kto malo sie zna narzeczy

    Dodano po 21 [minuty]:

    dotyczy blitza z 5 pinowym gniazdkiem w prostokatnym duzym czarnum pudelku z uszkiem . jak zrobie fotke to dolacze moze za 3-3 dni
  • #25
    Ufokkk
    Level 12  
    Witam!
    A ja mam takie pytanie:
    Mam parownik BRC AT90E i oststnio zadzwoniłem do czakramu spytać ile kosztuje zestaw naprawczy, a gość spytał czy to jest stary czy nowy typ parownika. Powiedziałem że z 2001 roku to stwierdził że stery typ i komplet kosztuje 150 zeta:!: Wie ktoś może czym się różni stary typ od "nowego"? I czy te komplety sprzedawane na allegro pasują do starego? (tam przynajmniej kosztują 75zł)
    Z góry dzięki za odpowiedz.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A jeszcze dodam, że to parownik z systemem Blitz, jeśli to ma jakieś znaczenie:)
  • #26
    nom
    Level 23  
    kholub wrote:
    Co mnie zastanowilo peerek set-point lambdy jest w lewym skrajnym polozeniu!!!! (lewym patrzac od tego brzegu plytki gdzie sa peerki) Czy to mozliwe, zeby fabrycznie tak bylo? Czy to moze byc przyczyna moich problemow? Co z tym zrobic?


    Ja ostatnio rozkręcałem centralkę Blitza i potencjometr od set-point lambda też mam w lewym skrajnym położeniu, ruszałem go w prawo ale żadnej zmiany na d-box nie zaobserwowałem. Odczyty z analizatora mam bardzo dobre, więc nie ruszam tego potencjometru.
  • #27
    master22221
    Level 12  
    Witam wszystkich!!! Proszę o radę w kwestii regulacji parownika LovTec. Parownik ten wygląda identycznie jak parownik Lovato, którego opis znalazłem na tym forum z informacją, że dotyczy on również LovTec-a. Z opisu i fotografii parownika wynika, że górna, metalowa, pionowo skierowana śruba regulacyjna jest od wolnych obrotów, a ta plastykowa, umieszczona niżej jest od regulacji czułości.

    Również gdzieś na forum znalazłem opisy regulacji parowników wyposażonych w dwie śruby regulacyjne:

    1 - od wolnych obrotów - składu mieszanki biegu jałowego
    2 - od czułości - regulacja ciśnienia II stopnia reduktora

    Fragmenty treści tych opisów dot. regulacji czułości poniżej:

    "... REGULACJA CZUŁOŚCI ... odłączasz waz prowadzący gaz z reduktora do miksera i podłączasz do reduktora wężyk, który zanurzasz w jakimś zbiorniczku z wodą. Zasilasz zawory gazowe przez podłączenie +12V np. do zaworu na reduktorze. Teraz regulujesz śrubą REG. CZUŁOŚCI tak, aby z wężyka wydostawały się pojedyncze bąbelki...."

    oraz inny opis:

    "... Śrubką wystającą ustawia się przelot przez kanał obejściowy bez udziału membran ( wolne obroty ). Śrubka na imbus służy zaś do ustawienia czułości reduktora (napięcie sprężyny membrany 2 stopnia)...
    ...Jeśli zachodzi konieczność regulacji przy użyciu śrubki na imbus, dobre rezultaty daje metoda:
    Zdjąć waz z reduktora i na krotko podać napięcie na elektrozawory. Zakręcić całkowicie śrubkę wystającą. Kręcąc śrubką na imbus ustawić na granicy pomiędzy wypływem gazu, a jego brakiem...." (zapomniał dodać, żeby wąż zanurzyć w zbiorniczku z wodą, aby obserwować wypływ gazu, ale nie o to teraz mi chodzi)

    I teraz uwaga, próbowałem regulować czułość mojego parownika i okazało się, że u mnie prędkość wypływania bąbelków gazu reguluje się śrubą górną, metalową, tą od wolnych obrotów i dopiero wtedy parownik zachowuje się zgodnie z opisem. Regulowanie śrubą plastykową nie daje zmian w wypływie bąbelków gazu. Czy to możliwe, że w moim parowniku LovTec są śruby na odwrót niż w Lovato? Wyglądają parowniki identycznie, nawet nazwy mają podobne... A może opis parownika podaje odwrotnie ich rozmieszczenie? Wskazuje na to zachowanie się obu śrub podczas regulacji czułości. Poza tym, kiedyś podczas regulacji sterownika LPG (mam Autronic AL-700) nie mogłem regulować górną śrubą składu mieszanki dla wolnych obrotów, bo nie było reakcji sondy na regulację i w rezultacie z regulacji nic nie wyszło. Natomiast regulowanie plastykową śrubą zmieniało skład mieszanki. Rownież gdzieś na forum kilka razy ktoś się skarżył na gazowników, że mu rozregulowali w warsztacie parownik, bo wolne obroty regulowali śrubą od czułości, stąd moje wątpliwości co do prawdziwości opisu parownika lub opisu regulacji.

    Moje pytania brzmią:

    1. Która śruba jest od czułości, a która od wolnych obrotów w parowniku LovTec? Dodaję, że metalowa górna śrubka po całkowityn wykręceniu jest zakończona iglicą. Szara plastykowa śrubka jest krótka i naciska na sprężynkę, która z kolei naciska na coś uginającego się miękko, jakby na membranę?
    2. Czy podane wyżej opisy reg. czułości są poprawne, może opisy dotyczą regulacji wolnych obrotów?


    Jeśli ktoś regulował dokładnie taki sam parownik LovTec, proszę o konkretne odpowiedzi, jak się reguluje te parowniki. Pozdrawiam.
  • #28
    Waldek23401
    Level 11  
    Lanos 1.5 16V instalacja BRC. Dzisiaj przystąpiłem do regulacji mojego auta w/g zaleceń kk.2000 bez użycia interfrejsa nawet jestem zadowolony z tej regulacji auto nareszcie wchodzi na obroty tak jak powinno tylko jestem ciekawy jak wyjdzie ze spalaniem dotychczas palił ok 9.5 l/100
    Tydzień temu byłem w serwisie BRC i tak mi wyregulowali blitza (było bardzo mułowate a kontrolka heck paliła się niemalże cały czas,teraz jest ok.)
  • #29
    Waldek23401
    Level 11  
    Znam już wyniki mojej regulacji 11l /100 km to troche za dużo ale jeszcze troche z tym powalczę wkręciłem o ok pół obrotu śrubę od składu mieszanki na wolnych obrotach silnik pracuje dobrze czekam na wyniki spalania.
  • #30
    Waldek23401
    Level 11  
    Witam. Ponownie przystąpiłem do regulacji mojej instalacji w reduktorze wkręciłem tą śrubkę na imbus ok 1/2 obrotu zawór na przewodzie też skręciłem o ok 1/2 obrotu przyśpieszenie się poprawiło zużycie gazu 9l/100km jedyne co teraz przeszkadza to zapalająca się kontrolka CHECK podczas jazdy na wolnych obrotach.
    Może ktoś wie co z tym zrobić.