Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Fiesta MK3 (95r) - zapalniczka pali bezpiecznik

bj86 05 Mar 2011 18:29 5119 6
  • #1
    bj86
    Level 14  
    Witam.

    Przeszukałem z grubsza dział i nie widzę rozwiązania.

    Problem jest następujący: zamontowałem sobie w aucie (Fiesta MK3 1995r) zapalniczkę (samo gniazdo, wtyczki nie mam) wykorzystując fabryczną instalację, która była już pod deską rozdzielczą. Napięcie na zapalniczce idealne, w podłączeniu nic nie mogło zostać pomylone, bo zarówno instalacja, jak i sama zapalniczka są oryginalne, to było po prostu p&p. Po podłączeniu przyszedł czas na testy z wykorzystaniem ładowarki do nawigacji (funkiel nówka, wyjęta z pudełka, nic innego nie mam). Nie zdążyłem jeszcze dobrze włożyć wtyczki, a już strzelił bezpiecznik (zgodny ze specyfikacją producenta, 15A). Kolejne 2 próby wkładania wtyczki idealnie równolegle, żeby niczego nie zewrzeć po drodze, zabiły 2 kolejne bezpieczniki tak samo szybko, jak pierwsza.

    Chwilowo odpadają akcje z podmianami odbiorników podłączanych do gniazda czy próbowanie ładowarki od nawi w innym aucie. Stąd teraz pytanie: co i jak mogę sprawdzić za pomocą multimetru albo inną prostą metodą, żeby stwierdzić, czy usterka jest po stronie ładowarki, czy instalacji w aucie?

    Poza elementami fabrycznie podłączanymi do tego samego bezpiecznika, co zapalniczka (czyli oświetlenie wnętrza i radio), dodatkowo podpięty jest do niego alarm - jeśli to ma jakieś znaczenie...

    Będę wdzięczny za pomoc, bo zostały mi 2 ostatnie bezpieczniki ;)
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • Helpful post
    #2
    lamer89
    Level 23  
    Odlacz to gniazdo zapalniczki, podlacz pod miernik na omomierzu i obserwuj wskazania podczas wkladania wtyczki ladowarki.
    To pozwoli od razu sprawdzic gniazdo i ladowarke.
    Jesli rezystancja chociaz na chwile spadnie ponizej 2 ohm moze to oznaczac, ze albo ladowarka jest upalona albo gniazdo powoduje jakies zwarcie.
  • Multimetr Fluke
  • #5
    bj86
    Level 14  
    Ok Panowie, wiem co jest grane.

    Gniazdo było źle poskładane (jakiś młotek musiał nim dłubać) i przy minimalnym dotknięciu wtyczką robiło się zwarcie. To, co widać na drugiej fotce (niżej) obrócone było o 90 stopni i luz między blaszką plusową (a konkretnie zatrzaskami) a obudową był rzędu dziesiątych części milimetra.

    teraz jest problem przy składaniu. otóż blaszka plusowa (na pierwszej fotce widoczna w plastikowym izolatorze trzymającym ją w obudowie gniazda) ma poza 2 zatrzaskami wyprowadzony mały styk (widać go na foto). jeśli poskładam to tak, jak wydaje mi się że powinno być, to ten styk ma od obudowy luz rzędu 0.5mm. tak to ma wyglądać? po co to jest w ten sposób rozwiązane? a może to bez sensu, tylko ten sam młotek, który grzebał w zapalniczce wcześniej, odgiął ten styk z jego normalnej pozycji?

    fotki:

    Ford Fiesta MK3 (95r) - zapalniczka pali bezpiecznik Ford Fiesta MK3 (95r) - zapalniczka pali bezpiecznik
  • #6
    lamer89
    Level 23  
    Odegnij ten styk trochę do wewnątrz a miejsce za nim na obudowie profilaktycznie zaklej taśmą izolacyjną, powinno działać, tylko potem sprawdź jak to chodzi przy wkładaniu wtyczki zanim zamontujesz znowu w samochodzie.

    Moderated By Przemo9826:

    Kolego, a jak Ty sobie wyobrażasz byt tej taśmy gdy zapalniczka będzie rozgrzana do czerwoności?

  • #7
    bj86
    Level 14  
    tak właśnie dzisiaj zrobiłem - odgiąłem styk deko do środka, tak, że teraz luzu jest na 1.5-2mm i póki co wszystko gra. taśmę sobie darowałem, właśnie z tego powodu o którym napisał Przemo9826. co ciekawe, w oryginalnej, niedłubanej zapalniczce Forda też tak to wygląda. nie mam pojęcia w jakim celu, w każdym razie działa.

    dzięki Panowie za podpowiedzi.

    podsumowując: zwarcie robiło się w gnieździe z powodu jego wadliwego zmontowania. problem rozwiązany :)