Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie zastępczego wzmacniacza w samochodzie saab

tomekw19_1985 30 Mar 2011 19:44 46015 102
  • #31
    alek.san
    Level 11  
    U mnie jednowatowy z dwoma wyprowadzeniami +/- (bez środka na masę ) AM1 hula, bo akurat taki był pod ręką, ale 2 watowy będzie oczywiście pewniejszy. Układ ze schematu jest przeznaczony do zasilania pojedynczym napięciem, ale z opisu przetwornicy wynika, że taka właśnie jest. Zamawiaj więc.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #32
    Kalasz
    Level 15  
    Mam małą uwagę co do rozwiązania alek.san'a. Mam na warsztacie Saaba z takim radioodtwarzaczem, o którym mowa. Zamierzałem podpiąć pod nie głośniki 165mm zamontowane w drzwiach ale okazało się, że sygnał wychodzący z radia ma filtrowane niskie pasmo częstotliwości (filtr HP ok 150 Hz) - czyli brak basu. Rozebrałem radio i podłączyłem się słuchawkami od przenośnej MP3, w miejscach z których alek.san'er brał sygnał do przedwzmacniacza. Z moich obserwacji wnioskuję, że w tych właśnie miejscach sygnał jest już filtrowany. Więc wyprowadzenie takiego sygnału pod bass chyba nie wypali?! Jeśli się mylę to proszę o sprostowanie.
    Jeżeli mam rację to poprawny sygnał (tak mi się wydaje) jest w punktach oznaczonych jako FL, FR, RL, RR mniej więcej na środku płytki od strony samych ścieżek (czyli odwrotnej niż na zdjęciu kolegi alek.san'a). Punkty rozmieszczone są w promieniu ok 1,5 cm.
    Czy ma ktoś może informację co trzeba zrobić aby ten filtr przestał filtrować:) ?
    Czy ten filtr to kwestia wartości kondensatorów na wejściu końcówki mocy czy może jakiś oddzielny układ??
  • #33
    alek.san
    Level 11  
    Witam, moim zdaniem filtracja wynika z faktu, ze sygnal jest odbierany na wejsciu wzmacniacza. Zatem ma on taka filtracje, jaka ustawimy na przedwzmacniaczu przy pomocy korektora basów i sopranów. U mnie basy ida bardzo dobrze - ustawione pokretlem na full i przy uzyciu funkcji bass boost w zewnetrznym wzmacniaczu - piecyku Alpine MRP-T130. Nie wiem jak rozwiazales sprawe podania sygnalu do wzmacniacza, ale samo jego odebranie spod koncówki i odseparowanie kondami bez ponownego wzmocnienia nie zdaje egzaminu - próbowalem tej sztuki, ale z mizernym skutkiem. Po dolozeniu ukladu wzmacniajacego, calosc gra bez zarzutu. Jeszcze jedna uwaga. Jesli odpalales ten wzmacniacz"na stole", czyli bez podpiecia do modulu ICM ( tzw. radia), to prawdopodobnie zapamietal on ustawienia sprzed wymontowania z systemu i nie miales mozliwosci ich regulacji. Jest tez taka mozliwosc, ze kiedy nie jest podpiety do reszty magistrali MOST, wzmacniacz ustawia sobie srodek skali korekty tonów. Spróbuj wrzucic calosc do auta i wtedy powinnow byc ok. Daj znac czy to pomoglo.
  • #34
    Kalasz
    Level 15  
    Hm.... moje radio było sprawdzane w samochodzie. Może różnica u mnie, a u Ciebie wynika z faktu, że mamy różne nagłośnienie w samochodzie.
    W moim przypaku, z przodu jak i z tyłu są głośniczki nie większe jak 5-6 cm. Gdy puszczę płytę z nagranym z pasmem poniżej 70Hz, prawie nic z nich nie słychać, nawet gdy korekcja basów jest podbita maksymalnie. W normalnym przypadku (bez filtru HP) głośniki powinny rzępolić, a nawet mogłyby się uszkodzić. Stąd zapewne użyto ten filtr. Ja chciałem podłączyć zamiast w/w oryginalnych głośników, odseparowany zestaw z przodu165mm, a z tyłu 6x9''.
    Ale jeżeli radio nie puszcza sygnału o niskiej częstotliwości to mija się to z celem.
    Na innych forach doczytałem, że oryginalne tylne głośniki 6x9" są zasilane z osobnego wzmacniacza i grają w paśmie do 200Hz.
    Ostateczne rozwiązanie jakie mogę wykorzystać, to wyprowadzenie sygnału na dodatkowy uniwersalny wzmacniacz i podpięcie pod niego pozostałe głośniki. Ale za nim tę opcję wybiorę, to muszę wiedzieć na 100%, że istnieje taka możliwość, a z moich obserwacji wynika, że niekoniecznie.
    Może alek.san masz inaczej rozwiązane nagłośnienie i nie potrzebne jest filtrowanie pasma.
    Niestety nie mam już możliwości grzebania w radiu więc muszę się zdać na Waszą opinię. PZDR!
  • #35
    alek.san
    Level 11  
    Aha i jeszcze jedno. Z danych technicznych koncówki mocy w Saabie - scalaka TDA7560 wynika, iz ma on od 80 do 120 kiloomów impedancji wejsciowej. Przedwzmacniacz jest zatem przystosowany do takiego obciazenia. Twoje sluchawki maja ponad 100 razy mniej.. Wiec przedwzmacniacz pracuje praktycznie w warunkach zwarcia.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Dodatkowy wzmacniacz z tylu to AMP2 dla 300W sprzetu opcjonalnego, jest on sredniotonowy. Wzmacniacz ten pracuje na magistrali optycznej, nie ma polaczenia elektrycznego z preampem - wszystko co ma robic mówi mu optyka, a wystepuje w topowych wersjach wyposazenia. Tak jak napisalem powyzej - w podstawowej konfiguracji na przodzie i tyle pracuje koncówka mocy w postaci quada TDA7560, mozesz wbic sobie w Google n/t danych technicznych. Jeszcze raz Ci przypomne - chcac wyciagnac dobry sygnal musisz zapewnic odpowiednia rezystancje na wyjsciu przedwzmacniacza. Jesli po prostu dolozyles wyprowadzenie, musisz sie liczyc z tym ze obnizyles ja o co najmniej polowe. W sprawdzonym u mnie rozwiazaniu impedancja zastepcza wynosi co najmniej 800k, wiec kradnie sygnal niemal nie zmieniajac warunków pracy przedwzmacniacza. Gra pieknie, bede autem w Krakowie w okolicach lipca i moge Ci to udowodnic. Pozdr.
  • #36
    alek.san
    Level 11  
    Sprawdz ten link :http://www.mrandmrs-g.net/SGFOG/catg-audio.htm
    Powinien rozwiac Twoje watpliwosci co do audio w Saabie 9-3 sprzed liftingu z 2006/7.
  • #37
    Kalasz
    Level 15  
    Zrobię jak radzisz alek.san. Ale z tego co piszesz to jeżeli z przed końcówki mocy wyciągasz sygnał i jest on w porządku, a ja za końcówką mam sygnał z obciętym dolnym pasmem, to sugeruję, że winowajcą takiej filtracji są kondensatory separujące stałą składową, a zarazem robiące za filtr. Może wystarczy zwiększyć ich pojemność i można podpinać większe głośniki pod końcówkę mocy z radia?! Czekam na OPA z Farnella za ponad 73zł z przesyłką ;( Wyniki moich przemyśleń opublikuję w dniach następnych.
  • #38
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Ja czekam też na swoje OPA4227 i 4228 za jedyne 25zł kupione na aledrogo. Resztę części już dostałem i jazda. Nie mogę się doczekać jak pozbędę się tego badziewia z samochodu który rzekomo miał konkurować z audi A4 :-).
  • #39
    Kalasz
    Level 15  
    Jak możesz to daj link do aukcji z tymi opami, bo ich nie mogę znaleźć. PZDR
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #40
    alek.san
    Level 11  
    Witam Kolegów. Oczywiście, że kondensatory odsprzęgające będą zachowywać się jako filtry górnoprzepustowe, wystarczy podstawić wartość 0.1µF pod równanie częstotliwości obwodu pojemnościowego f= 1/(2*Π*0.1*10^-6*R). Jeśli za R przyjmiesz wartość 10k, jaką posiada na wejściu większość piecyków, otrzymasz częstotliwość około 150Hz. Czyli wszystko poniżej nie będzie wpuszczane do wzmaka. Z tego właśnie powodu wziąłem sygnał sprzed kondensatorów i gra muzyka. Tomek, OPA227 ma nieco gorsze parametry szybkości prądu narastania od 228, poczytaj dane z Texas Instruments. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, czy ta niewielka różnica zaszkodzi, choć myślę że nie . Ale spróbuj jeśli masz obie kostki, o ile używasz gniazda DIP to przecież żaden problem. Pozdrawiam i czekam na.. dobrą wódeczkę, bo wiem jak bardzo będziecie obaj zadowoleni. Ja odprawiłem koło swojego Saaba taniec zwycięstwa, kiedy usłyszałem jak wreszcie zaczęło w nim grać.
  • #41
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Witam Co do aukcji z alledrogo to już nie ma. Szukałem i jakoś dziwnie udało mi się kupic. Chodziło mi głównie o opa4228, a za cenę 25zł to gratiś opa4227 nie stanowił problemu. Traktowałem go jako gratis. Dipa nie używam. Płyteczkę wczoraj męczyłem i polutowałem. Teraz czekam na resztę bebechów i na dostawę gotówki oraz by mieć czas to wszytko zamontować. Alek a masz jakąś dokładną fotę ścieżek w które się lutowałeś bo jak lutuje o 12 w nocy to już oczy odmawiają posłuszeństwa :-).
  • #42
    alek.san
    Level 11  
    Hehe, mam ale pokaze:-P , bo nie chce aby spece na tym forum mieli ze mnie beke. Przyznaje sie ze artysta lutownik to ze mnie nie jest. Ale calosc trzyma i nie zwiera. Osobiscie uzywam do lutowania okularów ze sporymi plusami i cieniutkiej cyny, ale po jakims czasie oczy tez bolaly no i jak zaczalem, to skonczylem o 3 w nocy. Uzylem plytki do prototypów, powinienes miec jej zdjecie wyslane na Twojego maila. Opampa dalem na srodku, nad dwoma sciezkami druku, które ida przez cala plytke. Jedna z tych sciezek wykorzystalem jako mase. Z powodu braku miejsca po stronie elementów, rezystory 10k do masy ida od strony druku. Calosc jest bardzo mala i spokojnie miesci sie wewnatrz fabrycznego sprzetu. Jako ze doszly mi teraz zamówione kable OFC z pozlacanymi koncówkami, planuje rozgrzebac to raz jeszcze w ten weekend i przelozyc do plastikowej obudowy po elektronicznym stateczniku swietlówek, bo choc na razie nic sie nie dzieje (ostatnio gralo non-stop 4 godziny), to martwie sie troszke o wentylacje. Obudowa po balascie jest niewielka i ma sporo perforacji, wiec ukladzik bedzie mógl sobie oddychac. Zrobie jakies foty i wrzuce na forum w niedziele. Pozdr.

    Dodano po 56 [minuty]:

    A tak w ogóle, Tomek to starego sprzetu nie rozlaczaj. W sumie wzmacniacz TDA7560 z Saaba to niezla kostka, tyle nie dano jej odpowiedniej przetwornicy. Gdyby zwiekszyc napiecie o pare woltów daloby sie z niej wycisnac nawet po 50W na kazde wyjscie. Ale juz zamiana glosników z fabrycznego badziewia na dobre dwutorówki robi spora róznice, mialem okazje sprawdzic i nastepnym krokiem bedzie wymiana glosników. W sumie w opisie kostki jest zdanie EXCELLENT 2W DRIVING CAPABILITY, moze wiec nalezaloby zalozyc 2 omówki zamiast obecnych czwórek? Scalak ma odciecie termiczne, wiec przegrzewanie nie powinno byc problemem. Pozdr.
  • #43
    Drejk87
    Level 1  
    Witam.

    Widzę że ładnie tu ogarniacie ten temat.:)
    Ja nie jestem jakimś melomanem i nie chce jakiegos super brzmienia.
    Na obecną chwilę mam sygnał pobrany z tylnych głośników ale to jest jakaś masakra. Soobufer w ogole jak by go nie było.
    Czy sygnał z przednich głośników w drzwiach jest lepszy ? I jaka jest różnica pomiędzy sygnałem z przednich głośników a końcówki mocy w zmacniaczu pod fotelem ??

    Proszę o pomoc.

    Pozdrawiam.
  • #44
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Mi to wyszło tak. Nawet nieźle wyszło. Podłączenie zastępczego wzmacniacza w samochodzie saab Czekam jeszcze na cinche i jazda. Poza tym mam pytanie czy stanie się coś ze wzmacniaczem jak nie podłączę pod niego wszystkich głośników. Mam wzmacniacz z 9-5 i on ma głośniki przód, tył duże, dwa małe pod szybą i centralny. Chcę narazie tylko zasilić te pod szybą i centralny. I jeszcze jedno pytanie co z klikaniem kierunkowskazów czy będą słyszalne w przednich głośnikach czy jak?
  • #45
    alek.san
    Level 11  
    No, mój ukladzik tak pieknie nie wyglada.. Odwaliles kawal pieknej roboty, powaga. Migacze bedzie slychac, ale to zaden problem, gdyz ich wzmocnienie jest stale i nie zalezy do ustawienia glosnosci. W ogole nie slychac ze ida z dodatkowych glosników. Problemu z brakiem podlaczenia wyjscia nie bedzie, gdyz ma opamp na wyjsciu spory rezystor 100k zamykajacy mu mase i tak po prawdzie to z podlaczonym piecykiem ma gorzej. Co do Twojego pytania, Drejk. Generalnie po to bawimy sie w temacik, aby z jednego badziewia pt. sprzet w Saabie, nie popadac w jeszcze gorsze typu konwerter gora/dól, czy podlaczenie do wejscia "speakers" w jakims piecyku z gieldy. Ich generalna zasada jest taka, ze nie ma tam nic innego, tylko rezystorowy dzielnik napiecia. Czyli - szumi dokola las.. Sam wypróbowalem tego rozwiazania, mozesz znalezc moje posty z poczatku tematu, ale szybko odpuscilem. Co do wzmacniacza pod fotelem. Jest on niskotonowy o mocy lacznej 80W/2Ohm

    Dodano po 16 [minuty]:

    Tak wiec sygnalów do suba raczej tam szukaj, jesli jestes szczesciarzem majacym ten fabryczny sprzecik. w oryginale Saab wymyslil, ze suba umiesci centralnie na desce rozdzielczej, wiec sygnal do tuby ukradnij sobie z kostki pod fotelem, sprawdzajac które zaciski ida na srodek deski.
    Tomek, nie rób tak! Lepiej zainstaluj sobie w drzwiach jakies dobre dwutorówki i to im daj czadu ze wzmaka, a na srodek pod szybe daj suba.
    Spalisz oryginalna koncówke w ten sposób, a mozesz ja wykorzystac jako wypelnienie srodka pasma, zreszta tak robi Saab w najlepszym sprzecie 300W. Z tych malych glosników i tak niewiele wycisniesz, a zamienione na jakies np. JBL beda za niewielkie pieniadze pieknie ci cykaly i pomagaly tym mocniejszym. Przemysl to jeszcze raz.
    Dobra, koncze pisanie bo musze zdac zmiane w pracy.

    Dodano po 2 [godziny] 59 [minuty]:

    Sorki, ale dopiero teraz przeczytałem Twój post ze zrozumieniem, Tomek. A Więc tak obawiam się, że stracisz końcówki mocy, jeśli nie dasz im obciążenia. Popatrzyłem jeszcze raz na schemat Twojego wzmacniacza. I mam dwie uwagi. Pierwsza - zbyt wiele się po nim nie spodziewaj - ma zaledwie 5W mocy na kanał, może więc grać nawet słabiej niż teraz, było-nie było to sprzęt o generację starszy. Druga - Twój wzmak nie ma na wejściu rezystora do kontroli wzmocnienia, lecz scalak TA2050 - GROUND ISOLATOR IC - Toshiba Semiconductor. Poczytałem jego opis i trochę mam obaw. Mianowicie jego napięcie na wejściu ma mieć wartość 3.6V , a to może oznaczać że przy większych wzmocnieniach będzie lipa, jako że nasz układzik puści mu wtedy niemal 5V. Jeśli będą problemy , trzeba mu będzie obniżyć napięcie wyjścia, najprościej dzieląc napięcie na wyjściu konwertera DC/DC. Więc radzę nie montować wszystkiego na stałe do czasu pełnej próby. A tak w ogóle to radzę dać spokój temu wzmakowi i kupić coś od Kenwooda, Alpine, lub Sony. Ja kupiłem używanego Alpine za mniej niż 200zł i gra aż w usazch dudni.Pozdrówka
  • #46
    Kalasz
    Level 15  
    tomekw19_1985 jaka małą śliczna płytka Ci wyszła! Ja z kolegą zrobiliśmy taką:
    Podłączenie zastępczego wzmacniacza w samochodzie saab
    Podłączenie zastępczego wzmacniacza w samochodzie saab

    Niestety moją kartą kredytową nie jestem w stanie zapłacić w sklepie Farnell za OPA, bo on sprzedaje w funtach brytyjskich, a przelew poniżej 300zł nie wchodzi w grę. Więc mam zamówiony w innym sklepie, ale niestety czekam i czekam na OPA.
    My zasilanie układu zrobiliśmy na stabilizatorze napięcia. w płytkę wrzuciliśmy także przekaźnik do remouta, stąd też jej rozmiar. Ale i tak myślę o zamontowaniu układu poza radioodtwarzaczem w jakimś ekranie w celu eliminacje indukowania się śmieci z elektroniki. PZDR
  • #47
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Szacun dla płyteczki. Mam zamiar zakupić właśnie jakiś wzmacniacz bo ten mój to kiszka. Poza tym nie szukam mocy lecz lepszej jakości w graniu.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Na alledrogo znalazłem JBL4000 , Blaupunkt GTA 475 i sony 444U. Może ktoś pomoże w wyborze używki do 250zł?
  • #48
    alek.san
    Level 11  
    Wiesz, jakosc jest kwestia wzgledna, ktos powie ze dany wzmaniacz pieknie gra, a drugi ze to lipa. Mysle ze mozna polegac na opiniach uzytkowników publikowanych w necie, osobiscie rzadko sie na nich zawiodlem. Przy tym szukam opinii raczej anglojezycznych - jest ich po prostu wiecej i nie ma w nich tego typowo polskiego narzekactwa i filozofii. Ogólnie - JBL - znakomity sprzet za rozsadne pieniadze. To samo Sony serii Xplod, Blaupunkty GTA tez zbieraja dobre opinie. Ale sprzety, które wymieniles to dosc mocne piece i musisz pomyslec o odpowiednim zasilaniu, bo toto zre pradu co niemiara. Ja poprzestalem na sprzecie Alpine MRP-T130, daje on po 50W(90max) przy 0.08% THD na kanal, co sprawia ze w zakresie dajacym sie wytrzymac bez utraty sluchu, gra super- czysto i klarownie. Ma funkcje bas boost dzialajaca tak jak przycisk loud przy starszych sprzetach, tzn. podbija basy nawet przy cichszym sluchaniu. Nie mówie, ze polecam akurat ten sprzet, bo inne sa nie mniej dobre, ale sadze ze o ile nie chcesz, aby z Twojego auta wydobywalo sie na cala ulice umca-umca, to piec o mocy max 70W na kanal jest wystarczajacy. Kumpel ma Lexusa Is200 w nowej budzie, w tym aucie doskonale gra fabryczny sprzet o mocy 25W/ kanal.
    Kalasz, widze ze profesjonalnie podszedles do sprawy. Moja plytka to przy waszych amatorka. Cóz, prototyp.. :-D Ale gra i o to chodzi.

    Dodano po 11 [minuty]:

    A wzmaka na tylna pólke zrobie sam i mam go na tapecie jako nastepny projekt. Zrobie, to sie podziele informacjami. Bedzie to sprzecik wysokiej klasy oparty na kostkach LM3886 National Semiconductor. Zaprojektuje go w taki sposób, aby idealnie pasowal pod nasza plytke pod wzgledem czulosci i stopnia wzmocnienia. Gdybyscie chcieli pobawic sie we wlasne projekty, to w opisie tej kostki jest pelna recepta na taka zabawe - dobór rezystorów, kondów, napiecia zasilania, obliczenie radiatorów itp. Ale pomalutku..
  • #49
    Kalasz
    Level 15  
    alek.san wrote:
    Wiesz, jakosc jest kwestia wzgledna, ktos powie ze dany wzmaniacz pieknie gra, a drugi ze to lipa. Mysle ze mozna polegac na opiniach uzytkowników publikowanych w necie, osobiscie rzadko sie na nich zawiodlem.


    Montuje codziennie wzmacniacze samochodowe i jestem świetnie osłuchany w tych sprzętach. Śledzę również fora internetowe i wiem jak duży mają one wpływ na decyzję zakupu potencjalnych czytelników. Oceny sprzętu nie rzadko mijają się z prawdą. Z jednej strony przez promujących pewne marki użytkowników forum. Z drugiej zaś strony przez niedoświadczonych posiadaczy sprzętu, którzy nie wiedzą, że sprzęt to dopiero połowa sukcesu - a jego montaż, urządzenia peryferyjne oraz warunki w jakich on pracuje - mogą wpłynąć na nierzeczową opinię.
    Śledzenie for internetowych sprzyja jedynie wiedzy o oczekiwaniach potencjalnych klientów, których należy dopiero w delikatny sposób wyprowadzać z błędnych oczekiwań.
  • #50
    alek.san
    Level 11  
    Ależ masz rację. Ale wybacz, ja również laikiem w temacie nie jestem. Co prawda nie montuję na co dzień sprzętu audio, ale jako automatyk wiem co to obwody sygnałowe i jak unikać problemów z nimi związanych, choćby takich jak zapętlenie masy, czy zakłócenia pojemnościowe. Akurat Tomek reprezentuje pokrewny fach, więc zakładam że ta wiedza również nie jest mu obca. Dlatego skupiam się na zagadnieniach czysto sprzętowych, a takie detale jak np. użycie krótkiego przewodu masowego, stosowanie przewodów OFC w kablach RCA, czy odpowiednich, nieutleniających się końcówek uważam za "oczywistą oczywistość".
    Mała uwaga do Twojego projektu, ale nie traktuj jej jako mojego mądrzenia się w odpowiedzi na Twoje spostrzeżenia. Piszesz, że płytkę chcesz umieścić poza obudową. Jeśli zrobisz to blisko - ok. Ale miej na uwadze, że w przewodach odbierających sygnał z końcówki będą płynąć prądy rzędu max 5V/1MΩ= 0.5mA. To bardzo małe prądy, zatem obwód jest podatny za zakłócenia od wszystkiego. Na wyjściu sygnał jest już sporo mocniejszy - prąd jest już co najmniej 10x większy, więc ma dużo niższą podatność na zakłócenia. Ja osobiście umieściłem płytkę w obudowie "radia" i zastosowałem bardzo krótkie przewody sygnałowe - te czerwone na fotce, wyjście zrealizowałem ekranowanym przewodem podkradzionym z serwera CCTV. I całość nie szumi, ani nie sprzęga.Miej na uwadze, że po prawej stronie jest dość spory toroid przetwornicy, więc wyprowadzenie lepiej puścić dalej od niego. Powodzonka. P.S. A propos, gdzie masz warsztat? Tylko mi nie mów, że w Bronowicach :D

    Dodano po 2 [godziny] 23 [minuty]:

    aby nie byc goloslownym zacytuje speców z National Semiconductor:
    "Occasionally, current in the output leads (which function as antennas) can be coupled through the air to the amplifier input, resulting in high-frequency oscillation. This normally happens when the source impedance is high or the input leads are long. The problem can be eliminated by placing a small capacitor, on the order of 50 pF to 500 pF across the amplifier".

    Dodano po 3 [godziny] 47 [minuty]:

    Heh, ta Twoja uwaga, Kalasz, w temacie pewnych wzmacniaczy dotarla na moja prywatna poczte i dopiero teraz ja znalazlem. Co pali glosniki, oprócz jazdy na maxa? Ano taki szczegól jak prad staly...Ale tak to jest - kolesie montuja sprzet z gotowych plytek made in PRC, nie wchodzac w szczególy co tam wrzucono i w jakim celu. Tymczasem kosztorys na dwukanalowego wzmaka 150W, opartego o doskonale komponenty da sie zamknac kwota ok.250zl..
  • #51
    alek.san
    Level 11  
    Co tam z Wami? Niestety nie miałem czasu nic podziałać w weekendzie, a Wam jak poszły próby płytek?
  • #53
    El_Vis
    Level 11  
    Witam

    Ja również planuje upgrade systemu audio w swoim Saabie.

    Pytanie do Alek.san - jesteś pewien, że pobierając sygnał bezpośrednio z EHU będziesz miał dostępne całe pasmo? Na Saabcentral jest wątek z udziałem człowieka o nicku Entertainment. Jest on jednym z ludzi którzy zaprojektowali system audio do tego auta. Człowiek ten twierdzi, że nie da się pobrać pełnego pasma.
    W kilku innych postach można przeczytać, że za podział pasma jest odpowiedzialny procesor DSP.
    http://www.saabcentral.com/forums/showthrehtt...m/forums/showthread.php?t=24321ad.php?t=21657

    Pozdrawiam
    Łukasz
  • #54
    alek.san
    Level 11  
    Znam te stronke, ale rzadko mozna tam znalezc konkretne wiadomosci. Szczerze, to ostatnio w ogóle tam nie zagladam od kiedy kupilem na e-bay plytke z kpl. instrukcji warsztatowych dla Saaba. Poza tym, jesli popatrzysz dobrze kto firmuje te stronke, zobaczysz logo firmy Elkparts. Dla Twojej informacji - firma ta handluje czesciami OEM. Zatem z gruntu nie jest specjalnie zainteresowana przeróbkami poza swoja oferta, bo kto kupi te wzmaki po 500 funtów/sztuke. Nie bez powodu ten temat rozpracowujemy na neutralno- elektrycznym forum..
    Procesor dzwieku nie ma tutaj nic do rzeczy, po prostu wyciagasz z HU to, co dostaje koncówka mocy. A nic mi nie wiadomo, aby miala ona obciete pasmo - kiedy dasz jej lepsze glosniki niz OEM, to nawet pojawiaja sie basy, choc bez extazy bo ich wzmocnienie jest mizerne. Ale od czego funkcja bass boost w piecyku? U mnie idzie toto przyzwoicie. Oczywiscie takie rozwiazanie ma i swoje zle strony - np. w glosnikach drzwiowych slysze teraz kierunkowskazy(cicho) i rozmowy telefoniczne tez, czego nie ma w przypadku zainstalowania sprzetu OEM na magistrali MOST. Ale wszystko to wynagradza znakomita jakosc dzwieku, wiec ja jestem zadowolony. Pozdr.
  • #55
    El_Vis
    Level 11  
    alek.san - myślisz że jest możliwe usunięcie filtrowania w HU, tak aby pełne pasmo poszło na głośniki z tyłu?
  • #56
    alek.san
    Level 11  
    Moim zdaniem nie ma tam filtrowania, rzecz się sprowadza do niskiego wzmocnienia basów w stosunku do mocy. Aby się przekonać spróbuj włączyć dobrze nagraną(oryginalną) płytę audio CD i daj wzmocnienie na full, a usłyszysz basy. Po wyprowadzeniu sygnału nie ma problemów z dolnym pasmem, podbicie basów funkcją boost, jaką ma większość piecyków, daje dobrą dynamikę nawet przy cichszym odtwarzaniu.
  • #57
    Kalasz
    Level 15  
    Witam po dość długiej przerwie. Jestem już po montażu audio w saabie i mogę się podzielić paroma szczegółami.

    Po pierwsze:
    aby wyciągnąć sygnał do wzmacniacza z radia nie trzeba stosować żadnych przedwzmacniaczy. Na płytce są opisane 4 punkty FL, FR, RL, RR i z nich bez problemu bierzemy sygnał. Należy również pamiętać, że nawet !!!!najdroższy!!! przedwzmacniacz spowoduje dodatkowe zniekształcenia na linii sygnału ( tym bardziej, że jest zbędny)!
    Po drugie:
    sygnał w radiu jest filtrowany ( i nie wydaje mi się - tylko tak jest) wykorzystując funkcję bassbost we wzmacniaczu można nadrobić tę niedogodność, ale nie jest to ideał.
    Po trzecie: szum własny radia jest dość nieprzyjemny (nawet dla przeciętnego słuchacza) wzmocniony przez wzmacniacz - jeszcze bardziej nieprzyjemny. Ja z tego powodu tweetery podpiąłem pod radio, kickbasy na bassbost'cie pod wzmacniacz, z tyłu owalne również pod wzmacniacz.
    Po czwarte:
    jeżeli odłączymy wszystkie oryginalne głośniki od radia, to przy wyłączonym wzmacniaczu nie będziemy mieć sygnału akustycznego o pozostawieniu kluczyków w stacyjce czy też o pracujących kierunkowskazach.
    Po piąte:
    sterowanie wzmacniaczem nie może się odbywać za pomocą radioodtwarzacza, ponieważ nie wychodzi z niego taki impuls. Co śmieszne, to końcówka mocy pracuje nawet gdy radio jest wyłączone (w celu zapewnienia komunikatów akustycznych, o których pisałem wyżej)

    Reasumując:
    oryginalne radio nie daje możliwości wykonania dobrze brzmiącego nagłośnienia. Można jedynie znacząco poprawić oryginał. Rozwiązaniem mogłoby być wykonanie modułu przetwarzający sygnał audio ze światłowodów na sygnał liniowy (koniecznie wykorzystując OPA 4228).
  • #58
    El_Vis
    Level 11  
    Moje obserwacje potwierdzają dokładnie to o czym piszesz.
    Wspominałem o tym wcześniej. Czytałem wątek gdzie jeden z projektantów systemu audio do Saaba pisał, że nie ma możliwości wyciągnięcia pełnego pasma. Wszystko jest sterowane softem. I w światłowodzie sygnał jest już odfiltrowany. Po aktywacji 2 wzmacniacza (13 głośników) głośniki w drzwiach dostają inne pasmo, zatem nie ma mowy aby filtry było montowane we wzmacniaczu. Wg niego jedyny sposób to zmiana softu. A nikt nie ma do tego dostępu poza projektantem jednostki centralnej, czyli z tego co wyczytałem - Clarion.
  • #59
    alek.san
    Level 11  
    Witam, nie wiem, moze mam jakis cudowny egzemplarz Saaba, bo u mnie chodzi wszystko bez zarzutu, oczywiscie nie upieram sie, ze nie mogloby byc lepiej. Bede autem w Krakowie pod koniec lipca, Kalasz i chetnie Ci udostepnie auto, abys posluchal, ze calosc gra doskonale. Bedzie Cie to kosztowac butelke dobrej Single Malt whisky..
    Po pierwsze - glosnosc sterowana jest z "radia" przy pomocy badz pokretla, lub przycisków na kierownicy.
    Po drugie - owszem, w przypadku czulych wzmacniaczy, o duzym stopniu wzmocnienia da sie sygnal skrasc bez przedwzmacniacza, ale nie to jest jego glówna rola, o ile masz pojecie nie tylko o elektronice, ale elektrotechnice w ogóle. Otóz, wyciagajac sygnal bez wzmacniacza o odpowiednio DUZEJ IMPEDANCJI WEJSCIOWEJ powodujesz podzielenie opornosci na wyjsciu przedwzmacniacza na dwa, a zatem sprawiasz ze przedwzmacniacz pracuje w innych, niz zalozone warunkach pracy. Typowy efekt to obciecie pasma przenoszenia. Uklad OPA w ogole po to zostal ustawiony jako wzmacniacz z 10x stopniem wzmocnienia, ze kostka ta "lubi" wzmocnienie co najmniej 5 krotne. Inaczej móglbys ja podlaczyc w trybie wtórnika emiterowego (wzmocnienie tylko pradowe) i tez by chodzilo.
    Po trzecie - radio nie ma zadnych"szumów wlasnych"! Oczywiscie poza takimi, które nie wykluczaja tego sprzetu z kwalifikacji jako hi-fi. To, co slyszysz to szum napieciowy pochodzacy od zbyt duzego wzmocnienia
    wzmacniacza! Pokretlo"gain" w lewo i nic nie bedzie Ci szumialo. Osobna sprawa jest to, ze jak to wspomniales wczesniej, plytke z ukladem umiesciles poza obudowa, zatem Twoje przewody z pradami rzedu mikroamperów zbieraja wszystkie szumy po drodze. Mój patent - plytka z krótkimi przewodami, wzmacniacz Alpine MRT 2x90W, którego pokretlo gain jest niemal na zerze i przy braku muzyki nic nie szumi!
    Reasumujac - piszesz bzdury. W ten weekend nagram krótki filmik na youtube i Ci udowodnie, ze sie da. Pozdro.
  • #60
    Kalasz
    Level 15  
    Od początku migasz się z odpowiedzią na konkretne pytania. Podajesz nieścisłe stwierdzenia. Jedyne co jest pewne w Twoich wypowiedziach to znakomity efekt przy wykorzystaniu OPA 4228.