Typowy alternator ale czy jest samo wzbudny cięszko określic ale"cytat:
Wiekszosc alternatorow ma uzwojony zarowno stojan jak i wirnik (no bo jak dzialalaby regulacja U). Gdyby wirnik alternatora byl zrobiony z magnesu trwalego to oczywiste jest ze nie potrzebowal by zasilania z zewnatrz (czy z twornika) aby wytworzyc okreslone U i mozna by bylo z niego pobierac energie. O tym czy alternator (jako samo pojedycze urzadzenie) jest samowzbudny (i moze dzialac bez podlaczenia do instalacji pojazdu) decyduje juz jego sama konstrukcja, a mianowicie chodzi o to czy ma juz wbudowany prostownik i ew. regulator. Bez tego urzadzenia nie da sie polaczyc jego uzwojen tak aby sie sam wzbudzil i pracowal prawidlowo. Czyli wynika z tego moral taki ze alternatory (przewaznie starsze konstrukcje) nie zabardzo nadawaly sie do pracy samodzielnie, bez podlaczenia chocby prostownika, bo nie bylo ich jak wzbudzic. Tylko podlaczajac je do instalacji w pojezdzie dopiero robily sie "samowzbudne" (bo w instalacji tej byly juz zamontowane te podzespoly:prost.) i dzieki temu mozna bylo polaczy uzw. wzb. z uzw. tw. i mogly pracowac. Nowsze konstrukcji maja juz wbudowane to co trzeba i jesli nawet nie sa podlaczone do instalacji wzbudzaja sie i mozna z nich korzystac.