Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator Citroena Evasiona

dejmen1990 12 Mar 2011 19:10 2318 7
  • #1
    dejmen1990
    Level 10  
    Chciałbym zamontować alternator z Citroena Evasiona 2,0TD z 1997roku do ciągnika MTZ 82 i chce się dowiedzieć czy ten alternator jest samowzbudny czy obcowzbudny. Zamieszczam jeszcze fotki alternatora Alternator Citroena Evasiona
    Alternator Citroena Evasiona
  • #2
    adrian1201
    Level 29  
    Typowy alternator ale czy jest samo wzbudny cięszko określic ale"cytat:
    Wiekszosc alternatorow ma uzwojony zarowno stojan jak i wirnik (no bo jak dzialalaby regulacja U). Gdyby wirnik alternatora byl zrobiony z magnesu trwalego to oczywiste jest ze nie potrzebowal by zasilania z zewnatrz (czy z twornika) aby wytworzyc okreslone U i mozna by bylo z niego pobierac energie. O tym czy alternator (jako samo pojedycze urzadzenie) jest samowzbudny (i moze dzialac bez podlaczenia do instalacji pojazdu) decyduje juz jego sama konstrukcja, a mianowicie chodzi o to czy ma juz wbudowany prostownik i ew. regulator. Bez tego urzadzenia nie da sie polaczyc jego uzwojen tak aby sie sam wzbudzil i pracowal prawidlowo. Czyli wynika z tego moral taki ze alternatory (przewaznie starsze konstrukcje) nie zabardzo nadawaly sie do pracy samodzielnie, bez podlaczenia chocby prostownika, bo nie bylo ich jak wzbudzic. Tylko podlaczajac je do instalacji w pojezdzie dopiero robily sie "samowzbudne" (bo w instalacji tej byly juz zamontowane te podzespoly:prost.) i dzieki temu mozna bylo polaczy uzw. wzb. z uzw. tw. i mogly pracowac. Nowsze konstrukcji maja juz wbudowane to co trzeba i jesli nawet nie sa podlaczone do instalacji wzbudzaja sie i mozna z nich korzystac.
  • #3
    dejmen1990
    Level 10  
    Ale chyba jest samowzbudny bo ma tylko dwa wyjścia z alternatora
  • #4
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Jeżeli ma tylko dwa wyjścia (+ masa oczywiście) to najprawdopodobniej połączony jest w ten sposób, że duży zacisk, to (+) do akumulatora, mały do kontrolki ładowania, której drugi zacisk połączony jest z (+12V) po stacyjce. Typowe połączenie by uprościć instalację samochodu. Cała elektronika wewnątrz alternatora.
  • #5
    dejmen1990
    Level 10  
    Czyli samowzbudny. Tak?
  • #6
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Można to i tak określić, tyle tylko, że bez kontrolki ładowania, która wymusza przepływ prądu w granicach 80mA (żarówka w kontrolce 1,5W) ten alternator NIE ZADZIAŁA !!. Obwód kontrolki zasila elektronikę wbudowanego w alternator regulatora.
  • #7
    dejmen1990
    Level 10  
    Będzie kontrolka zasilana po stacyjce