Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R retarder nierównomiernie hamuje

modusc 15 Mar 2011 08:24 5044 11
  • #1 15 Mar 2011 08:24
    modusc
    Poziom 7  

    Witam. Ostatnio w mojej Scanii pojawiły się problemy z retarderem. Podczas jazdy na górskim samochód szarpie, a hamowanie jest słabe. Kumpel podpowiedział mi, że może to być problem z zaworem proporcjonalnym przy module retardera (daje za mało ciśnienia). Wymontowałem ten zawór (numer 1773867), ale nie wiem jakie powinne być prawidłowe wartości wychodzącego ciśnienia od natężenia przyłożonego prądu. Dwa zawory włącz/wyłącz sprawdziłem i są dobre. Pozostaje zatem proporcjonalny. Czy może ktoś wie jakie powinna być charakterystyka ciśnienie od natężenia prądu w tym zaworze. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    0 11
  • #2 15 Mar 2011 22:37
    miler80
    Poziom 34  

    A olej wiskotyczny sprawdzony?

    0
  • #3 17 Mar 2011 06:16
    modusc
    Poziom 7  

    Olej sprawdzony podczas demontażu zaworu i jest OK. Coraz bardziej skłaniam się do tego proporcjonalnego...

    0
  • #4 17 Mar 2011 11:15
    BanTir
    Poziom 15  

    tutaj poruszyłeś dwa tematy retarder i górski

    powiedz coś więcej, szarpie tz co? retarder sam się włącza i wyłącza? szaleje?
    czy to górski sam Ci się wl/wyl?

    0
  • #5 17 Mar 2011 12:13
    modusc
    Poziom 7  

    Przepraszam. Chodzi tylko o retarder. Samochód podczas zwalniania słabo hamuje, a nagle trochę mocniej. Po podłączeniu powietrza do tego zaworu uchodzi z niego lekko powietrzena na wyjściu oznaczonym R3. Jak dam prąd to powietrze leci przez trzy otwory z tyłu A1-A3 i R3. Dzisiaj rozebrałem ten zawór i coś poczyszczę, bo może jakiś brud wszedł. Może ktoś wie czy da się sprawdzić ten zawór bez użycia komputera serwisowego?

    0
  • #6 17 Mar 2011 12:28
    svavecone
    Poziom 23  

    Czy gorski w scani nie wlacza sie automatycznie wraz z pierwszymi stopniami intardera?
    W MANie czesto kierowcy narzekaja na wydajnosc intardera a w rzeczywistosci uszkodzony jest gorski .
    Napisales ze "nagle" hamuje mocniej ..... intarder zwykle potrzebuje troche czasu ,zeby wpompowac olej do turbiny wiec nie ma mozliwosci naglej zmiany hamowania ( chyba ze "nagle " to u Ciebie znaczy kilka sekund ;) ).
    Nagle zmiany moga wlasnie dotyczyc hamulca gorskiego .......jednakze jak nie jest aktywowany na pierwszych stopniach intardera ,jak to jest w MANie TGA to mozemy pominac powyzsze rozwazania.

    0
  • #8 18 Mar 2011 23:30
    BanTir
    Poziom 15  

    Cytat:
    Przepraszam.


    spokojnie nie ma za co:)

    może zacznijmy od rzeczy najprostszych, poziom oleju w retarderze mówisz, że sprawdzałeś, a filterek? Niewiem jak w tym nowym retarderze w eRce, ale z tego co pamiętam to w scanii4 był filtr, może w nim leży jakaś przyczyna.

    Fakt, że retarder nie zaskakuje odrazu, ale po chwili jakieś niewiem 3 sek, ale z twojego pierwszego postu wynika, że już trochę tym autem latałeś, więc pewnie wiesz jak to się zachowywało wcześniej...

    0
  • #9 19 Mar 2011 06:39
    modusc
    Poziom 7  

    Autem tym jeżdżę od trzech lat na stałych trasach. Wcześniej hamował płynnie na całej długości zjazdów. Teraz czuć jak podczas hamowania siła hamowania generalnie jest słabsza a momentami mocniej hamuje (to moje tzw. szarpanie). Niestety nie udało mi się znaleść informacji jak sprawdzić ten zawór:( wyczyściłem go i dziś zakładam. W poniedziałek mam trasę to dam znać czy coś się zmieniło.

    0
  • #10 21 Mar 2011 09:20
    BanTir
    Poziom 15  

    a auto nie wyrzuca żadnych błędów retardera? może coś z czujnikiem temp.

    0
  • #11 21 Mar 2011 10:40
    svavecone
    Poziom 23  

    Czy po przekroczeniu limitu temp pojawi sie blad ,czy tylko zredukuje sile hamowania ?
    Teoretycznie ,jak temp podczas hamowania retarderem przekroczy okreslony limit to sila hamowania jest limitowania ,jak temperatura dalej bedzie rosla i przekroczy kolejny limit to dopiero wtedy wywali blad.
    Najlepszy bylby podglad parametrow pracy retardera podczas hamowania.

    0
  • #12 24 Mar 2011 16:43
    modusc
    Poziom 7  

    Po trasie jest trochę lepiej ale dalej nie tak jak powinno. Kolega mi mówił, że uciekanie powietrza z tego zaworu to normalna sprawa i tak ma być, bo jest sterowany impulsowo a nie ciągle, żeby nie przegrzać cewki. Żaden błąd nie wyskakuje.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo