Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odświeżona koncepcja budowy pojazdu elektrycznego

Qujav 15 Mar 2011 17:11 1214 4
  • #1 15 Mar 2011 17:11
    Qujav
    Poziom 22  

    Przejrzałem już kilka artykułów / tematów na temat budowy elektrycznego pojazdu, wydaje się, że największym problemem jest tutaj źródło energii.

    Zbliża się lato, a ceny benzyny ciągle szybują w góre..
    Czasz pomyśleć o bardziej "ekonomicznym" rozwiązaniu.
    Wpierw myślałem nad przerobieniem roweru, dodając silnik. Są takie fajne silniki chyba bezszczotkowe, wplątywane w piaste. Jednak rower to rower i przyjmność z jazdy jest większa gdy używamy nóg do napędu :D

    No wymyśliłem sobie, że przerobie gokarta (takiego zwykłego, na pedały).
    Pierwszym problem jest silnik. Zastanawiam się czy lepsze będzie użycie np. silnika DC 1kW ze sterowaniem PWM (spada moment obrotowy) i używać go na pół gwizdka
    czy użyć silnika - a raczej rozrusznika 1,7kW ! przekazując np. raz na kilkanaście sekund cały moment obrotowy na koła. Nie wiem co by było korzystniejsze dla całego pojazdu. Uwzględniłem fakt, że rozrusznik nie jest przystosowany do pracy ciągłej.

    Drugim chyba mniejszym problem są akumulatory, z braku laku i pieniędzy chyba najlepiej wziąć zwykłe ołowiowo kwasowe o dużej pojemności z dużym prądem rozruchowym. Dla akumulatorów praca ciągła silnika 1kW nie była by chyba zbyt zdrowa, spadek pojemności przy dużych prądach i możliwość szybkiego zasiarczenia - dla pierwszego silnika chyba powinny być aqu żelowe.
    Jak by było z użyciem aqu np. 120Ah i prądem 400A z rozrusznikiem pracującym cyklicznie np. co 20s. ?

    No i ostatni "problemik" dla silnika pracującego stale użyłbym sterowania PWM , ale jakiego "przycisku" miałbym użyć dla rozrusznika ? Na prąd około 35A ?
    Czy możliwe by było użycie wyłączników nadmiarowo prądowych, takich jak w domowej instalacji ? Najmniejszym porblemem jest użycie przewodów, czy 25mm2 by wystarczyło ?

    0 4
  • #2 15 Mar 2011 18:15
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Qujav napisał:
    Pierwszym problem jest silnik. Zastanawiam się czy lepsze będzie użycie np. silnika DC 1kW ze sterowaniem PWM (spada moment obrotowy) i używać go na pół gwizdka
    czy użyć silnika - a raczej rozrusznika 1,7kW !


    Rozrusznik się tu nijak nie nadaje...

    0
  • #3 15 Mar 2011 19:03
    Qujav
    Poziom 22  

    No to mnie ogłuszyło :D
    Bo byłaby to najtańsza opcja - cmentarz samochodowy.

    Z jakiego względu nie mógłbym go zastosować ?

    0
  • #4 15 Mar 2011 19:23
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Qujav napisał:
    No to mnie ogłuszyło :D
    Bo byłaby to najtańsza opcja - cmentarz samochodowy.

    Z jakiego względu nie mógłbym go zastosować ?


    Bo pobór pradu liczy się w setkach amperów, dodatkowo - nietrwały (łożyska ślizgowe), nie przystosowny do pracy ciągłej.

    Co do cmentarza samochodowego - może znajdziesz pradnicę (nie alternator) od jakiegoś zabytku motoryzacji...

    0
  • #5 15 Mar 2011 21:23
    Qujav
    Poziom 22  

    Ahh. koszty drastycznie szybko rosną.
    Przejrzałem internet i tak. koszta silnika (300zl), akumulatora / ów (400 - 2000zł ) sterownika, osprzętu, innych części (300zł) i już mamy minimum 1000zł.
    A silnik spalinowy 125ccm kosztuje 200zł, i gdzie tu sprawiedliwość ? :(

    0