Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Odświeżona koncepcja budowy pojazdu elektrycznego

Qujav 15 Mar 2011 17:11 1421 4
  • #1
    Qujav
    Level 22  
    Przejrzałem już kilka artykułów / tematów na temat budowy elektrycznego pojazdu, wydaje się, że największym problemem jest tutaj źródło energii.

    Zbliża się lato, a ceny benzyny ciągle szybują w góre..
    Czasz pomyśleć o bardziej "ekonomicznym" rozwiązaniu.
    Wpierw myślałem nad przerobieniem roweru, dodając silnik. Są takie fajne silniki chyba bezszczotkowe, wplątywane w piaste. Jednak rower to rower i przyjmność z jazdy jest większa gdy używamy nóg do napędu :D



    No wymyśliłem sobie, że przerobie gokarta (takiego zwykłego, na pedały).
    Pierwszym problem jest silnik. Zastanawiam się czy lepsze będzie użycie np. silnika DC 1kW ze sterowaniem PWM (spada moment obrotowy) i używać go na pół gwizdka
    czy użyć silnika - a raczej rozrusznika 1,7kW ! przekazując np. raz na kilkanaście sekund cały moment obrotowy na koła. Nie wiem co by było korzystniejsze dla całego pojazdu. Uwzględniłem fakt, że rozrusznik nie jest przystosowany do pracy ciągłej.

    Drugim chyba mniejszym problem są akumulatory, z braku laku i pieniędzy chyba najlepiej wziąć zwykłe ołowiowo kwasowe o dużej pojemności z dużym prądem rozruchowym. Dla akumulatorów praca ciągła silnika 1kW nie była by chyba zbyt zdrowa, spadek pojemności przy dużych prądach i możliwość szybkiego zasiarczenia - dla pierwszego silnika chyba powinny być aqu żelowe.
    Jak by było z użyciem aqu np. 120Ah i prądem 400A z rozrusznikiem pracującym cyklicznie np. co 20s. ?

    No i ostatni "problemik" dla silnika pracującego stale użyłbym sterowania PWM , ale jakiego "przycisku" miałbym użyć dla rozrusznika ? Na prąd około 35A ?
    Czy możliwe by było użycie wyłączników nadmiarowo prądowych, takich jak w domowej instalacji ? Najmniejszym porblemem jest użycie przewodów, czy 25mm2 by wystarczyło ?
  • #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Qujav wrote:
    Pierwszym problem jest silnik. Zastanawiam się czy lepsze będzie użycie np. silnika DC 1kW ze sterowaniem PWM (spada moment obrotowy) i używać go na pół gwizdka
    czy użyć silnika - a raczej rozrusznika 1,7kW !


    Rozrusznik się tu nijak nie nadaje...
  • #3
    Qujav
    Level 22  
    No to mnie ogłuszyło :D
    Bo byłaby to najtańsza opcja - cmentarz samochodowy.

    Z jakiego względu nie mógłbym go zastosować ?
  • #4
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Qujav wrote:
    No to mnie ogłuszyło :D
    Bo byłaby to najtańsza opcja - cmentarz samochodowy.

    Z jakiego względu nie mógłbym go zastosować ?


    Bo pobór pradu liczy się w setkach amperów, dodatkowo - nietrwały (łożyska ślizgowe), nie przystosowny do pracy ciągłej.

    Co do cmentarza samochodowego - może znajdziesz pradnicę (nie alternator) od jakiegoś zabytku motoryzacji...
  • #5
    Qujav
    Level 22  
    Ahh. koszty drastycznie szybko rosną.
    Przejrzałem internet i tak. koszta silnika (300zl), akumulatora / ów (400 - 2000zł ) sterownika, osprzętu, innych części (300zł) i już mamy minimum 1000zł.
    A silnik spalinowy 125ccm kosztuje 200zł, i gdzie tu sprawiedliwość ? :(