Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klima w aucie jak to wkońcu jest ? ogólnie .

pepebiskup 16 Mar 2011 16:22 1635 8
  • #1 16 Mar 2011 16:22
    pepebiskup
    Poziom 14  

    Witam wszystkich .
    W ostatniej rozmowie z kolegą pojawiły się sprzeczności dotyczące klimy w aucie , więc proszę o pomoc w poniższych pytaniach :

    1) Czy sprężarka kręci się cały czas z takimi samymi obrotami czy z tymi samymi obrotami co silnik ? Według mnie tak samo jak silnik przecież jest z nim podłączona paskiem.

    2) Skoro kręci się tak samo jak silnik to znaczy że jeżdząc szybciej tzn silnik ma większe RPM będę powodował iż klima będzie lepiej działać tzn . więcej razy czynnik zostanie sprężony i rozprężony a tym samym odprowadzi więcej ciepła.

    3) Włączenie AC powoduje wzrost zużycia paliwa , sprawa jasna lecz jak wygląda sytuacja z zużyciem paliwa w zależności od temperatury otoczenia ?
    Chodzi mi o to iż są dwa rodzaje klimy ( manualne i elektroniczne ) , załużmy że ustawiam w swoim aucie klime na 1 stopniu .
    Teraz powiedzmy że w pierwszym przypadku temperatura otocznia wynosi ok 20 stopni a w drugim ok 40 stopni.
    Według mnie zużycie paliwa będzie takie samo w przypadku pierwszym jak i drugim.
    Kompresor nie wie jaka jest temperatura otocznia i go to nie interesuje musi przetoczyc taka i taka ilość czynnika. Jednak że w drugim przypadku będzie zbyt gorąco w środku auta , kompresor nie będzie wyrabiał .
    Proszę mnie poprawić jak się mylę.
    4 ) Tak jak w 3 punkcie tylko dotyczy klimy elektronicznej . Ponieważ jest tam ustawiana temepratura w środku auta więc ustawiam na 20 stopni i jak się będzie zachowywał kompresor w tym przypadku . Czy będzie za wszelką cenę tak operował wentylatorem aby zrobić to 20 czy poprostu to 20 stopni jest to jakaś prędkość wentylatora.

    Pozdrawiam

    Proszę o pomoc.

    Przemek

    0 8
  • #2 16 Mar 2011 16:36
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Witam .
    Z tego o się orientuję sprężarka klimatyzacji (wprawdzie jest napędzana paskiem), nie jest stale włączona, bo tam jest sprzęgło elektromagnetyczne.
    Zużycie paliwa zależy od temp. zewnętrznej ale i od ustawionej( ręcznie np poz. 1 lub 2 -co odpowiada jakiejś temp . w kabinie > cieplej , chłodniej itd.lub elektronicznie np 18 *, czy 20*.Bo to działa mniej więcej jak chłodziarka (lodówka)

    0
  • #3 16 Mar 2011 16:40
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Ad 1 Tak
    Ad 2 Sprężarka jest tak skonstruowana, by niemal przy całym zakresie obrotów silnika dawać to samo ciśnienie do układu.
    Ad 3. Sprężarka jest włączana sprzęgłem elektromagnetycznym w zalezności od nastaw klimatyzacji. Jasne jest, że przy wydajniejszej pracy AC, pobór mocy od silnika wzrasta, co przekłada się na wieksze zużycie paliwa.
    Ad 4. System będzie tak załączal i wyłączał kompresor, by utrzymać zadaną temperaturę. Bardziej zaawansowane układy sterują również predkością wentylatorów nawiewu, a czasem i obiegiem powietrza wewnątz samochodu.

    0
  • #4 16 Mar 2011 16:47
    basstec
    Poziom 34  

    Automat steruje temperaturą wdmuchiwanego powietrza, w zależności od tego jaką temperaturę ustawimy tak ustawia klapki regulacji nawiewu żeby dmuchać cieplejszym bądź zimneijszym powietrzem. Sam wymiennik w aucie ma tą samą temperaturę, na niego jest kierowane powietrze z zewnątrz a później w zależności od tego co chcemy to zimne i osuszone powietrze jest ogrzewane przez nagrzewnice żeby nie miało 10stopni tylko np 18. Przy ręcznej klimatyzacji też można sobie regulować, nie trzeba się chłodzić max zawsze, można podkręcić ogrzewanie lekko albo jesienią czy w deszczowe chłodne dni żeby nie parowało wnętrze a przy tym było ciepło.

    0
  • #5 16 Mar 2011 17:30
    wiesiek3d
    Poziom 29  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Ad 1 Tak
    Ad 2 Sprężarka jest tak skonstruowana, by niemal przy całym zakresie obrotów silnika dawać to samo ciśnienie do układu.
    Ad 3. Sprężarka jest włączana sprzęgłem elektromagnetycznym w zalezności od nastaw klimatyzacji. Jasne jest, że przy wydajniejszej pracy AC, pobór mocy od silnika wzrasta, co przekłada się na wieksze zużycie paliwa.
    Ad 4. System będzie tak załączal i wyłączał kompresor, by utrzymać zadaną temperaturę. Bardziej zaawansowane układy sterują również predkością wentylatorów nawiewu, a czasem i obiegiem powietrza wewnątz samochodu.


    Do pkt 3 i 4 każda klima ma czujnik temp. zewnętrznej i wg niego i nastawów wentylacji reguluje całym układem co powoduje że jak wzrasta temp. zew. wzrasta obciążenie ponieważ układ ma więcej pracy, aby schłodzić powietrze wlatujące do klimy.

    0
  • #7 16 Mar 2011 21:40
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Co do pytania 2, czy ktoś z Was słyszał o kompresorze ze zmienną wydajnością?

    0
  • #8 16 Mar 2011 22:16
    misiozol
    Poziom 30  

    Przemo oni nie slyszeli ani o kompresorach ze zmienna wydajnoscia oraz ukladach z opcja chlodzenia oraz grzania i zmienna wydanoscia ;) .

    0
  • #9 17 Mar 2011 07:04
    kkknc
    Poziom 42  

    Przemo9826 napisał:
    Co do pytania 2, czy ktoś z Was słyszał o kompresorze ze zmienną pojemnością?

    O co chodzi? z tą pojemnością?
    Powinno być ze zmiennym wydatkiem ( wydajnością)

    0