Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

driver do 100 - 150zł max

szlif 17 Mar 2011 20:18 1492 19
  • #1 17 Mar 2011 20:18
    szlif
    Poziom 10  

    Witam. Chcialbym zapytać jaki driver estradowy proponujecie do tej kwoty.. Zależy mi na tym aby był bardzo donośny z dużym SPL, kosztem nieco na jakości dzwięku niestety. Ważne jednak aby był mocny i wytrzymywał spore obciążenia. Potrzebuje go na plener. Festyny na boiskach lub klubuwe granie do sal o większej powierzchni, takie ma spełniać założenia. Najlepiej aby pasmo przenoszenia tych przetworników zaczynało się dość nisko tak abym nie miał dzióry w charkterystyce gdyż średniotonówki są liniowe do 3000Hz i tam też chciałbym zrobić podział. Są to nadstawki to też muszą czasem grać bez suba na małych okolicznościówkach budżetowych. 18 lub inne urodzinki. Stąd siedzą tam średnionisko tonowce o takich parametrach. Dobrać jeszcze muszę drivery. Przypominam że głównym ich zastosowaniem są plenery i sale klubowe.

    0 19
  • #2 17 Mar 2011 20:48
    Adrian_C
    Poziom 17  

    Nie znam sie za bardzo na tym ale z moich założeń ciężko będziesz miał wybrać coś, za tyle kasy... Jak na tą cenę mogę polecić Link wymieniałem go w jednej paczce i dobrze dawał radę. Ale nie wiem czy spełni twoje wymagania...

    0
  • #3 17 Mar 2011 21:38
    protone
    Poziom 26  

    W tej cenie masz do wyboru ten z postu powyżej ,lub D800Ti tej samej firmy.Wszystko inne w tym przedziale cenowym -szkoda kasy.

    0
  • #4 17 Mar 2011 22:14
    szlif
    Poziom 10  

    Całkiem niezły choć miałbym nieco zastreżen.. O nich nie chciałbym dyskutować bo to może post na nowy tamat. Z doświadczenia wiem że drogie driery nie są aż tak "dobre" jak mogłoby się to wydawać. Grałem przez kilka lat na takich i było wszystko poprawnie dobrze itd, tylko wiadomo cena spora. Pewnego dnia znajomy przyniósł mi o połowę tańsze z podobnymi parametrami i dostałem szoku. Te bezfirmówki spisywały sie miejscami nawet lepiej. Moje pytanie skierowane było w tą stronę gdyż teraz jest mnogość tego typu sprzętu i czasami można bądz przeoczyć lub poprostu niewiedzieć o istnieniu jakiegoś modelu. To też chęć skożystania z waszego doświadczenia. Tani nie oznacza zły bo nawet gdy ma się tandetę, nieprzesterowująć i nie grając na granicy parametrów można grać dobrze. Co prawda może nie jakościowo ale żywotnie(temat na inne posty). To nawet rada dla domorosłych konstruktorów którzy wierzą w każde napisane 500W. Słuch podstawa i parametry oczywiście ale rozpatrywane z "głową".
    ..... Wracając..... pytanko - czemu inne nie są warte uwagi w moim przedziale cenowym? Nawet nie biorąc pod uwagę tak szczegółowo moich wymagań, podkreślam "nie aż tak szczegółowo"..

    0
  • #5 17 Mar 2011 22:41
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    STX D800 Ti i po sprawie. Jakie masz do nich zastrzeżenia?

    W tej cenie fakt, nie ma chyba nic lepszego. Jak inne głośniki STX-a średnio lubię, tak ten D800 się naprawdę udał. Parametry rzetelnie podane, jest gotowy filtr pod niego.

    Nie zapominaj, że driver sam nie gra. Wpływ na jego dźwięk ma też zastosowany horn, wzmacniacz no i w równie ważnym stopniu wręcz jak głośnik- odpowiednio dobrana zwrotnica (chyba, że używasz podziału aktywnego).

    Inne nie są warte uwagi, bo na allegro zostaje jedynie jakaś totalna chińszczyzna za te pieniądze, tragicznie wykonana i bez podstawowych parametrów, które nie pozwalają nawet na poprawną ocenę zastosowania tego... STX wygrywa tym, że ma rzetelne parametry i jest już przetestowany przez chyba tysiące osób.

    Zostaje jeszcze podobno nie tragiczny alphard MT17, ale go nie używałem i się nie wypowiem.

    0
  • #6 17 Mar 2011 22:48
    protone
    Poziom 26  

    Przetestowałem wiele tanich driverów i D800 jest pierwszym pod względem relacji cena/jakość ,który zasługuje na uwagę.Inne grały dużo gorzej i do tego dochodzi kiepska wytrzymałość.Oczywiście zarówno D800 jak i D1000 nie jest idealny ,ale jak nie wymaga się od nich zbyt wiele to służą dobrze i długo.Przy podziale 3 kHz ,stromości filtra 18dB/oktawę i zabezpieczeniu żarówką D800 wytrzyma sporo i poziom zniekształceń,typowych dla niskiego podziału, nie będzie wysoki.Napisz jakie średniotonowe i basowe są w tych kolumnach?

    0
  • #7 17 Mar 2011 23:21
    szlif
    Poziom 10  

    To wszystko jest konstrukcji własnej to też mogą bawić niektóre parametry bądz zestawienia.. Tu ciekawostka, sam się z niej śmieje ale gra to baaardzo dobrze.. Mam nadstawki do których szukam driverów a siędzi tam w każdej Eminence Delta Pro 15" (54-4,2 kHz) według producenta oczywiście. może właśnie te 15'' w nadstawce ale cóż :). Druga sprawa jeszcze zabawniejsza to moje suby. Zabrakło kasy a grać trzeba było więć zbudowałem je na hannibalach 18. Pomimo komentarzy i różnych przeciwskazań zdecydowałem się na to, 350 zł sztuka. parametry znośne Xmax nieco przeszkadzał ale walory/cena jak najbardziej. nawet średnica cewki impomująca.. Chyba że znacie coś lepszego do 400 zł 18". zwrócę chonor wówczas.. Jeszcze poprzeglądam propozycje ale poki co wybiore 1000 nie 800 choćby nawet jeśli chodzi o moc. Tylko myśle raczej o 12db nie 18 db.. moim zdaniem były by to zbyt duże obciążenia pojemnościowo indukcyjne dla wzmacniacza. wszystko zasilam t.ampami. Swoją drogą mało się mówi o takich obciążeniach przy takich mocach. Moje suby nie mają np żadnych filtrów średnio/wysoko zaporowych tylko z crosovera i na wzmacniacz.. Tak to wygląda.

    0
  • #8 17 Mar 2011 23:27
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Podział zdecydowanie za wysoko jak na 15". Ja wybrałbym D800, zrobił do niego filtr taki jak w PA-600, ten głośnik wytrzyma współpracę z tymi deltami. Żadna 15" nie zagra pod kątem tak wysoko i podział który chcesz zastosować, to błąd konstrukcyjny.

    To, że w subwooferach estradowych nie ma żadnych filtrów pasywnych DP, to normalne i każdy, nawet mały system robiony "z głową" tak powinien mieć. Pasywny filtr DP, to tylko strata mocy.

    0
  • #9 17 Mar 2011 23:38
    szlif
    Poziom 10  

    Czemu d800 nie d 1000? Jaki podział w takim razie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Pozatym nie chodziło mi o kątowość w tym wypadku przy projektowaniu. Jak pisałem gram na nich bez suba czasami więc chodziło mi raczej o coś innego przy samym założeniu ich budowy. Rozumiem że w tym przypadku ty byś zastosował 12" nie 15" w tych nadstawkach?.. Troche ma się nijak do grania większych plenerów czy to chciałeś stwierdzic?

    0
  • #10 18 Mar 2011 08:17
    Michał:)
    Poziom 15  

    D800 miało/ma więcej osób niż D1000, no i jest podany dla niego filtr, oczywiście nie mówię, że d1000 nie zagra. Gdzieś na forum było napisane, że D800 jest lepszy ;)

    0
  • #11 18 Mar 2011 09:20
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    D1000 można uciąć troszkę niżej, ale niewiele. Ma większą cewkę, ale średnica wylotu pozostaje ta sama. Do tych kolumn w zupełności D800 wystarczy. D800 ma lepszą charakterystykę przenoszenia, zobacz i porównaj.

    Niekoniecznie zastosowałbym 12". Jeśli grasz bez subwooferów czasem, to 15" jest na miejscu jak najbardziej. Ale skoro masz możliwość niższego podziału z tym driverem, to czemu tego nie wykorzystać? To w plenerach właśnie lepiej tym bardziej, bo kolumny będą grały "szerzej", czyli będzie lepsze pokrycie. A i niższy podział może zaowocować większą ilością słyszanego (podkreślam to poprzednie słowo) basu.

    Poza tym midbas grający tak wysoko, po prostu gra brzydko te średnie tony (efekt Dopplera).

    Martwisz się o wytrzymałość D800 przy niskim podziale? Powiem tyle, że przy dopracowanym filtrze 18 dB/okt (a taki masz do niego podany) może wytrzymać więcej jak pod zwrotnicą 12 dB/okt spod kalkulatora.

    Podsumowując:

    Jeśli masz możliwość zrobić coś lepiej, to czemu masz zrobić to gorzej? :)

    0
  • #12 18 Mar 2011 18:52
    szlif
    Poziom 10  

    W takim razie czy mógłby mi ktoś podać link pod ten filtr dla d800?
    Ciekawi mnie fakt czy jednak d1000 nie byłby nieco wytszymalszy pod tym samym filtrem? Owszem charakterystyka słabsza w d1000 ale nie popadajmy w skrajności bo nie aż tak znów znacząco. d1000 mocowo byłby bezpieczniejszy. Prościej to przy podobnych parametrach byłbym o niego spokojniejszy. Cewka większa a parametry podobne. Nie upieram się przy d1000 ale jednak zapas mocy to spory plus.
    .
    Jakie pasmo podziału proponujesz w takim razie?

    Nie wnikając w szczegóły to cewka to niejako pole popisu dla elektryki a otwór to dziedzina akustyki (bardzo bardzo zawężony punkt widzenia gdyż chciałem uprościć, bo jak wiadomo cewka i akustyka ma ze sobą nierozerwalny związek). Proszę beż polemiki, mam nadzieję że ktoś zrozumie sens bez zagłębiania sie w arkana wiedzy dzwiekowca ;)

    0
  • #13 18 Mar 2011 19:57
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Proszę bardzo:

    Link

    Jest to schemat zwrotnicy PA-600, w której wykorzystany jest D800. Głośnik ten pracuje też w PA-1000 (800W mocy wg AES, dodatkowo tam z mniejszym tłumieniem), tak więc świadczy to coś o mocy, jaką przyjmie ten głośnik...

    Nie wiem, jak zachowa się D1000 pod tym samym filtrem, jednak jego wykres impedancji różni się dosyć od tego z D800, więc to już wróży problemy.

    Zalecana częstotliwość podziału dla tego D800, to 1,6 KHz/ 18 dB/okt (i w PA-600 gdzieś mniej więcej w tych granicach jest podział, nie wiem, czy nie z 200 Hz wyżej, zapomniałem dokładnej wartości), i Tobie też taki bym sugerował. Dobre kolumny typu 15", mają drivery 2" i podział w okolicach 1200 Hz, co nie jest przesadą, ponieważ tam zazwyczaj kończą się fizyczne możliwości głośników 15". A fizyki oszukać się nie da... (i tylko proszę, nie wyskakuj mi z charakterystyką przenoszenia tej delty :), bo wiem jak wygląda. Ale to, że na wykresie ciągnie tak wysoko, to nie znaczy, że można ją do tej granicy stosować).

    Wg mnie, czystym marnotrawieniem byłoby kupowanie takiego D800, czy D1000 i podział pasma na 3 KHz. Po to są drivery tego pokroju, aby robić konstrukcje dwudrożne, z możliwie dużymi głośnikami nisko-średniotonowymi, i aby bezpiecznie można było zrobić podział na tyle nisko, aby nie było dziur w paśmie. Nawet pod kątem, a midbas nie musiał grać pasma, do którego nie jest przystosowany.

    0
  • #14 18 Mar 2011 23:19
    szlif
    Poziom 10  

    No popatrz a rozmawialiśmy o tym aby nie stosować zwrotnic bo sa wtedy niepotrzebne straty na mocy i zbędne obciążenia. (co do twojego postu zgadzam się w 100%) przyznaje do nieuwagi jeśli chodzi o charakterystyke d800 i d1000, masz słuszność. d 800 sprawywać się powinien lepiej. A co jeśli średnie zasilić innym wzmakiem i wysokie innym a wszystko bez zwrotnic? Z crosovera na wzmacniacz i bezpośrednio na średnie tak też z wysokimi? Dajesz wówczas żądaną częstotliwośc na głośnik a między torem wzmacniacz głośnik nie ma niepotrzebnego balastu cewek kondensatorów itp.. ?

    Dodano po 13 [minuty]:

    A zamiast tej żarówki w filtrze przez Ciebie polecanym zastosowałbym ten układ

    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2183.pdf?sess_id=efed5119623f637a53ad1bde638c0b58

    Myśle że to proste i dobre rozwiązanie.

    0
  • #15 19 Mar 2011 10:08
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Na zwrotnicy zawsze będzie jakaś strata mocy, ale w wypadku małych nagłośnień, zwrotnice pasywne są nadal popularne (przynajmniej w nadstawkach, a podział aktywny stosuje się między subwooferem i nadstawkami- najczęstsze rozwiązanie). Przy odpowiednio dobranych elementach (głównie chodzi o rezystancję cewek), da się te straty zminimalizować, zwłaszcza w nadstawce, gdzie cewki nie są znów o tak wielkich wartościach (w porównaniu do zwrotnic pasywnych w subwooferach).

    Jednak jeśli oczywiście masz możliwość aktywnego podziału pasma, to jak najbardziej. Będzie to lepsze rozwiązanie, masz większą możliwość konfiguracji, głośniki są lepiej zabezpieczone (strome filtry w crossoverze), nie ma przesunięć fazowych spowodowanych elementami pasywnymi. W zasadzie same plusy, a minusy widzę dwa:

    -nawet na jakieś "małe granie" musisz brać te dwa końce mocy i crossover
    -jak ktoś niepowołany miałby dostęp do sprzętu, to zmieni częst. podziału na zbyt niską i masz po driverach, ale jeśli tylko Ty operujesz sprzętem, to nie ma problemu.

    Ten układ z AVT bym sobie darował. Zawsze możesz dać samą żarówkę przed driverem, to sprawdzone i skuteczne rozwiązanie. I tanie. A żarówkę i tak musiałbyś zastosować (z tego, co czytam ten opis). Tak, że myślę, że to byłaby niepotrzebna kombinacja i tylko dodatkowe źródło zniekształceń. Zawsze dąży się do tego, aby tor audio był maksymalnie prosty :)

    0
  • #16 19 Mar 2011 17:50
    szlif
    Poziom 10  

    Twoje minusy nie są dla mnie problemem i tak woże całego raka ze sobą. W razie gdyby mi się coś stało ze wzmakim mam inny na zapas. Od kilku lat nic nie spaliłem na szczęście ale zawsze są różne sytuacje i ich trzeba się wystrzegać. Gram z głową więc i problemów sobie zaoszczędzam.
    Nikt się nie dotyka do tego więc jest ok.

    Co tyczy się zwrotnic zgodze się. A co do rozwiązań najczęstszego ich zastosowania to nie sugeruje się nimi. Szukam lepszych rozwiązań niż te sugerowane przez producentów. To też mój pomysł zastosowania crosovera w całym paśmie i wyeliminowanie zwrotnic które wnoszą małe błędy i straty. (choć wiadomym jest czemu tak właśnie konstrułowane są wszystkie paczki przez producentów, to rozwiązanie optymalne, mobilne i najlepsze pod względem użyteczności). Ale jak widać można zrobić to lepiej.

    Jeśli masz możliwość zrobić coś lepiej, to czemu masz zrobić to gorzej?

    Nie na wszystkim człowiek się zna i popełnia mnóstwo błędów a forum jest po to aby czerpać korzyść z wiedzy i doświadczen innych.

    Czytałem że ten d800 porównywany jest do niektórych modeli selenium. To jednak musi coś oznaczać.

    0
  • #17 19 Mar 2011 22:59
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    No D800 podobno gra jak D220Ti, i patrząc na charakterystykę- tak by wynikało. Jednak charakterystyka sama "nie gra", więc osobiście nie porównam. Nie zapominaj też, że ważny jest odpowiedni horn do tego. Paczki w których mam możliwość odsłuchu D800, mają horn bodajże h-2 z allegro (grający szeroko w poziomie, ale pod niewielkim kątem w pionie), i na salkach, w jakich gramy, nie sprawdza się to- gra się "po ścianach" i kilka metrów od nadstawek, robi się już wielki jazgot, nad którym nie sposób zapanować. Tak, że weźto też pod uwagę w swej konstrukcji.

    Co do podziału, to jeśli masz możliwość aktywnego, jestem za. Myślę, że wtedy nawet na 1500 Hz nic złego się nie będzie działo, a nawet i niżej, ale to już sobie dobierzesz sam wg uznania, bo to w końcu ma grać dla Ciebie dobrze.

    0
  • #18 20 Mar 2011 02:20
    szlif
    Poziom 10  

    Co do tuby w jakiej powinny grać masz racje. Wiem na czym polega ta sztuka. Ja raczej zastosuje coś co pozwoli mi grać dalej niżeji szerzej a to ze względu na plenery do jakich chce je złożyc. Jak wówczas zachowa się charakterystyka d800 nie wiem. I nikt na świeżo bez pomiarów i słuchu tego nie jest w stanie przewidzieć.

    Pokusiłbym się nawet o zrobienie jakiś tub do tego drivera we własnym zakresie z włókna szklanego. Wiadomym fakt że pozmienia się charakterystyka i walory akustyczne ale momo to miałbym odwagę zaryzykować. Potrzebuje 16 takich elementów więc czas zrobić formę i do dzieła :)

    0
  • #19 20 Mar 2011 09:15
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Ciekawe z tym robieniem hornów :) Jeśli już, to brzydko mówiąc "zerżnąłbym" wymiary jakiegoś dobrego, sprawdzonego. Popytaj też na innych forach, tam myślę, że powinni Ci coś więcej doradzić w tym temacie.

    Bo robienie samemu "na pałę", raczej nie przyniesie dobrego rezultatu, jak to w akustyce bywa... :)

    0
  • #20 20 Mar 2011 15:49
    szlif
    Poziom 10  

    Myślałem tak jak i ty bo też chciałem zrobić to z jakiegoś gotowca na wzór już istniejącego.

    0