Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa skutera elektrycznego

piotrek1984 18 Mar 2011 10:40 7953 10
  • #1
    piotrek1984
    Poziom 11  
    Witam,
    ostatnio zainteresował mnie temat budowy pojazdów elektrycznych i chciałbym zapytać czy moje proste obliczenia nie są błędne.
    Napęd: silnik bez szczotkowy 48V/1000W
    Źródło zasilania: 4x akumulator żelowy przeznaczony do pracy cyklicznej 12V/50Ah
    Czy nie będzie błędem z mojej strony jeśli napisze że:
    1000W/48V=21A
    i
    4x50Ah=200Ah
    czyli
    200Ah/21A~9h
    Czy to oznacza że przy maksymalnym obciążeniu mój pojazd na jednym ładowaniu powinien pracować ok 9 godzin, przyjmując sprawność ok 80% daje to nam 7.2h?

    Czy popełniłem jakieś rażące błędy w swoim rozumowaniu?

    pozdrawiam Piotr Sobotka

    PS. mam nadzieję że w dobrym miejscu umieściłem temat ale były już podobne tematy w tym dziale i tym się zasugerowałem
  • Pomocny post
    #2
    goldi74
    Poziom 43  
    Błąd jest tutaj:

    piotrek1984 napisał:
    4x50Ah=200Ah


    Akumulatory będziesz miał połączone szeregowo, przez co ich pojemność się nie sumuje. Przy takim połączeniu otrzymasz akumulator 48V/50Ah.
  • #3
    piotrek1984
    Poziom 11  
    aha:/
    czyli to nam daje 50Ah/21A~2.5h i to jeszcze razy ok 80% to jest 2h?
  • #4
    goldi74
    Poziom 43  
    piotrek1984 napisał:
    aha:/
    czyli to nam daje 50Ah/21A~2.5h i to jeszcze razy ok 80% to jest 2h?


    Mniej więcej właśnie tak będzie. :D
  • #5
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Jak połączysz akumulatory szeregowo, to liczba amperogodzin Ci nie wzrośnie. Będzie nadal 50 Ah, tylko napięcie Ci wzrośnie. Ponieważ zgromadzona w akumulatorach energia jest równa z grubsza pojemności akumulatora (przeliczonej z Ah na kulomby) razy jego napięcie znamionowe (w woltach), to połączenie akumulatorów szeregowo mnoży zgromadzoną energię 4 razy (bo 4 razy rośnie napięcie). Jak je połączysz równolegle, to napięcie zostanie takie, jak pojedynczego a wzrośnie 4 razy pojemność.
    Poza tym weź pod uwagę, że przy jeździe po równym, gładkim, na dobrze napompowanych oponach będziesz wymagał mocy raczej w okolicach 100W niż 1 kW. Zapas mocy silnika jest korzystny, da Ci większe przyspieszenia przy ruszaniu czy pozwoli pokonywać wzniesienia z rozsądną prędkością, ale do normalnej jazdy taki silnik będzie pracował "na 1/10 gwizdka".
    Poszukaj na sieci już zrobionych projektów takich skuterów, to Ci pomoże wyrobić sobie zdanie o potrzebnych Ci parametrach.
  • #6
    piotrek1984
    Poziom 11  
    rozumiem, tylko że trochę szukałem po sieci i tam są głównie projekty rowerów, a ja myślę bardziej nad przerobieniem motoroweru...
    A może zastosować silnik 500W? Czy On pozwoli mi podróżować z prędkościami ok 50 km/h?
  • #7
    Pokrentz
    Poziom 21  
    No, aż taki dobry nie jestem, ale do prędkości 50 km/h rowerzyście po równej nawierzchni potrzeba już koło kilowata bo opór powietrza rośnie z kwaratem prędkości i to jest główny czynnik limitujący prędkość. A moc potrzebna do utrzymania prędkości przy danej sile oporów ruchu to F*v, czyli w przypadku pojazdu poruszającego się w powietrzu moc potrzebna do utrzymania zadanej prędkości rośnie z sześcianem tejże prędkości. 2 razy większa prędkość wymaga 2^3=8 razy większej mocy.
    Motorowery elektryczne, owszem, osiągną te 50 km/h ale przez krótki czas, bo akumulatory przy skończonej masie i skończonej cenie mają mocno skończoną pojemność a profil aerodynamiczny motorowerzysty jest mocno niekorzystny. Trzeba by zbudować coś na kształt cyklomobilu - roweru poziomego obudowanego osłonami aerodynamicznymi.
  • #8
    piotrek1984
    Poziom 11  
    trochę mnie Pan zniechęcił, ponieważ do pracy pokonuje ok 25 km w jedną stronę(rano w dużych korkach) i myślałem że na sezon wiosenno-letni to będzie idealne rozwiązanie, jeszcze będę zastanawiał się nad tym pomysłem i czytał różne wypowiedzi na ten temat.
    pozdrawiam

    Dodano po 36 [minuty]:

    jeszcze jedna rzecz..
    czyli z tego co Pan pisze to silnik 1kW powinien wystarczyć do jazdy z prędkością ok 50 km/h i przy tych moich założeniach akumulatory powinny wystarczyć na ok 2 godz jazdy?
    czy może jeszcze czegoś nie wziąłem pod uwagę?
  • #9
    Pokrentz
    Poziom 21  
    No, zasadniczo akumulatory nie lubią być rozładowywane prądem większym niz 5-cio-godzinny, czyli takim, co je rozładuje w czasie krótszym mod 5-ciu godzin przez długi czas. Czyli trzeba akumulatory dobrać do pojazdu tak, żeby starczyły do pracy przez 5 godzin z maksymalną mocą, jeśli są takie założenia. Czyli z akumulatora 50 Ah można w sposób ciągły pobierać max. 10 amperów. Zresztą to jest wariant bardzo optymistyczny, bo za moich czasów pisali po książkach, że ładowanie / rozładowywanie prądem większym niż 10-cio-godzinny niszczy akumulator. Ale żelowe są bardziej chyba odporne.
  • #10
    H3nry
    Poziom 31  
    Zastosuj pakiet >LiFePo4 jako akumulator . Cena adekwatna do możliwości .
  • #11
    wesmar
    Poziom 21  
    ja robię piekny skuter z 40 ogniw 40152 LiFePO4 - przy umiejętnym używaniu mamy 4 tys cykli i 100 % pojemnosci oczywiście przy ladowaniu do 90 % (3,57 V). Z fabryki przez kolege sciagam je po 4 dolce za sztuke, ale oczywiście nie sprzedaję :) Lepsze niz PB i lzejsze bo to tylko 18 kg przy 40 ogniwach. Silnik 2 KW, ale odzyskowo prądowy, w te akusy można pompować energię i standardowy czasl ładowania to 45 minut, ale mozna w 15 do 90 %
    A poniżej rys. na tle innych, dodam, że zaciski sa śrobowe i piekne koszyki no i mozna to ładnie schować, PB to porażka, ciężkie, nieskie prądy i niska sprawnośc, oraz długi czas. Obecnie do trakcji to tylko LiFe (LifePo4) rządzą i tyle w temacie.
    Pozdr. Marek
    Budowa skutera elektrycznego
    Budowa skutera elektrycznego
    Budowa skutera elektrycznego[/img]