Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aktywne głośniki Nokia w Audi zmienione na GMS 960 XT upd. str 2

18 Mar 2011 14:50 8838 41
  • Poziom 14  
    Witam,
    Posiadam Audi A4 i w tylnej półce są głośniki aktywne NOKI. Na ich obudowach są wzmacniacze.
    Że jeden pierdzi strasznie bo się uszkodził myślę wymienić na jakieś inne.
    Czy mogę wykorzystać te wzmacniacze do napędzenia głośników nie fabrycznych?
    Jeśli tak to co sa w stanie mi zasilić te wzmacniacze i jak podłączyć żeby działało?
    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Mowa o głośnikach tylnych? Tam są 16cm, dosyć głośne bym powiedział :)
    Właduj tam jakieś elipsy ok 50w rms i będzie git
    ok 150-200zł
  • Poziom 14  
    Stochus napisał:
    Mowa o głośnikach tylnych? Tam są 16cm, dosyć głośne bym powiedział :)
    Właduj tam jakieś elipsy ok 50w rms i będzie git
    ok 150-200zł


    Tak mowa o głośnikach tylnych.

    Wiem że sa dość głośne i zaryzykowałbym określenie że bardzo fajnie graja nawet jest sporo basu ;) Nie wymieniałbym tego gdyby przy jednym z nich nie oberwało sie zawieszenie od membrany :/

    Z tym że kiedyś miałem elipsy i jakoś to grało ale korci mnie żeby włożyć tam jakiś tani woofer jednodrożny a nawet 2 w miejsca ori głośników o wielkości 16cm lub 20cm.

    I stąd moje pytanie czy te aktywne wzmacniacze pomogą coś przy zasileniu takiego 20cm głośnika czy już lepiej podłaczyć to pod samo radio?

    Zaznaczam że mam Clariona dxz588rusb z moc max 4x53W. Szczerze powiedziawszy nawet nie wiem czy w tej chwili wykorzystywane sa te wzmacniacze bo kostki w samochodzie za radiem mam tak złożone że nie potrzebowałem żadnych adapterów tylko zwykła kostka ISO.
  • Poziom 16  
    Jak dla mnie nie ma to sensu, najłatwiej i najtaniej zrobisz "efekt głośności i basu" zakładając na tył elipsy... Radio nie ma 53w, ma w porywach do 20wat rms :)

    p.s. woofer musi mieć jakąś obudowę, nie może grać free air
  • Poziom 14  
    Co do radia to wg producenta ma 4 x 33W RMS wiec obleci.

    W audi w półce niema za bardzo jak takich elips zamontować. Tym bardziej chciałem włożyć coś co nie jest wielodrożnym tak jak najczęściej elipsy 3 way tylko sam woofer bo wysokimi gra przód i wystarczy.

    Co do wooferów wiem ze muszą grać w obudowie. Dlatego mam taki pomysł żeby zrobić taka skrzynkę z płyty tylko nie standardową tylko taką która była by podwieszona pod półką. Pomysł taki żeby nie tracić przestrzeni w bagażniku gdyż go dość często używam. Oczywiście wygłuszyłbym ja delikatnie matami. Każdy głośnik musi mieć oddzielną? To bym przedzielił na 2 przegrodą. Czyli w efekcie woofery miały by dobre warunki do grani tylko kwestia napędzenia tego stąd moje pytania.Nie chce kupować jakiegoś badziewnego wzmacniacza za 100zł bo to będzie gorsze niż moje radio wiec mija sie z celem a na nic większego nie mam kasy.

    Co do głośików to tez były by to bardzo budżetowe głośniki powiedzmy ze 100zł za 2 szt. I mysle o 20cm głośnikach.

    Ma szanse sie coś takiego udać?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli radio ma tyle mocy, to nie ma sensu używać po drodze oryginalnych końcówek mocy, gdyż są słabsze. Zresztą sprawdź sobie, co w nich siedzi i zajrzyj do datasheeta.
    Jest sens pruć auto pod inne głośniki? Założyć jakieś przyjemne 165 i po sprawie...
  • Poziom 14  
    Błażej napisał:
    Jeśli radio ma tyle mocy, to nie ma sensu używać po drodze oryginalnych końcówek mocy, gdyż są słabsze. Zresztą sprawdź sobie, co w nich siedzi i zajrzyj do datasheeta.
    Jest sens pruć auto pod inne głośniki? Założyć jakieś przyjemne 165 i po sprawie...


    Może masz i rację tak więc te ori wzmacniacze z nokii ominę i podłącze bezpośrednio pod radio.

    Sam jeszcze nie rozbierałem tej tylnej półki ale dowiedziałem sie od chłopaków na Forum Audi A4 że tam żeby włożyć inne 165 to tez trzeba troszkę porzeźbić bo nie sa podobno okrągłe i trzeba robić mocowania. Stąd mój pomysł że jeśli by i tak tam modzić i 20cm by się tam zmieściły pod maskownice to takie słabe głośniki w tym rozmiarze radio by uciągnęło a 20cm budżetowe może zagra lepiej niż 165 budżetowe. Gdyz audiofilem nie jestem i chce żeby coś z tyłu basem stukało i nie pierdziało.

    A czy podłączając pod samo radio jeśli by założyć do takiego woofera zwrotnice to troche by odciążyło końcówkę mocy i poprawiło granie?
  • Poziom 16  
    Dystans od dołu w półkę i po sprawie, nie widzę problemu :D
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zwrotnica dodatkowo obciąży końcówkę. Jak chcesz rzeźbić to auto? Jeszcze mi napisz, że blachę chcesz wyciąć...
  • Poziom 14  
    Nie ciął bym blachy tylko zastosował troche większy dystans pod pułką. Pozatym w A4 z półką niema problemu bo się wyjmuje także nawet małe podcięcie by nic jej nie zagrociło. Ale nie chce ciąć bo chce żeby zostały oryginalne maskownice i żeby nie niszczyć pułki.
    Pozatym jesli miałbym tam wrzucic 16cm to nic bym nie robił a jesli 20cm to myślałem o zrobieniu szerokiej ale za to bardzo niskiej skrzyni która bym podwiesił odpowiednio pod pułką żeby nie tracić przestrzeni w bagażniku.
    Tylko że mówie to będą czy 16 czy 20 to bardzo budrzetowe głośniki które mają grać bez żadnego audiofilstwa.
    Dlatego pomyślałem o 20cm głośniku żeby troche basu z tego było jak najmniejszym kosztem.

    Mówisz że zwrotnica bardziej obciąży końcówkę? Czyli odpuścić? mysląłem że jesli zwrotnica wycina pewne pasmo, to głośnik pracuje swobodniej w swoim zakresie i jest mniejsze obciążenie.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Dzikie kombinacje... Mówę, kup elipsy ok 50rms, dorób dystans z mdfu i od dołu wkręć w połkę- nie ruszasz w takim rozwiazaniu blachy, półki itp...

    Chyba, ze chce Ci się trochę podciąć blachę, można zrobić otwór 6x9
  • Poziom 14  
    Nie chce ciąć z jednej prostej przyczyny. Muszą zostać ORI maskownice i nie chce uszkodzić obicia. Także jakie by tam nie poszły głośniki to będzie kręcony (robiony) dystans.

    A pytałem po prostu o te głośniki 20cm bo interesuje mnie jedna zależność.

    Czy głośnik 20cm o tej samej mocy co 16cm zagra lepiej? Chodzi mi głównie o bas gdyż średnie i wysokie pasmo mam z przodu.

    chodzi o to że w drzwiach mam 13cm i tweetery. I jeśli będzie ładnie grał bas z tyłu to drzwi nie będę ruszał, ale jeśli włożę coś co będzie grało kiepsko (mało basu, nie audiofilia) to będę wkładał w drzwi 16cm i wygłuszał.

    Wszystko ma być bardzo budżetową przeróbką a skrzynka i wzmacniacz w bagażniku odpada.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Budżetowe rozwiązanie to powrót do oryginału. Na szrotach pewnie kupisz sprawne za niewielkie pieniądze.
    Do nowego radia masz dołączony przód i tylne drzwi - tak zrozumiałem. Oryginalne, w tylnej półce, są aktywne więc doradzam wysterować je od przednich obwodów. Dobrać należy jedynie właściwe wysterowanie tak by współbrzmiały z przodem. Tylne drzwi jedynie dopełniają przestrzeń muzyczną (są tam małe głośniki) i należy tak ustawić FADER by nie rozmyć sceny z przodu.
    Jest jeszcze kilka powodów takiego rozwiązania.
    Słuchasz dynamicznie (z basem) z poprawną sceną gdy tego potrzebujesz i jedziesz sam.
    Dla pasażerów z tyłu (z głośnikami tuż za głową) np. dzieci będzie to katorgą. Wówczas możesz regulacją tył/przód to zmienić. Dzieci nie tolerują basu.
    Przesuwając nagłośnienie na tył, na przednich siedzeniach można spokojnie rozmawiać z pasażerem a na kanapie z tyłu np. dzieci mogą słuchać ... powiedzmy bajek.
    Montaż innych pasywnych głośników w tym aucie jest bardzo kłopotliwy. Do tego bez dodatkowego wzmacniacza ani rusz.
    Pragnę zwrócić uwagę iż występują różne rozwiązania w autach tej marki: głośniki pasywne, aktywne z jednym (stereo) lub dwoma osobnymi (mono) wzmacniaczami. Instalacja może być 3 (wspólna "masa") lub 4 przewodowa doprowadzająca sygnał audio i nie pasuje do poziomu sygnału z wyjść cinch.
    Pobrać go należy z obwodów głośnikowych. Tu moja uwaga o 3 i 4 przewodowej instalacji - nie zagotować radia.
    Wykonanie takiej modyfikacji jest możliwe. Wymaga jedynie czasu i cierpliwości.
    Powodzenia.
  • Poziom 14  
    gustaw353 napisał:
    Budżetowe rozwiązanie to powrót do oryginału. Na szrotach pewnie kupisz sprawne za niewielkie pieniądze.
    Do nowego radia masz dołączony przód i tylne drzwi - tak zrozumiałem. Oryginalne, w tylnej półce, są aktywne więc doradzam wysterować je od przednich obwodów. Dobrać należy jedynie właściwe wysterowanie tak by współbrzmiały z przodem. Tylne drzwi jedynie dopełniają przestrzeń muzyczną (są tam małe głośniki) i należy tak ustawić FADER by nie rozmyć sceny z przodu.
    Jest jeszcze kilka powodów takiego rozwiązania.
    Słuchasz dynamicznie (z basem) z poprawną sceną gdy tego potrzebujesz i jedziesz sam.
    Dla pasażerów z tyłu (z głośnikami tuż za głową) np. dzieci będzie to katorgą. Wówczas możesz regulacją tył/przód to zmienić. Dzieci nie tolerują basu.
    Przesuwając nagłośnienie na tył, na przednich siedzeniach można spokojnie rozmawiać z pasażerem a na kanapie z tyłu np. dzieci mogą słuchać ... powiedzmy bajek.
    Montaż innych pasywnych głośników w tym aucie jest bardzo kłopotliwy. Do tego bez dodatkowego wzmacniacza ani rusz.
    Pragnę zwrócić uwagę iż występują różne rozwiązania w autach tej marki: głośniki pasywne, aktywne z jednym (stereo) lub dwoma osobnymi (mono) wzmacniaczami. Instalacja może być 3 (wspólna "masa") lub 4 przewodowa doprowadzająca sygnał audio i nie pasuje do poziomu sygnału z wyjść cinch.
    Pobrać go należy z obwodów głośnikowych. Tu moja uwaga o 3 i 4 przewodowej instalacji - nie zagotować radia.
    Wykonanie takiej modyfikacji jest możliwe. Wymaga jedynie czasu i cierpliwości.
    Powodzenia.


    No więc z jednej strony wielkie dzięki za obszerne wytłumaczenie ale musze coś sprostować.

    W moim egzemplarzu jest z przodu w drzwiach 13cm midbas i przy klamkach tweetery a z tyłu w półce są 2 głośniki 16cm aktywne z wdudowanym w siebie małymi wzmacniaczami.
    Podłączone jest to w tej chwili pod samo radio z tym że poprzedni właściciel woził niefabryczne radio i podłączone one były i są z pominięciem tych wzmacniaczy.

    Z tym że moje radio te tylne głośniki w półce porwało (naderwane membrany) i myślę o ich wymianie. One są jedynym nagłośnieniem z tyłu gdyż w sedanach (taki mam) nie było głośników w drzwiach i nawet ciężko je tam upchnąć dlatego ta opcja odpada.

    Co do tego że bas w tylnej półce jest męczący to wiem dlatego jak jadę w więcej niż 2 osoby to tył jest praktycznie wyciszony z tego tez względu prawdopodobnie w drzwi do przodu tez poleca jakieś 16cm głośniki ale troszkę później.

    Podsumowując to jak tez zauważyłeś słuchanie muzyki z tyłu jak są głośniki w półce odpada a ja słucham głośno muzyki tylko jak jeżdżę sam. Dlatego do półki chciałbym włożyć co będzie grało w miarę basem za nie duże pieniądze.
    Kolega wyżej sugerował elipsy. Miałem je w golfie wcześniej i grało to całkiem poprawnie choć jak dla mnie były by lepsze gdyby nie były 3 drożne bo te wysokie tony tam przeszkadzają dlatego myślę o założeniu zwykłego jedno drożnego midbasu.
    Stąd mój pomysł o wrzuceniu tam głośników 20cm. Głośniki chciałbym kupić tak powiedzmy do 100zł za parę więc szału niema i pomysł ze 20cm o podobnych parametrach zagra lepiej niż 16cm tym bardziej że otwór w półce jest taki że czy to będzie 16 czy 20 głośnik to i tam trzeba wymodzić jakiś dystans.

    Przepraszam za tak rozwlekłe opisy ale staram się wszystko uwzględnić.

    A jakie głośniki w takim budżecie byście koledzy polecili?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    dla: pastaldo

    Oryginalne głośniki nie mają wielkiej mocy. Cechują się dużą efektywnością (sprawnością). Przy umiarkowanej mocy doprowadzonej i odpowiedniej charakterystyce przenoszenia wzmacniacza radzą sobie całkiem dobrze.
    Głośnik nie odtwarza tonów niższych niż jego częstotliwość rezonansowa - wychyla się jednak znacznie powodując zniekształcenia pozostałych tonów. Ulega przy tym uszkodzeniu mechanicznemu. Gdy na dokładkę napędzany jest przesterowanym wzmacniaczem to nawet może się zadymić.
    Tak bywa, że przesterowany, o niewielkiej mocy wzmacniacz pali spory głośnik.
    Co do montażu nowych z tyłu - 16cm też sobie poradzą a można je osadzić korzystając z oprawy oryginalnego. Nie wiem jakie masz wykonanie ale przy pomocy kilku narzędzi można to pokonać. Ważne by przód i tył głośnika były szczelnie odgrodzone - by nie było zwarcia akustycznego !!! Będą wówczas basy.
    Wysokotonowe z tyłu psują scenę przednią.... niektórych rajcują.
    Moc i inne dane naklejone na głośnik to nie są parametry techniczne - są to parametry handlowe, komercyjne.
    I tym optymistycznym akcentem kończę i życzę sukcesu.
  • Poziom 14  
    To chyba najbardziej rzeczowa odpowiedź jaką otrzymałem.

    Co do wysokich tonów z tyłu własnie dlatego nie bardzo chce tam pchać 3 drożne elipsy.

    Wiem że parametry napisane na głośnikach szczególnie tych za śmieszne pieniądze są wyssane z palca ale myślę że własnie takie jakie jest w stanie radio uciągnąć.

    Nie wiedziałem o tym ze mały wzmacniacz może porwać głośnik. A to sie właśnie stało z oryginalnymi. Grały całkiem przyjemnie ale niestety teraz tylko charczą.

    Skorzystam z rady odnośnie montażu i na pewno jak założę to się pochwalę efektem końcowym co mi wyszło.

    Jeszcze raz dzięki.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Mały wzmacniacz nie "porwie" głośników - spali je.
    Przesterowany zasila je prądem stałym - raz plusem, raz minusem.Głośnik woli prąd przemienny. Wyjaśnienie tych zjawisk wymagało by szerszego opisania tematu.
    Moc głośnika to jak pojemność wiadra - nie można wlać więcej niż jego pojemność. Zależy również od jego aplikacji, sposobu zabudowy. Chodzi o to by nie przekroczyć maksymalnego wychylenia membrany, najczęściej paru milimetrów. Głośniki do przegrody (free air) są odpowiednio skonstruowane. Na pozór nie różnią się od innych.
    Unikaj bardzo miękkich, duży resor - mało membrany i bardzo kolorowych.
  • Poziom 14  
    Dobrze wiedzieć.
    Co do zjawisk o których napisałeś co nieco wiem ale jest to wiedza czysto teoretyczna (studia z fizyki) nie wiele mająca w moim przypadku z praktyka a tym bardziej akustyką dlatego zapytałem.

    Jak wiemy bagażnik nie jest szczelny dlatego nie jest zbyt dobrym pudlem rezonansowym. Stąd tez mój pomysł żeby zrobić do głośników 20cm skrzynkę ale szeroką i jak najpłytszą tak żeby podwiesić ja pod półką w celu oszczędności miejsca w bagażniku.
    Taka powiedzmy 30cm x 110cm x 12cm co dało by około 40litrów i podzielił na 2 równe części co dało by po 20l na każdy 20cm głośnik. dobre pojemności? Bo z tego co widziałem jak budowano skrzynie to przelicznik był że 1litr na 1cm głośnika. Czy może lepiej mniejszy litraż?

    No co do wyboru głośnika to myślałem o takim z metalową membraną. A do czego się nadają te co jest napisane że z polipropylenu?
    Wyrosłem z kierowania się ładnym wyglądem rzeczy które mają inne zastosowanie niż wystrój wnętrz ;)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Te głośniki nazywają się jakoś?
  • Poziom 14  
    Pomyślałem o takich
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Jeśli nie te to myślę że coś w podobnej klasie cenowej tj do 100zł za 2 szt.
    Moderowany przez Błażej:

    Regulamin 10.11.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Daj spokój , szkoda czasu i zacięcia do tego.
  • Poziom 14  
    Pewnie masz rację ale jak wyżej napisałem nie mam zapędów jakościowych.
    Jesteś w stanie zasugerować coś w tym funduszu co podałem w tylną półkę co wygeneruje trochę basu? Napędzane będzie z radia.
  • Poziom 16  
    6x9 w półkę i efekt gwarantowany :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kiedyś z takich budżetowych głośników, to zakładało się GMs. Nie wiem, co mają w tej chwili w ofercie. Ale przejrzyj.
    Pan Stochus, widzę, ma jedną śpiewkę...
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Jeśli mówimy tu o a4 b5 to brat miał taką i bez problemu podchodzą z tyłu każde 16. On miał tam zamontowane jakieś blaupunkty. Co do gms to i ja i mój brat mamy gms 960xt w przednich drzwiach i grają nawet nawet, ale jak zagrałyby w półce to nie mam pojęcia. Pod radio szukałbym o w miarę małej mocy a dużej skuteczności.
  • Poziom 14  
    Tak A4 B5 ;)
    Dzięki za to info. Jeszcze przetrawię sprawę i zakupie głośniczki:) Jak założę i zagrają to się pochwalę efektem.
    Co do tych GMS 960XT to wygląda całkiem fajnie. Mają małą głębokość montażową co w drzwiach ma znaczenie a cena jaka znalazłem to 109zł.

    Może faktycznie nie potrzebnie sie napaliłem na te głośniki 20cm.
    Jak dobrze pójdzie to może kupie od razu 4 szt 16cm i założę w półkę i w przednie drzwi.
    Dzięki za to info
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Z przednimi drzwiami będziesz miał trochę roboty bo tam są 13 bodajże i to przykręcone to boczka a nie do blachy drzwi. Także bez przerabiania tego boczka się nie obejdzie. Trochę drogie te gmsy znalazłeś. Ja na allegro widziałem po 70 zł.
  • Poziom 14  
    Wpisałem w google i znalazło. Na razie tylko orientacyjnie zobaczyłem. Czyli jeszcze bardziej mnie przekonałeś do tych głośników ta ceną i najprawdopodobniej na dniach kupie od razu 4szt i będę działał jak się trochę czasu znajdzie za komplet 4szt 150zł to była by cena super.

    Chłopaki od nas z forum A4 zakładają 16 w dość prosty sposób bez przerabiania tapicerki. Do blachy drzwi przykręca się dystans z MDFu około od 1-1,5cm grubości (zależy od głębokości montażowej głośnika) i do tego głośnik. Przy boczku ucina się jeden mały uchwyt i wszystko pasuje jak ulał. No tylko trzeba je trochę wygłuszyć a mate do tego już mam i myślę że będzie kox ;)

    A te co podałeś właśnie mają bardzo małą głębokość więc tym bardziej powinno być wsio ok.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    No niestety drzwi w audi trzeba wygłuszyć i to porządnie bo tam praktycznie nic nie ma. U mnie w passacie jest o wiele lepiej bo drzwi są całe zakryte blachą. Jednak wygłuszenie wewnętrznej strony przez to jest utrudnione. Brat w a6 ma zamontowane te gms. Wprawdzie bas mają słabszy niż oryginalne ale dźwięk jest o wiele lepszy. Ma porównanie gdyż z tyłu ma ciągle oryginały. Jednak grają one jakoś tak niewyraźnie w porównaniu z tymi gms.
  • Poziom 14  
    No niestety z wygłuszeniem w A4 jest lipa. Jak z jednej strony nie mam listwy na drzwiach bo się odkleiła to sa małe dziurki i jak się stuknie to normalnie brzęczy jak zwykła blacha a nie karoseria.
    W A6 w drzwiach są 16cm? Bo w A4 z tych 13cm to basu praktycznie jest 0.