Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Płyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciu

bocian_bocianowski 18 Mar 2011 16:13 24088 25
  • #1
    bocian_bocianowski
    Level 11  
    Witam,
    trafiła do mnie martwa płyta indukcyjna, model taki jak w temacie.

    Ale do rzeczy, z opisu właściciela wynika, iż płyta działała do tej pory w porządku, a uszkodzenie powstało na skutek przypadku. W szafce pod płyta zamontowana jest szuflada ze sztućcami i pech chciał, że w momencie jej zamykania jakiś "niesforny" nóż wlazł prosto do środka płyty przez przednie kratki wentylacyjne (płyta chyba w tedy nie pracowała) i zrobił zwarcie. Na temat takiej zabudowy płyty nie chcę się wypowiadać...

    Po otworzeniu jej zlokalizowałem następujące straty:
    - przecięta tasiemka łącząca płytkę wyświetlaczy z prawą płytą "zasilacza", dokładnie przecięciu uległa skrajna żyła i nadcięta została kolejna, tak więc zwarte mogły zostać trzy elementy: dwie żyły tasiemki i blacha obudowy,
    - "odparowana" ścieżka (prawdopodobnie w roli bezpiecznika?) na samym wejściu przewodu fazowego do prawej płyty "zasilacza",
    - wystrzelone dwie diody na płytce wyświetlaczy (zaznaczone na czerwono),

    Płyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciu

    Po wymianie dwóch diod (na próbę zamiast A4t - BAV70 i A7w - BAV99 podstawione JTp - BAS28, oczywiście odpowiednio połączone), połączeniu tasiemki i ścieżki, brak jakiejkolwiek reakcji na podanie zasilania (nic nie świeci, nic nie dymi, nic nie piszczy...).

    Co udało się ustalić: (schemat nie osiągalny, chyba że ktoś się podzieli:)), zasilanie stand-by jakieś jest, napięcia na złączu tasiemki (bez podłączonej płytki wyświetlaczy) kolejno: GND 0V +14V +5V +2,9V +5V +3V GND (w obu modułach identycznie). W drodze dedukcji ustaliłem, że to napięcie +5V na 4 pinie lewego modułu zasila IC's na płytce wyświetlaczy. Problem w tym, że jak zepnę płytki tasiemką to zamiast +5V napięcie oscyluje w granicach 0÷2,5V co ok. 2 sek. (zwarcie?) i stąd brak zasilania "procka" MC908. Większość diod i tranzystorów pomierzone - wyglądają na sprawne. Żaden z 4 przekaźników nie załącza się.
    Podejrzane są również transoptory NEC PS2701A-1 (żyła z przecięta izolacją idzie do fototranzystora jednego z nich). Ta druga żyła całkowicie przecięta to GND.
    Płyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciuPłyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciuPłyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciu
    Zwracam się uprzejmie z prośbą o pomoc znających się w temacie, co jeszcze sprawdzić, gdzie szukać problemu, może jakiś schemat?, jak to testować aby bardziej nie upalić? Dodam również, że to moja pierwsza indukcja w naprawie,a dane na ten temat są bardzo słabe - kilka schematów blokowych. Za pomoc z góry dziękuję.
  • #2
    peter falk
    Home appliances specialist
    Serwisuję te zabawki i może ten post niczego nie wniesie konkretnego do tematu, ale według mnie bez wymiany płytki wyświetlaczy na nową dalej się nie pójdzie. Podane przez Ciebie napięcia zgadzają się ze specyfikacją fabryczną i opisem serwisowym, który, pocieszę Ciebie też, nie jest zbytnio rozbudowany. Jest multum informacji na temat modułu wykonawczego, natomiast moduł komunikacji miedzy użytkownikiem a płytą zasilającą jest prawie nie opisany.
  • #3
    buliz
    Level 12  
    Też się podłączę do tematu. Kuchenka, a raczej połowa, została uszkodzona poprzez podłączenie przewodu brązowego do trzeciej fazy czyli połowa miała zasilanie 400 V. Niestety żadnych uszkodzeń nie widać, Ścieżki całe elementy również a jednak nie działa, jakieś sugestie? Przydałby się schemat. Dwie płytki kuchenki te zasilone prawidłowo działają. Kuchenkę źle podłączyli "fachowcy" od montażu mebli kuchennych podczas remontu kuchni. Podpięli pod 3 fazy.
  • #4
    bocian_bocianowski
    Level 11  
    Do peter falk: Dzięki za te informacje. Niestety ale tego się obawiałem, że bez wymiany sterowania się nie obejdzie :(, ale zawsze staram się najpierw spróbować wszelkich sposobów na przywrócenie do życia zanim wymienię gotowy moduł.
    Mówisz, że jest sporo informacji na temat modułu wykonawczego - czy mógłbyś coś pomocnego zamieści (linki), ew. na pw - bo jakoś na nic sensownego nie natrafiłem (może źle szukam?). I czy orientujesz się może gdzie dostanę taki moduł sterujący oraz jaki to przedział cenowy?

    Transoptory sprawdzone, niestety dobre.
  • #5
    misq
    Level 14  
    czy udało się Wam naprawić płytę?
    Jeśli ktoś ma taką to prosiłbym o pomiar napięcia i rezystancji względem masy na punkcie zaznaczonym na czerwono. Jest to ta grubsza ścieżka, która idzie na górze od lewego złącza.

    Płyta indukcyjna Mastercook ID64S - uszkodzona po zwarciu
  • #6
    maly3000
    Level 14  
    odsmażam kotleta !

    Problem taki sam jak kilka postów wyżej u buliz.

    Podłączona kolorami do 3 faz. Czyli na brązowy poszła faza zamiast neutralnego. Z obudowy kuchenki wypadł kawałek warystora.

    Ktoś ma schemat kuchni, albo chociaż wie co to za warystor i co jeszcze uszkadza się w wyniku takiego działania ?
  • #7
    misq
    Level 14  
    maly300 czy możesz zmieżyć oporność między punktem zaznaczonym na czerwono w moim mpoście powyżeja masą? powiedz podeślij fotke który warystor to sprawdze u siebie
  • #8
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Mały Twój problem zdaża się dość często oprócz warystora leci też przeważnie pierwszy rezystor taki 2watowy ok 18ohm. Daj zdjęcia płyty która została poddana większemu napięciu. Zdaża się też że wyparowuje ściężka takie małe zwężenie działa jak bezpiecznik. Najlepiej tak jak mówiłem wcześniej zrób fote i wstaw powiem mniej więcej co pomierzyć A co do tego warystora to w sklepi powiedz tylko że potrzebujesz go na napięcie powyżej 230V w elektroniku znajdziesz na 275V u Pana Krzysztofa
  • #9
    maly3000
    Level 14  
    podniosłem kawałek płyty.

    U mnie się różni od zdjęć bo mam i4d64s.
    Sterowana jest z 4 tranzystorów igbt h30r1202.

    Po zwarciu upalone 3 z 4 bezpieczników na przewodach neutralnych (bezpieczniki ze ścieżek). wywalony warystor s14k275. Zwarta pierwsza dioda po drodze na zasilanie sterowania (us1m) i ścieżka pomiędzy tą diodą a transformatorem impulsowym. I upalony jeden tranzystor igbt. reszta wydaje się być sprawna.

    Po uruchomieniu płyty bez tranzystorów, po naprawie i wymianie uszkodzonych elementów elektronika coś mieli, wyświetla na wyświetlaczu cyfry i litery a po jakiś 10 sekundach wszystko gaśnie....

    Pobór prądu po stronie sieci około 0.5A.

    Teraz pytanie dlaczego tak dużo, co może pobierać 100W na wyłączonej kuchence ?
  • #10
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Sprawdź czy żaden z elementów w ciągu tych 10sek się mocno nie nagrzewa, jeśli tak to być może to on jest jeszcze uszkodzony bądź też element bezpośrednio za nim. Rozumiem że wszystkie diody zarówno prostownicze jak i zenerki masz posprawdzane
  • #11
    maly3000
    Level 14  
    nic. chodziła tak przez 3 minuty i nic się nawet letnie nie zrobiło.
    Wszystkie diody sprawdziłem i były ok. żaden z tranzystorów nie przejawiał objawów zwarć. Ale włączałem ją bez tranzystorów, może chodziła w jakimś modzie testowym ?
  • #12
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Powiem Ci szczerze że pobór prądu na sucho dopóki się sie naładują te duże kondziorki może taki być a czy płyta wyłącza się na dobre czy normalnie można ją uruchomić
  • #13
    maly3000
    Level 14  
    Kondy raczej nie ładują się przez 3 minuty. A płyta wyłącza się na dobre, jak paluchem dotykałem tych blaszek od przycisków to nic się nie działo, zegarek też nie świeci.
  • #14
    kafilomza
    Home appliances specialist
    No i mamy punkt zaczepienia jeśli płyta wyłącza się na dobre znaczy że z któryś z elementów dostaje za duży prąd i się rozłączą. Jak możesz wstaw jakąś fotkę. Kiedyś był taki przypadek tylko że w ceramice podczas pracy wyłączała się lewa strona uszkodzenie dosyć dziwne przekaźnik na zasilaniu lewej strony pól pod obciążeniem ulegał odkształceniu(jak bimetal) i rozłączał jak się ochłodził było ok, może i tu jest mały psikus. Włącz płyte jak odmówi posłuszeństwa patrz dokąd napięcie dochodzi może tak się uda zdiagnozować problem
  • #15
    maly3000
    Level 14  
    Właśnie ona nie wygląda jak by coś ją bolało. Przechodzi jakiś test, wszystkie diody świecą coś się kręci na wyświetlaczach potem się wyświetlają cyfry na każdym palniku inny.

    Jutro atakuje na wolumen w poszukiwaniu igbt. polutuje wszystkie i zobaczymy co się będzie działo. W wolnej chwili postaram się wrzucić filmik co się dzieje i fotkę płyty.
  • #16
    kafilomza
    Home appliances specialist
    W mastercooku o ile się nie myle na samym początku pokazuje wersje oprogramowania elektroniki. Jedne pytanie czy jak sprawdzałeś działanie urządzenia szkło było na niej czy robiłeś to bez szkła
  • #18
    kafilomza
    Home appliances specialist
    I tu może być pies pogrzebany przy styku pojemnościowym musi byc izolator żeby złapać pojemność
  • #19
    maly3000
    Level 14  
    tak myślałem i może to być zgodne z prawdą, ale nie miałem już mocy przerobowych żeby to szkło nakładać i ściągać. Znajdę igbt i dopiero wszystko złożę i odpalę.
  • #20
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Ok na 90% to bedzie wina tego że robiłeś to bez szkła. Daj znać ile kosztują te IGBT na wolumenie bo u nas w elektroniku ponad 100zł więc ciężko z czymkolwiek nawet powalczyć jak siadają 2sztuki + naprawa
  • #22
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Czy płyte masz podzieloną na dwa pola lewe i prawe jeśli tak odłącz sterownie i zasilanie uszkodzonej strony i śmiało możesz sprawdzić drugą
  • #23
    maly3000
    Level 14  
    dokładnie. Z odłączeniem sterowania może być jakiś problem, ale strona "mocy" zasilana jest z oddzielnej fazy i oddzielnego mostka prostowniczego, spokojnie mogę połowę płyty odłączyć.
  • #24
    kafilomza
    Home appliances specialist
    Tak więc pozostało tylko jedno - Do dzieła i powodzenia
  • #25
    maly3000
    Level 14  
    neee. poczekam na tego igbt, nie wiem jak się zachowa sterowanie z jedną połową. A i tak mnie nie zbawi odpalenie tylko połowy.
  • #26
    maly3000
    Level 14  
    wymieniłem igbt. Płyta wstała i działa tak jak należy.

    Ten prąd który pokazywał miernik, to prąd płynący przez pojemności na wejściu zasilania (około 3,3uF) Czyli pobierana jest moc bierna pojemnościowa, której liczniki energii elektrycznej "nie liczą"

    Zagadka rozwiązana ;)