Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ADSL - Parametry SNR Margin i tłumienie

19 Mar 2011 13:36 11941 9
  • Poziom 36  
    Witam.
    Wiem, że temat jest bardzo oklepany na elektrodzie, jednak nie do końca daje mi to odpowiedź.

    Może zacznę od początku - od kilku lat interesuje się tworzeniem sieci komputerowych LAN, oraz rozdzielaniem internetu. Stworzyłem własną sieć w domu, gdzie internet z routera otrzymuje 5-6 komputerów. Jednak ostatnimi czasy często internet jest zwolniony i rozłącza się. Nie jest to wina sieci LAN, a raczej ADSL i routera.

    W związku z tym, że dopiero się uczę, chciałbym się dowiedzieć, czym jest ten stosunek szumu do sygnału i tłumienie sygnału (jakie powinny być ich wartości, jakie najniższe, jakie optymalne?)
    Informacje te pomogłyby mi zdiagnozować swoje łącze telefoniczne, które ewidentnie chrzani się równo :-).


    Podam także moje teraźniejsze parametry... Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mógł mi pomóc w zrozumieniu, które parametry są złe (na razie wiem tylko, że snr dla downstreamu nie może być niższy od 7 DB :-))

    Parametr po lewej - DOWNSTREAM, po prawej - UPSTREAM
    Code:

    SNR Margin    :   8.6    17.8    db
    Line Attenuation :   13.1    10.1    db
    Data Rate    :   4960    637    kbps


    Prędkość deklarowana to 4MBit

    Jeśli ktoś tylko zechce mi pomóc w zrozumieniu tych znaczków, będę bardzo wdzięczny. Bardzo zależy mi na poznaniu jakości linii telefonicznej. Dodam tylko, że problem pojawił się w wietrzny i deszczowy dzień, jakieś 2-3 dni temu. Dodatkowo stwierdziłem na słupie (z którego wychodzi kabel do mojego
    domu) jakieś nowe taśmy izolacyjne, czyli monterzy już coś tam kombinowali...

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Ture11 napisał:
    jakieś nowe taśmy izolacyjne, czyli monterzy już coś tam kombinowali...
    Grzebali i zepsuli, a ponieważ masz Netię LLU to naprawa będzie drogą przez mękę i zapewne zakończy się w UKE (oczywiście skarż TPSA, a nie Netię). (EDIT. Oczywiście mogła też być awaria i mogli źle naprawić. Wiatr i deszcz też mają znaczenie, ja często miałem rwanie synchronizacji po ulewach).

    Ture11 napisał:
    na razie wiem tylko, że snr dla downstreamu nie może być niższy od 7 DB :-)
    Błąd, pewne jest tylko to, że Margin nie może być niższy od 0, najlepiej by nie był niższy niż 6 dB, ogólnie im wyższy tym lepszy.
    Ponadto SNR Margin = SNR łącza - SNR potrzebny dla danej prędkości, więc SNR wynoszący 7 dB jest zbyt mały dla jakiejkolwiek prędkości (no może jakiejś minimalnej 1 cm od centrali).

    Ogólnie parametry masz tragiczne, przy tym tłumieniu spokojnie powinieneś mieć Margin 25-30 dB, linia jest strasznie zaszumiona i pewnie równie niestabilna. Tłumienie pozwala myśleć o 20 Mb/s (z małymi szansami na pełne 20), ale do tego trzeba mieć stabilność i bardzo wysoki SNR.
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • Poziom 36  
    Dziękuje bardzo za pomoc, teraz jeszcze kilka pytań;
    -czy może być to wina wiatru lub deszczu, że niby zamokła puszka, albo coś się zerwało?

    -czy może to powodować spowolniony (bardzo) i niestabilny internet? Bo w parametrach DATA RATE jest podawane 4960, a jak kiedyś była awaria linii, to wyświetlił niższą wartość. Problemem jest to, że dodatkowo nałożył się nieopłacony rachunek (tzn. opłacony ale nie zaksięgowali go...), więc n ie wiem, czy to łącze wali, czy Netia blokuje?
    Inna rzecz, że parametry spadły wtedy, gdy powiało trochę bardziej...

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Wiesz taką linie można reklamować i trzeba to zrobić. Przyczyn może być sporo na sprawnej linii nie powinno być tak śmiesznie niskiego marginu. Wiatr i deszcz nie powinny mieć tutaj znaczenia. Masz świetne tłumienie wskazujące na 900m do centrali, czyli w sam raz na 20Mb, ale nie przy takim marginie. Do Twoich przypuszczeń dodał bym jeszcze jedno przeciążenie linii. Taki margin może sprawić, że muli i rozłącza internet. Bierz telefon w rękę i zgłaszaj usterkę. Sprawdź czy na innym urządzeniu modemie, czy routerze są też tak kiepskie parametry, bo to wręcz niemożliwe.
  • Poziom 36  
    Okej, rozumiem więc, że snr margin jest beznadziejny. Jak już pisałem, parametry te, a także powolny internet pojawiły się z dnia na dzień.
    Inna sprawa, że znalazłem w piwnicy dziwny obiekt, o którym myślałem, że jest on już odłączony, a okazało się, że przechodzi przez niego sygnał telefoniczny. Jest to taka puszka z dwoma bezpiecznikami i przyłączem do uziemienia - jak mniemam, jest to odgromnik. Cóż, uziemienie jest odłączone od X lat, więc myślę, że nie ma to wpływu. Natomiast widzę, że po poruszeniu bezpiecznikami SNR margin spadł nawet do 5.5 DB, potem zaczął powoli wzrastać. Myślę, że warto by to było oczyścić z nalotu śniedzi :-), bo parametry zawsze byłby nie najlepsze. Nawet jeśli to coś na słupie, to może po oczyszczeniu tej puszki da się odzyskać trochę sygnału?
    Czy może jej nie dotykać w ogóle? .

    Swoją drogą, to tłumienie i odległość od centrali 900m to był jakiś "strzał", czy da się z tego parametru wyciągnąć takie informację? Bo, jak pisałem, chciałbym się przy okazji dowiedzieć co i jak działa.

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Te stare puchy mogą zaniżać margin zwłaszcza zaśniedziałe i mówię Ci zgłoś awarię. :D to nie był strzał masz tłumienie DOWNSTREAM 13.1 dzielisz sobie to przez 14dB i masz wynik przybliżony odległości czyli około 935m. Wynik nie zawsze jest super dokładny, ale przybliżony. Pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Okay, co prawda teraz internet jakoś zaczął działać wreszcie, ale to się może zmienić, więc jak znów się pogorszy, to zgłaszam.
    Dziękuje za pomoc.
  • Poziom 36  
    Super, dziś zadzwoniliśmy do Netii w sprawie powolnego internetu, i okazało się, że to oni obniżyli transfer, bo nie zauważyli zaksięgowanej wpłaty. Po wizycie w Netia-Online połączenie został zresetowane, i nagle parametry SNR dla downstreamu wskoczyły na 20.4 DB...
    Czy w takim razie dobrze rozumiem, że spowolnienie polegało na wprowadzeniu przez operatora zakłóceń na linie ? :-)

    Możecie ocenić obecne parametry?:

    SNR Margin
    :
    20.5 14.2 db
    Line Attenuation
    :
    14.1 11.0 db
    Data Rate
    :
    4960 637 kbps

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Ture11 napisał:
    Super, dziś zadzwoniliśmy do Netii w sprawie powolnego internetu, i okazało się, że to oni obniżyli transfer, bo nie zauważyli zaksięgowanej wpłaty. Po wizycie w Netia-Online połączenie został zresetowane, i nagle parametry SNR dla downstreamu wskoczyły na 20.4 DB...
    Czy w takim razie dobrze rozumiem, że spowolnienie polegało na wprowadzeniu przez operatora zakłóceń na linie ? :-)

    Możecie ocenić obecne parametry?:

    SNR Margin
    :
    20.5 14.2 db
    Line Attenuation
    :
    14.1 11.0 db
    Data Rate
    :
    4960 637 kbps

    Pozdrawiam.


    Noo znacznie lepiej teraz możesz zamawiać wyższą opcje. Co do praktyk stosowanych przez operatorów to pierwsze słyszę o takim czymś, ale kto wie co siedzi w głowie ludzi pracujących w Netii.
  • Poziom 36  
    Dziękuje więc wszystkim za pomoc, co nieco się nauczyłem :-)
    Pozdrawiam.