Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kymco Zx50 - wykonanie modułu CDI,

CraNcH_MS 19 Mar 2011 18:31 7303 13
  • #1 19 Mar 2011 18:31
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    Prawdopodobnie mam uszkodzony moduł CDI (skuter ciężko odpala z rozrusznika, czyściłem i sprawdzałem wszystko).
    Czytając różne fora nie znalazłem konkretnej odpowiedzi, lecz przyczyna może być właśnie CDI, sugerowałem się postem:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1699950&highlight=skuter+odpala&sid=

    Chcę wykonać moduł z strony http://www.transmic.net/en/16628-v64.htm.. Mam problem, ponieważ nie wiem gdzie kupić złącza jak na załącznikach:

    Kymco Zx50 - wykonanie modułu CDI, Kymco Zx50 - wykonanie modułu CDI,

    Nie chcę odcinać złącz z starego modułu ponieważ nie mam 100% pewności czy jest on uszkodzony.

    Proszę o wskazanie sklepu lub nazwy złącz szukałem w TME i nie znalazłem.

    0 13
  • #2 20 Mar 2011 22:51
    kazmir
    Poziom 15  

    Trochę mętne te uzasadnienie problemu.

    Moduł zapłonowy podczas odpalania ma statyczne wyprzedzenie zapłonu (powiedzmy do 10stopni) Podczas przyśpieszania następuje wyprzedzenie zapłonu w funkcji obrotów do np 30stopni. Nie bardzo rozumiem jak może się przestawiać zapłon na wolnych obrotach jakie występują podczas kręcenia rozrusznikiem.
    Kolega opisujący ten problem nie zadał sobie trudu by sprawdzić swoje przypuszczenia chociażby lampą stroboskopową.

    IMO należy szukać gdzie indziej przyczyny.

    0
  • #3 05 Kwi 2011 18:59
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    Problem leży rzeczywiście po stronie modułu. Nie wiem co się uszkadza module, ale mogę w 100% powiedzieć, że przyczyną mojego problemu (myślę, że innych ludzi także) był moduł.

    Zrobiłem moduł, nie ten do którego link podałem w pierwszym poście, lecz moduł o wiele prostszy do wykonania. Schemat zaczerpnąłem z strony http://zaplon.pl.tl



    Po zamontowaniu wykonanego CDI w moim Kymco ZX50 skuterek odpala po pierwszym zakręceniu rozrusznikiem. Jeżdżę dwa dni na tym układzie i na razie nie mam żadnych kłopotów z uruchomieniem silnika za pomocą rozrusznika.

    0
  • #4 06 Kwi 2011 08:52
    jack63
    Poziom 42  

    Gratulacje! Jakbyś napisał coś więcej o konstrukcji i ew. problemach montażowych, to na pewno sporo ludzi skorzysta z twoich doświadczeń.
    Czy znasz charakterystykę modułu? Tzn. zależność wyprzedzenia zapłonu od prędkości obrotowej. W twoim motorku działa OK? Piszesz że pali dobrze. A jak wkręca się na obroty, szczególnie pod obciążeniem?
    W kwestii kostek łączeniowych. Proponuję udać się na szrot samochodowy i "wydłubać" potrzebne złącze. Ew. kupić w sklepie z częściami do samochodów.

    0
  • #5 06 Kwi 2011 10:39
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    jack63 napisał:
    Gratulacje! Jakbyś napisał coś więcej o konstrukcji i ew. problemach montażowych, to na pewno sporo ludzi skorzysta z twoich doświadczeń.


    Patrząc na schemat to konstrukcja jest na tyle prosta, że nie było z nią problemów, zaledwie jedenaście elementów.

    jack63 napisał:
    Czy znasz charakterystykę modułu? Tzn. zależność wyprzedzenia zapłonu od prędkości obrotowej. W twoim motorku działa OK? Piszesz że pali dobrze. A jak wkręca się na obroty, szczególnie pod obciążeniem?


    Charakterystyki nie znam, jest to prawdopodobnie schemat modułu jaki w sklepie można kupić za 40 zł. Zrobiłem w pierwszej kolejności ten bardzo prosty moduł by upewnić się czy przyczyna w 100 % leży po stronie CDI. Koszt części to 10 zł. Co do wkręcania się na obroty to muszę przyznać, że jest gorzej niż jazda z oryginalnym modułem, ale nie tragicznie (dla laika byłoby to niezauważalne) !!! Motorower służy mi do dojazdu do pracy więc tylko zależało mi na łatwym jego odpalaniu. Najbardziej denerwowało mnie jak stawałem na chwilę pod sklepem i aby ruszyć ponownie musiałem używać kopniaka (czasami) musiałem się namęczyć.

    W następnej kolejności będę wykonywał moduł z strony którą podałem w pierwszym poście.

    jack63 napisał:
    W kwestii kostek łączeniowych. Proponuję udać się na szrot samochodowy i "wydłubać" potrzebne złącze. Ew. kupić w sklepie z częściami do samochodów.


    Kostki wykorzystałem z oryginalnego modułu, rozebrałem i ponownie złożyłem. Jako obudowę wykorzystałem także tę z starego modułu, całość zalałem żywicą.


    BTW: Wyczytałem na forum aby w tej konstrukcji i jej podobnych zmieniać kąt wyprzedzenia, można zamiast rezystora R2 zastosować potencjometr montażowy o podobnej wartości.

    0
  • #6 06 Kwi 2011 13:58
    jack63
    Poziom 42  

    Chyba pospieszyłeś się z zalewaniem modułu żywicą. Trzeba było wcześniej zrobić próby z doborem tej rezystancji. W tej chwili nie mam dostępu do schematu. Czy mógłbyś go zamieścić na forum? Oczywiście podając źródło pobrania. Będzie to cytowanie i sądzę że nie naruszy niczyich praw autorskich.

    0
  • #7 06 Kwi 2011 17:41
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    Nie wiem co się stało, ale załącznik z schematem zniknął :(.

    Czy złamałem prawa autorskie? Schemat był umieszczony na stronie zapłon.pl.pt ja zrobiłem jedynie płytkę w Eaglu, więc to była moja praca.

    Dobra, załączam link do schematu. http://img251.imageshack.us/img251/1771/cdir.png

    Zassij sobie Eagle i wykonaj do tego płytkę.

    0
  • #8 06 Kwi 2011 18:08
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 06 Kwi 2011 18:52
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    Czasami tak bywa, że są różnice między kompresorami linuxowymi i windowsowymi, występują wówczas błędy. Skompresowałem pod "windą" i załączam ponownie.

    0
    Załączniki:
  • #10 08 Kwi 2011 12:15
    jack63
    Poziom 42  

    Załącznik jest OK. Pasowałoby tylko wkleić w post wyeksportowany (np. Pdfcreator'em - darmowy super program udający drukarkę) do JPEGa obrazek schematu. Było by łatwiej, i ja nie produkowałbym się niepotrzebnie na temat charakterystyk wyprzedzenia zapłonu w DWUSUWIE. Tak tak. Nie byłeś łaskaw napisać, że wynalazek na którym jeździsz ma silnik 2T.
    Po obejrzeniu schematu okazało się, że jest to najprostszy z możliwych układ modułu CDI. O żadnym celowym wyprzedzeniu zapłonu w funkcji RPM nie ma mowy!
    Widzę że radzisz sobie z elektroniką, więc zdziwiło mnie, że nie potrafiłeś zweryfikować oryginalnego modułu. Przecież na stronie zapłon.pl.tl są opisy jak to zrobić.
    Ja dla pewności sprawdziłbym jeszcze cewkę ładującą CDI w prądnicy. Lubią padać powoli, dając coraz niższe napięcie.

    0
  • #11 12 Kwi 2011 22:49
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    jack63 napisał:
    Załącznik jest OK. Pasowałoby tylko wkleić w post wyeksportowany (np. Pdfcreator'em - darmowy super program udający drukarkę) do JPEGa obrazek schematu. Było by łatwiej, i ja nie produkowałbym się niepotrzebnie na temat charakterystyk wyprzedzenia zapłonu w DWUSUWIE. Tak tak. Nie byłeś łaskaw napisać, że wynalazek na którym jeździsz ma silnik 2T.


    Oczywiście, że można wy to wyeksportować do JPGA, ale po co powiększać rozmiar archiwum?
    Co do stwierdzenia "wynalazek" to fabryka istnieje już trochę a Taiwan to mekka skuterów.

    http://www.kymco.vgh.pl/viewpage.php?page_id=13

    http://www.kymco.com

    a że Kymco ZX50 to dwusuw, cytując klasyka to "Oczywista oczywistość" ;)

    jack63 napisał:

    Po obejrzeniu schematu okazało się, że jest to najprostszy z możliwych układ modułu CDI. O żadnym celowym wyprzedzeniu zapłonu w funkcji RPM nie ma mowy!


    Zgadza się, że to jedna z najprostszych wersji CDI, można zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu zmieniając R2, ale nie w funkcji RPM.

    jack63 napisał:
    Widzę że radzisz sobie z elektroniką, więc zdziwiło mnie, że nie potrafiłeś zweryfikować oryginalnego modułu. Przecież na stronie zapłon.pl.tl są opisy jak to zrobić.


    Jestem tak zwanym elektronikiem od wielkiego dzwonu, jak coś drobnego potrzebuję wykonać to potrafię to zrobić.

    Na jakiej podstawie stwierdziłeś, że nie potrafiłem zweryfikować CDI?

    Według opisu w instrukcji serwisowej do tego modelu skuterka, moduł był dobry. Wszystko zresztą mierzyłem i sprawdzałem, ale efekt rozruchu jaki był taki był. Znalazłem post opisujący podobny problem (link do opisu problemu i jego rozwiązania jest w pierwszym moim poście (rozwiązanie było to oparte o przypuszczenie) i dlatego złożyłem najprostszy moduł by sprawdzić czy u mnie poskutkuje wymiana modułu. Okazało się, że efekt ciężkiego rozruchu z rozrusznika zniknął w 100%.

    0
  • #12 13 Kwi 2011 10:07
    jack63
    Poziom 42  

    Miło przeczytać kolejny post na poziomie godnym Elektrody!
    Nie będę dyskutował na temat "wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkanocnymi", tj. że Kymco jest lub nie jest wynalazkiem. Obserwowany na rynku zalew skuterów jest nie do ogarnięcia. Poza tym do dobrego tonu należy podawanie podstawowych informacji o pojeździe, jego silniku oraz innych ważnych danych potrzebnych do pomocy.
    Nie ma czegoś takiego jak "oczywista oczywistość" OCZYWIŚCIE, co nie zmienia faktu, że Kymco "wielkim skuterem jest".
    CraNcH_MS napisał:

    Cytat:
    ...można zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu zmieniając R2, ale nie w funkcji RPM.

    Oto schemat:
    Kymco Zx50 - wykonanie modułu CDI,
    Wg mnie zmiana tego rezystora nie wpływa w sposób zauważalny na wyprzedzenie zapłonu. Rezystor ten łącznie z C1 tworzą typowy dla techniki impulsowej układ różniczkujący przyśpieszający wyzwolenie tyrystora.
    O momencie otwarcia tyrystora czyli zapłonu decyduje wielkość i stromość narastania napięcia (tu ujawnia się rola kondensatora) generowanego przez impulsator. Przebieg napięcia zależy od konstrukcji mechanicznej oraz RPM.
    Rezystor ogranicza tylko prąd bramki tyrystora.
    Bardziej na punkt zapłonu wpływa rezystor R3, który z R2 tworzy dzielnik napięcia "otrzymywanego" z impulsatora. Kombinacja tych dwóch rezystorów określa to ile razy musi być większe napięcie impulsatora od progu wyzwolenia tyrystora. Wg schematu jest to 2.
    Wniosek:
    Możliwe, że masz problem z impulsatorem. Daje on impuls o zbyt małej amplitudzie lub mało stromy i nie potrafi wyzwolić tyrystora modułu. Ew. tyrystor oryginalnego modułu jest uszkodzony.

    0
  • #13 13 Kwi 2011 10:15
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 13 Kwi 2011 14:49
    CraNcH_MS
    Poziom 10  

    Chcę zakończyć temat, nie przypisuję sobie rozwiązania problemu, tylko koledze narat.

    Ja jedynie po wielu bojach z trudnym odpalaniem motoroweru (czyściłem filtry, gaźnik, świecę itd.) mogę potwierdzić, że u mnie sposób wymiany CDI także usunął awarię w 100%.

    Podesłałem na forum rozwiązanie problemu które kosztowało 10 zł!!! i sądzę, że wielu z niego skorzysta. Problem z trudnym rozruchem za pomocą rozrusznika (co ciekawe z kopniaka odpala), czytając fora zdarza się dosyć często.

    Rycho T - przy pisaniu następnego posta (piszę raczej b.mało ) przeczytam dokładniej regulamin.

    BTW: Zrobiłem do mojego motoroweru także regulator napięcia. Podzielę się gotowym rozwiązaniem w najbliższym czasie.

    2
  Szukaj w 5mln produktów