Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamiana rozmiaru opon w scenicu II

ANONIMOWY 20 Mar 2011 13:40 2266 15
  • #1 20 Mar 2011 13:40
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    Mam problem z zamiana opony z rozmiaru 195/65/15 na 195/60/15- czy można dokonać takiej zmiany? Chciałem zmienić tylko z przodu 2 szt a pozostałe zostawić w starym rozmiarze, czy mogę tak zrobić czy trzeba wymienić wszystkie 4 szt

    0 15
  • #2 20 Mar 2011 14:08
    turpik5
    Poziom 18  

    Witam
    Po zmianie na mniejsze opony musisz sie liczyć z tym że bedzie ci dużo przekłamywał licznik oraz ESP moze nie funkcjonować bo komputer bedzie widzial inną prędkość z przodu a inna z tyłu. Auto patrząc z boku może być bardziej pochylone do przodu i może byc większa luka w nadkolu. Ja w takim aucie zakładałbym wszystkie opony o takim samym rozmiarze.

    0
  • #4 20 Mar 2011 18:57
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    turpik5 napisał:
    Witam
    Po zmianie na mniejsze opony musisz sie liczyć z tym że będzie ci dużo przekłamywał licznik oraz ESP moze nie funkcjonować bo komputer będzie widzial inną prędkość z przodu a inna z tyłu. Auto patrząc z boku może być bardziej pochylone do przodu i może byc większa luka w nadkolu. Ja w takim aucie zakładałbym wszystkie opony o takim samym rozmiarze.


    Czyli jak wszystkie założę mniejsze to ESP będzie i reszta będzie ok?

    0
  • #5 20 Mar 2011 18:59
    ogur3k
    Poziom 33  

    Nie może być zbyt dużych różnic, bo inaczej ABS/ESP wywali błąd/będzie działać nieprawidłowo.

    0
  • #6 20 Mar 2011 19:14
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    ogur3k napisał:
    195/65/15 na 195/60/15 nie.
    195/65/15 na 205/60/15 tak.

    http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/


    Sprawdzałem na tym kalkulatorze, ale nie wiem jak interpretować wyniki. Wyszły różnice z nominalnym ale nic z tego nie wynika.

    Dodano po 47 [sekundy]:

    ogur3k napisał:
    Nie może być zbyt dużych różnic, bo inaczej ABS/ESP wywali błąd/będzie działać nieprawidłowo.


    Różnica bedzie z 65 na 60 reszta jast taka sama.

    0
  • #7 20 Mar 2011 19:41
    ogur3k
    Poziom 33  

    Ujmę to tak:
    jeżeli chcesz zmienić na jednej osi z 195/65/15 na 195/60/15 to wychodzi różnica względem oryginału -3.17 %.
    Najbliższy odpowiednik 195/65/15 to 205/60/15, różnica względem oryginału wynosi tylko -1.2 %.
    Teoretycznie elektronika na pokładzie to zaakceptuje i nie będzie sprawiać problemów. Będą dwa problemy: z ABS/ESP i ze wskazaniami prędkościomierza (praktycznie pomijalny).

    Tylko że to rozwiązanie jest nieco kombinowane, najlepiej zmienić wszystkie cztery.
    Jak zmienisz wszystkie cztery to będzie tylko jeden problem (praktycznie pomijalny): ze wskazaniami prędkościomierza.

    Kurcze, nie wiem czy jasno się wyrażam, można się zakręcić...

    0
  • #8 21 Mar 2011 11:15
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    Rozumiem że jak zamienię wszystkie 4 sztuki to będzie ok i nic nie będzie się działo. Tylko czy te 3,17% to nie jest za dużo???? Czy jest to wielkość nie robiąca problemu?

    0
  • #9 21 Mar 2011 12:45
    ogur3k
    Poziom 33  

    Skup się i przeczytaj jeszcze raz, dokładnie, co napisałem:

    ogur3k napisał:
    Ujmę to tak:
    jeżeli chcesz zmienić na jednej osi z 195/65/15 na 195/60/15 to wychodzi różnica względem oryginału -3.17 %.
    Najbliższy odpowiednik 195/65/15 to 205/60/15, różnica względem oryginału wynosi tylko -1.2 %.

    0
  • #10 21 Mar 2011 13:04
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    Zmiana na jednej osi juz nie wchodzi w grę (abs esp itd.) ale czy 4 opony nie obni za za bardzo caego samochodu?

    0
  • #11 21 Mar 2011 13:38
    ogur3k
    Poziom 33  

    Ech, dobra, jak krowie na rowie:
    Masz 195/65/15 i NIE MOŻESZ zamienić 195/60/15.

    Najbliższym odpowiednikiem jest 205/60/15.

    Tak mnie uczyli, tak sam robiłem w niejednym samochodzie:
    +10 do szerokości= -5 do profilu. Analogicznie, -10 do szerokości= +5 do profilu.

    Czy nie obniży za bardzo całego samochodu? Nie wiem jakie masz gusta ani co chcesz tym osiągnąć, ale zmiana jest niewielka, tak że nie będzie to zbyt widoczne.

    0
  • #12 21 Mar 2011 13:54
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    Ok czyli wszystko jasne: nie mozna zamienić 65 na 60 przy tym samym 195 - dzięki za podpowiedź. Co do obniżenia to nie chodziło mi o wygląd tylko o wysokość prześwitu -( haczenie o podłoże itp.)

    0
  • #13 21 Mar 2011 20:17
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    "Masz 195/65/15 i NIE MOŻESZ zamienić 195/60/15."

    Czyli zostało mi kupić nowe. Możesz kolego podpowiedzieć z doświadczenia jakie całoroczne spisują się dobrze? W 2 samochodzie mam nawigatora 2 i jest ok ale do scenica chyba za słabe.......?

    0
  • #14 21 Mar 2011 20:44
    ogur3k
    Poziom 33  

    Całoroczna? Ani na lato ani na zimę, hehe.
    Zależy też, gdzie jeździsz. Jak 100% miasto to bierz całoroczne, taki kompromis...
    Warto zainwestować w opony, to Twój kontakt z życiem, że tak powiem.

    Szczególnie, że 15" są chyba jednym z tańszych rozmiarów. Słabo z kasą? Kup cztery, dobre letnie. Do zimy uzbierasz na dwie dobre zimówki, zmienisz na przedniej osi. Na przyszły rok dokupisz komplet na tylną oś. Nie wiem czy coś się zmieniło na rynku oponiarskim ;), w Espace latem Barum Bravuris miałem, w Volvo to samo. O ile w Espace było okej, bo auto same z siebie było miękkie, to w Volvo nie było już rewelacyjnie, ale jak za tę kasę bardzo fajne oponki.

    0
  • #15 21 Mar 2011 20:52
    ANONIMOWY
    Poziom 10  

    Z kasą raz lepiej raz gorzej, ale mam doświadczenie z całorocznymi i nie oceniam ich źle. Jeżdżę 95% po Mieście i nie chce mi się czekac w kolejkach po zmianę opon o koszcie juz nie wspomnę. Jestem zdeterminowany w zakupie całorocznych i szukam tylko opinii o optymalnych w tym rozmiarze oponach.

    0
  • #16 21 Mar 2011 20:57
    ogur3k
    Poziom 33  

    Z całorocznymi nic nie doradzę, nie bawiłem się w to nigdy. Na suchym piszczało jak złe, na mokrym ślizgało, na śniegu to już w ogóle porażka. Szybko kończyły żywot u mnie i na felgi trafiały normalne, tradycyjne opony.
    Osobiście odradziłbym Ci też opony Eco, te które zmniejszają zużycie paliwa. Spisuje się to, owszem, ale przy okazji szlag trafia przyczepność. Na mokrym to jak na lodzie płynie...
    A na chińskie opony firmy 'krzak' to już nawet nie patrz!

    0