Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki wybrać zasobnik cwu remont instalacji?

misuszatek12 22 Mar 2011 02:35 24973 30
  • #1 22 Mar 2011 02:35
    misuszatek12
    Poziom 12  

    Witam
    Ostatnio przegnił mi kilkuletni bojler poziomy ze Stęrzycy taki "usmarkany" przez jakiegoś kaszubskiego fachurę w garażu o pojemności kokoło 120l.
    Sytuacje udało mi się szybko opanować metodą partyzancką tj. otworek był wielkości nakłucia szpilką krawiecką, wkręciłem po prostu w to miejsce wkręt samo nawiercający do blachodachówki tzw. farmer
    Woda nie leci już kilka dni no ale nie mam na co czekać trzeba kupić nowy baniak
    poszukałem troszkę na forach internetowych ale tylko więcej wątpliwości nawarstwiło się w mojej głowie jaki kupić. Mam nadzieję że mi ktoś pomoże wybrać najsensowniejsze rozwiązanie w mojej sytuacji...
    Zacznę od opisu instalacji:
    Piec ma około 17Kw zwykły węglowy w okresach przejściowych opalany głownie drewnem ponieważ mam go dużo jako odpady z ojca stolarni
    Instalacja stara stalowa z pompą obiegową (grawitacja już słabo działa po wymianie na nowe grzejniki płytowe) do odgrzania 2 piętra po około 90m2 plus cwu dla 3 -4 osób
    Ze starym boilerem były od zawsze problemy słabo się spisywał jak się zakręciło grzejniki to trzeba było na wodę palić tak w okolicach 60- 70'C na piecu żeby nagrzać na porządną kąpiel zbiornik był gorący jednak po odkręceniu ciepłej wody leciał przez 10min wrzątek a potem już tylko trochę ciepła woda. Odkręcenie grzejników jednocześnie powodowało wychłodzenie cwu bardzo szybkie(wstawiłem zawór zwrotny na zasilaniu wężownicy jednak niewiele to pomogło).
    Pomiędzy piecem a bojlerem są rury 1i 1/2''

    Dowiedziałem się że lepiej kupić pionowy zasobnik bo ma mniejszą powierzchnie kontaktu ciepłej wody z zimną chciałbym też zastosować drugą pompę obiegową tylko na cwu ewentualnie zawory elektryczne do odcinania przepływu przez wężownicę boilera, które rozwiązanie będzie lepsze bardziej ekonomiczne?
    przy założeniu że sterownik i tak wykonam sam specjalnie do mojego układu
    Zastanawiam się jeszcze czy kupić min 200l zasobnik z dwoma czy z jedną wężownicą? Wiem że te podwójne są do instalacji solarnych nie zamierzam jednak montować solarów ani teraz ani w przyszłości z jednego prostego powodu
    W lecie pali się w piecu tylko na wodę i odbywało się to tak że ładowałem cały piec ubitymi suchymi trocinami których mam nieograniczoną ilość za darmo podpalałem ten ładunek od góry i po około 30min jedna osoba spokojnie się mogła wypluskać więc wydatek 10kzł na instalacje solarną w moim przypadku jest poprostu nieekonomiczny
    Z tą podwójną wężownicą zamysł mam taki żeby połączyć powrót górnej z zasilaniem dolnej i dopiero powrót dolnej do pieca. Uzyskam wtedy dużą sprawność grzania i w efekcie prawie 200l ciepłej wody, nowe zbiorniki sa dobrze izolowane więc może wystarczy wtedy raz dziennie nagrzać i po wieczornej kąpieli rano będzie jeszcze ciepła woda dotychczas nie było na to szans.
    Rozejrzałem się w specyfikacjach wymienników i 200 litrowy z jedna wężownicą ma moc 28Kw i około 1m2 powierzchni. Model z podwójną ma 15KW górną i 20Kw dolną więc po połączeniu ich razem powinienem mieć ponad 2m2 wymiennika w boillerze a to by dało teoretycznie dobrze ponad 400l/h cwu
    Dobrze kombinuje? Czy lepiej kupić tańszy wymiennik z jedną wężownicą.
    Co sądzicie o firmie Galmet baniak emaliowany z Bezobsługowa aktywna anoda tytanowa (nie wymaga wymiany) czy lepiej coś z nierdzewki no ale tu już koszt troszkę mnie przeraża

    0 29
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 22 Mar 2011 02:57
    leszek-56
    Poziom 19  

    Niestety samorobne to maja ,mnie po 4 latach użytkowania przegniła wężownica i dopiero miałem problemy z kotłem gazowym. Osobiście radziłbym ci z jedną wężownicą.Bo nawet gdybyś myślał o solarach to 200 l to za mało .A o nierdzewce chyba nie ma co myśleć, ja stwierdziłem po wymianie bojlera ze tam było tyle syfu ze jak padnie to przynajmniej założę czysty.

    0
  • #3 22 Mar 2011 21:54
    misuszatek12
    Poziom 12  

    No dobra a co sądzicie o kombinacji z łączeniem szeregowym wężownic w celu
    uzyskania jak największej powierzchni wymiennika ciepła? Jakoś ten 1m2 powierzchni czynnej wydaje mi sie mało poza tym pionowy bojler w takim układzie jest lepiej jak sądze wykorzystany => warstwowo nagrzewa wodę wewnątrz.
    Chodzi o maksymalne wyciśnięcie energi z spalania marnej jakości paliwa(u mnie to będą odpadki drewnianie głownie gróbe trociny iglaste) i możliwie jak najdłuższe przechowywanie podgrzanej ilości wody do uzytku

    0
  • #4 22 Mar 2011 22:51
    kabee84

    Poziom 24  

    Biawar W-E 140.24 Plus
    Wymiennik poziomy DWUPŁASZCZOWY 140L.
    Równe grzanie w całej objętości wymiennika, największa wydajność wśród wymienników (510 litrów/h!!!). Dobra izolacja. Przystępna cena.
    Daj nowy sterownik do swojego pieca z funkcją c.w.u. na lato (czyli dwie pompy). Spokój na długi czas.
    Szczerze polecam.

    2
  • #5 22 Mar 2011 23:51
    leszek-56
    Poziom 19  

    Ale przecież nie tracisz energii, chyba woda podgrzewająca bojler krąży w obiegu zamkniętym.

    0
  • #6 23 Mar 2011 01:01
    misuszatek12
    Poziom 12  

    kabee84 napisał:
    Biawar W-E 140.24 Plus
    Wymiennik poziomy DWUPŁASZCZOWY 140L....


    No właśnie tego chciałbym uniknąć najbardziej
    miałem już kilka poziomych z czego najlepiej sprawował się zamontowany jeszcze przez mojego dziadka wiszący pod sufitem w łazience ze 25lat nawet nie przerdzewiał tylko remont łazienki wymusił jego wymianę później było już coraz gorzej największym nieporozumieniem okazał się taki z 4Kw grzałką miał w środku tylko kawałek calowej rury zwinięty w pętelkę i z powrotem do pieca trzeba było palić na 85'C przez 2h żeby woda była ciepła albo grzała grzałka

    Sądze żę najlepszy dla mnie byłby duży (min 200l) doskonale izolowany (choć i tak będzie stał w kotłowni gdzie temp min 15'C) wymiennik zapewniający duża sprawność przy niskiej temp zasilania z pieca zazwyczaj około 50'C

    Najbardziej zależy mi na uzyskaniu efektu takie że wieczorkiem rozpalam sobie na
    wodę, po około 1h palenia
    do kąpieli 2 osoby szybki prysznic zużywam około 100l wody o temp 45'c
    w tym czasie w piecu nadal się pali choć powoli już wygasa
    reszta ciepłej wody może być już chłodniejsza i przeznaczona będzie na potrzeby
    zmywania dnia następnego
    Cykl się powtarza przy czym gdyby w zbiorniku pozostała jeszcze woda od wczoraj np o temp 25'C a nie około 10'C wprost z wodociągu to było by super

    Temat sterownika zostawiam sobie na później muszę jeszcze przemyśleć czy
    lepiej będzie sterować dodatkową pompą czy zaworami

    Takie moje rozważania teoretycznie mogę palić dłużej albo do wyższej temp
    by uzyskać zamierzony efekt jedno wydaje mi się oczywiste iż wężownica w wymienniku powinna dobrze oddawać temp cwu czyli między jej zasilaniem a powrotem powinna być możliwie duża różnica temp a to da się uzyskać najlepiej przez zwiększenie jej powierzchni
    Jeśli gdzieś popełniam błąd w myśleniu to proszę mnie poprawić

    Dodano po 54 [minuty]:

    leszek-56 napisał:
    Ale przecież nie tracisz energii, chyba woda podgrzewająca bojler krąży w obiegu zamkniętym.


    Z tym się zgadzam w 100% tylko grzanie wody przebiega najsprawniej gdy między dwoma obiegami które mają miedzy sobą przekazywać energię występuje możliwie duża różnica temp. Między innymi dlatego wodę podgrzaną za pomocą paneli słonecznych w 90% przypadków trzeba w naszym kraju dogrzewać z innego źródła
    nie mówię tu o upalnym letnim dniu oczywiście

    Znacznie wpływa to na zużycie opału w moim przypadku mało istotne ale jednak jak mam siedzieć 3h w kotłowni i ładować do pieca troty to średnio mi się to podoba
    szczególnie po ciężkim dniu harówy. Dlatego interesuję się baniakiem od solarów bo on jest z założenia przeznaczony do wysoko sprawnych instalacji nisko temperaturowych a paląc trocinkami nie da się utrzymywać jakieś wysokiej tmep
    przez dłuższy czas bez przegonienia przez ruszt dużej ich ilości

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • #7 23 Mar 2011 02:55
    leszek-56
    Poziom 19  

    W twoim przypadku rzeczywiście im większy tym lepszy ,te nowe bojlery według producenta tracą tylko 1 deg. na dobę

    0
  • #8 23 Mar 2011 14:33
    kabee84

    Poziom 24  

    misuszatek12 napisał:
    kabee84 napisał:
    Biawar W-E 140.24 Plus
    Wymiennik poziomy DWUPŁASZCZOWY 140L....


    No właśnie tego chciałbym uniknąć najbardziej
    (...)
    Jeśli gdzieś popełniam błąd w myśleniu to proszę mnie poprawić



    Tak popełniłeś ogromny błąd. Nie wiesz jak wygląda i jak działa wymiennik DWUPŁASZCZOWY.

    Poczytaj trochę na ten temat.

    Z resztą wybór należy i tak do Ciebie. Możesz sobie zagracić kotłownię i grzać wymiennik nawet 1000 litrów, tylko po co?

    0
  • Pomocny post
    #9 23 Mar 2011 19:44
    berga
    Poziom 18  

    Witam.
    Ciekawe, który producent twierdzi, że jego bojler traci tylko 1deg/dobę?. Może kol. Leszek dać jakieś namiary.

    misuszatek12 napisał:

    Rozejrzałem się w specyfikacjach wymienników i 200 litrowy z jedna wężownicą ma moc 28Kw i około 1m2 powierzchni. Model z podwójną ma 15KW górną i 20Kw dolną więc po połączeniu ich razem powinienem mieć ponad 2m2 wymiennika w boillerze a to by dało teoretycznie dobrze ponad 400l/h cwu
    Dobrze kombinuje? Czy lepiej kupić tańszy wymiennik z jedną wężownicą.
    Co sądzicie o firmie Galmet baniak emaliowany z Bezobsługowa aktywna anoda tytanowa (nie wymaga wymiany) czy lepiej coś z nierdzewki no ale tu już koszt troszkę mnie przeraża

    Prawie rok temu rozważałem bardzo podobny problem, może to Ci trochę pomoże:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1950395.html
    Ja wybrałem właśnie 200l zbiornik z Galmeta z jedną wężownicą o powierzchni 1,4m², i mam zamiar podłączyć go w przyszłości pod panele słoneczne. Zbiorniki solarne 200l i 300l tego samego producenta mają taką samą dolną wężownicę, o tej samej mocy, a są o wiele droższe. Na razie testuję go w sieci c.o., i mogę się podzielić być może interesującymi Cię wnioskami:
    1) zbiornik powinien być dobrze zaizolowany, ja wybrałem z izolacją poliuretanową, gdyż jest lepsza od styropianu, a i tak straty ciepła są dosyć duże, bo powyżej 2kWh/dobę. Objawia się to tym, że w ciągu nocy temperatura wody w zbiorniku spada o ok. 5 °C (np. z 50 do 45°C).
    2)Wężownica jest wystarczająco duża i zbiornik szybko się nagrzewa: przy temp. ok 50 °C na wlocie wężownicy, w czasie krótszym od 1 godziny, cwu osiąga ponad 40 °C, przy przepływie ok. 4l/min, później wzrost temperatury jest wolniejszy. Nie ma więc potrzeby inwestować w zbiornik biwalentny, a potem wężownice ze sobą łączyć.
    Pozdrawiam.

    -1
  • #10 26 Mar 2011 18:29
    misuszatek12
    Poziom 12  

    OK zdecydowałem już zakupić 200l wymiennik z galmetu nr kat. 26-208000
    izolowany pianką PUR z jedną wężownicą ale tyko dla tego że ma 1,4m2 powierzchni a pozostali producenci piszą w specyfikacjach podobnych zbiorników o węrzownicach około 1m2.

    Według ulotki przy parametrach 70/10/45'C wężownica ma moc 33kW i 800l/h wydajności

    Pozostaje teraz problem zapobiegnięciu wychładzania zbiornika przez pompę CO
    w sezonie zimowym gdy będzie się paliło również na grzejniki. Czytałem że niektóre sterowniki pozwalają podłączyć drugą pompę obiegową do obwodu CWU ale czy taka
    wyłączona pompa stanowi skuteczną przeszkodę dla chłodniejszej wody pompowanej przez pompę obiegową CO w tym samym kierunku?
    Teraz mam wpienty boiler jako pierwszy równolegle z grzejnikami za piecem przy pomocy 1,5' rur dalej rurociąg rozdziela się na dwa piony zamykane zaworami kulowymi o mniejszej średnicy
    Włączenie obiegu na grzejniki zawsze powodowało szybkie wychłodzenie zagrzanej wody

    Ma ktoś działający taki układ z zastosowaniem elektrycznie sterowanych zaworów
    odcinających? Jakie polecacie zawory? Warto kupować dwa zawory jeden na zasilanie drugi na powrót boilera? Jak rozwiazać sterowanie? Priorytet ciepłej wody do węglowego kotła raczej nie bardzo mi sie podoba może bedzie dobrze jak będę mierzył temperaturę na zasilaniu pieca i porównywał ją z temperaturą wody w baniaku jeśli ta z pieca będzie kilka stopni wyższa to zawór otworzy przepływ aż woda się zagrzeje do temp zadanej CWU jeśli natomiast CWU będzie cieplejsza od wody wychodzącej z pieca( bo np: wygasło) zawór pozostawał by zamknięty

    Proszę o jakieś sugestie nie interesują mnie tu gotowe sterowniki gdyż już na ukończeniu mam projekt miarownika ciągu do mojego pieca więc poprostu dopiszę te funkcję i będę miał kompletny sterownik kotłowni

    1
  • #11 27 Mar 2011 21:26
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Daj drugą pompę i dwa zawory zwrotne.
    Co do sterownika to dziwię się, że w ogóle chce Ci się go robić, bo na rynku są gotowe sterowniki w przystępnej cenie, które obsługują dwie pompy i wentylator.

    0
  • #12 27 Mar 2011 21:33
    berga
    Poziom 18  

    misuszatek12 napisał:

    Proszę o jakieś sugestie nie interesują mnie tu gotowe sterowniki gdyż już na ukończeniu mam projekt miarownika ciągu do mojego pieca więc poprostu dopiszę te funkcję i będę miał kompletny sterownik kotłowni

    Rozumiem, że interesuje Cię tylko element wykonawczy np. elektrozawór. Ja do tego celu mam zamiar wykorzystać napęd termiczny, coś podobnego jak tu:
    http://www.katalog.onninen.pl/index.php?act=produkt&id=502582
    Dużo tańsze niż elektrozawory (na Aledrogo były nawet po 50z), proste w działaniu, z jedną wadą : długi czas zadziałania ok. 2 minut, która w tym zastosowaniu jest nieistotna. Natomiast jak będzie w praktyce? -jeszcze nie testowałem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #14 29 Mar 2011 00:13
    misuszatek12
    Poziom 12  

    Plumpi napisał:

    Co do sterownika to dziwię się, że w ogóle chce Ci się go robić, bo na rynku są gotowe sterowniki w przystępnej cenie, które obsługują dwie pompy i wentylator.


    Wiem wiem że się nie opłaca...ale ja lubie coś samemu wydziergać i potem czerpać z tego (niedoskonałego a jak że) dzieła satysfakcje:D
    Nie dam się wmanewrować w wentylator => więcej z niego problemów i strat
    a mój komin aż nazbyt dobrze radzi sobie z połykaniem wszelkiego opału

    Ogłądałem większość z tych sklepowych sterowników i niestety żaden nie spełniał moich założeń:

    1)sterowanie w sposób bezpieczny klapką w popielniku do tego znalazłem tylko mechaniczny sterownik który w mojej zasyfiałej kotłowni zacioł by się pewnie po 2 miesiącach
    2)nadzór nad funkcją CWU i jej cyrkulacją i temp spalin
    3)odczyt temperatur i nastawy za pomocą 2 terminali na piętrach po RS
    nalezy pamiętać żę palę mało wartościowymi odpadami zazwyczaj i średnio co 1h
    należało by skoczyć 2 pieterka w dół i luknąć co tam w piecy czy wodą się już zagrzała itd...
    4)bezcenna możliwość zmiany konfiguracji w razie nowych pomysłów i ewentualnych problemów i nieuniknionych uleprzeń

    Zakup pompy to około 300zł no i trochę upierdliwy montaż bo odcinek wokół pieca mam giety i spawany z gróbych rur, już tą pierwszą trzeba było wspawywać gazowo no może jakoś na dwu trójnikach by się dało...

    Zawór sterowany silnikiem na 230V wydaje mi się łatwiejszym posunięciem
    nie pobiera tyle prądu co pompa no i jest tańszy w zakupie
    Taki grzejnikowy od termostatu to chyba ma mały przekrój i ciekawe ile by pożył w takiej aplikacji

    0
  • #15 31 Mar 2011 20:22
    Brencik
    Poziom 26  

    A rozmawiałeś może z jakimś projektantem który projektuje kotłownie czy wszystko tylko sobie wyssałeś z palca? Bo próbujesz stworzyć jakieś farmazony.

    0
  • #16 01 Kwi 2011 22:30
    berga
    Poziom 18  

    Nie bołtaj, Brencik. Przecież, sam też nie lecisz z każdą pierdą do projektanta. Po to zostaliśmy obdarzeni rozumem, aby myśleć i tworzyć nowe, i nowatorskie rozwiązania, a forum jest od tego by pomóc i ewentualnie skorygować. Co nazywasz farmazonami?
    Pozdrawiam.

    0
  • #17 01 Kwi 2011 22:53
    Brencik
    Poziom 26  

    Nie bergaj kolego bez sensu.
    Wszystko podlega pod odpowiednie przepisy i nie można samowolnie modyfikować i do woli zmieniać instalacji która ma zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa użytkownikom i otoczeniu.

    0
  • #18 03 Kwi 2011 16:29
    misuszatek12
    Poziom 12  

    A co konkretnie koledze nie podoba się pod względem bezpieczeństwa w tym co dotychczas napisałem?

    System był i pozostanie otwartym dodatkowo już zainstalowałem zawór bezpieczeństwa i manometr ponieważ tej zimy okazało się że izolacja naczynia wzbiorczego jest jednak niewystarczająca i najzywklej sobie zamarzło na szczęście
    zauważyłem to w porę i opalarką udało się je odmroźić.
    Narazie to jest dość zaawansowany projekt w mojej głowie i już częściowo materializuję jego poszczególne klocki. Po to założyłem ten temat aby poddać moje pomysły konstruktywnej krytyce użytkowników którzy mają więcej doświadczeń a nie wysłuchiwać w kółko że nie mogę tak zrobić bo to samoróba i lepiej wydać
    np: 100zł na sterownik pompy tylko dlatego że jest firmowy a śmiać się czasami chce jak się zajży co w środku ów firmowy sterownik ma i mogłbym go sam sobię zespawać z części które mam w szufladzie przy zachowaniu tej samej funkcjonalnośći i poziomu bezpieczeństwa redukująć koszta conajmiej 10 krotnie

    0
  • #19 06 Kwi 2011 06:56
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Skoro chcesz wiedzeić co o tym myślą inni, oto moje zdanie:

    1. Palenie drewnem z drzew iglastych to masa problemów z kominem, gdyż wytrąca się w nim żywica i sadza, która może później powodować samozapłon komina.
    2. Budowanie własneo sterownika do kotła jest nieopłacalne. Trzeba poświęcić trochę czasu, a koszty będą zbliżone do kupna gotowego. Zobacz sobie choćby na Allegro.
    3. Pytasz o zasobnik CWU czy łączyć wężownice szeregowo. Kupno zasobnika dwuwężownicowego jest bezsensowny, ponieważ są to zasobniki dużo droższe od jednowężownicowych.
    Czy pionowy czy poziomy? wszystko zależy od konkretnego modelu zasobnika. Z reguły pionowy nie może pracować w poziomie, a poziomy w pionie, ponieważ uniemozliwia to wężownica, a konkretniej jej budowa. Wyjątkiem są zasobniki dwupłaszczowe, którym jest obojętnie czy pracują w pionie czy w poziomie.
    Zaproponowano Ci zasobnik dwupłaszczowy, na co Ty odpisałeś "No właśnie tego chciałbym uniknąć najbardziej". Nie rozumiem co widzisz takiego złego w takim zasobniku? Porównujesz nowe zasobniki z zasobnikami sprzed dziesiątków lat. Obecnie są inne technologie produkcji i inaczej wyglądają te zasobniki. Dwupłaszczowe zapewniją najlepszą wymianę ciepła i zapewniają możliwość pracy zasobnika w układzie grawitacyjnym.
    Dobre zasobniki z wężownicami obecnie dorównują wydajnością zasobnikom płaszczowym. Trzeba tylko wiedzieć jak je dobrać. Niestety nie znając Twojej instalacji nie da się napisać "o ten będzie dla Ciebie najlepszy", ponieważ zby móc podłączyć dany zasobnik musisz spełnić odpowiednie warunki.
    4. Piszesz, że zdecydowałeś się na zasobnik Galmet 26-208000
    To jest właśnie przykład nowoczesnego zasobnika z wydają wężownicą.
    Jedyne "ale" mam tylko do jakości tych produktów, poniewaz za podobne pieniądze można kupić zasobnik firmy AEG, który będzie mniej rdzewiał. Ale jeżeli będziesz raz do roku wymieniał anodę magnezową w Galmecie to powinien Ci posłużyć przez kilkanascie lat.
    5. Napisałeś też, że chcesz zrobić własny miarkownik ciągu. Będziesz miał z nim więcej problemów niż myslisz, ponieważ dobre siłowniki elektryczne to wydatek rzedu kilkuset złotych. Osobiście proponuję Ci, abyś dał sobie spokój i kupił gotowy miarkownik mechaniczny za "stoparę" złotych, który przy pomocy łańcuszka będzie Ci sterował klapką popielnika. To są sprawdzone i dobre rozwiązania.

    0
  • #20 07 Kwi 2011 13:22
    kabee84

    Poziom 24  

    Generalnie zgadzam się w 100% z kolegą Plumpi.

    Dodam jedynie, że sam tworząc pewne urządzenia (sterowniki, miarkowniki ciągu itp itd.) bierzesz pod uwagę jedynie koszt części, a nie czasu spędzonego przy konstrukcji i montażu, czasu spędzonego na forum... A można by ten czas spędzić z rodziną... Poza tym - czas to pieniądz.

    No chyba, że swoje konstrukcje traktujesz jedynie jako pasję - gdzie zaczyna się pasja tam kończy ekonomia :-)

    0
  • #21 26 Gru 2011 10:03
    michal-m25
    Poziom 11  

    Witam. No to ja też się pochwalę moim wynalazkiem , mam sterownik pieca który steruje pompą , wentylatorem i zamiast drugiej pompy do bojlera zastosowałem elektrozawór. Gdy woda na bojlerze się zrówna z piecem to wtedy odcina dopływ. Jest zamontowany na zasilaniu wężownicy. Jest to w/g. mnie najlepsze rozwiązanie bo przecież druga pompa zużywa dużo więcej energi.

    0
  • #22 26 Gru 2011 16:33
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    michal-m25 napisał:
    Witam. No to ja też się pochwalę moim wynalazkiem , mam sterownik pieca który steruje pompą , wentylatorem i zamiast drugiej pompy do bojlera zastosowałem elektrozawór. Gdy woda na bojlerze się zrówna z piecem to wtedy odcina dopływ. Jest zamontowany na zasilaniu wężownicy. Jest to w/g. mnie najlepsze rozwiązanie bo przecież druga pompa zużywa dużo więcej energi.


    Taki układ posiada więcej wad jak zalet.
    Większość obecnie produkowanych sterowników kotłów umożliwia sterowanie pompą CO oraz pompą CWU. Na czas ładowania CWU, załacza się pompa CWU, pompa CO jest wyłączana, a temperatura wody w kotle jest podwyższana o kilka-kilkanaście stC po to, żeby szybciej zagrzać CWU. Po zagrzaniu CWU do zadanej temperatury CWU, sterownik powraca do grzania CO, wyłączając pompę CWU i ponownie załączając pompę CO, jednocześnie obniżając temperaturę wody w kotle do wartości zadanej temperatury wody w kotle. Jak więc widzisz dwie pompy cyrkulacyjne nie oznaczają, że muszą one pracować jednocześnie. Zawsze pracuje tylko jedna pompa, ale na zmianę.

    Twój elektrozawór zaś potrzebuje podtrzymania zasilania na czas ładowania CWU, pobierając co prawda niewielką ilość energii, ale jednak. Dwie pompy pracujące na zmianę w tym przypadku będą pobierały mniejszą ilość energii niż układ z jedną pompą i elektrozaworem ładującym CWU.

    0
  • #23 27 Gru 2011 09:42
    michal-m25
    Poziom 11  

    Elektrozawór pobiera znikomą ilość prądu i nawet jakby był włączony cały dzień to weźmie mniej niż pompa 40w. Mam taki układ już od kilkunastu lat i jest ok. Bojler mam galmeta 120 L z wężownicą i nagrzewa wodę ok 1,5 h. jest spięty z instalacją i wychodzi na to jakby był dodatkowy grzejnik. Jak się nagrzeje to odcina a grzejniki są cały czas ciepłe bo pompa nie jest wyłączana jak w twoim pomyśle. Więc nie mów że takie rozwiązanie jest złe.

    0
  • #24 27 Gru 2011 10:47
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    michal-m25 napisał:
    Elektrozawór pobiera znikomą ilość prądu i nawet jakby był włączony cały dzień to weźmie mniej niż pompa 40w. Mam taki układ już od kilkunastu lat i jest ok. Bojler mam galmeta 120 L z wężownicą i nagrzewa wodę ok 1,5 h. jest spięty z instalacją i wychodzi na to jakby był dodatkowy grzejnik. Jak się nagrzeje to odcina a grzejniki są cały czas ciepłe bo pompa nie jest wyłączana jak w twoim pomyśle. Więc nie mów że takie rozwiązanie jest złe.


    Widzę, że nie zrozumiałeś tego co napisałem, zatem powtórzę jeszcze raz:

    Twój elektrozawór pobiera kilka-kilkanaście watów, a pompa i tak musi pracować.
    W Twoim przypadku podczas ładowania CWU pracuje jednocześnie pompa CO oraz elektrozawór.

    W przypadku standardowego rozwiązania tj. z oddzielnymi pompami dla CO i CWU pracuje jednocześnie tylko jedna z pomp, czyli pobór energii elektrycznej jest mniejszy w stosunku do Twojego rozwiązania o pobór elektrozaworu.
    Ponadto podczas ładowania CWU sterowniki kotłów podwyższają temperaturę wody w kotle, dzięki czemu zasobnik nie ładuje się 1,5 godziny lecz o wiele krócej.

    0
  • #25 27 Gru 2011 11:18
    michal-m25
    Poziom 11  

    Skoro tak uważasz to ok. Ja obstawiam swoją wersję że jest lepsza i tyle. Jak to mówią - ile ludzi tyle opinii , więc nie będziemy się kłócić bo nie ma sensu.

    0
  • #26 28 Gru 2011 22:34
    domek22
    Poziom 17  

    Czy kolega michal-m25 może podać jaki elektrozawór zastosował. Szukam teraz w miarę taniego elektrozaworu najlepiej na napięcie 12V.
    Pozdrawiam.

    0
  • #27 29 Gru 2011 08:39
    michal-m25
    Poziom 11  

    Pochodzi z jakieś maszyny , nie wiem jakiej , byłem kiedyś na złomie po inne materiały i zauważyłem jego . Był przykręcony do części z silnikiem i jakąś pompą ale szczegółów nie znam.

    0
  • #28 29 Gru 2011 10:06
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    domek22 napisał:
    Czy kolega michal-m25 może podać jaki elektrozawór zastosował. Szukam teraz w miarę taniego elektrozaworu najlepiej na napięcie 12V.
    Pozdrawiam.


    Do czego Ci potrzebny ten zawór?

    0
  • #29 29 Gru 2011 13:06
    domek22
    Poziom 17  

    Zawór będzie miał za zadanie odcięcie ciepłej wody ogrzewającej warsztat podczas mojej nieobecności. Często zdarza mi się, że zapominam zakręcić zawór i warsztat jest ogrzewany przez tydzień nawet wtedy gdy nikogo tam nie ma.

    0
  • #30 29 Gru 2011 17:59
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Zaworów jest wiele rodzajów.
    Są elektrozawory z elektromagnesem, są zawory kulowe z siłownikiem oraz typowe zawory termostatyczne z siłownikiem.
    Który wybrać to zależy od kilku czynników oraz kasy.

    Czy możliwe jest, aby w tym warsztacie temperatura spadła poniżej zera?

    Jeżeli istnieje takie ryzyko to najlepiej by było, gdyby ten zawór był sterowany sterownikiem pokojowym i posiadał funkcję NO (normalnie otwarty), a sterownik realizował funkcję przeciwzamrożeniową. Dzięki temu sterownik będzie załączał i wyłączał ogrzewanie o określonych godzinach, będzie pilnował temperatury w pomieszczeniu, aby nie spadła do wartości zagrażającej zamarznięciu instalacji to dodatkowo w chwili zaniku zasilania otworzy obieg CO do warsztatu.
    I tu najlepszy byłby zawór z siłownikiem oraz sprężyną samopowrotu, ponieważ takie siłowniki pobierają bardzo małą ilość energii. Niestety nie są tanie, bo koszt jest rzędu kilkuset zł.

    Są też takie siłowniki, które zakłada się bezpośrednio na zawór kulowy po uprzednim zdjęciu rączki.

    Jeżeli nie ma możliwości, aby ten warsztat mógł zamarznąć to wtedy można zastosować dowolny, tani elektrozawór czy to kulowy czy też termostatyczny z głowicą (siłownik elektor-termiczny).

    Jakiej średnicy rury zasilają ten warsztat?

    W przypadku średnic rur 1/2 czy 3/4 cala można zastosować typowe i tanie elektrozawory grzejnikowe z głowicą (siłownik elektro-termiczny).
    Jeżeli jednak rury są o większej średnicy to raczej trzeba będzie zainwestować w wersję większego zaworu kulowego z siłownikiem.

    Niestety ale trudno będzie zdobyć elektrozawór czy siłownik w wersji na napięcie 12V. Poza wersjami stosowanymi w motoryzacji ww siłowniki i elektrozawory produkuje się w wersji na 230 lub 24V.

    Możesz ewentualnie spróbować zastosować używany elektrozawór ogrzewania od jakiegoś samochodu. Jest tego dość dużo na Allegro po kilkadziesiąt złotych. Podstawowe mankamenty to przyłącza na gumowe węże oraz niewielkie średnice przelotowe, poniżej 20mm.

    0
  Szukaj w 5mln produktów