Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik AMB EFB2/4DF80-4 - hamulec

22 Mar 2011 14:01 2723 2
  • Poziom 9  
    Witam
    Pasiadam silnik AMB EFB2/4DF80-4 z hamulecem elektromagnetycznym zasilanym 3x110V (miedzyfazowo 220V). Hamulec sterowany jest przez małą płytke (foto) z elementami elektronicznymi. W dn dzisiejszym doszło do zadziałania zabezpieczenia przeciazaniowego z powodu zadziałania hamulca - upalona nóżka niebieskiego elementu ( ozn 7M440). Proszę o pomoc w identyfikacji elementów elektronicznych na płytce. Z tego co znalazłem wydaje mi sie ze czarny element to dioda Zenera Semikron SK176 7 I (takie ma oznaczenie) / 7M440 podejrzewam że to jakis kondensator lub warystor. W tej chwili naped pracuje bez hamulca ale nie chciałbym pozostawiac tak sprawy. Pozdrawiam
    https://obrazki.elektroda.pl/3132177800_1300798768.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/7359855300_1300798769.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5180555200_1300798770.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1297260400_1300798771.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/3218717900_1300798773.jpg
  • Poziom 10  
    Witam
    Opis Twojego układu brzmi bardzo poważnie.
    Hamulec zasilany jest napięciem stałym więc potrzebny jest do tego jakiś prostownik.
    Jedna dioda pełni funkcję prostownika jedno-połówkowego a druga jest diodą gaszącą komutację
    W rozpoznaniu tego elementu niestety nie pomogę. Widywane przeze mnie układy prostownicze hamulca (oprócz 3 diod) miały 2 warystory i 3 kondensatory (hamulec z 2 uzwojeniami). Elementy te mają za zadanie zabezpieczyć diody przed uszkodzeniem - nie będę się rozpisywał co im grozi.
    Co by to nie było układ ma szansę ruszyć (ma również szansę na dopalenie do reszty) po usunięciu tego elementu o ile diody nie poszły.
    Z kolei brak prostownika zabije hamulec.

    Jedno mnie jeszcze zastanawia.
    piszesz 3x110V (jakieś dziwne) ale na tabliczce znamionowej jest 230/400.
    W dodatku dla standardowych w polsce napięć powinien on być połączony w gwiazdę a masz trójkąt
  • Poziom 9  
    Witam
    Dziekuje za informacje. Z problemem poradziłem się niestety w najdroższy możliwy sposób - zamówiełem oryginalny prostownik z powodu braku mozliwości doboru uszkodzonych elementów. Zgodnie z twoimi wskazówkami uszkodzony był warystor - nie znając jego wartosci próbowałem dobrać zamiennik ale żaden się nie sprawdził - hamulec trzymał za krótko / za słabo a czas gonił i maszyna stała. Po zamontowaniu nowego prostownika hamulec pracuje bez zarzutu - no i okazało się ze jednak mozna znaleźć zamiennik warystora :) - cierpliwie czeka na półce. Bilans wyglada tak - oryginalny prostownik to 250 PLN - czesci do jego naprawy - 5 :) - niestety wiedza jest droga. Dla rozwiania twoich wątpliwości: linia jak i maszyna w której pracuje silnik z hamulcem została sprowadzona z Norwegii - zasilana jest z naszej sieci przez transformator 3x110V (miedzyfazowo 220V). Prostownik zasilany jest z 2 faz czyli 220VAC no i od razu masz wyjasnienie dlaczego silnik jest podłaczony w trójkąt. Dzieki za podjęcie tematu. Pozdrawiam