Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A

kamil1959 22 Mar 2011 19:07 11199 41
  • Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A

    Witam.
    Przedstawiam mój zasilacz stabilizowany 20V 4A którego sercem jest płytka z tej strony
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html
    Od siebie dodałem przerzutnik stabilizatorów na układzie 4017, dzięki czemu mogę w szybkim czasie wybrać napiecie 3V, 6V, 9V lub 12V.
    Stabilizatory przełączane są za pomocą czterech przekaźników.
    Do pomiaru prądu i napięcia użyłem miernika uniwersalnego.
    Mój zasilacz posiada także pomiar temperatury radiatora oraz temperatury na zewnątrz.
    Pomiar temperatury odbywa się za pomocą przystawki z jabel
    http://jabel.com.pl/?,ww,131
    Wszystkie te funkcje przełączam za pomocą przełączników i przekaźników.
    Żeby móc korzystać z miernika wyciągnąłem na zewnątrz kable do pomiaru. Zewnętrznym pomiarem mogę mierzyć napięcie stałe, opór i sprawdzić czy dioda nie ma przebicia.
    Do chłodzenia radiatora użyłem starego wentylatora od komputera, który jest sterowany za pomocą bardzo prostego termostatu.
    Z racji tego, że często używam zasilacz na dworze zrobiłem w nim szufladkę na potrzebne kable i zewnętrzny czujnik temperatury.
    Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kamil1959
    Poziom 11  
    Offline 
    Specjalizuje się w: nikola tesla
    kamil1959 napisał 77 postów o ocenie 202, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Kalisz. Jest z nami od 2010 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    z zewnątrz prezentuje si ciekawie i sympatycznie. Niestety wewnątrz masz takie burdello militare, że chyba ty się w tym możesz połapać. Totalna przypadkowość.
  • #3
    kamil1959
    Poziom 11  
    Mnie też to się nie podoba, ale tak wyszło. To moja pierwsza taka konstrukcja mam nadzieje, że kolejne bedą lepsze.
  • #4
    pawel-foto
    Poziom 19  
    20V,4A? A to trafo na jakieś 100W nie wygląda...
  • #6
    skalsky5000
    Poziom 20  
    Nie wierze ze to trafo wytrzyma 4A.
  • #7
    Darektbg
    Poziom 21  
    Mam zastrzeżenia co do podłączenia gniazdka w obudowie. Należy pamiętać o kolorach przewodów(neutralny niebieski, i ochronny żółto-zielony) oraz o sposobie podłączenia(jeżeli bolec jest u góry, to przewód fazowy po lewej stronie, a neutralny po prawie).
    Od 2003 roku stosowanie norm nie jest obowiązkowe, jednak warto ich przestrzegać...
  • #8
    nukedman
    Poziom 12  
    kamil1959 napisał:
    To układ zasilacza z tej strony http://www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html podbija mi do 20v


    Mógłbyś wyjaśnić, jakim cudem zasilacz liniowy "podbija" Ci napięcie? Czary?

    Zakładając nawet, że chodzi Ci o napięcie międzyszczytowe po wyprostowaniu, to mamy tutaj 14*sqrt(2) ~= 19.8V, nie uzwględniając nawet jeszcze spadku na tranzystorach wyjściowych, że nie wspomnę już nawet o napięciu wyjściowym z wzmacniacza operacyjnego czy odkładającego się na mostku prostowniczym...

    Interesuje mnie również rozwiązanie tego automatycznego przełącznika napięć na 4017, możesz pokazać schemat?
  • #9
    edenlubawa
    Poziom 15  
    Niby taki zasilacz jest praktyczny, ale nie podoba mi się, że w środku jest taki nieład.
    Ty tym chińskim miernikiem chcesz coś mierzyć??
    Nie podoba mi się to jak go zabudowałeś w tej konstrukcji(w pierwszej chwili myślałem, że to może jakiś przełącznik od zasilacza).
    Wg mnie to nie jest miernik tylko co najwyżej wskaźnik.
    W jakim celu jest te gniazdko z tyłu obudowy??
    Czyżby do zasilania tego zasilacza??
  • #10
    Darektbg
    Poziom 21  
    Jeszcze jedna ważna rzecz, nie poruszona przez nikogo do tej pory. Gniazdko rozumiem, że służy do zasilania kolejnego urządzenia na 230V. Zasilasz je jednak przez filtr zakłóceniowy który ma obciążalność max. 2-3A. Uważaj co podłączasz, bo nagle przestanie Ci działać zasilacz i będziesz się zastanawiał dlaczego.
  • Relpol przekaźniki
  • #11
    kamil1959
    Poziom 11  
    gniazdo z tyłu obudowy to normalne gniazdo sieciowego do, którego podłączam lutownice. Zrobiłem je bo miałem miejsce na obudowie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    ograniczenie prądowe zmieniłem wymieniając opornik R18 i wszystko działa poprawnie.
  • #12
    xE5150
    Poziom 25  
    Witam.

    Ja jestem na nie. Zasilacz wygląda nieciekawie i z zewnątrz i wewnątrz. Wykorzystanie takiego miernika do pomiarów w zasilaczu, to również porażka. Mam na myśli dokładność oraz wygląd.

    Pozdrawiam!
  • #13
    Rafał 116
    Poziom 17  
    Konstrukcja pozostawia trochę do życzenia w środku ogólny nieład ten miernik uniwersalny poszatkowany też jakoś nie bardzo mi tutaj pasuje. Trafo - nie bardzo mi sie wydaje żeby to wydusiło z siebie te 4A. Ale ważne że działa mam nadzieję że przyszłe twoje konstrukcje będą bardziej przemyślane ponieważ myślę że to kompletny spontan podczas budowy.

    Pozdrawiam.
  • #14
    Pietrasej
    Poziom 9  
    Jako prototypowe podłączenie całej konstrukcji to mógłbym to przełknąć. Jednak jest to niedopracowany zasilacz. Nie myślałeś żeby zrobić w środku porządku i doprowadzić zasilacz do "perfekcji" ?

    Wyjmij ten miernik, bo ani to praktyczne ani nie dodaje jakiegokolwiek efektu wizualnego, a nawet pogarsza
  • #15
    Mad.
    Poziom 18  
    Moje spostrzeżenia:
    -> Zabezpieczyłeś bezpiecznikiem amperomierz do 200 mA (taki miernik chyba nie ma własnego)? Łatwo o pomyłkę i uszkodzenie tej części pomiarowej. Wymiana multimetru nie będzie przyjemna ;)
    -> Jaki zastosowałeś tranzystor Q2? Ten z oryginalnego projektu będzie się grzać (tak wnioskuję z innych przedstawionych konstrukcji na elektrodzie).
    -> Diody od mostka średnio się nadają na 4A, na pewno mocno się grzeją przy maksymalnym prądzie.
    -> Testowałeś zasilacz dla różnego obciążenia? Twój transformator może mieć wyższe napięcie na biegu jałowym, przez co masz 20V na wyjściu. Przy obciążeniu, możesz tyle nie uzyskać.
    -> Jaką pojemność ma C1? Praktycznie przyjmuje się co najmniej 1000uF na 1A.
    -> Jak wypadł test dla zwarcia? Chodzi mi o temperaturę radiatora, bo coś mały się wydaje. Jaki masz tranzystor/tranzystory Q4?
  • #16
    pawel-foto
    Poziom 19  
    kamil1959 napisał:
    Transformator ma napięcie wtorne 14v i prąd 4a. ....

    na trafie a na wyjściu 20V i 4A no i z kilkanaście watów idzie w układzie. Zgłaszałeś to gdzieś? Bo układ na miarę nagrody Nobla. I mamy koniec problemów z energią.
  • #17
    aftys6
    Poziom 19  
    kamil1959 napisał:
    Transformator ma napięcie wtorne 14v i prąd 4a. To układ zasilacza z tej strony http://www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html podbija mi do 20v

    Czyli trafo ma 14 V i 4 A
    A więc moc około 56 W - tak w przybliżeniu.
    Jeżeli w jakimś tam sposób w/w układ ci podbije do 20 V - zapewne po wyprostowaniu to amperaż nie powinien być większy jak 2,8 A - to tak z obliczeń na papierze
    Dolicz straty na grzanie się układów, tranzystorów, prostownika itd. to będzie jeszcze mniej.
    Skąd układ bierze resztę mocy ??

    P.S. Już nie raz mnie posmyrał prąd po palcach i jestem na to trochę wyczulony.
    Czemu nie zabezpieczyłeś przyłączy 230V wewnątrz obudowy.
    Koszt termokurczki jest pomijalny, ale znacznie poprawia bezpieczeństwo w przypadku jakiegokolwiek remontu czy naprawy.
  • #18
    pan_kotek
    Poziom 20  
    Zasilacz stabilizowany 0-20V 0-4A

    Rozumiem, że to jest wyprowadzenie do pomiaru napięcia, czy te kabelki mają jakiś układ do chowania w obudowie?( coś a'la chowanie sznura w odkurzaczu)

    Pomysł z szufladką jest dobry, byłby lepszy gdyby szufladka wysuwała się do przodu.
  • #19
    Karol966
    Poziom 30  
    Niedawno kupiłem podobnej wielkości transformator (sugeruję się wentylatorem) i miał równo 20W. Nie chce mi się wierzyć, że ma te 4A przy 14V AC. Co do wnętrza - tak jak ktoś już zauważył, jeden wielki bałagan. Z zewnątrz dużo lepiej, tylko ten miernik bym całkiem schował a ewentualne przełączenia wykonał np na przekaźnikach (lub kluczach 4066). Na czym wykonałeś panel? Wygląda jak zalaminowana kartka z nadrukiem.
  • #20
    ciapciok
    Poziom 20  
    Przewody od ~230V powinny być w podwójnej izolacji. Jak zasilasz miernik i czujnik temperatury? Widzę tam złączki do baterii 9V, ale chyba nie używasz baterii?

    Pozdrawiam
  • #21
    xE5150
    Poziom 25  
    Takie tanie mierniki zazwyczaj mają bezpiecznik, ale za to, szybko wyrabia się przełącznik zakresów i trzeba taki miernik rozbierać, aby poprawić kulki...

    Mam transformator podobnej wielkości i ma 2A.

    Pozdrawiam!
  • #22
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Za ten pokrojony multimetr masz u mnie Oscara ! :D. Przecież można w cenie tego multimetra kupic LCD lub LEDowy miernik tablicowy np.100 µA i zastosować jakiś przełącznik bocznika i posobnika dla pomiarów A i V, a nawet podłączyć go w konfiguracji omomierza. A montaż, no cóż, mozna także podłączyć cos tinolem do lutowania jak i drutem kolczastym. A transformator ? Jak moc za mała, można dodać ,,Turbo Power" na akumulatorze żelowym i jednym przełączniku. Może jestem zbyt ironiczny, wiec przepraszam :cry:
    PS. A tak na serio to MUSISZ zasilać ten multimetr własną baterią 9V. Zgadnij dlaczego?
  • #23
    Neverhood
    Poziom 16  
    Jak się to obsługuje? Tzn. 3V,6V,9V ...
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Przecież można w cenie tego multimetra kupic LCD lub LEDowy miernik tablicowy np.100 µA
    Oby kolega się nieprzejechań na kosztorysie.
  • #24
    adambehnke
    Poziom 24  
    Ale wewnątrz "kaszana". Nigdy bym nie zastosował takiego zasilacza do budowy moich układów. Przecież pewnie sam Autor gubi się w tym wszystkim.
    Proponuję poszperać w DIY i obejrzeć kilkanaście innych porządnych projektów. Bo ten akurat jest bardzo słaby i częściowo niebezpieczny w użytkowaniu nie tylko dla samego właściciela ale przede wszystkim dla budowanego układu. Ale to tylko moja opinia.
  • #25
    nal1
    Poziom 9  
    Uważam sam pomysł połączenia multimetru z zasilaczem za bardzo dobry.
    Sam wielokrotnie miałem problemy z bałaganem na stoliku montażowym.Wykonanie pozostawia pewien niesmak.:D
  • #26
    p4trykx
    Poziom 16  
    Multimetr ma jedną zaletę, że kosztuje 10zł. Może nie jest najlepszej jakości do pomiary napięcia się nadaje.
    Jednak ma on kiepskie zakresy przy pomiarze prądu, trzeba przekładać wtyczkę do dodatkowego gniazdka czy masz to jakoś rozwiązane.
  • #27
    Karol966
    Poziom 30  
    Co do multimetru to są na alle..ro urządzenia np termostaty z takimi miernikami w środku + potencjometr i komparator sprzedawane w cenie od ok 50 do nawet 100zł. Takie mierniki idzie kupić nawet po 6zł ;)
  • #28
    Afcht
    Poziom 30  
    Konstrukcyjna taka sobie, ale te 20V i 4A mnie powaliło, chociaż tam siedzi zwykły Transformator TS-25/D (12V 2000mA).
    Odejmując wszystkie straty i zasilanie układu to zostaje ok 1,3A.

    Do czego wykorzystujesz tez "zasilacz"? Bo chyba nie do naprawy statków kosmicznych?
  • #29
    Emil19911991
    Poziom 14  
    Złączki do baterii 9V wykorzystane jako połączenie dwóch przewodów :D

    Z zewnątrz jakoś to wygląda ale w środku masakra. Od ilości wszystkiego aż obudowę na zewnątrz rozpycha. A tych dwóch końcówek od miernika to całkiem nie kminie. Nie widać żeby przewody jakoś się wysuwały. A trafa nawet nie będę komentował.
  • #30
    gruby1
    Poziom 29  
    Konstrukcja jak konstrukcja, ty to robiłeś i jak coś się zepsuje to będziesz się zastanawiał czy naprawiać czy zrobić od nowa. Jak ktoś nie zwraca zbytnio uwagi na estetykę to można to zrobić po twojemu ale lepiej nie pokazywać tego na elce, bo 90% postów będzie "ale bałagan" i praktycznie zero konstruktywnej krytyki. Do pomiarów w domowych zasilaczach proponuję używać jakiegoś układu na procku, masz 2 wartości na 1 małym wyświetlaczu który łatwo podłączyć jak i zamocować, może trochę więcej to kosztuje niż miernik za 10zł ale dużo lepiej wygląda i komfort pracy jest też inny jak masz U i I wyświetlane jednocześnie. Swoją drogą to jak zasilasz miernik?