Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik Hitachi J100 1.5kW - błąd

501238975 23 Mar 2011 22:02 5361 13
  • #1 23 Mar 2011 22:02
    501238975
    Poziom 21  

    Witam

    Mam problem z falownikiem HITACHI J100 O MOCY 1.5kW falownik jest używany w bieżni elektrycznej z silnikiem 1,5 kW po kilku latach pracy zmęczył się i wyskakuje błąd 03, podstawiałem go do drugiej bieżni i jest to samo więc na pewno nie jest to wina silnika - podpowiedzcie co może być przyczyną, zamieszczam fotki falownika.

    0 13
  • #2 23 Mar 2011 22:07
    MCB
    Poziom 27  

    Wobec tego może zajrzysz do instrukcji eksploatacji i napiszesz, co tam jest napisane na temat komunikatu "E03". Zapewne znajdziesz tam również przydatne informacje co do ewentualnej przyczyny i środków zaradczych.

    pozdrawiam

    1
  • #4 23 Mar 2011 23:01
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Czyli za duży prąd podczas rozruchu. Sprawdz w ustawieniach falownika ten parametr i porównaj z mocą silnika. Jeżeli bedzie OK, lub wiekszy, to uszkodzenie w falowniku, a konkretnie w układzie pomiaru prądu wyjściowego. Może też być uszkodzony jeden z tranzystorów wyjściowych.

    0
  • #5 23 Mar 2011 23:24
    MCB
    Poziom 27  

    Skoro, jak piszesz, przemiennik wcześniej działał poprawnie, to masz trzy możliwości:
    1. Ktoś się bawił klawiaturą i zmienił ustawienia. (porównaj ustawienia z innym, działającym poprawnie, przemiennikiem)
    2. Wzrosły opory mechaniczne napędu. (sprawdź łożyska, opory w mechanice, porównaj z oporami w sprawnym urządzeniu)
    3. Uszkodzeniu uległ przemiennik. (odłącz silnik od listwy zaciskowej przemiennika i załącz napęd, jeżeli pojawi się komunikat o przeciążeniu - przemiennik do wymiany)

    pozdrawiam

    0
  • #6 23 Mar 2011 23:41
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    MCB_hola,hola, proponował bym trzy żarówki połączone w trójkąt jako sztuczne obciążenie falownika, bo jak ma w ustawieniach minimalny prąd silnika ≠ od 0 to mu nowy błąd poda.

    0
  • #7 24 Mar 2011 07:45
    501238975
    Poziom 21  

    Panowie dzięki za szybką odpowiedź, dziś to przetestuje, aczkolwiek nawiązując do wypowiedzi:

    MCB napisał:
    Skoro, jak piszesz, przemiennik wcześniej działał poprawnie, to masz trzy możliwości:
    1. Ktoś się bawił klawiaturą i zmienił ustawienia. (porównaj ustawienia z innym, działającym poprawnie, przemiennikiem)
    2. Wzrosły opory mechaniczne napędu. (sprawdź łożyska, opory w mechanice, porównaj z oporami w sprawnym urządzeniu)
    3. Uszkodzeniu uległ przemiennik. (odłącz silnik od listwy zaciskowej przemiennika i załącz napęd, jeżeli pojawi się komunikat o przeciążeniu - przemiennik do wymiany)


    1. Nie możliwe falownik jest zamontowany w bieżni i nikt nie ma tam dostępu.
    2. Oto chodzi że mechanika jest OK wszystko kręci bez oporów, a silnik odłączony od układu też nie startuje z tym falownikiem.
    3. Tu jest najbardziej prawdopodobna przyczyna, jednakże jak wczoraj wykonałem czynność o której napisałeś wyskakuje błąd E012.

    0
  • #8 24 Mar 2011 09:03
    MCB
    Poziom 27  

    Odłączyć miałes tylko silnik (zaciski U;V;W)
    "E12" pojawia się, bo jedno z wejść cyfrowych zaprogramowane jest jako [TRIP SET] czyli wprowadzanie przemiennika w blokowanie awaryjne.

    pozdrawiam

    0
  • #9 24 Mar 2011 18:25
    501238975
    Poziom 21  

    Okazuje się, że na siniku 0,7kW falownik startuje więc chyba przekształtnik powinien być OK, w takim razie co jeszcze może mu dolegać ? Przypominam że bieżnia przestała działać bez ingerencji w program falownika więc zakładam że jest to usterka hardware-u

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dodam jeszcze że przekształtnik, który jest zainstalowany w tym falowniku to 6MBI15GS-060 moduł IGBT 600V 15A

    0
  • #10 24 Mar 2011 19:02
    MCB
    Poziom 27  

    501238975 napisał:
    Okazuje się, że na siniku 0,7kW falownik startuje więc chyba przekształtnik powinien być OK, w takim razie co jeszcze może mu dolegać ? Przypominam że bieżnia przestała działać bez ingerencji w program falownika więc zakładam że jest to usterka hardware-u

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dodam jeszcze że przekształtnik, który jest zainstalowany w tym falowniku to 6MBI15GS-060 moduł IGBT 600V 15A


    Jaki przekształtnik?! Element, który wymieniłeś, to moduł tranzystorów IGBT. Jak go sprawdzać, opisane jest w 6 rozdziale w/w instrukcji.

    Spróbuj wydłużyć rampę przyspieszania. Jeżeli to nie pomoże, to defekt tkwi w układzie pomiaru prądu przemiennika.

    pozdrawiam

    0
  • #11 24 Mar 2011 19:39
    rocza
    Poziom 14  

    Witam,zgadzam się z @MCB co do próby z wydłużeniem rampy przy starcie,jeżeli falownik ''chodzi'' z silnikiem 0.7kw to logika powinna być OK.Może być problem z modułem IGBT lub prozaicznie z elektrolitami, w szczególności z głównym po mostku prostowniczym,z tego co widzę wejście 1x220v wyjście 3fx220v, możesz spróbować dodać drugi elektrolit równolegle do głównego po mostku ,może być troszkę mniejszej pojemności,następnie proponuję wymianę reszty elektrolitów,następnie optoizolatorów w ostateczności modułu IGBT.Swoją drogą układ ''wyżyłowany'' 1.5kw obciążenia i 1.5 kw falownik to dosyć "super ekonomiczna kompozycja''.
    Miałem podobny problem z falownikiem NORDA-a wymiana głównego elektrolita poskutkowała
    PS.jeśli dojdziesz do IGBT to pisz na priv mam kilka w dobrej cenie.
    .

    0
  • #12 24 Mar 2011 20:28
    501238975
    Poziom 21  

    Też mnie zdziwiło że układ jest tak wyżyłowany, ale dla ciekawostki powiem że ta bieżnia jest załączana kilkadziesiąt razy dzień już od 2000r !!! Więc całkiem niezły rezultat. Jutro przysiądę do tematu na dłużej i o rezultatach poinformuje na razie dzięki za szybkie odp.

    0
  • #13 24 Mar 2011 20:47
    gts1991
    Użytkownik obserwowany

    Pojemność głównych elektrolitów ile ma? Po tak czasie mogły dawną wyschnąć kolego.

    0
  • #14 25 Mar 2011 04:11
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Witam. Sprawdzić mostek, kondensatory główne wymienić, sprawdzić tranzystory IGBT . Nie podałeś czy za falownikiem jest zabudowany filtr RLC , czasem kondensatory w nim maja przebicie i stąd także błąd E 03 . Sprawdzić uzwojenia silnika czy niema przebić. Na złączach śrubowych masz taka blaszkę tj rezystor pomiarowy prądu DC sprawdż czy jest dobrze dokręcony ewentualnie wyjmij co i przetrzyj papierem ściernym obie strony. Jak to nic nie da spróbuj zwiększyć prąd rozruchu w ustawieniach.

    0