Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Charcząca lewa strona zestawu (jak namierzyć usterkę?)

Wizzard 24 Mar 2011 07:15 2177 19
  • #1
    Wizzard
    Level 9  
    Witam,



    Problem mam tego typu, że zamontowałem sobie ostatnio zestaw CA w samochodzie (dwódrożny zestaw odseparowany z przodu, 2 wzmaki, sub). Po odpaleniu wszystkiego, grało ładnie ale po chwili lewa strona praktycznie przestała grać. Odłączyłem prawą stronę żeby zobaczyć jak to wygląda i okazało się, że gra ale bardzo cicho, a gdy podkręcę głośność zaczyna charczeć zarówno tweeter jak i woofer. Po wykręceniu woofera bez większych kombinacji po prostu zaczął grać dobrze po czym znowu zaraz wysiadła cała strona. Zamieniłem zwrotnice, problem nie zniknął. Myślałem, że może kabel głośnikowy idący od wzmaka do zwrotnicy, kupiłem nowy, pociągnąłem jeszcze raz i nadal potrafi grać 30 minut dobrze, a potem cała lewa strona zaczyna charczeć. Sprawdzałem też czy kabel głośnikowy dochodzący do wzmaka jest dobrze podłączony i wszystko wydaje się być okej. Zamieniałem kanały RCA na wzmaku i poroblem zawsze jest tylko po lewej stronie.

    Kable głośnikowe mam puszczone w lewym progu, sygnałowe środkiem, remote i zasilanie w prawym progu. Samochód Honda Accord. Kable głośnikowe 2 mm. W czym może leżeć problem i jak mogę go namierzyć?
  • #2
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Zamień kabelki głośnikowe na wzmacniaczu , jeśli problem przeniesie się na prawą stronę , to winny jest wzmacniacz .
  • #3
    Jarosx9
    Level 35  
    powalla wrote:
    Zamień kabelki głośnikowe na wzmacniaczu , jeśli problem przeniesie się na prawą stronę , to winny jest wzmacniacz .
    ... lub coś przed wzmacniaczem czyli kabelki, wtyczki czy w końcu radio.
  • #4
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Pisze że jak zamienił kanałami RCA od radia , to problem pozostał w lewym kanale , więc jeśli to by było to co Ty napisałeś to problem by się przeniósł na prawy kanał . Problem musi leżeć we wzmacniaczu , bo gdyby nawet jakiś głośnik po lewej się zwierał (lica w woferku się stykały podczas ostrej gry) , to cały wzmacniacz przechodziłby w protect (zwarcie), a tu ewidentnie jeden (lewy kanał ) nie domaga .
  • #5
    Jarosx9
    Level 35  
    Mój błąd, nie doczytałem do końca.
  • #6
    Wizzard
    Level 9  
    Dzięki za podpowiedź, jak wrócę z pracy zamienię kable głośnikowe i dam znać jaki jest tego efekt. Najgorsze jest to, że przy podłączaniu problem występował, potem cały dzień było dobrze i teraz znowu jest to samo.
  • #7
    Wizzard
    Level 9  
    Przełożyłem kable i faktycznie to coś na wzmaku. Czy ktoś ma pomysł co mogło się rypnąć? Wyglądało to tak, że po przełożeniu kabli najpierw działały obie strony, a po godzinie znowu padło, potem już przy przekładaniu ewidentnie jedna strona nie działała.
  • #8
    Wizzard
    Level 9  
    Zaczynam podejrzewać radio.

    Przy zamianie kanałów kabli głośnikowych na wzmaku, zmieniała się strona która trzeszczała.

    Zamieniłem miejscami wzmacniacze, ten od suba podłączyłem pod głośniki. Cały dzień było wszystko okej i już myślałem, że doszedłem do tego co nawala po czym wieczorem znowu zaczęła jedna strona trzeszczeć pod drugim wzmacniaczem.

    Czy to może w takim razie radio być skopane? Jakieś końcówki mocy? Może coś innego?

    Podłączałem to radio w domu i było okej, ciężko do czegokolwiek dojść tak na prawdę bo raz to gra raz nie i to, że wszystko działało w domu nie znaczyło, że jest okej, mógł być to akurat jeden z tych "dobrych" momentów.

    Ma ktoś jakiś pomysł na zdiagnozowanie tego? Proszę o rady bo ja już wymiękam...
  • #9
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Jeśli radio byłoby zepsute, to przy zamianie tylko kabli RCA trzeszczenie przeniosłoby się na drugą stronę, a napisałeś że pozostało na tej samej . Jeśli po podmianie zaczęła trzeszczeć ta sama strona co przy pierwszym wzmacniaczu to sprawdź kable od wzmacniacza do zwrotki i potem do poszczególnych głośników . Sprawdź czy w przelotce gumowej pomiędzy słupkiem , a drzwiami nie przetarła się izolacja i na drodze podczas drgań dotyka do masy auta .
  • #10
    Wizzard
    Level 9  
    A jak w takim razie wyjaśnić to, że przy zamianie kabli głośnikowych na wzmacniaczu trzeszczy raz jedna raz druga strona?
  • #11
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Niby skad mialem o tym wiedziec piszac poprzedni moj post? Jak wiec widzisz taka diagnostyka przez internet nie ma sensu , bo my ''gdybamy'' , a Ty po kilkunastu postach zmieniasz ,,zeznania''lub dopisujesz istotne obserwacje , ktore odwracaja rejony poszukiwan usterki o 180 stopni .
  • #12
    Wizzard
    Level 9  
    powalla wrote:
    Zamień kabelki głośnikowe na wzmacniaczu , jeśli problem przeniesie się na prawą stronę , to winny jest wzmacniacz .


    Wizzard wrote:
    Dzięki za podpowiedź, jak wrócę z pracy zamienię kable głośnikowe i dam znać jaki jest tego efekt. Najgorsze jest to, że przy podłączaniu problem występował, potem cały dzień było dobrze i teraz znowu jest to samo.


    Wizzard wrote:
    Przy zamianie kanałów kabli głośnikowych na wzmaku, zmieniała się strona która trzeszczała.


    Pisałem o tym wcześniej, może nie wystarczająco jasno.

    W takim razie krótko podsumuje jakie czynności wykonałem żeby zdiagnozować problem i wszystko uporządkować:

    1. Zamiana kanałów RCA-efekt cały czas trzeszczy ten sam kanał

    2. Zamiana kanałów kabli głośnikowych-zmienia się strona która trzeszczy (zarówno tweeter jak i woofer)

    3. Zmiana miejscami zwrotnic-nie ma wpływu na stronę która trzeszczy więc zwrotki powinny być okej.

    4. Zamiana wzmacniaczy-na jednym i drugim jedna strona trzeszczy, oba podłączałem pod skrzynie, na obu skrzynia działa. (podłączane w mostku)

    5. Podłączenie radia i wzmaka w domu-nic nie trzeszczało

    Poniżej mój sprzęt:

    Radio:Kenwood KDC-4047UG

    Przód: Morel tempo 6, 120 W RMS
    Wzmak zasilający przód:JBL P180.2, 2x90 W RMS

    Sub:Ground Zero GZIW 300 - 12" 30 cm 350 RMS 4 ohm w skrzyni szczelinowej
    Wzmak zasilający tył: JBL GTS 600 car amplifier, przy mostku 600 W rms ( http://www.apsdc.com/JBL%20amplifier%20%20GTS%20600.htm )

    Okablowanie:
    Sygnałowe:Connection Audison BT4 500 (4 kanały)
    Zasilające: kabel zasilający SINUSLIVE 35mm2 miedź OFC po wyjściu z rozdzielacza 16 mm2
    Głośnikowe:HW Energetic-do zwrotnic i wooferów 2 mm2, do tweeterów 1.5 mm2, do suba 3 mm2[/u]

    Jeszcze jedna rzecz która nie wiem na ile jest istotna. W radiu mam wejście na RCA tylko na 2 kanały do suba. 2 pozostałe RCA dorobiłem zakładając gniazda na kable wychodzące z kostki, wszystko jest zaizolowane więc nie powinno nic tam zwierać.

    Proszę o pomysły co może być problemem i ewentualnie jakie czynności dalej powinienem wykonać by zdiagnozować problem.
  • #13
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Do czego dolutowales te RCA ? Do wyjsc glosnikowych?
  • #14
    Wizzard
    Level 9  
    Tak do wyjść głośnikowych. Czy coś niewłaściwie jest zrobione? Jeżeli tak to jak powinno się to zrobić poprawnie i czy to może być przyczyną tego cyrku?
  • #15
    powalla
    Moderator of CarAudio
    No my tu sie produkujemy , a Ty takiego babola strzeliles ! :) Odlacz te kabelki i daj ewentualnie rozdzielacz ''Y'' na to ''normalne wyjscie RCA'' i zacznij odsluchy od nowa ;)
  • #16
    Wizzard
    Level 9  
    Dzięki za pomoc, skombinuję to jak najszybciej i dam znać jakie będą efekty. Podłączyłem to w ten sposób na czuja i jak zaczęło od razu grać to nie przeszło mi nawet przez myśl, że to w tym może leżeć problem.

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Możesz mi jeszcze jedną rzecz podpowiedzieć?

    Z mojego radia jest wyjście RCA i ono jest chyba do sterowania subbuferem. Czy jak rozdzielę to wyjście i wyprowadzę stamtąd drugą parę chinchy do wzmacniacza pod którym będzie grał przedni zestaw to będzie w porządku?

    Jeżeli nie to da się jakoś zrobić żeby ten zestaw grał dobrze pod moim radiem czy pozostaje mi zmienić radio?

    Dodano po 4 [godziny] 21 [minuty]:

    Pewnie dla was to nic odkrywczego ale ja jestem na etapie nauki jak to wszystko działa i jak widać robię jeszcze głupoty więc zanim coś zrobię wolę zapytać.

    Czy W takim wypadku, mogę podpiąć konwerter sygnału high-low do wyjść głośnikowych na kostce i do niego podpiąć chinche czy to znowu będzie "Babol" :P?

    I tak już czysto teoretycznie byłbym wdzięczny jakby ktoś mi wyjaśnił na czym polegał błąd w tym, że gniazda RCA podłączyłem do wyjść głośnikowych :P .
  • #17
    Wizzard
    Level 9  
    Zanim zacząłem kombinować z tym połączeniem które źle zrobiłem wpiąłem te chinche które wychodzą z tego fabrycznego gniazda RCA w radiu do wzmacniacza pod który teraz podłączony jest przód.

    Niestety nie robi im to żadnej różnicy, cały czas jedna strona nie domaga. Gdy zamieniam te chinche stronami na wzmacniaczu cały czas ta sama strona nie gra.

    W takim wypadku można założyć, że to nie wlutowanie gniazd RCA do kabli głośnikowych przy radiu jest przyczyną trzeszczenia?

    Co dalej...?
  • #18
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Takim podaniem sygnału HIGH mogłeś we wzmacniaczach uszkodzić coś ale co to już Ci nie podpowiem , bo nie jestem elektronikiem. Oczywiście do radia z jedną parą RCA można podpiąć nawet kilka wzmacniaczy lecz należy użyć rozdzielaczy Y , no i tracisz sterowanie systemem (np. ściszenie suba) z pokładu radia . Zastosowanie konwertera to nie najlepszy pomysł , no chyba że co najwyżej na suba zastosujesz taki układ .
  • #19
    Wizzard
    Level 9  
    Ok w takim wypadku pozostaje chyba wymiana radia i sprawdzenie czy coś się nie rypnęło we wzmacniaczach...
  • #20
    BlueSystem
    Level 28  
    Do niektórych Kenwoodow chyba była kostka mini iso, z której były dodatkowe RCA wyprowadzane, nie wiem czy w Twoim modelu też, ale jak tak, to z tego wyjścia łatwo dolutować sobie nowe RCA