Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[LII phI] lewy pobór prądu, rozładowuje akumulator, kradnie prąd

Zorc 25 Mar 2011 18:24 36464 22
  • #1 25 Mar 2011 18:24
    Zorc
    Poziom 9  

    Witam.
    Mianowicie od momentu kiedy zakupiłem samochód rozładował mi się akumulator już 4 razy (w przeciągu 1 miesiące). Już miałem zakupić nowy akumulator lecz coś mnie tknęło, że ten może być sprawny. Na szczęście nie wyrzuciłem w błoto 400 zł. (uff)

    Dokonałem pomiarów miernikiem, 0.2 ampera pobiera mi na postoju samochodu przy wyłączonym oświetleniu, zamkniętych drzwiach, karta wyciągnięta, odczekałem 5 minut, żeby zrobić pomiar od momentu wyłączenia. Podczas pomiaru wykazało mi również, że mam przebicie prądu pomiędzy kablem "+" i "-", ale jest to chyba spowodowane poborem prądu przez jakieś urządzenie, dobrze rozumuje?

    Napięcie akumulatora jest w porządku 12.3 V ponieważ późno pomiar robiłem, to znaczy zdążył się rozładować. Alternator działa ponieważ przy włączonym silniku wskazuje 14,1 V.

    Posiadam samochód Laguna diesel 120 km, rocznik 2001 r. Mam wmontowane oryginalne Webasto, nie mam auto alarmu, posiadam nawigację, komputer pokładowy z syntezatorem mowy. Światełko w bagażniku jest zgaszone bo sprawdzałem.

    Dodam, że pobór prądu wyniósł 0,2 ampera niezależnie od tego czy wciskałem przycisk pomiędzy lampami, prawdopodobnie sygnalizujący o nie zamkniętej masce przedniej. Czy on do tego właśnie służy? Skoro mam akumulator 70 Ah to po jakim okresie teoretycznie samochód powinien nie odpalić, jak podzielę 70/0,2 wychodzi 350 h czyli 15 dni? Chyba nie możliwe ?

    W takim razie moja gorąca prośba, proszę o jakieś wskazówki i o pomoc w zdiagnozowaniu problemu, co może mi pobierać prąd, jak badać sprawę aby to rozwiązać pomyślnie.

    PROSZĘ O POMOC !!
    :cry:

    0 22
  • #2 25 Mar 2011 19:32
    tamin
    Poziom 15  

    Witam

    Przejście między + a - zawsze będzie bo obwód zamyka się przez żarówki.

    0.2 A to jest normalne, tyle to może pobierać podtrzymanie pamięci radia.

    Ja bym jeszcze sprawdził jak zachowuje się akumulator pod obciążeniem, do tego już potrzebny przyrząd, do badania stanu akumulatora.

    Należało by również sprawdzić prąd ładowania gdyż niedoładowany akumulator pada szybciej.

    Powiedz jeszcze jaka była pogoda gdy nie mogłeś odpalić, może upływanie prądu ma coś wspólnego z wilgocią ?

    1
  • #3 25 Mar 2011 19:54
    Zorc
    Poziom 9  

    pogoda była bardzo dobra, nie było wilgoci. Nie znam się na tyle żeby stwierdzić czy akumulator, z któego jest pobierany prąd 0.2 może nie odpalić samochodu. Teoretycznie jak mam 70 Ah akumulator to przy takim poborze prądu to po 350 godzinach powinien się wyładować, czyli po 15 dniach. Ale jak się to przekłada na odpalenie samochodu ?

    Masz na myśli, że mam podłączyć akumulator do prostownika i zobaczyć ile V jest podawane? Ostatnio jak sprawdzałem było 14 V.

    0
  • #4 25 Mar 2011 20:44
    micrus_poznan
    Poziom 14  

    To ze alternator ładuje nie znaczy ze nie jest uszkodzona dioda prostownicza ,,,,

    2
  • #5 26 Mar 2011 00:20
    Zorc
    Poziom 9  

    gdzie znajduje się dioda prostownicza czy łatwo ją wymienić ?

    Dodano po 2 [godziny] 11 [minuty]:

    Mam jedno podstawowe pytanie, jutro zaczynam lokalizować poprzez sprawdzanie bezpieczników, które urządzenie w samochodzie pobiera mi tak dużo prądu. Dużo bo np w astrze bierz 0.01 A.

    Proszę mi napisać krok po kroku jak mam się zabrać za sprawdzanie. Odłączać bezpiecznik i sprawdzać czy napięcie spada wkładając miernik na miejsce bezpiecznika czy po prostu odłączyć bezpiecznik i sprawdzić ponownie na klemach przy akumulatorze jakie jest natężenie.

    PROSZĘ O POMOC !!

    3
  • #6 26 Mar 2011 10:24
    tamin
    Poziom 15  

    Moje audi też pobiera 0,2 A, i to jest normalne gdyż niektóre rzeczy takie jak, zegarek, radio, alarm, immo, i komputer czasem potrzebują podtrzymania zasilania.

    Powinieneś sprawdzić prąd ładowania alternatora czyli pomiędzy alternator a akumulator podłączyć amperomierz, lecz tam są duże prądy (od 30A do 60A zależy od samochodu) więc zwykłym miernikiem nie zmierzysz tego bo spłonie.

    Jeśli prąd ładowania masz niski to aku jest niedoładowane i może się szybciej rozładowywać, dobrze policzyłeś że powinno wytrzymać 15 dni.

    Więc coś jest nie tak albo aku pada albo altek nie doładowuje akumulatora

    -2
  • #7 26 Mar 2011 10:51
    piotr5000
    Poziom 21  

    1. 0,2 A to dużo. Daje to 2,5 W - tyle to pobiera żarówka a nie podtrzymanie radia Prąd ok 0,05 byłoby OK

    2 Naładuj akumulator i odłącz od ładowarki. Napięcie ok 12,7....12,9 po 30 min od zakończenia ładowania. Włącz zapłon , nie uruchamiaj silnika, włącz światła drogowe.
    Jeżeli napięcie w 7 minut spadnie do poniżej 11,0 V to pomyśl poważnie o nowym akumulatorze

    1
  • #8 26 Mar 2011 11:34
    micrus_poznan
    Poziom 14  

    Myslalem ze sprawnosc akumulatora juz sprawdziłes podany sposob jest dobry ale najlepiej sprawdzic tesrerem oporowym

    0
  • #9 26 Mar 2011 22:27
    Zorc
    Poziom 9  

    Panowie na wstępie dziękuję za zainteresowanie tematem.

    Chyba nie sprawdzę teserem oporowym bo nie mam, więc będę musiał pojechać do elektryka.

    Na wstępie zgodzę się, że prąd 0,2 A to bardzo dużo.

    Niepokoi mnie fakt, iż dzisiaj jak wyciągałem po kolei bezpieczniki to w każdej konfiguracji było przejście prądu pomiędzy "-" i "+" :(. Jest to chyba nie normalne ponieważ w Astrze tak nie miałem. Wykonywałem "test diody" przykładając do nie podpiętych do akumulatora klem, ramion miernika multimetra 830 B.

    Jak wyciągnąłem bezpiecznik do Webasto to natężenie prądu spadło do 0.15. Kolejno usunąłem bezpiecznik od oświetlenia wnętrza a natężenie spadło do 0,07. Można przyjąć, że takie natężenie mogłoby byc akceptowalne, no ale nie do końca ponieważ chcę mieć Webasto i oświetlenie kabiny. Mimo tak niskiego natężenia prądu wciąż wskazywało przejście, zwarcie pomiędzy klemami, czy to nie normalne ??

    Również wydaje się dziwny fakt, iż po odłączeniu bezpiecznika od Radia, radio wciąż grało. Mimo, że nie było podłączonego bezpiecznika a karta była wyciągnięta. Czyli zapłon wyłączony. Wychodzi, że radio jest podłączone prosto do akumulatora, ale niestety nie widać bezpiecznika od radia przy akumulatorze. Jak mogę przepiąć radio aby działało dopiero po włożeniu karty. Z drugiej strony takie podłączenie chyba nie podtrzyma pamięci radia co będzie skutkować ciągłym problemem z resetem radia i wpisywaniem CODE ??

    Nawet przyjmując za prawidłowe twierdzenie, że to radio powoduje przejście ponieważ jest ciągle włączone, to z wyliczeń widać, że nawet jak usuną radio to i tak jakieś 0.11 A będzie ciągle pobierane chociażby przez webasto i oświetlenie wnętrza ( drzwi zamknięte przy pomiarze, światło w bagażniku zgaszone). Czy w dalszym ciągu przy takim podłączeniu będzie przejście między minus a plus bo bardzo mnie to niepokoi ?? W Opel Astra porób prądu miałem 0.01 A ale przejścia mi nie pokazywało.

    Proszę o jeszcze jakieś pomysły i rady, jak nie pomożecie to chyba będę zmuszony jechać do elektryka, czego się bardzo boję bo mam złe wspomnienia z pozostawiania samochodu u "macherów"

    Pozdrawiam

    1
  • #10 26 Mar 2011 23:21
    tzok
    Moderator Samochody

    Źle podłączone radio (na stałe) potrafi pobierać nawet więcej... przejście między klemami na testerze ciągłości jest raczej normalne. Spadek poboru po wyjęciu bezpiecznika od oświetlenia kiedy oświetlenie teoretycznie powinno było być wyłączone nie jest normalny...

    Za normę (górną granicę) przyjmuje się prąd spoczynkowy poniżej 50mA, czyli 0.05A.

    Przy poborze 130mA po 2 tyg postoju mój samochód daje się uruchomić (elektronika samochodu ~40mA, alarm z aktywną syrenką ~20mA, odstraszacz kun ~5mA, upływność diod alternatora ~65mA). Alternator nie powinien pobierać prądu na postoju ale z "zabawy z cęgami" wyszło mi, że to właśnie on. Na razie nic z tym nie robię, bo auto nie stoi dłużej jak 3 dni, a tygodniowo przejeżdża ok 420km, więc akumulator jest doładowany.

    Jeśli Tobie pobór 200mA po kilkudniowym postoju uniemożliwia uruchomienie silnika, to akumulator masz do wymiany, tylko jak będziesz mało jeździł, a nie usuniesz usterki, to nowy też szybko wykończysz.

    0
  • #11 26 Mar 2011 23:51
    Zorc
    Poziom 9  

    Co to jest odstraszacz kun ?? Mówisz o zabawach z obcęgami które sprawdzają natężenie bez otwierania kabla, to jest niebezpieczne takie testy ??

    Jak podłączyć radio prawidłowo w lagunie II ?

    1
  • #12 27 Mar 2011 00:14
    tzok
    Moderator Samochody

    Odstraszacz kun to taki elektroniczny piszczyk do odstraszania kun, a kuny to takie zwierzątka, podobne do łasic, co lubią drapać wygłuszenia pod maską i gryźć kable.

    Jak prawidłowo podłączyć radio - tak, żeby było zgodnie z instrukcją radia, tj. jedno "stałe" zasilanie przez bezpiecznik, do akumulatora i jedno zasilanie "po stacyjce".

    Co do cęgów to tak - takie cęgi, nie jest niebezpieczne ale i niezbyt dokładne, przynajmniej dla tak małych prądów i z cęgami za ~200zł. Włączając tradycyjny amperomierz w obwód powinno się to robić tak by go nie przerwać (podłączyć sondy zanim się otworzy obwód), żeby nie iskrzyło i żeby nie restartować elektroniki.

    1
  • #13 27 Mar 2011 00:18
    Zorc
    Poziom 9  

    Kurde nie rozumiem tego tekstu z sondą i nie restartowaniem elektoroniki. To jak sprawdzam w swojej lagunie prad to moge również cos zepsuc no bo rzeczywiscie podlaczam jest obwod i wylaczam wtedy gdy zabiore miernik

    Jak to zrobic aby bylo prawidlowo

    0
  • #14 27 Mar 2011 10:33
    micrus_poznan
    Poziom 14  

    chodzi o miernik cegowy a przypadkiem Twoja laguna nie wyjechala z fabryki z kierownica po drugiej stronie??

    0
  • #15 27 Mar 2011 11:05
    tzok
    Moderator Samochody

    Sondy miernika to te końcówki ze "szpilkami" chodzi o to by były przyłożone jedna do masy (karoserii, bloku silnika), druga do "-" akumulatora (dla bezpieczeństwa zawsze najpierw rozłącza się - i na tym zacisku prowadzi się też pomiary) jeszcze zanim zdejmiesz klemę z akumulatora, tak żeby ani na chwilę nie otworzyć obwodu podczas zdejmowania klemy.

    Restartujesz elektronikę za każdym razem jak zdejmujesz i zakładasz klemę na akumulator.

    0
  • #16 27 Mar 2011 20:06
    Zorc
    Poziom 9  

    Ja dokonuje pomiaru przykładając szpilki jedna do minusa akumulatora a druga do klemy od minusa i obwód jest jak się patrzy ... Nigdy nie przykłądałem do karoserii, chyba to nie ma znaczenia.

    0
  • #17 27 Mar 2011 23:45
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie ma znaczenia, chodziło mi jednak o to by przyłożyć sondy miernika ("szpilki" jak to nazywasz) przed zdjęciem klemy z akumulatora i tak je trzymać podczas zdejmowania klemy, by ani na chwilę nie otworzyć obwodu (by po zdjęciu klemy z zacisku obwód pozostał zamknięty przez miernik).

    1
  • #18 27 Mar 2011 23:50
    Zorc
    Poziom 9  

    aha rozumie chodzi o to zeby ani przez chwile tak na prawde nie bylo przerwania tego obwodu, zeby sie komp nie restartowal . ;]

    0
  • #19 30 Mar 2011 12:12
    Zorc
    Poziom 9  

    Witam,

    dziękuję za pomoc.

    Rzeczywiście dokonałem pomiaru nietężenia prądu gdy samochód jest wyłączony i wskazało poprawny wynik 0,03 A. Ten pomiar zrobiłem godzinę po wyłączeniu samochodu, i w taki sposób aby nie przerwać obwodu prądu, ponieważ powodowałoby by to ponowne zresetowanie komputera i zwiększony pobór prądu (drzwi zaryglowane i włączone radio). Wcześniej zaraz po wyłączeniu samochodu pobór wynosił 0,2 A co ewidentnie było za dużo.

    Akumulator ma 50 % żywotności więc muszę go wymienić.

    Dzięki za Pomoc.

    Pozdrawiam

    0
  • #20 02 Sty 2014 12:28
    kris58
    Poziom 9  

    Piotr 5000.mam pytanie.Zrobiłem test wg Twojej instrukcji i wyszło tak:po 8 min po włączeniu świateł drogowych(długich)i św. cofania napięcie spadło do 11,51 v, a po rozłączeniu w ciągu ok. 10 min. wróciło do stanu 12,42 v.Co sądzić o stanie akumulatora?Dodam, że radio przerobione było i zjadało ok. 0,3Ana postoju(przywróciłem ustawienia fabryczne i na postoju z załączonym immo. zjada teraz 0,04 A)Temperatura na zewnątrz -3 stopnie.

    -1
  • #21 26 Sty 2014 14:07
    specB
    Poziom 11  

    kris58, a co się działo z akumulatorem, czy samochodem, że pytasz, czy wszystko w porządku?
    Na moje oko napięcia w porządku, nie doczepiałbym się do nich. Ale co się działo, że o tym napisałeś?

    1
  • #22 27 Sty 2014 21:17
    kris58
    Poziom 9  

    Po prostu akumulator nie trzymał.Po dwóch dniach postoju już nie odpalił.Instalację radia miałem przerobioną na stałe granie bez kluczyków(czerwony i żółty razem) Zrobiłem tak jak była oryginalnie i problem z rozładowywaniem aku. się skończył.
    Teraz nawet przy -18 C odpala bez problemu choć garaż nie ogrzewany.Dzięki za zainteresowanie.

    1
  • #23 28 Paź 2017 18:43
    gruniu
    Poziom 18  

    Mi po 3 dniach postoju auto nie odpaliło. Samochód to mondeo mk3 tdci. Amperomierz na postoju, wykazał 1,73A.
    Po wyłączeniu coming/leaving home (własna konstrukcja) i kamery, pobór prądu spadł do 1,55A. Także nie tu leży przyczyna.
    Gdzie szukać dalej?

    2