Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewanie wody w basenie - piec węglowy - porady opinie

andrz6 25 Mar 2011 18:54 48920 48
  • #1
    andrz6
    Level 14  
    Witam.
    Chciałbym poprosić o porady i opinie, ponieważ jestem na etapie wymyślania podgrzewania wody w basenie domowym sposobem.
    Otóż wybudowałem basen betonowy otwarty 8 x 4 m x 1,7 wys. Ok. 48 m3 wody.
    Do podgrzewania wody zamierzam użyć kocioł stalowy, węglowy o pow. grzewczej ok 1.5 mkw, który postawię w pobliżu basenu (piec ogrzewał domek jednorodzinny).
    I tutaj moje wątpliwości:
    - zastosowanie wymiennika, przez który przepływa woda z basenu, wężownica wymiennika zasilana z pieca
    - zastosowanie w dnie basenu, w posadzce betonowej spirali grzewczej, ułożonej z rur typu PEX przekrój 16 mm - tak jak ogrzewanie podłogowe
    - wtłaczanie wody bezpośrednio z basenu przez piec za pomocą pompki zanurzeniowej, coś na zasadzie podgrzewania przepływowego.
    Który z tych systemów wydaje się być najefektywniejszy?
    Ten ostatni zdecydowanie najtańszy lecz najbardziej wątpliwy.
    Pozostałe to koszt podobny.
    Z góry dzięki za podpowiedzi.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    antyprykator
    Level 14  
    Wymiennik, chyba że masz kocioł ze stali nierdzewnej... Żeby podgrzać 48m3 o 10 stopni potrzeba ~100kg węgla 25MJ/kg, pomijąc straty w basenie.
  • #3
    andrz6
    Level 14  
    Ostatni wariant odpada, pozostaje spirala w dnie lub wymiennik. Po co więc piec ze stali nierdzewnej?
  • #4
    gudi
    Level 13  
    Witam! odnawiam temat jesli mozna.. wpadlem na taki pomysl: mam basen o obj. 21m3 - glebokosc ok 120cm. przez 3/4 dnia basen znajduje sie w cieniu. max tem jaka miala woda to 21st.. troszke malo. kupilem podgrzewacz firmy intex - rezultat przy 3KW poboru pradu to wzrost temp o stopien w ciagu dnia.. wiec wymyslilem taki system, zeby kupic ok 100-150 metrow węża ogrodowego w kolorze ciemnozielonym lub czarnym oraz pompe obiegowa CO. stworzyc uklad zamkniety i polowe weza umiescic w basenie, a druga na dachu pokrytym czarna papa. co o tym myslicie? ma sens taki ,,wymiennik"?? rezultat bedzie odczuwalny??
  • #5
    płetwa
    Level 31  
    A po co ta połowa w basenie? Połóż cały wąż na dachu i ogrzewaj wodę bezpośrednio, każdy wymiennik to duże straty ciepła. I spróbuj narazie z krótszym, powiedzmy 40-50 średnica max 0,5 cala (taki kupisz w markecie za 30-40 zł) i pompka na 1 biegu żeby woda zdążyła się ogrzać. Tak to widzę, nie sprawdzałem w praktyce (nie mam basenu). Koszt nie wielki jak masz pompę, koniecznie napisz jakie efekty.
  • #6
    andrz6
    Level 14  
    Tak się składa, że patent z wężem wczoraj uruchamiałem u kogoś innego. Zamiast pompki CO lepiej zastosować pompkę zanurzeniową, np jakaś mocniejsza z tych do oczek wodnych. Pompy CO nie odpowietrzysz, nie sądze by była w stanie to ruszyć, poza tym i koszt wysoki. W Praktikerze teraz jest wąż 1/2 cala za 12.99 za 20 metrów. Myśmy kupili w sumie 100 metrów węża i rozłożyliśmy go na kształt spirali na dachu blaszanym na garażu. Efektu na razie nie znam ale wstępnie mogę powiedzieć, że coś na pewno podgrzewa ponieważ woda w basenie teraz ma ok 15 st a wypływa z węża 30 st. Przepływ wody to ok 3 litry/min. Myślę, że to spokojnie zda egzamin dla mniejszych basenów, koszty minimalne.
  • #7
    gudi
    Level 13  
    Panowie, tylko problem jest taki, ze wszedzie gdzie czytam cos o ogrzewaniu, zalecane sa wymienniki.. woda w stojacym wezu osiagnela 80-90 st, a gdy waz podlacze do kranu (woda ok 10st), nawet na najwolniejszy przeplyw - prawie kropelkowanie, to po chwili waz robi sie zimny, tak jak i woda z niego wyplywajaca.. natomiats gdybym zrobil uklad zamkniety, co wyklucza pompe zanurzeniowa, woda w wezu mialaby temp ok 60st - mozliwosc regulacji temp poprzez dokladanie lub wyciaganie czesci weza z basenu.. myslicie, ze pompa CO nie poradzi sobie ze 100m weza, skoro radzi sobie w 3 pietrowym domu z tyloma rurkami, kolankami i kaloryferami?

    Dodano po 5 [minuty]:

    andrz6 - bedziesz mial mozliwosc sprawdzenia temp wody za kilka dni? jak uzyskales tak maly przeplyw? jakas regulacja na pompie? jakiej pojemnosci jest basen, w ktorym to instalowales?
  • #8
    Plumpi
    Heating systems specialist
    gudi wrote:
    Panowie, tylko problem jest taki, ze wszedzie gdzie czytam cos o ogrzewaniu, zalecane sa wymienniki.. woda w stojacym wezu osiagnela 80-90 st, a gdy waz podlacze do kranu (woda ok 10st), nawet na najwolniejszy przeplyw - prawie kropelkowanie, to po chwili waz robi sie zimny, tak jak i woda z niego wyplywajaca.. natomiats gdybym zrobil uklad zamkniety, co wyklucza pompe zanurzeniowa, woda w wezu mialaby temp ok 60st - mozliwosc regulacji temp poprzez dokladanie lub wyciaganie czesci weza z basenu.. myslicie, ze pompa CO nie poradzi sobie ze 100m weza, skoro radzi sobie w 3 pietrowym domu z tyloma rurkami, kolankami i kaloryferami?

    Dodano po 5 [minuty]:

    andrz6 - bedziesz mial mozliwosc sprawdzenia temp wody za kilka dni? jak uzyskales tak maly przeplyw? jakas regulacja na pompie? jakiej pojemnosci jest basen, w ktorym to instalowales?


    Po co mały przepływ?
    Myślisz, że jak przepływ będzie mniejszy to zwięszysz wydajność?
    Jest wręcz odwrotnie. Im barziej ciepła woda będzie w takim kolektorze tym wydajność takiego kolektora jest niższa.

    Co do "radzenia" to Ty nie porównuj pracy pompy w domowej instalacji z pompą pracującą na wężu. W przypadku instalacji CO pompa pokonuje tylko i wyłącznie siły oporu wody bez podnoszenia słupa wody.
    W przypadku węża na dachu, musi ona pokonać napór słupa wody. Musi mieć odpowiednio duże podnoszenie, a te zazwyczaj jest nie większe jak 6-8m. Prawdopodbnie różnica poziomów pomiędzy basenem, a dachem jest większa.
  • #9
    gudi
    Level 13  
    nie podnosi w CO slupa wody? przeciez jakos ta woda musi doplynac z piwnicy na 3 pietro.. abstrachujac od podnoszenia grawitacyjnego cieplej wody, gdyz pompa CO moze pracowac rowniez gdy woda ma stala temp w calym obiegu.. a woda z basenu na dach pokona wysokosc ok pierwszego pietra, wiec pompa powinna chyba dac rade? - mowie tu caly czas o obiegu zamknietym i cisnieniu w wezu ok 1,2 -1,5 Bara. dobrze mysle?
  • #10
    andrz6
    Level 14  
    Pompa CO musi pracować poniżej lustra wody i musi być odpowietrzona. wprzypadku, gdy "zasilanie i "powrót" są w układzie otwartym i na tym samym poziomie, pompa będzie cały czas niedostatecznie wypełniona wodą. POmpa CO charakteryzuje się tym, że nie wytwarza żadnego ciśnienia, potrafi jedynie wymusić obieg wody. Gdybyś spróbował za pomocą pompy CO przepompować wiaderko wody to usłyszysz tylko bucznenie i delikatny powiew powietrza, natomiast zero wody. Ona wyrzuci wodę którą ma w sobie ale już z basenu nie zaciągnie. W takiej istalacji tylko i wyłącznie pompka zanurzeniowa, np z oczka wodnego, którą wrzucasz do basenu i po sprawie. Jak narazie widzę, że się to sprawdza, bo woda powracająca z węża z dachu jest dużo cieplejsza niż ta, która wypływa z basenu. Wydajność to ok 3 litry na minutę, więc łatwo policzyć ile potrwa przepompowanie całego basenu. Radzę też dać sobie spokoj z wymiennikami i innymi cudami, bo to są koszty które są nie adekwatne do korzyści. Najskuteczniejszy i najprostszy sosób, taki jaki ja u siebie zastosowałem to używany piec węglowy, kawalek rury kominowej i kilka taczek drewna...
  • #11
    gudi
    Level 13  
    rozumiem i sie zgadzam tylko.. ja caly czas mowie o obiegu zamknietym!!! nie chodzi mi o pobieranie wody z basenu, tylko o to, zeby woda krazyla w wezu przy pomocy pompy co. i czy w takim wariancie pompa CO bedzie dzialala?? (cisnienie w wezu odpowietrzonym ok 1,2bara.)
  • #12
    Plumpi
    Heating systems specialist
    gudi wrote:
    nie podnosi w CO slupa wody? przeciez jakos ta woda musi doplynac z piwnicy na 3 pietro.. abstrachujac od podnoszenia grawitacyjnego cieplej wody, gdyz pompa CO moze pracowac rowniez gdy woda ma stala temp w calym obiegu.. a woda z basenu na dach pokona wysokosc ok pierwszego pietra, wiec pompa powinna chyba dac rade? - mowie tu caly czas o obiegu zamknietym i cisnieniu w wezu ok 1,2 -1,5 Bara. dobrze mysle?


    Źle.
    Wiesz co to jest waga dwuszalkowa?
    To taka waga, na której kładzie się ważony towar na jednej szalce, a na drugiej szalce kładzie się odważniki.
    Jeżeli waga jest w równowadze to żeby ją wytrącić z równowagi wystarczy dołożyć niewielkiej siły czy masy. Pomimo, że na obydwu szalkach mamy nawet po kilkaset kilogramów wystarczy nam siła jednego, najmniejszego paluszka, żeby poruszyć szalkami i przesunąć obydwie masy.
    Podobnie zachowuje się woda w instalacji. Ciśnienie tej wody jest takie samo przed pompą jak i za pompą ponieważ zarówno przed pompą jak i za pompą jest takiej samej wielkości słup wody. Pompa w tym przypadku nie podnosi słupa wody. Ona tylko i wyłącznie przepycha wodę.
  • #13
    gudi
    Level 13  
    rozumiem. ale woda zostanie przez nia przepchana i nastapi obieg w wezu, tak?
  • #14
    Plumpi
    Heating systems specialist
    gudi wrote:
    rozumiem. ale woda zostanie przez nia przepchana i nastapi obieg w wezu, tak?


    To zależy.
    Jęzlei zrobisz obieg zamknięty w tym wężu. Zamontujesz na dachu naczynie przelewowe otwarte lub zamontujesz naczynie przeponowe w dowolnym miejscu tego węża i nabijesz ciśnienie. Zalejesz ten wąż wodą to pompa będzie tłoczyć.
    Jednak nie wyobrażam sobie układania takiego węża na dnie tego basenu. Przecież trzeba będzie ułożyć wiele metrów tego węża w basenie, zeby oddać moc wodzie z basenu. Napewno ten wąż będzie przeszkadzał podczas kąpieli. Będzie się przesuwał, zwijał i zagniatał. Przecież nie przymocujesz go uchwytami do dna basenu.

    Jeżeli zas chcesz przetłaczać wodę tę z basenu poprzez wąż na dachu to taka pompa po prostu nie podniesie wody na taką wysokosć i ta woda nie bedzie krążyć.

    Można jeszcze zastosować wymiennik płytowy + 2 pompy. Jedna będzie cyrkulować wodę w wężu, a druga wodę z basenu przez wymiennik.
    Tylko czy ma to sens?
    Moim zdaniem nie ma.
    Uważam, że o wiele lepszą inwestycją będzie zakup styropianu lub pianki z polipropylenu, na którym stanie taki basen. Dzięki odizolowaniu basenu od ziemii słońce będzie bardzo szybko nagrzewać wodę w basenie w sposób bezpośredni i naturalny.
    Ziemia jest w tym przypadku największym odbiornikiem ciepła słonecznego i tylko z powodu zimnej ziemii basen długo nie może się nagrzać.
    Nie można też przesadzac z grubością tej izolacji, bo wtedy woda będzie się nagrzewać zbyt mocno. W zupełności wystarczy 2-3 cm styropianu jako najbardziej optymalna izolacja.
  • #15
    kybernetes
    Level 39  
    Gudi, nie męcz się z tym wężem bo to bez sensu. Już to zostało przecież obliczone, że to nic nie da. Władujesz kupę kasy a efekt tylko cię zestresuje i wpędzi w kompleksy. Nie ma nic za darmo. Chcesz podgrzać 21 tysięcy litrów wody słońcem to musisz mieć kolektor o sensownej sprawności i powierzchni. Tak na oko co najmniej te 20-30m2. Gdybyś użył kupnego kolektora to zbankrutowałbyś. Jeśli się jednak upierasz przy tym sposobie podgrzewania to proponuję wykonać taki kolektor we własnym zakresie o ile dysponujesz odpowiednią powierzchnią. Ile ma metrów ten twój daszek? Jeżeli tyle co pisałem wyżej to może to wypalić.

    Moim zdaniem najtańsza i najprostsza opcja to przekształcenie całego tego daszka w jeden wielki kolektor słoneczny. Węże sobie odpuść bo i to i sprawność nijaka i straty na opory tłoczenia. Pokryj daszek cienkim styropianem dla izolacji a na to połóż coś czarnego, wodoodpornego i nieszkodliwego dla zdrowia (czyli nie papa - zawiera szkodliwe bitumy) - może to być np. czarna gruba folia ogrodnicza. Folie można łączyć specjalnym klejem. Z góry nakryj to przezroczysta folią a otrzymasz coś w rodzaju inspektu. Teraz pompuj na szczyt wodę z basenu tak aby równomiernie spływała po całej powierzchni. Na dole zamocujesz rynnę i odpływ z powrotem do basenu. Energii zużyje to niewiele a ciepła powinno dać sporo.
  • #16
    gudi
    Level 13  
    Plumpi - basen jest wkopany w ziemie calkowicie, wiec styropian odpada, poza tym basen jest na slonu ok 2 h na dobe, wiec slonce slabo mu pomoze.. basen ma srednice 5 metrow (okrag) i waz zamierzalem ulozyc na dnie po okregu i zczepic go zaciskami, wiec nie byloby klopotow z kapiela itp.
    kybernetes - dachu mam 55m, wiec z powierzchnia nie ma problemu. problem mam ze spadkiem, poniewaz powrot wody zajmowalby odleglosc ok 20-25 metrow i grawitacyjnie jest to niemozliwe.

    a gdyby waz rozlozyc na tych 25metrach i przykryc go jeszcze folia z gory? (od dolu papa, od gory folia) to by zwiekszylo sprawnosc calego systemu? i czy folia przezroczysta, czy czarna na gore?
  • #17
    Plumpi
    Heating systems specialist
    gudi wrote:
    Plumpi - basen jest wkopany w ziemie calkowicie, wiec styropian odpada, poza tym basen jest na slonu ok 2 h na dobe, wiec slonce slabo mu pomoze.. basen ma srednice 5 metrow (okrag) i waz zamierzalem ulozyc na dnie po okregu i zczepic go zaciskami, wiec nie byloby klopotow z kapiela itp.
    kybernetes - dachu mam 55m, wiec z powierzchnia nie ma problemu. problem mam ze spadkiem, poniewaz powrot wody zajmowalby odleglosc ok 20-25 metrow i grawitacyjnie jest to niemozliwe.

    a gdyby waz rozlozyc na tych 25metrach i przykryc go jeszcze folia z gory? (od dolu papa, od gory folia) to by zwiekszylo sprawnosc calego systemu? i czy folia przezroczysta, czy czarna na gore?


    Ale chyba będziesz betonował i kładł płytki lub zalewał betonową masą wodoszczelną?
    Co zatem stoi na przeszkodzie położyć styropian?

    Co do grawitacji to problemem nie jest odległość lecz różnica poziomów.
    Aby obieg grawitacyjny mógł w ogóle zaistnieć to źródło ciepła musi się znaleźć poniżej odbiornika ciepła.
    Problem z grzaniem basenu polega na tym, że temperatura ziemii poniżej 1,5m jest prawie stała przez cały okres roku i wynosi 8-10stC.
    Ta ziemia po prostu odbiera Ci ciepło z basenu. Tym bardziej im głebiej jest wkopany basen.
    Jeżeli zrobisz odpowiednią izoalację termiczną to nieważne czy jest to basen wkopany czy też postawiony z plandeki. Słońce będzie je nagrzewać tak samo.
    Dwie godziny dziennie nasłonecznienia w zupełności wystarczą aby go nagrzać. Temperatura wody i tak się zrówna ze średnią temperaturą dobową, bo dzięki dobrej izolacji basen w nocy się nie wychłodzi.
    Na dnie robiąc wylewkę możesz ułożyć rurę AluPex i zalać ją betonem, dokładnie tak samo jak się to robi z ogrzewaniem podłogowym. Taką instalację możesz zasilić z dowolnego źródła: kolektora słonecznego czy kotła CO.
    Trzeba tylko pamiętać, że musi tam krążyć glikol, bo na okreś zimy nie uda Ci się usunąć z takiej rury wody. Ale tak zrobiona instalacja posłuży Ci przez wiele lat.
    W przeciwieństwie do takiej instalacji węże ogrodowe będziesz musiał kupować co roku nowe i co roku je montować i demontować wraz z zaciskami, a i w trakcie użytkowania będą Ci pękać na dachu przynosząc straty. Poza tym będą Ci się walały w basenie pod nogami co Cię będzie wkur....
    Ponadto położenie folii na dachu jest mało realne z prostego powodu, że trudno jest ją przymocować, a przecież nie będziesz dziurawił dachu dla tak wątpliwej inwestycji. Poza tym byle wiatr Ci ją pozrywa. Poza tym nie każda folia się nadaje na dach. Większość rodzajów folii nie jest odporna na promieniowanie ultrafioletowe i po prostu po miesiącu czy dwóch zrobi się tak krucha, że zacznie pękać i odfruwać po kawałku. Pomijając walory uzytkowe to będzie to tragiczny widok.

    Dlatego proponuję jedno z 2 rozwiązań:
    1. Połozyć styropian, wybetonować i zapomnieć.
    2. Położyć styropian, ułożyć AluPexa, wybetonować. Zrobić instalację solarną dla wody użytkowej z przekazywaniem naddatku ciepła do basenu. W tym przypadku basen będzie Ci pełnił rolę dodatkowego bufora ciepła, który zapewni ciepłą wodę użytkową w prawie dowolnych ilościach dla potrzeb rodziny, a jednocześnie będzie pełnił rolę zabezpieczenia inastalacji solarnej przed jej przegrzaniem.

    Tu masz rysunek jak to powinno wygladać: https://obrazki.elektroda.pl/2218299700_1306487843.jpg
    który wykonałem niedawnym wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1990290-30.html
    Ogrzewanie basenu należy podłączyć poprzez wymiennik zamiast gruntowego wymiennika ciepła lub lepiej spiąć z obwodem solarów i zastosować dwie pompy cyrkulacyjne, które decydują o kierunku przepływu ciepła z solarów do CWU lub z solarów do basenu.
  • #18
    kybernetes
    Level 39  
    Plumpi:

    1. Mała poprawka - obieg grawitacyjny == "ciężkie na dół, lekkie do góry". Źródło ciepła nie jest w tym przypadku potrzebne, używamy pompy wody.

    2. Cyt. Plumpi: "W przeciwieństwie do takiej instalacji węże ogrodowe będziesz musiał kupować co roku [...] Ponadto położenie folii na dachu.."

    Węże nie mają nic wspólnego z folią jak sugeruje użyte tu słowo "ponadto". Osobiście też uważam, że to zły pomysł.

    3. Zamocowanie folii nie jest trudne, istnieją odpowiednie kleje.

    4. Wiatr folii nie pozrywa o ile będzie zamocowana na właściwej konstrukcji - podobnie jak wiatr nie zrywa tuneli ogrodniczych.

    5. Najbardziej popularne folie dostępne na rynku to folie ogrodnicze - dostatecznie wytrzymałe na warunki atmosferyczne.

    6. Izolacja basenu jest dobra ale z tego co pisze kolega gudi zrozumiałem, że basen już jest. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę fakt, że ziemia nie jest dobrym przewodnikiem ciepła, które to ciepło z basenu ucieka głównie przez powierzchnie wody.

    7. Instalacja jaką proponujesz jest bardzo kosztowna. Instalacja solarna z fabrycznych kolektorów to koszt ok 600zł za m2 kolektora, do tego konstrukcje nośne (tym razem trzeba będzie dach pewnie dziurawić przed czym się wzdragałeś pisząc o folii), armatura, robocizna itd. Jednym słowem - drogo. Kol. gudi nie chce podgrzewać basenu piecem - tym bardziej nie będzie jej podgrzewał czymś co go wyniesie 20 tys. zł samych nakładów inwestycyjnych.

    8. Basen jako bufor ciepła dla ciepłej wody użytkowej... hmm to chyba dla Eskimosów lub świątobliwych ascetów. W naszych warunkach geograficznych woda o temp. np. 28 st. raczej nie jest uznawana za ciepłą. Na wyższą temp. raczej trudno liczyć, chyba że użyjemy b. dużą powierzchnie kolektorów - a tu barierą jest cena i miejsce na ich montaż.
  • #19
    gudi
    Level 13  
    Plumpi - pomysly sa b. dobre, ale kosztowne. basen juz jest od kilkudziesieciu lat. jest to basen betonowy, ktory pokrylem najpierw dysperbitem (masa bitumiczna ok 2cm) ale ze i tak ciekla woda, to wylozylem go potem folia basenowa.. izolacja nie jest chyba takim wielkim problemem, bo woda st nabiera temp i w nocy jej nie oddaje o dziwo.. obecnie temp wynosi juz 18st i dzisiaj pewnie dojdzie do 20. problem jest taki ze te 20st bedzie sie utrzymywalo stale do wrzesnia a to troszeczke za malo..
    kybernetes - chyba bardziej rozumiesz moj zamysl taniego ogrzania basenu:) chcialbym podniesc temp z tych 20 do chociaz 24 (jesli da sie wiecej to fajnie, jesli nie, nie bede plakal)
    I moj najnowszy pomysl - chyba ostateczny jesli mi go bardzo nie odradzicie - jest taki, ze kupuje 100m weza i rozkladam go w spirali na dachu na papie. do tego kupuje hyrdofor, moze bardziej nazwijmy go pompa (link ponizej) i biore wode z basenu, pompuje przez waz na dach i z dachu wezem do basenu. hydrofor ciagnie 300w, wiec chyba bedzie to najlepszy pomysl.. ciekawe tylko czy da sie do tej pompy wstawic potencjometr, do regulacji przeplywu, oraz o ile wzrosnie skuteczność weza po przykryciu go folia? nie wzrosnie? bo obaj odradzacie mi folie..?
    pompa - http:*****

    Dodano po 3 [minuty]:

    co do folii to nie bedzie problemu z jej przymocowaniem, UV i innymi. t nie istotne. chodzi mi tylko o to czy wzrosnie skutecznosc ogrzewania gdy przykryje nia waz na dachu i czy przezroczysta czy czarna?

    Dodano po 6 [minuty]:

    a moze lepsza bedzie taka? http:*****
    Moderated By Jasiek690:


    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    Linki do aukcji usunąłem.

  • #20
    kybernetes
    Level 39  
    Gudi: pomysł z wężem nie jest dobry, pisząc wyżej o tym, że jest to zły pomysł miałem właśnie na myśli wąż a nie folię. Policz sobie powierzchnie tych 100m węża - śmieszne 2 metry kwadratowe z hakiem - tym na pewno niczego nie ogrzejesz. Żeby to w ogóle zadziałało musiałbyś mieć tego węża gdzieś tak kilometr na tym daszku, dodatkowo wąż z tworzywa to izolator cieplny, sprawność takiego wymiennika jest znikoma.

    To co ja proponuję wygląda mniej więcej tak:
    Podgrzewanie wody w basenie - piec węglowy - porady opinie

    Taki inspekt na konstrukcji z rurek PCW. Trzeba inteligentnie pomyśleć jak zamocować folie górną i dolna żeby to było trwałe. Może niskie żebra ze styropianu klejone do papy a folia w postaci korytek? Nie narysowałem tego ale proponowałbym położyć czarną folię na podkładzie z cienkiego styropianu, żeby miała jakąś izolację i ciepło nie uciekało. Temat do opracowania.

    Wydajność termiczna takiego kolektora nie odbiegałaby wiele od fabrycznych - woda bezpośrednio nagrzewa się od słońca, górna folia tworzy pułapkę cieplną. Trwałość - tyle co tunele, przy dobrym zamocowaniu 2-3 sezony.

    Co do pompy - powinna mieć taka wydajność aby zapewnić jakąś sensowną cyrkulację wody w tym basenie, te co pokazałeś są moim zdaniem nieco za słabe, powinny mieć przynajmniej 50l/min. I unikałbym zanurzeniowych - weź pod uwagę, że pompa będzie działać w tym czasie kiedy ludzie będą się tam kąpać - czyli w słoneczny dzień. Pompa zewnętrzna będzie więc lepsza.
  • #21
    daann
    Level 15  
    Ja mam basen 12 m3 wody , obok stoi garaż 3,200x 6,5 m dach , wymieniłem blachę założyłem trapez T12 czarny mat - koszt 500 zł . Garaż ocieplony styropianem . Wodę pompuje pompa WZ250 najpierw przez filtr siatkowy ( wyłapuje liście , muchy z basenu itp) następnie filtr piaskowy średnica 500mmm ( wykonanie własne) ,dalej jest podawana do deszczownicy na dachu , w każdą falę idzie strumień przez otwór śr. 3 mm , na końcu rynna oraz drugi filtr siatkowy ( wyłapuje liście i robactwo z dachu) - przez 6 godzin podgrzałem 12 m3 o 6 st C - jeżeli ktoś ma dach w pobliżu to nie ma lepszego i tańszego sposobu , w zeszłym roku bawiłem się w węże ogrodowe , stare grzejniki - problem z rdzą i nie ta wydajność ( powierzchnia wymiany ciepła) co teraz . Oczywiście część wody odparuje ale są to niewielkie ilości .. Basen mam już rozłożony miesiąc , woda krystaliczna , nie stosowałem żadnej chemii oraz koagulantów - mam w pogotowiu ale na razie sam piasek doskonale sobie radzi . Cała armatura 1 " również filtry siatkowe korpus 10" , przyłącze 1" , wkład siatkowy - wystarczy wypłukać . Nie bez znaczenia jest fakt że woda cały czas jest dodatkowo natleniana płynąc po dachu i rynnie . Niestety basen stoi na kostce , w przyszły roku podłożę styropian 20 mm - mniejsze straty w nocy .
  • #22
    mefiu890
    Level 2  
    Witam wszystkich a wiec tak mam basen 20 tys litrów i obok garaż z blachą trapezową 11 x 8 metrów chce zrobic takie coś jak pisze "kybernetes" tylko moje pytanie brzmi tak czy wystarczy tylko folia na wierzch aby woda sie nie brudziła i lepiej sie nagrzewała a płyneła by po blasze ?? Jeśli tak to czy ma to być taka folia jak stosuje sie we foliach z warzywami czy jakaś czarna lepsza ?? Z gory dziękuje za pomoc ;)
  • #23
    kybernetes
    Level 39  
    Jak masz czystą ciemną blachę to nie musisz nic na nią dawać. A folia na wierzch jak najgrubsza, ogrodnicza, przezroczysta.
  • #24
    mefiu890
    Level 2  
    chodziło mi oto że woda by sie nie brudziła tak jak zakurzy czy cos i chyba lepiej by sie jeszcze podgrzewała co nie ?? Ja mam blachę brązową jak myslisz przemalowywać czy mogło by być ??
  • #25
    kybernetes
    Level 39  
    Rola górnej folii to stworzenie pułapki cieplnej i zwiększenie efektywności ogrzewania wody. Dla pełni szczęścia przydatna byłaby jeszcze izolacja pod blachą.
  • #26
    gudi
    Level 13  
    kybernetes - pomysl genialny! tylko jak pisalem wczesniej mam spad dachu w druga strone i nie ma mozliwosci odprowadzenia wody do basenu.. ale blacha na stelazu jest wykonalna... do weza mnie zraziles i sobie go odpuszczam:)
    daann - wyniki systemu imponujace.. w moim przypadku byloby to ok 3 st, bo i wody wiecej, ale to i tak mnie zadowala. napisz mi tylko jakiej dokladnie pompy uzyles (samej, czy z baniakiem) bo na allegro sa rozne WZ250. poza tym, czy pompa pracowala caly czas 6h? na moje zapytanie sprzedawca napisal, ze 45min pracy i min 15 odpoczynku. i na jaka wysokosc podnosisz ta wode?
  • #27
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Może zamiast dachu postawić rusztowanie na ziemii, a na nim konstukcję z takim podgrzewaczem w formie kolektora?
    Konstrukcja w formie stalowej ramy z rur. Na tej ramie przymocowany wymiennik składający się kolejno licząc od dołu:
    1. Blacha.
    2. Styropian lub wełna mineralna - 2-3cm.
    3. Konstrukcja rurowa w formie ramy z pinowymi poprzeczkami.
    4. Poczerniona blacha falista przynitowana do konstrukcji ramowej
    5. Płyta poliwęglanowa przynitowana lub przykręcona blachowkrętami do blachy falistej lub gruba folia przymocowana , zakrywająca blachę falistą.
    6. U góry w poprzek blachy falistej zamontowana rura z otworami.
    7. U dołu w poprzek blachy runienka odprowadzająca wodę do basenu.
    Dzięki temu, że konstrukcja będzie nisko to może nawet wystarczy zwykła, tania pompka od pralki, a całość można wtedy podłączyć tanimi wężami ogrodowymi z plastiku czy gumy, albo wkopać w ziemię tanią rurę PE czy PEX.
    W okresie zimy nic się nie stanie takiej konstrukcji.
    Konstrukcja musi być odpowiedni nachylona, żeby woda mogła swobodnie spływać, a ponadto żeby uzyskać jak najlepszy kąt ustawienia względem słońca.
  • #28
    daann
    Level 15  
    Pompa pracuje cały czas bez przerwy ( od 15 maja kilka godzin dziennie), nic jej nie jest , jest z małym zbiorniczkiem u góry - ale bez też będzie tłoczyć , ja mam taką :http://allegro.pl/pompa-ogrodowa-wz-250-hydrofor-wz250-omnigena-i1649518975.html . Nie bawcie się w żadne folie nigdy jej tak nie ułożycie żeby zrobiły się fale jak na blasze , a na płaskiej powierzchni równomiernie wody nie rozprowadzicie, woda prosto w falę na końcu rynna i koniecznie filtr siatkowy . Ja mam w pobliżu drzewa i wyłapuje mi dużo robactwa Mefiu 890 masz kawał dachu więc to wykorzystaj , nawet jak woda zbierze kurz z dachu to tylko za pierwszym razem a i tak potem filtr to wyłapie - podstawa to filtr piaskowy . Ja ten układ już drugi rok testuję . Ja miałem garaż 10 latni balacha zardzewiała miałem do wyboru malowanie lub wymianę , bardziej opłaca się wymiana dałem czarny mat , ale nawet jak masz inny kolor lub trochę zardzewiałą to wody nie powinno brudzić - zobacz jaki ma kolor woda gdy pada deszcz to się przekonasz . Plumpi - można robić różne wynalazki tylko po co , układ jaki wam opisałem jest przy tych kosztach i nakładzie pracy najefektywniejszym . Gudi - opisne testy robiłem przy 39 otworach 2 mm średnicy przed wczoraj rozwierciłem wszystkie do 3 mm - więcej wody na dach i większa wydajność wymiennika .Wodę podnoszę 1,5 powyżej lustra wody . Ja mam basen INTEX 457x91 i w zeszłym roku miałem orginalny filtr z pompa intex i ta pompka tez mi wypychała wodę na dach ale po zamontowaniu filtru piaskowego to już sobie nie radziła dlatego kupiłem WZ250 Tak jak ktoś wspominał wcześniej im więcej wody puścimy na wymiennik tym temperatura na powrocie będzie niższa ale wydajność wyższa ( funkcja przepływu i różnicy temperatur). Dla mnie jedynym ograniczeniem jest odbiór wody przez rynnę , zamontowałem przed wczoraj 150 mm ocynk , pionowa rura 40 mm -około 120 cm dalej pozioma calowa , filtr siatkowy i do basenu . Przy otworach 2 mm podgrzewał mi wodę o 13 st , teraz będzie większy przepływ i mniejsza różnica
  • #29
    Plumpi
    Heating systems specialist
    daann wrote:
    Nie bawcie się w żadne folie nigdy jej tak nie ułożycie żeby zrobiły się fale jak na blasze , a na płaskiej powierzchni równomiernie wody nie rozprowadzicie, woda prosto w falę na końcu rynna i koniecznie filtr siatkowy
    [...]
    Plumpi - można robić różne wynalazki tylko po co , układ jaki wam opisałem jest przy tych kosztach i nakładzie pracy najefektywniejszym


    Niezbyt uważnie czytasz wypowiedzi, ponieważ zaproponowałem dokładnie Twoją metodę, ale nieco zmodyfikowaną i zamiast na dachu to zrobić wolnostojącą konstrukcję na ziemii. Dokładnie z użyciem blachy falistej. Folia lub płyta poliwęglanowa ma służyć tylko i wyłącznie zabezpieczeniu tego wymiennika przed syfem i robactwem i nie chodzi, zeby ją wyginać tak jak blachę falistą, ale rozciągnąć nad tą blachą i ją naprężyć tak, żeby utworzyły się kanały przepływowe dla wody.
    Dodatkową funkcją tej folii lub płyty pliwęglanowej oprócz ochrony przed syfem i robactwem jest zabezpieczenie przed zbytnim parowaniem wody i jej ubytkiem.
    Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że ograniczając parowanie tej wody podnosimy sprawność takiego wymiennika, ponieważ ciepło parowania zabiera nam (kradnie) sporą ilość ciepła.
  • #30
    gudi
    Level 13  
    Plumpi - wlasnie o takiej konstrukcji obecnie rozmyslam, tylko i tak musze ja ustawic na tym dachu, bo nie mam miejsca w ogrodzie, na ktore pada slonce dluzej niz 2h, a nie mam czasu i checi przestawiac wszystkiego co chwila.. pewnie bedzie to troszke wazylo.. a folia jak najbardziej obowiazkowa i w przypadku trapezu bardzo latwa do zamontowania.. i nim wyzszy trapez tym latwiej! 100% racji!!!
    daann - no 13 stopni mnie zacheca:) ciekawe ile by mi wyszlo na blasze 1x6 m, bo tylko taka wchodzi w gre..