Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłaczyć ten alternator do C-330?

kameleon222 02 Lut 2020 21:31 92108 72
  • #61
    piachu1994
    Poziom 35  
    kwok napisał:
    piachu1994 napisał:
    Znawca się znalazł?! Jesteś w stanie wytłumaczyć dlatego tak się nie robi "geniuszu"?


    Bo spaliłem w ten "genialny" sposób 2 razy diody wzb. Może sie tak stać (nie zawsze się stanie) ponieważ diody wzb (zwykle 3A) nie wytrzymają prądu pobieranego przez aku. Spalą sie na pewno jeśli diody wzb będą miały niższe napięcie przewodzenia niż plusowe diody główne.
    Oczywista że jak wirnik się nie kręci to można zwierać do woli i nic się nie stanie, no kontrolka tylko zgaśnie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Albo prościej - podłączyć plus z aku do D+ i uruchomić wirnik na trochę rozładowanym aku.

    Widzisz co piszesz? Wydaje mi się, że nie.
    Możesz połączyć D+ z B+. Tylko na chwilę. Wtedy jesteś w stanie ocenić, czy kontrolka ładowania jest sprawna, a zarazem jeśli się pojawi odpowiednie napięcie ładowania to wtedy wszystko jasne.
    Diody wzbudzenia się nie palą bez powodu. Gdybyś trochę przeanalizował zasadę działania miałbyś inne opinie.

    I teraz napiszę dla potomnych:
    PRZEZ DIODY WZBUDZENIA NIE JEST NIC PROSTOWANE (PRĄD ORAZ NAPIĘCIE DO AKUMULATORA), TO SA ODCZEPY TRZECH UZWOJEŃ, KTÓRE ZASILAJĄ REGULATOR NAPIĘCIA.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    heniek07
    Poziom 19  
    Ja na maxa sprawdzałbym następująco:
    Odłączam (demontuję jeśli trzeba) regulator, odłączam B+ (30) od akumulatora, odłączam przewód od kontrolki ładowania, od styku D+ (15). Włączam stacyjkę, zdjęty przewód od kontrolki ładowania podłączam do masy. Jeżeli 4W żarówka kontrolki ładowania świeci, to jest sprawna i wszystkie połączenia z nią związane też. Dotykam - podłączam ją do konektora od szczotek – żarówka powinna świecić troszkę słabiej – opór uzwojenia wzbudzenia to 3-4 omy. Jeśli nie dostrzegam różnicy, to biorę żarówkę 21W lub reflektorową i przez nią podaję plusa na szczotki. Mam wtedy w miarę sprawdzone uzwojenie wzbudzenia. Wyłączam stacyjkę. Biorę miernik uniwersalny, ustawiam na test diody (dobrze by piszczał, ale to nie konieczne). Podłączam go do masy i szczotek, sprawdzam, czy ma przebicie na masę. Następnie podłączam go na zmianę między B+ i D+, w żadną stronę nie powinno być przewodzenia wtedy diody „plusowe” są sprawne. Diody „plusowe” połączone są anodami. Diod „minusowych” tak łatwo niestety nie da się sprawdzić, trzeba mieć dojście do końcówek uzwojenia stojana. W moim alternatorze są trzy śrubki na wierzchu, tutaj może coś pod czarną osłoną z tworzywa da rade zobaczyć, wtedy sprawdzamy każdą w obie strony (tak samo można sprawdzać plusowe). Po tych czynnościach z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że elektrycznie alternator jest sprawny lub nie. Podłączam B+ do akumulatora. Pomijając regulator napięcia, przy pracującym silniku mogę jeszcze podać plusa przez żarówkę reflektorową 55/65W na szczotki wzbudzenia (pewnie można i bez żarówki, w C360 nic nie powinno się stać, nie ma tam zaawansowanej elektroniki). Obserwuję napięcie na akumulatorze. Przerywam wzbudzenie – jeśli trzeba. Jeśli rosło to regulator był uszkodzony. Jeśli jestem pewny alternatora, to zaczynam od wzbudzenia „na krótko”.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #63
    kwok
    Poziom 39  
    Żeby sprawdzić diody trzeba uzwojenie odłączyć. Z podłączonym można wykryć jedynie zwarcie diod bo przerwy np jednej diody się nie da.

    piachu1994 napisał:
    PRZEZ DIODY WZBUDZENIA NIE JEST NIC PROSTOWANE (PRĄD ORAZ NAPIĘCIE DO AKUMULATORA), TO SA ODCZEPY TRZECH UZWOJEŃ, KTÓRE ZASILAJĄ REGULATOR NAPIĘCIA.


    Jest prostowanie przemiennie napięcie z uzwojenia na drugi plus do zasilania obwodu wzbudzenia i zwykle do niczego więcej się to nie wykorzystuje. Gdyby diody wzb były tak samo mocne jak główne to by nie było szkód po zwarciu D+ z B+. Takie alternatory już naprawiałem.
  • #64
    heniek07
    Poziom 19  
    Kol. kwok, zgadzam się z Tobą. "Małe" diody pracują na wzbudzenie w czasie pracy alternatora. Żeby wszystko sprawdzić na 100% trzeba mieć alternator rozebrany na części. Sprawdza się wtedy wszelkie przebicia na masę i wszystkie diody, ogląda stan ślizgaczy i łożysk - wymienia jeśli trzeba. W używanym zawsze warto wymienić łożyska. Mój poprzedni długi "wywód" dotyczył alternatora zamontowanego w ciągniku. Proste sprawdzenie regulatora opisałem wcześniej.
  • #66
    piachu1994
    Poziom 35  
    kwok napisał:
    heniek07 napisał:
    "Małe" diody pracują na wzbudzenie w czasie pracy alternatora.


    No właśnie ale przecież jestem "geniuszem" i podobno po zwarciu D+ i B+ nic się nie stanie. :)

    Muszę się udzielić...
    Pomijam wiele kwestii rozwiązań poprzez innych "specjalistów", liczę się z ostrzeżeniem.
    Natomiast, jak sprawdzisz poprawność układu wzbudzenia alternatora?
  • #67
    kwok
    Poziom 39  
    piachu1994 napisał:
    jak sprawdzisz poprawność układu wzbudzenia alternatora?

    Część "kontrolkową" wolę dotknąć do masy (nie zwierać do B+) a prostownik albo weryfikacja prądem po odłączeniu stojana, albo oscyloskop na D+ jeśli altek generuje prąd. O wirniku, uzwojeniu stojana i regulatorze napięcia raczej nie ma powodu się rozpisywać.
  • #68
    heniek07
    Poziom 19  
    Jeśli to jest polski popularny alternator to ma połączoną jedną szczotkę z masą. Dajesz plusa na drugą szczotkę (wsuwka) odłączając regulator i masz wzbudzenie cały czas maksymalne i nic złego się nie dzieje, bo uzwojenie wzbudzenia wirnika ma 3-4Ω. Dla świętego spokoju możesz dać w szereg żarówkę reflektora - 1 włókno.
  • #69
    DexterAgroCustom
    Poziom 7  
    Kurcze odgrzałem kotleta i panowie się kłócą, nie odzywałem się, bo miałem trochę innej pilniejszej roboty. Ale już do rzeczy. Problem rozwiązany. Ktoś podmienił żarówkę na 12V 2W, a jak wcześniej kolega wyżej napisał powinna być żarówka 12V 4W. Przez co na 2W alternator dawał max prąd 12,9V, a po zmianie na 4W na światłach daje 14.6V. Więc jest tak jak być powinno. Kontrolka jak zejdę z obrotami do plus minus 800 lub mniej dopiero wtedy mruga. Powyżej jest cisza. Także dzięki waszej pomocy udało się rozwiązać wszystko. Niebawem wrzucę filmik na YT po kolei z opisem co i jak bylo zrobione gdyby ktoś chciał powtórzyć stricte mój pomysł. Dzięki raz jeszcze za wszelką udzieloną pomoc
  • #70
    Grzegorz_madera
    Poziom 34  
    DexterAgroCustom napisał:
    powinna być żarówka 12V 4W
    Nie powinna. Alternator wzbudzi się nawet na 0,5W żarówce.
    DexterAgroCustom napisał:
    Przez co na 2W alternator dawał max prąd 12,9V
    Moc żarówki kontrolnej nie jest wyznacznikiem napięcia alternatora. Po wzbudzeniu może nawet jej tam nie być, a alternator będzie miał prawidłowe napięcie wyjściowe.
    DexterAgroCustom napisał:
    prąd 12,9V
    Poza tym prąd podajemy w amperach...
  • #71
    DexterAgroCustom
    Poziom 7  
    Kolego Grzegorz_madera.
    Ogólnir temat wygląda następująco:
    Po pierwsze nie jestem znawcą elektryki, owszem mam wyuczone i wypraktykowane umiejętności dzięki czemu mogę i umiem w 99% spełniać swoje lub cudze chore fantazje dotyczące sprzętu rolniczego,
    Dalej, to co widzę nazywam wg tego co widzę. Ale wszystkie symbole są podane tak jak powinny więc jeśli napisze prąd 12.9V każdy czy mniej czy więcej znający się da radę ogarnąć.
    Dalej, dzięki głównie Twoim podpowiedziom wyżej udało się ogarnąć temat i żarówka może jest, czy też nie jest wyznacznikiem ale po zmianie o dziwo alternator zaczął podawać prawidłowe ładowanie, więc myślę w ciągu dalszym, że żarówka 2W i żadna inne oprócz 4W nie jest tam przewidziana. Przy czym mogę się mylić, bo ja się nie uczyłem/szkoliłem w fachu elektryka. Także wiem jak zrobić dużo rzeczy przy maszynach i autach ale wiem to po prostu z doświadczenia. Tyle w temacie. A więc raz jeszcze chciałem podziękować za pomoc dzięki której udało się ogarnąć temat tak jak to być powinno i jeśli temat nie zostanie zamknięty niebawem wrzucę filmik jak to wszystko jest zrobione i będę oczekiwał od Was konstruktywnej krytyki co ewentualnie poprawić. Pozdrawiam serdecznie 😏
  • #72
    Grzegorz_madera
    Poziom 34  
    Nie chodzi mi o to, że nie jesteś fachowcem, bo nie każdy musi wszystko wiedzieć. Chodziło mi o to, że wymianą żarówki nie usunąłeś awarii. To, że zaczął działać to raczej przypadek. Pożyjemy, zobaczymy jak długo podziała. Co do jednostek, to jeżeli działasz trochę w elektryce to wypada pisać prawidłowo. To jest publiczne forum i czytający to początkujący użytkownicy nie powinni uczyć się złych nawyków.
  • #73
    DexterAgroCustom
    Poziom 7  
    Rozumiem. Wszystko lux. Jak padnie to mam w zanadrzu jeszcze jeden z żuka który był wcześniej zamontowany z tym, że on miał tylko 50A, a ten ma 70A i bodajże z seicenta tylko teraz nie jestem w stanie stwierdzić ile on ma Amper i jest z rozbitka i ma pęknietą łapkę od regulacji naciągu. Także w razie czego też można z niego coś wymyślić. Także jest czym zastąpić. Puki co cieszę się, że udało się wymyślić sposób żeby wszystko działało jak należy i można było bez obaw używać traktor.