Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

pjeter 26 Mar 2011 23:32 4433 5
  • #1
    pjeter
    Level 11  
    Witam.

    Przygotowuję do podłączenia do mojego domowego sterownika PLC moduł sterownia roletami okien poddaszowych Fakro.
    Rolety DC 24V - przyjadą do mnie w ciągu dwóch tygodni. Producent podaje moc zasilacza swojego sterownika na 14W.
    Rolety posiadają wyłączniki krańcowe.
    Sterowanie opieram o komendy podawane do uP po MODBUS/RS-485.
    uP kontroluje silnik z użyciem mostka L298.
    Z tymi elementami nie mam problemu.

    Jednakże może się zdarzyć że zmarznięty śnieg zablokuje roletę. Konieczny jest więc układ kontroli obciążenia silnika.



    Po lekturze forum, przygotowałem schemat jak w załączniku. Proszę o sprawdzenie części sterowania silnikami DC. Układ zasilany z 24V.

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Mam wątpliwość zwłaszcza do następujących elementów:
    1) Zakładam prąd pracy 0,3A. Prąd obciążenia / odcięcia 0,6A - uP powinien zatrzymać silnik.
    Wg. moich "obliczeń" daje to ok 1,65V oraz 3,3V za wzmacniaczem ?
    2) WO zasilany z 24V, uP z 5V
    Czy zabezpieczenie wyjścia WO jest poprawne ?
    3) Czy diody 1N5822 nadają się do tej roli ?

    Dziękuję,
    PJ
  • #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Weź sprawdź jaki jest rzeczywisty prąd rozruchu/zwarcia tych silników, bo coś mi się zdaje że założenia przyjąłeś nazbyt optymistyczne.
    Co do realizacji - nie wystarczy prosty patent oparty na spadku napiecia na rzystorze z którego pobrane napiecie podane jest na złącze B-E tranzystora NPN? Musisz tam władać wzmacniacze operacyjne dla których potrzebujesz kolejnego zasilania?
  • #3
    pjeter
    Level 11  
    Prąd. Sprawdziłem na roletach.

    Moje założenia teoretyczne prądu okazały się właściwe.
    Tak jak pisałem wcześniej:
    przy opuszczaniu rolet 200-400 mA
    przy podnoszeniu rolet 300-500 mA

    Tak więc 600 mA uznaję za graniczne.

    Rozwiązanie z tranzystorem. Rozumiem, że założeniem jest przyłączenie do rezystora pomiarowego bazy tranzystora - w momencie wzrostu napięcia do 0,6V (prądu silnika) na rezystorze, tranzystor zacznie przewodzić i da sygnał do uC ?
    Zakładam że kluczowe jest dobranie wielkości rezystora - np. dla granicznego prądu 600 mA i spadku załączenia 0,6V opornik 1 Ohm. Correct ?

    PJ
  • #4
    pjeter
    Level 11  
    Brak odpowiedzi, więc zapytam ponownie:
    Jak poprawnie skonstruować układ detekcji przeciążenia silnika używając tranzystora ?

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Prąd normalnej pracy silnika to 0,5A.
    Jeśli silnik całkowicie zatrzymam (lub w ogóle nie będzie mógł ruszyć z powodu zamarznięcia rolety) stanie się czystym oporem. Przez układ popłynie prąd 3A - max. wydajność zasilacza.

    W zależności od tego jak rozłoży się dzielnik napięcia "M" do R2 w pkt. A może pojawić się napięcie dużo większe niż 5V. (Dobrze myślę ?)

    Co się stanie gdy na bazie tranzystora pojawi się napięcie większe niż 5V ?
    Jak i czy jest sens to zabezpieczać ?

    Pozdrawiam.
  • #5
    jdubowski
    Tube devices specialist
    pjeter wrote:
    Brak odpowiedzi, więc zapytam ponownie:
    Jak poprawnie skonstruować układ detekcji przeciążenia silnika używając tranzystora ?

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Prąd normalnej pracy silnika to 0,5A.
    Jeśli silnik całkowicie zatrzymam (lub w ogóle nie będzie mógł ruszyć z powodu zamarznięcia rolety) stanie się czystym oporem. Przez układ popłynie prąd 3A - max. wydajność zasilacza.

    W zależności od tego jak rozłoży się dzielnik napięcia "M" do R2 w pkt. A może pojawić się napięcie dużo większe niż 5V. (Dobrze myślę ?)


    Oj nie tak panowie nie tak... ;)

    Emiter tranzystora bezpośrednio do masy, miedzy bazę a rezystor pomiarowy oporek zabezpieczający rzędu 100 omów, miedzy zasilanie a kolektor rezystor obciążenia (może być 1k), za npm filtr RC tłumiacy chwilowe zakłócenia i wejście logiczne układu wykrywającego stan przeciążenia.
  • #6
    pjeter
    Level 11  
    Update

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    W takim układzie nadal aktualne są moje pytania:
    1) jaki wpływ na tranzystor będzie miał prąd 3A w gałęzi głównej - czy to oznacza że przez R3 i złącze BE popłynie ok. 30mA ?
    2) przy zatrzymanym silniku - prąd zwarcia - napięcie w punkcie A wyniesie dużo powyżej 5V - większość tego spadku odłoży się na R3 (?)
    3) Jak ustawić punkt zadziałania tranzystora na 600 mA obciążenia silnika ?

    Pytam na poważnie - nie teoretycznie - ponieważ taki układ buduję, a nie chcę popalić silników rolet które były nietanie.

    PJ