Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

pjeter 26 Mar 2011 23:32 3857 5
  • #1 26 Mar 2011 23:32
    pjeter
    Poziom 11  

    Witam.

    Przygotowuję do podłączenia do mojego domowego sterownika PLC moduł sterownia roletami okien poddaszowych Fakro.
    Rolety DC 24V - przyjadą do mnie w ciągu dwóch tygodni. Producent podaje moc zasilacza swojego sterownika na 14W.
    Rolety posiadają wyłączniki krańcowe.
    Sterowanie opieram o komendy podawane do uP po MODBUS/RS-485.
    uP kontroluje silnik z użyciem mostka L298.
    Z tymi elementami nie mam problemu.

    Jednakże może się zdarzyć że zmarznięty śnieg zablokuje roletę. Konieczny jest więc układ kontroli obciążenia silnika.

    Po lekturze forum, przygotowałem schemat jak w załączniku. Proszę o sprawdzenie części sterowania silnikami DC. Układ zasilany z 24V.

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Mam wątpliwość zwłaszcza do następujących elementów:
    1) Zakładam prąd pracy 0,3A. Prąd obciążenia / odcięcia 0,6A - uP powinien zatrzymać silnik.
    Wg. moich "obliczeń" daje to ok 1,65V oraz 3,3V za wzmacniaczem ?
    2) WO zasilany z 24V, uP z 5V
    Czy zabezpieczenie wyjścia WO jest poprawne ?
    3) Czy diody 1N5822 nadają się do tej roli ?

    Dziękuję,
    PJ

    1 5
  • #2 27 Mar 2011 00:27
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Weź sprawdź jaki jest rzeczywisty prąd rozruchu/zwarcia tych silników, bo coś mi się zdaje że założenia przyjąłeś nazbyt optymistyczne.
    Co do realizacji - nie wystarczy prosty patent oparty na spadku napiecia na rzystorze z którego pobrane napiecie podane jest na złącze B-E tranzystora NPN? Musisz tam władać wzmacniacze operacyjne dla których potrzebujesz kolejnego zasilania?

    0
  • #3 05 Kwi 2011 10:28
    pjeter
    Poziom 11  

    Prąd. Sprawdziłem na roletach.

    Moje założenia teoretyczne prądu okazały się właściwe.
    Tak jak pisałem wcześniej:
    przy opuszczaniu rolet 200-400 mA
    przy podnoszeniu rolet 300-500 mA

    Tak więc 600 mA uznaję za graniczne.

    Rozwiązanie z tranzystorem. Rozumiem, że założeniem jest przyłączenie do rezystora pomiarowego bazy tranzystora - w momencie wzrostu napięcia do 0,6V (prądu silnika) na rezystorze, tranzystor zacznie przewodzić i da sygnał do uC ?
    Zakładam że kluczowe jest dobranie wielkości rezystora - np. dla granicznego prądu 600 mA i spadku załączenia 0,6V opornik 1 Ohm. Correct ?

    PJ

    1
  • #4 06 Kwi 2011 20:03
    pjeter
    Poziom 11  

    Brak odpowiedzi, więc zapytam ponownie:
    Jak poprawnie skonstruować układ detekcji przeciążenia silnika używając tranzystora ?

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Prąd normalnej pracy silnika to 0,5A.
    Jeśli silnik całkowicie zatrzymam (lub w ogóle nie będzie mógł ruszyć z powodu zamarznięcia rolety) stanie się czystym oporem. Przez układ popłynie prąd 3A - max. wydajność zasilacza.

    W zależności od tego jak rozłoży się dzielnik napięcia "M" do R2 w pkt. A może pojawić się napięcie dużo większe niż 5V. (Dobrze myślę ?)

    Co się stanie gdy na bazie tranzystora pojawi się napięcie większe niż 5V ?
    Jak i czy jest sens to zabezpieczać ?

    Pozdrawiam.

    0
  • #5 06 Kwi 2011 20:27
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    pjeter napisał:
    Brak odpowiedzi, więc zapytam ponownie:
    Jak poprawnie skonstruować układ detekcji przeciążenia silnika używając tranzystora ?

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    Prąd normalnej pracy silnika to 0,5A.
    Jeśli silnik całkowicie zatrzymam (lub w ogóle nie będzie mógł ruszyć z powodu zamarznięcia rolety) stanie się czystym oporem. Przez układ popłynie prąd 3A - max. wydajność zasilacza.

    W zależności od tego jak rozłoży się dzielnik napięcia "M" do R2 w pkt. A może pojawić się napięcie dużo większe niż 5V. (Dobrze myślę ?)


    Oj nie tak panowie nie tak... ;)

    Emiter tranzystora bezpośrednio do masy, miedzy bazę a rezystor pomiarowy oporek zabezpieczający rzędu 100 omów, miedzy zasilanie a kolektor rezystor obciążenia (może być 1k), za npm filtr RC tłumiacy chwilowe zakłócenia i wejście logiczne układu wykrywającego stan przeciążenia.

    0
  • #6 06 Kwi 2011 23:26
    pjeter
    Poziom 11  

    Update

    Sterownik rolet Fakro - badanie obciążenia silnika LM358

    W takim układzie nadal aktualne są moje pytania:
    1) jaki wpływ na tranzystor będzie miał prąd 3A w gałęzi głównej - czy to oznacza że przez R3 i złącze BE popłynie ok. 30mA ?
    2) przy zatrzymanym silniku - prąd zwarcia - napięcie w punkcie A wyniesie dużo powyżej 5V - większość tego spadku odłoży się na R3 (?)
    3) Jak ustawić punkt zadziałania tranzystora na 600 mA obciążenia silnika ?

    Pytam na poważnie - nie teoretycznie - ponieważ taki układ buduję, a nie chcę popalić silników rolet które były nietanie.

    PJ

    0