Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ogrzewanie jak to działa, dla laika

piotrkosa 27 Mar 2011 14:00 1946 9
  • #1 27 Mar 2011 14:00
    piotrkosa
    Poziom 2  

    ogrzewnictwo nie jest branża która się zajmuje ale buduje dom i wczoraj czytał trochę na ten temat i mam pare pytań, pewnie są one banalne dla kogoś kto się tym zajmuje ale może ktoś poświęci chwile żeby odpisać.
    1) Jeśli chodzi o kocioł to to napewno gazowy jeszcze nie wiem czy kondensacyjny, bo domek jest parterowy 130 m2, i nie wiem czy się opłaca bo czytałem ze trzeba odprowadzac kondensat, specjalny wkład kominowy i grzejniki dobrać na temperaturę 70/50 czyli chyba będa wieksze pewnie droższe no i sam kocioł jest droższy i chyba automatyka jest droższa bo ponoć do kondesacyjnego kotła najlepiej sterownik pogodowy (jeśli coś źle pisze to proszę o uwagi), czyli pierwsze pytanie kondensacyjny czy nie (aha bo to chyba ważne do doboru kotła w około 1/4 powierzchni będzie ogrzewanie podłogowe i zasobnik do cwu ).
    2) I jak działają takie kotły małe, rozumiem że grzejniki dobiera się np dla kondensacyjnego na tem 70/50 ale to 70 stopni na zailaniu instalcji będzie tylko wtedy jak na zewnątrz będzie -20 stopni? a co sie dzieje jak ten czujnik pogodowy zmierzy temperature na zewnątrz np -3 stopnie ? wtedy temperatura zasilania jest niższa? jak działa taki kocioł czy on sie załącza i wyłącza ? czy działa non stop tylko z rózna mocą (mniejszy większy płomien w środku kotła?)
    3) Pytanie co do pompy obiegowej przy kotle, czytałem że takie małe kotły do domków mają pompy juz w standardzie wbudowane już w kocioł i maja pare prędkości obrotowych do wyboru, i w zależności od tego jakie sa opory instalcji dobiera sie ciśnienie na pompie, i te pompy działają z tym samym wydatkiem zały czas, ale troche tego nie rozumiem bo jak mi się pomieszczenia nagrzeją i będą potrzebowały już mniejszej mocy na utrzymanie teperatury to zawory termostatyczne ogramiczą przepływ przez grzejniki i przepływ na głównej rurze zasilającej z kotła tez będzie mniejszy a pompa będzie chciała przetłaczać cały czas tyle wody jakby było maksymalne zapotrzebowanie na moc grzewczą? czy to nie szkodzi pompie (cos o zaworach nadmiarowo upustowych czytałem ale niewiem czy to do kotłów gazowych się stosuje)? bo jeszcze czytałem ze sa pompy elektroniczne które sie same przystosowują ale ponoć drogie, jak to sie robi w praktyce i co jest złego w moim rozumowaniu?
    4) następne pytanie jeśli chodzi o podłogówkę. i do niej stosuje się mieszacze, i tu na necie znalazłem przeróżne mieszacze do samej podłogówki z pompą, do samej podłogówki z pompa i obejściem, do grzejników i podłogówki z pompą mieszającą i tez z obejściem. Czym sie różni ze jedne rozdzielacze z pompa mieszającą maja obejście a drugie nie , i jakie lepsze? czy na jednych jest pompa stałoprzepływowa ( mieszacze z obejściem) a na tych bez obejścia jest elektroniczna sterowana no własnie czym temp w pomieszczeniu czy temp na rozdzielaczu?
    5) następnie zająłem sie naczyniami przeponowymi, i też mam takie pytanie, ono ma dwa zadania? jak woda się rozszerza pod wpływem podgrzewania to przjmuje ten nadmiar, i ustawia nadciśnienie które powinno panować w instacji, ale gdzie to naczynie wstawić? bo ponoć to jest najczęstszy błąd jedni mówią że na zasilaniu drudzy że na powrocie a ja znalazłem w poradniku firmy refleks ze to zależy gdzie jest pompa na powrocie i czy na zasilaniu czy dawac przed czy za pompą, z tego co tam narysowali to pompa na zasilaniu a naczynie wzbiorcze na powrocie?
    6) zamierzam miec kominek i tu następne pytanie czy bawic sie w płaszcz wodny? czy ludzie to często stosują czy to dużo daje? bo szczerze mówiąc na żywe oczy to tego nigdy nie widziałem, aha i dlaczego w tym obiegu kominkowym musi być otwarte naczynie wzbiorcza a nie takie zamknięte przeponowe?
    6) aha jakie rury teraz się stosuje bo tu dużo tematów przeczytałem i dalej nie wiem , ale czyba do głównego rozdzielacza to rury miedziane ? a potem wielowarstwowe ? jak najczęściej ludzie robią?
    7) następny temat to zasobnik cwu czy może jenak kocioł 2 - fujkcyjny?

    będe bardzo wdzięczny bdyby ktos odpowiedział i mi to troche rozjaśnił, bo jenak pare godzin wczoraj poświęciłem żeby toche wejsc w temat :) z góry dzięki


    Mod. ROBSON33
    Regulamin 15
    Proszę poprawić post nie usuwając powyższego wpisu .

    0 9
  • Relpol
  • #2 27 Mar 2011 22:24
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    ad. 1
    W nowym domu opłaca się kondensacyjny, zwłąszcza jak ktoś planuje podłogówkę.
    Jeżeli planujesz podłogówkę to lepiej w całości niż część podłogówki i część grzejniki, ponieważ upraszcza się układ, można grzać kotłem na bardzo niskich t

    ad. 2
    Jeżeli jest wyposażony w czujnik pogodowy to dostosowuje temperaturę wody do temperatury zewnętrznej zgodnie z krzywą grzewczą. Im niższa temperatura na zewnątrz tym niższa temperatura wody. Bez czujnika kocioł grzeje do ustawionej temperatury.
    Kocioł reguluje zarówno wielkość płomienia jak i pracując w tzw. cyklu przerywanym.

    ad. 3
    Zawory termostatyczne nie zamykają się do końca.
    Poza tym mając kocioł kondensacyjny i czujnik pogodowy tak można wyregulować przepływy, że zawory termostatyczne będą całkowicie niepotrzebne.
    W tym celu należy dobrze zaprojektować instalację tzn. dobrać wielkość grzejników oraz obiegów podłogowych w taki sposób, żeby w pełni otwartych obiegach temperatury w odpowiednich pomieszczeniach miały odpowiednie wartości. Wartości te to:
    - w pokojach oraz pomieszczeniach gdzie się stale przebywa 20-22stC
    - w sypialniach 18-20stC
    - w pozostałych pomieszczeniach, gdzie przebywa się rzadko maks. 16stC
    - w łazienkach i ubikacjach 22-25stC

    ad. 4
    Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na te pytania, ponieważ zastosowanie konkretnego rozwiązania zależy od całości układu.
    Tu trzeba by było zacząć czy chcesz mieć instalację mieszaną i czy chcesz mieć zawory termostatyczne. Jeżeli nie będziesz miał grzejników to nie są Ci potrzebne dodatkowe mieszacze, a układ się mocno upraszcza.

    ad. 5
    Miejsce montażu naczynia przeponowego nie ma aż tak dużego znaczenia jak w przypadku naczynia otwartego. Praktycznie można je zamontować w dowolnym miejscu instalacji, które na stałe jest połączone z kotłem tzn. nie jest odcinane zaworem.

    ad. 6
    Czy płaszcz wodny ?
    Ja osobiście jestem przeciwnikiem robienia z salonów kotłowni.
    Jeżeli już jednak chcesz budować to tylko z naczyniem otwartym i sprzęgiem z kotłem gazowym w postaci wymiennika.

    ad. 7
    Jeżeli pobory ciepłej wody są blisko kotłowni, a w domu mieszka 2-3 ludzi korzystając z jednej łazienki i jednej kuchni to można się pokusić na kocioł 2-funkcyjny. Jeżeli jednak osób jest więcej, są dwie łazienki, z których się korzysta jednocześnie to lepiej jest zamontować zasobnik.

    0
  • #3 28 Mar 2011 14:45
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  

    Plumpi napisał:
    Jeżeli jest wyposażony w czujnik pogodowy to dostosowuje temperaturę wody do temperatury zewnętrznej zgodnie z krzywą grzewczą. Im niższa temperatura na zewnątrz tym niższa temperatura wody. Bez czujnika kocioł grzeje do ustawionej temperatury.
    Kocioł reguluje zarówno wielkość płomienia jak i pracując w tzw. cyklu przerywanym.

    Im niższa temperatura na zewnątrz budynku tym WYŻSZA temperatura wody grzewczej!!! W ogóle to bez zaworów termostatycznych raczej się nie obejdzie, gdyż nie da się dokładnie wyregulować temperatury wewnętrznej li tylko przez odpwoiednio dobrane parametry wody grzewczej, gdyż nie tylko temperatura zewnętrzna ma wpływ na temperaturę w pomieszczeniu. Bardzo duży wpływ na temperaturę w pomieszczeniu ma nasłonecznienie (powoduje silne nagrzewanie się wnętrza), kierunek wiatru (jak wieje w kierunku okna to temperatura wewnątrz spada, chyba, że okna są wręcz hermetyczne, a gdy wieje w innym kierunku niż okno, to wewnątrz - nawet przy otwartych oknach - bywa bardzo gorąco), obecność dodatkowych źródeł ciepła (np. wszelkie urządzenia elektryczne, także elektronika powoduje wzrost temperatury wewnętrznej). Bez zaworów termostatycznych nie da się obejść.

    0
  • Relpol
  • #4 28 Mar 2011 23:29
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Zbigniew Rusek napisał:
    Bez zaworów termostatycznych nie da się obejść.


    Jeżeli mówimy o grzejnikach to masz rację, ale jeżeli mówimy o podłogówce to nie masz racji.

    0
  • #5 29 Mar 2011 21:07
    lasl
    Poziom 13  

    Szanowny Kolego,bez urazy-szkoda Twojego czasu na analizowanie C.O .Weż fachowca z polecenia(od przyjaciół),nie koniecznie z ogłoszenia.Nie jeden to następny zajmie się Twoim tematem.Sam mimo super forum nie dasz rady.Pozdrawiam.

    0
  • #6 29 Mar 2011 21:56
    piotrkosa
    Poziom 2  

    ale jestem z tych co chca wiedzieć jak to działa a nie tylko zawory termostatyczne przektęcac

    0
  • #7 29 Mar 2011 22:21
    lasl
    Poziom 13  

    Szanuję takich ludzi sam należę do takich,ale jestem instalatorem i chciałbym dla moich inwestorów jak najlepiej.Prowadząc budowę nie ograniczam inwestora do suchej instrukcji obsługi ,są tacy wykonawcy zaufaj.Pozdrawiam

    0
  • #8 29 Mar 2011 22:47
    piotrkosa
    Poziom 2  

    ale sam sie chce podszkolić zeby mi zadnego bubla nie zrobił

    0
  • #9 29 Mar 2011 22:56
    lasl
    Poziom 13  

    Rozumię Ciebie jak najbardziej,sorki..sam i tak uwiniesz bubla.Pozdrawiam.

    0
  • #10 30 Mar 2011 00:09
    michcio
    Specjalista elektryk

    Ja polecam zrobić podłogówkę na całości i całkowicie zrezygnować z grzejników. W całym domu komfort a instalacja bardzo prosta, oczywiście warunek to kondensat.
    Pogodówka nie jest droga, często jest już wbudowana w kocioł, wystarczy dokupić i podłączyć czujnik zewnętrzny.
    Komin czy to do turbo czy do kondensata kosztuje podobnie. Można też zrobić wyrzut spalin przez ścianę (przy zachowaniu paru warunków), wtedy jest jeszcze taniej.
    Oczywiście nawet nie myśl o kotle atmosferycznym, bo to bez sensu. Jest ryzyko zaczadzenia, trzeba robić dziury w ścianie kotłowni, żeby kocioł miał co "żreć" a to wychładza pomieszczenie, niska sprawnosć itd. itp.

    PS: Jeśli już, to grzejniki do kondensata dobiera się na 50/40 stopni. 70/50 to do zwykłych kotłów. Mimo wszystko nie są duże, o ile dom nie jest z blachy falistej, ale i tak najlepiej podłogówka na całości.

    0
  Szukaj w 5mln produktów