Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

mastercook pte124 wyłącza się na każdym programie

andy97 29 Mar 2011 19:38 4021 19
  • #1
    andy97
    Level 11  
    Witam
    może ktoś się spotkał z takim przypadkiem i mi coś podpowie.
    Otóż w mojej nowej pralce /gwarancja wyszła parę miesięcy temu/
    po załaczeniu prania pralka się wyłącza,tak jest na każdym programie,włączam wirowanie wchodzi na obroty i się wyłącza i za chwilę znowu wchodzi na obroty i się wyłącza.To samo na praniu ,nabierze wody obrót i się wyłącza .
  • #2
    grzeg0
    Level 17  
    Witam. Wygląda to na uszkodzony silnik.
  • #3
    andy97
    Level 11  
    nie sądze,raczej programator ale pewien nie jestem.
    maże ktoś z większym odemnie doświadczeniem podpowie co to jest.
    dzięki za pomoc
  • #4
    machefi
    Home appliances specialist
    andy97 wrote:
    Witam
    może ktoś się spotkał z takim przypadkiem i mi coś podpowie.
    Otóż w mojej nowej pralce /gwarancja wyszła parę miesięcy temu/
    po załaczeniu prania pralka się wyłącza,tak jest na każdym programie,włączam wirowanie wchodzi na obroty i się wyłącza i za chwilę znowu wchodzi na obroty i się wyłącza.To samo na praniu ,nabierze wody obrót i się wyłącza .
    Czy na praniu ten obrót jest energiczny prawie wchodzący na wirowanie czy spokojny i czy rzeczywiście tylko jeden obrót? Proponuję sprawdzić mocowanie magnesu prądniczki tachometrycznej.
  • #5
    Marwal25
    Level 15  
    Objaw typowy jak przy uszkodzonym module sterującym, do wymiany kondensatory w module.
  • #6
    andy97
    Level 11  
    wydaje mi się że diagnoza Marwala 25 jest właściwa -moduł sterujący.otóż sprawdzilem pralke i po nabraniu wody od razu zaczęła wirować i się wyłacza,to samo na wirowaniu -startuje i się wyłącza .wygląda że padł moduł.
    /ten typ pralki niema prądniczki tach./
    sprawdziłem moduł są dwa kondensatory elektrolity ale wyglądają na ok .
    co sugerujesz ?
  • #7
    schnauzerman
    Home appliances specialist
    andy97 wrote:

    ../ten typ pralki niema prądniczki tach./...

    Szukajcie a znajdziecie... :wink:
  • #8
    Marwal25
    Level 15  
    Kondensatory elektrolityczne nie zawsze dają widoczne zewnętrzne oznaki uszkodzenia. Wysycha w nich elektrolit, a co za tym idzie tracą pojemność. Należało by sprawdzić ich pojemność (oczywiście po wylutowaniu), ale większość multimetrów ma max zakres pomiarowy do 20µF, więc łatwiej je po prostu wymienić na nowe (nie kosztują majątek).

    Dodano po 8 [minuty]:

    Jeżeli to jest moduł z zasilaniem bez transformatorowym (bo nie pamiętam) to do wymiany jest również kondensator MKP.
  • #9
    machefi
    Home appliances specialist
    andy97 wrote:
    wydaje mi się że diagnoza Marwala 25 jest właściwa -moduł sterujący.
    andy97 ,czepniesz się tego silnika czy nie? Do sprawdzenia układ sprzężenia zwrotnego tachometru.
  • #10
    andy97
    Level 11  
    ale dlaczego silnik startuje na praniu od razu z wysokich obrotów,tego nie kumam.sprawdziłem silnik miał wypalone i zwarte dwa styki -jeden od szczotek /zlutowalem przewody/drugi od prądniczki też zlutowałem,ale efekt ten sam dalej się wyłącza.
    jest opcja że padła cewka prądniczki? ewentualnie układ ją kontrolujący
    zmienić ją czy szukać dalej?ewentualnie jak sprawdzić prądniczke i uklad sprzężenia zwrotnego ?
  • Helpful post
    #11
    schnauzerman
    Home appliances specialist
    andy97 wrote:

    ../ten typ pralki niema prądniczki tach./...

    andy97 wrote:
    ..silnik miał wypalone i zwarte dwa styki -jeden od szczotek /zlutowalem przewody/drugi od prądniczki też zlutowałem,...
    ...jak sprawdzić prądniczke i uklad sprzężenia zwrotnego ?

    Prądniczka jednak się odnalazła, zacznij od sprawdzenia jej rezystancji.
  • #12
    andy97
    Level 11  
    [quote="schnauzerman"]
    andy97 wrote:

    ../ten typ pralki niema prądniczki tach./...

    andy97 wrote:
    ..silnik miał wypalone i zwarte dwa styki -jeden od szczotek /zlutowalem przewody/drugi od prądniczki też zlutowałem,...
    ...jak sprawdzić prądniczke i uklad sprzężenia zwrotnego ?

    Prądniczka jednak się odnalazła, zacznij od sprawdzenia jej rezystancji.[/quot

    dzięki schnauzerman za sugestie
    otóż rezystancja cewki wynosi ok 96 Ω

    Dodano po 12 [minuty]:

    sprawdziłem prądniczke-kręcąc wałkiem na mierniku pojawiało się jakieś miliwolty w zależności od prędkości kręcenia różne
    co sugerujesz?

    Dodano po 5 [godziny] 19 [minuty]:

    podpowiedz coś bo stoję w miejscu i nie wiem co robić
  • #13
    machefi
    Home appliances specialist
    andy97 wrote:


    sprawdziłem prądniczke-kręcąc wałkiem na mierniku pojawiało się jakieś miliwolty w zależności od prędkości kręcenia
    Przy energicznym pokręceniu powinno być około 1-2V ,przyrząd ustawiony na pomiar napięcia przemiennego ,jak mocowanie magnesu? Idź przewodami od prądniczki do modułu i posprawdzaj elementy na które wchodzi te napięcie produkowane przez tacho. Jak coś zauważysz nie tak i będziesz miał pytania daj obustronne zdjęcie modułu dobrej jakości.
  • #14
    andy97
    Level 11  
    przy ręcznym kręceniu silnika tacho daje 1.5 vac więc z tu chyba niema problemu,szukam dalej według wskazówek.
    dzięki
  • #15
    schnauzerman
    Home appliances specialist
    Jeżeli było uszkodzenie termiczne kostki silnika, sprawdź dokładnie jakość i ciągłość połączeń, zmierz rezystancję cewki prądniczki tachometrycznej od strony modułu, jeżeli tu jest OK, reszta jak zaleca Kolega machefi.
  • #16
    andy97
    Level 11  
    Właczyłem wirowanie i na moduł z tacho przychodzi około 35 vac zanim się wyłączy.
    Znalazłem na module upaloną ścieszke od tacho,wstawiłem mostek ale nic to nie dało ,dalej to samo, widać padło coś jeszcze ,tylko co
  • #17
    grzeg0
    Level 17  
    A może to jednak silnik uszkodził moduł?
  • #18
    andy97
    Level 11  
    grzeg0 wrote:
    A może to jednak silnik uszkodził moduł?

    wyżej pisałem ,że na złaczce silnikowej były zwarte /stopione/ przewód od tacho i szczotki silnika przypuszczam że to było powodem stopienia się ścieżki w module, wylutowałem kondensator 470µF/25V ale niemam czym go sprawdzić,jutro go wymienię.

    Dodano po 14 [minuty]:

    wrzucam parę zdjęćz modułu
    https://obrazki.elektroda.pl/3058362400_1301602696.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/8683808000_1301602696.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/8610723300_1301602697.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/3435138400_1301602697.jpg
  • Helpful post
    #19
    machefi
    Home appliances specialist
    Kolego , popraw te dwie cienkie upalone ścieżki bo to jest niechlujnie zrobione i sprawdź te dwa opory smd będące na końcu jednej z tych ścieżek . Dla pomocy przeczytaj dokładnie drugi i trzeci post tego linku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1864945.html i powodzenia ,rozwiązanie swego problemu masz jak na dłoni.
  • #20
    andy97
    Level 11  
    wielkie dzięki
    wymiana tych rezystorów R71 i R72/oba spalone/ przyniosła efekty -właśnie się pierze i jest ok.