Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tablice pikselowe Brose - jak uruchomić

studisat 31 Mar 2011 19:19 10879 24
  • #1
    studisat
    Tube radio receivers specialist
    Witam.

    Mała spółka komunikacyjna poprosiła mnie o pomoc w uruchomieniu tablic kierunkowych z zakupionych używanych tramwajach M6S z Bochum-Gelsekirchen (BOGESTRA).

    Poprzedni właściciel zdemontował sterowniki systemu informacji pasażerskiej. zostały natomiast tablice. Są ich dwa rodzaje:

    1. Tablice na czołach wagonów (dwukierunkowe), i jego bokach.
    2. Tablice wewnątrz wagonu.

    Tablice 1. Elektromechaniczne. Nie mają obudów wmontowano jest oryginalne kasety na zwykłe przesuwne taśmy z napisami. Wyświetlacz to dwie płytki - pierwsza ma elementy wyświetlacza, a druga to kontroler. Płytka kontrolera ma oznaczenie producenta BROSE 9323. Rok produkcji 1996. Procesor Intel 8085. Pamięć FLASH i pamięć EPROM z naklejką poprzedniego właściciela / przewoźnika.
    Ten panel ma dwa porty komunikacyjne. Obydwa były wykorzystane - to gniazda Canon DB9. Pierwszy to wygląda na port szeregowy z dwoma jednokierunkowymi liniami danych z optoizolacją (RS485???). Drugi wygląda na równoległy port 8-bitowy. 8 jednakowych zestawów biernych elementów w pobliżu gniazda z 8 ścieżkami prowadzącymi do gniazda.

    Tablice 2: Wyświetlacze matrycowe diodowe. Producent Brose. Rok produkcji 1996. Wyjąłem tylko płytkę kontrolera. Nadruk: BROSE 9319. Procesor Intel 8085, pamięć FLASH i pamięć EPROM z naklejką od poprzedniego właściciela.
    Jest jeden port - nie wiem jaki -za dużo rozkręcania. Wciśnięty w metalową obudowę jaką można spotkać w sprowadzanych używanych autobusach miejskich z Niemiec.


    Czego oczekuję od Was?
    Czy da się je uruchomić. Nowy przewoźnik obsługuje jedną linię tramwajową w 2 wariantach trasy: A -> B i B -> A oraz A -> C i C -> A. Zjazdy do zajezdni A -> C i B -> C.
    Dopuszczalne są stałe napisy z podaniem numeru i dwóch krańcówek (przystanków końcowych).
    Co do wewnętrznego wyświetlacza nie ma potrzeby wymieniania przystanków (długa lista - linia ma ponad 30km). Wystarczy numer linii i kierunek - lub obydwie krańcówki.

    Inna opcja to próba podłączenie jakiegoś stosowanego w Polsce sterownika informacji pasażerskiej..

    Wagon ma instalację nagłośnieniową.

    Wersja full - to sterownik, wyświetlanie następnego przystanku ew komunikaty głosowe. Wersja minimum statyczne napisy wybierane przez motorniczego na przystankach końcowych.


    Wyposażenie wagonów posiada impulsatory zliczające obroty kół na osiach we wszystkich wózkach (pomiar prędkości i wykrywanie poślizgu).

    Z góry dziękuję.

    Tomasz Prószyński
    tel. 723 093 353
  • #2
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Witam
    Otóż system komunikacji tablic to interfejs IBIS to nie tylko standard elektryczny ale i protokół transmisji.
    Program jest w tablicy trzeba wyjąć te pamięci i wysłać do mnie.
    1996 rok to tablice wiekowe już stary model z procesorem 8085 . BROSE stosowało później tablice z płytami SAS535-3 ORAZ SAS535-4 z procesorem SAB80535 . Tablice wewnętrzne by działały potrzebują sterownika IBIS 2 np LAWO L86.. na stronie
    http://www.lle.de/steuergeraet-premium-control.html
    Żaden polski sterownik nie będzie sterował wyświetlaczami firm zachodnich.
    Aby uruchomić choć zewnętrzne tablice to należy kupić sterownik LAWO L8401 którego koszt to około 2000PLN netto .
    Można poszukać na EBAY czasem się znajdzie jakiś sterownik IBIS , mogą to być :
    LAWO L8401
    LAWO L801/4
    BROSE ZB100
    KRUEGER APPARATEBAU - KAŻDY MODEL
    ELGEBA
    Myślę że troche naświetliłem sytuację
    wrazie jak co kontakt
    606-707-133
    http://www.speacetronic.pl
  • #3
    J_Bravo
    Level 27  
    Ja poradziłem sobie troszkę inaczej. Dostosowałem elektronikę tablic do współpracy z sterownikiem polskiej produkcji SRG2000-SRG3000. Wyszło taniej i bez dziwnych zagranicznych sterowników.

    </object>

    W razie pytań służę pomocą.
  • #4
    raus676
    Level 11  
    Posiadasz może gdzieś rozpisany protokół transmisji między tablicą a sterownikiem R&G? I może specyfikację szyny IBIS/VDV300 (to jest RS485 Full-Duplex z niewielkimi przeróbkami czy jakaś zupełnie inna szyna? Bo o ile listę komend jeszcze da się znaleźć, o tyle samą specyfikację nie bardzo)
  • #5
    J_Bravo
    Level 27  
    raus676: Mam rozpisany protokół R&G. Co do IBIS to nie wgłębiałem się. Wiem tylko że IBIS IBISowi nie jest równy. Posiadamy tablice/sterowniki wielu producentów i żeby wszystko ujednolicić zaprojektowałem uniwersalną płytę główną do tablic. Wystarczy wymienić płyty główne w tablicach i wstawić sterownik SRG2000/3000.
  • #6
    raus676
    Level 11  
    Byłbyś taki miły żeby podesłać ten protokół? Masz tylko podstawową obsługę tablic zewnętrznych (wysyłanie ramek na tablice) czy też wszystkie nowsze opcje (sterowanie kasownikami, tablicami wewnętrznymi, zwykłymi LCD, choinkami LED i LCD, gadaczką)?

    Jeśli chodzi o IBIS to one raczej są sobie równe, ale na różnych warstwach. Lista komend przewiduje nawet wysyłanie do nich ramek otwartym tekstem (zA[adres]1[16 znaków]), tylko pewnie nie wszystkie tablice to obsługują i da się je obsłużyć tylko wgrywając do nich tekst do pamięci. Jeszcze inne firmy wprowadzają swoje własne rekordy.
  • #7
    J_Bravo
    Level 27  
    Z tego co pamiętam to rekord zaczyna się od bajtu 03 potem adres urządzenia, ilość danych, dane, CRC i bajt 02 (piszę z głowy więc mogę pisać bzdury). Transmisja zwykły RS485. Jutro sprawdzę dokładnie to ci napiszę na maila.
  • #8
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Ja uruchamiam tablice niemieckie na oryginalnych płytkach.
    Prościej i bez przeróbek. Sterownik IBIS można wykonać bardzo prosto
    Protokół transmisji IBIS standard VDV 300 .
    lxxxFP - telegram DS001 protokół numeru linii
    zxxxFP - telegram DS003 protokół celu
    xxx- trzy cyfry kodu
    F powrót karetki
    P - suma kontrolna
    Sterownik powtarza co 6 sekund wysyłanie kodów lub natychmiast po wpisaniu nowego.
    Jeśli ktoś potrzebuje pełny protokół IBIS to mam go w PDF.
  • #9
    J_Bravo
    Level 27  
    Wyślij mi proszę tego pdf.
    Co do przeróbki to wszystko do się zrobić.
  • #11
    raus676
    Level 11  
    A jak wygląda kwestia samej szyny, to jest RS485 Full Duplex (na co by wskazywał sposób łączenia i 4 żyły) czy coś bardziej wyszukanego?

    I jeszcze jedno - daje się podmienić umlauty na polskie krzaczki?
  • #12
    J_Bravo
    Level 27  
    Pluta Grzegorz: Także myślałem o interface tłumaczącym ale zrezygnowałem z niego z kilku względów:
    1. Po wstawieniu nowej płyty tablica jest w pełni zamienna z oryginalnymi tablicami R&G a po zmianie oprogramowania z tablicami Pixela.
    2. Prostszy serwis. Tablice niemieckie mają sporo nietypowej elektroniki i są nad wyraz rozbudowane. Dodawanie kolejnego modułu tłumaczącego zwiększa ryzyko awarii.
    3. Co do kosztów to może i koszt uruchomienia jest o kilka złotych większy ale potem koszty serwisu/eksploatacji są dużo mniejsze.

    raus676: IBISy mają kilka rodzajów warstw fizycznych. Zwykle nie są kompatybilne z RS485
  • #13
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Tak ale trzeba zwrócić uwagę że mamy na zachodzie kilku innych producentów tablic. Ich panele są innej konstrukcji
    Ponadto teraz jest rzut do Polski tablic LCD i tutaj żadna polska elektronika nie podejdzie , ani Pixel ani R&G nie robili tych tablic.
    Elektronika wcale nie jest nietypowa. Procesory z serii MCS51 więc to żaden wynalazek.
    Powiem że to PIXEL stosuje wynalazki np tablice diodowe są na bazie H8 Renesas .
    W systemach IBIS program linii jest w tablicach a nie w sterowniku.
    Wyjątkiem są tablice wewnętrzne , ale one maja inne zadanie oraz system tablic AEG ADTRANZ one podobnie jak w R&G dostają pełną informację ze sterownika np L8601 LAWO
    Dlatego mam taką konfigurację z przodu tablica KRUEGER z boku BROSE z tyłu LAWO i sterownik LAWO . IBIS to standard i dlatego można tak zamieniać sobie sterowniki. Polskie firmy celowo nie weszły w ten standard by urządzenia nie pasowały.
    Szyna IBIS jest podwieszona do 24V. Na wejściach są transoptory i nie ma to nic wspólnego z RS485/422.
    Dlatego są pary
    1 - WBSD WAGENBUS SIGNAL DATA BIAŁY
    2 - WBSM WAGENBUS SIGNAL MASSE BRĄZOWY para z białym nadajnik
    3 - WBES WAGENBUS ENTER SIGNAL ŻÓŁTY
    4 - WBEM WAGENBUS ENTER MASSE ZIELONY para z żółtym powrót
    Prosze też zauważyć że Niemcy te systemy mieli opanowane już dawno nim w Polsce powstały PIXEL i R&G.
    Są jeszcze tablice na których pisze MONO-SYSTEM
    Wygląda to tak. Po magistrali IBIS sterownik wysyła kody do tablicy czołowej (MATKA) lub mastera który jest w pobliżu rozdzielacza sygnałów.
    Tablica czołowa po RS485 wysyła bitmapy do tablicy bocznej i tylnej.
    Zazwyczaj te systemy są charakterystyczne bo maja czytnik kart RAM PCMCIA . W przypadku LAWO karta musi mieć odpowiedni format oraz musi być nagrana za pomocą oryginalnego programu LAWO , inaczej tablica nie przyjmie karty , pokaże błąd .
    Sterownik IBIS można kupić za 1200-1300 pln. Więc nie jest to drogo np SRG3000 kosztuje 2800 PLN.
    Również podobnie wygląda sytuacja z systemem MOBITEC ze Szwecji
    ceny są niższe niż te krajowe.
  • #14
    J_Bravo
    Level 27  
    Założenia mojego zleceniodawcy były inne:
    1. Pełna zamienność tablic niezależnie od producenta (w razie problemów szybka wymiana tablicy/płyty głównej i wio w trasę). Oryginalne płyty główne są jak wiadomo niedostępne. Padnie procesor i cała tablica do wyrzucenia (ewentualnie wysyłka do serwisu na naprawę)
    2. Sterowanie ze sterownika SRG, który nie jest wcale tak drogi i linie dodawać można samodzielnie za DARMO (w dodatku steruje także kasownikami)

    Tutaj głównie chodziło o czas naprawy i koszty obsługi/serwisu.

    ps. Gdzie można kupić nowe sterowniki do IBIS za 1200-1300zł?
    Masz Rację. MCS51 to nie wynalazek... to zabytek, w dodatku ciężki do kupienie.
  • #15
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Płyty główne do wszystkich typów tablic mam . Kłopotów z zakupem procesorów SAB80c535 nie mam Ponadto pragnę zauważyć że SRG3000 już nie jest produkowany , ponieważ zaprzestano produkcji procesora SAF-C509 na którym oparty jest SRG3000 .
    Sterowniki IBIS da się kupić najdroższy jaki miałem był za 2000 .
    Zależy od kursu euro.
    Sprzedaż sterownika LAWO L8401 prowadzi SOLARIS.
    Ja w Sosnowieckim PKM mam obecnie ponad 40 pojazdów z zachodnimi tablicami.
    Dlatego uruchamiam na oryginale bo jak bym miał robić nowe płytki do różnych typów paneli ,to zawrót głowy.Mam tu - MOBITEC , KRUEGER LCD , LAWO LUMINATOR LLE, GORBA GMBH , AEG. Każda z tych firm ma swoje rozwiązania . Uruchamiam te tablice w całej Polsce w różnych miejscach , awarie zdarzają się sporadycznie.
    Na pewno wygodnie jest mieć jeden system tablic , nie ma kłopotów z programowaniem .
    Tu jest za dużo zachodu z przeróbkami , prościej jest napisać program .
    I taniej ponieważ nie trzeba robić żadnych płytek.

    Z tablicami BROSE może się spotkać z innym typem układu na panelu z klapkami.
    Zamiast FP2800 jest tam układ który się nazywa BROSE i nie jest w 100% taki jak poprzednik , inaczej jest rozwiązany system zamykania klapek.
  • #16
    J_Bravo
    Level 27  
    Fakt. Jeśli jest wiele różnych modeli to jest sporo zabawy. Fakt. SRG3000 jest trudno dostępny. Teraz można kupić troszkę mniej udany SRG3100 lub nowsze. Jakiego sterownika używacie w waszym PKM do kasowników? Rozumiem że oddzielny jest do kasowników i oddzielny do tablic??
  • #17
    raus676
    Level 11  
    Z SRG jest o tyle fajnie, że wszystkie zmiany przy odpowiedniej konfiguracji wrzuca się tylko na serwer w zajezdni i następnego dnia wszystkie pojazdy mogą wyjechać z wiarygodną informacją, przy IBIS-ach trzeba by było chyba latać z laptopem i programować po kolei wszystkie tablice, a to jest raczej niewygodne przy flocie powiedzmy 100 pojazdów.

    A propos sterowania - wszystkie tablice czytają rekord aA (wysłanie własnego tekstu na tablice) czy są takie, które potrafią tylko wyświetlać zaprogramowane bitmapy? Jeśli rekord jest w standardzie to teoretycznie wszystko powinno się dać w ten sposób wysterować (i łatwo by było napisać translator z RS485-R&G na IBIS)

    I jeszcze z tą transmisją - znaczy że dane idą tylko po 2 żyłach - WBSD i WBES, a 2 pozostałe służą do zaznaczenia urządzenia wysyłającego i ustawiania trybu (master-slave)?
  • #18
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    W Sosnowcu do kasowników używam STR1,2 ze skasowanych Ikarusów
    System R&G ma podstawową wadę , nie wiadomo jak będzie wyglądał tekst na tablicy , nie ma wyboru czcionki a jak tablica jest FLIP DOT to napis za długi będzie ucięty , w diodowych jest automatyczny SCROLL. Zaleta systemu to taka że ten co pisze np w Taranie nie musi się znać na tablicach itp.
    W PIXEL tak już nie jest , tu trzeba zadeklarować jakie tablice się ma na pojeździe i ile ich jest , numeracja jest taka 0- przód 1- bok 2- tył 3-wewnętrzna itd
    To samo się ma do tablic zachodnich tam widzę jak będzie wyglądał napis , oraz mam możliwość wybrania czcionki.
    Nowe systemy Niemieckie można programować za pomocą sieci WiFi . Znacznie lepsze niż nasze radiowe.
    Zarówno PIXEL jak i R&G można programować radiowo w PIXEL komputer KPP2 jest zintegrowanym systemem wraz z tzw"gadaczką"
    R&G ma słaby zasięg trzeba być w odległości nie więcej jak 20 metrów od anteny stacji PWI.
    PIXEL ma zasięg 1km ponadto KPP2 jak wyłączymy nie wyłącza się tylko jest uśpiony , ale w tym czasie zrzuca raport lub też pobiera nowy rozkład jazdy ze stacji bazowej , która jest serwerem strony pracująca na Liniksie.
    Tablice pikselowe Brose - jak uruchomić
    Tablice pikselowe Brose - jak uruchomić
    Tablice pikselowe Brose - jak uruchomić
    Tablice pikselowe Brose - jak uruchomić

    Zapraszam to poczytania
    http://www.infobus.com.pl/blog.php?id=268
  • #19
    J_Bravo
    Level 27  
    Więc widzę że w PKM w Sosnowcu lubią iść na kompromis.
    Wiele niekompatybilnych systemów, dublowanie sterowników. Z tego co wyczytałem na stronie to niezły macie tabor. Dużo zatrudniacie elektroników?
  • #20
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Jest nas na dziale czterech .
    Ale od programowania systemów zachodnich jestem tylko ja.
    Siedzę w systemach zachodnich od lat i uważam że technicznie są lepiej wykonane można zobaczyć fotki.
    LCD KRUEGER
    http://www.phototrans.eu/14,442842,0,MAN_NG313_501.html
    MOBITEC
    http://www.phototrans.eu/14,468880,0,MAN_NG313_503.html
    LAWO LLE
    http://www.phototrans.eu/14,483916,0,MAN_NG313_504.html
    GORBA GMBH
    http://www.phototrans.eu/14,481275,0,Solaris_Urbino_18_Hybrid_505.html

    Zwróćmy uwagę na to ze pojazdy oprócz hybrydy są z 2001-2002 roku , a czytelność tablic doskonała .
    Stosujemy takie rozwiązanie z kasownikami ponieważ mamy auta z kasacji na których wszystko było , więc można zamontować .
  • #21
    J_Bravo
    Level 27  
    To fakt. Tablice zachodnie są wykonane dużo lepiej niż polskie. Po 10-15 latach prawie nie widać po nich upływu czasu. Jedyny minus zachodnich tablic to niedostępny w Polsce układ FP2800. Polskie tablice z Mielca sypały się od nowości. Hałasujące blachy, urywające się mocowania i wysuwające się moduły elektroniczne to standard.
  • #22
    Pluta Grzegorz
    Level 13  
    Układ FP2800 jest dostępny w firmie ALFA ZETA produkuje na jej zlecenie jakiś Chiński kontrahent . Układ ten tez był w tablicach FLIP DOT PIXEL
    oraz R&G seria tablic ETKO
  • #23
    kinga007
    Level 1  
    Witam mam problem z wyświetlaczem. Mój pracodawca poprosił mnie o pomoc w wyświetlaczu w autobusie. Autobus pochodzi z Niemiec jest to Setra z 94 roku. Tablica zewnętrzna wyświetla kilka kursów do niemieckich miast zaprogramowanych kodami. Wyświetlacz marki Brose ZB 100. Czy da się w tym wyświetlaczu zmienić nazwy miast na polskie? Z góry dziękuję za każdą pomoc.
  • #25
    Akh_Seth
    Level 11  
    radzę kliknąć na ndd.com.pl znajdziecie tam kilka interesujących informacji na temat zachodnich wyswietlaczy