Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz od silnika z dwoma cewkami do takiego z czterema cewkami.

dexterhouse 01 Kwi 2011 11:43 2339 16
  • #1 01 Kwi 2011 11:43
    dexterhouse
    Poziom 12  

    Witam.
    Tak jak w temacie, w silniku mam cztery cewki, a oryginalny obrotomierz podłączony był pod osobne wyprowadzenie z modułu, z którego dostaje wszystkie cztery impulsy.

    Obrotomierz który chcę podłączyć jest od silnika w którym są w prawdzie cztery cylindry ale za to dwie podwójne cewki, w efekcie czego, obrotomierz pokazuje mi dwa razy większe obroty.

    Czy da się spiąć w pokazany na obrazku sposób dwie z czterech cewek tak żeby nie kolidowały ze sobą, a jednocześnie żeby impulsy do obrotomierza szły z jednej i drugiej cewki?

    Obrotomierz od silnika z dwoma cewkami do takiego z czterema cewkami.

    0 16
  • #2 01 Kwi 2011 20:15
    ociz
    Moderator Samochody

    To nie tak, wtedy miałbyś 4x zawyżone wskazania. Widocznie wcześniej szedł tylko 1 impuls z czterech.

    0
  • #3 02 Kwi 2011 10:28
    dexterhouse
    Poziom 12  

    Przez kulawy szkic niejasno się wyraziłem.

    Obrotomierz był podłączony do jednego z przewodów idących do podwójnej cewki (dostając dwa ze wszystkich czterech impulsów w cyklu). a teraz podłączyć go chcę do silnika w którym są cztery pojedyncze cewki więc muszę podpiąć go jednocześnie do dwóch przewodów bo jak podłączę do jednej to dostanie tylko jeden impuls z cyklu i pokaże zaniżone obroty.

    Najpierw myślałem o jakimś mnożniku, ale może takie rozwiązanie z diodami ma szansę się sprawdzić.

    Będzie działać, na co zwrócić uwagę przy wyborze diod?

    Obrotomierz od silnika z dwoma cewkami do takiego z czterema cewkami.

    0
  • #4 02 Kwi 2011 10:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    dexterhouse napisał:


    Najpierw myślałem o jakimś mnożniku, ale może takie rozwiązanie z diodami ma szansę się sprawdzić.


    Na początek radzę użyć rezystorów rzęku 100 kiloomów zamiast diod.

    0
  • #5 02 Kwi 2011 11:09
    leacter
    Poziom 12  

    Musisz sprawdzic do których cylindrów ta cewka dostarczała napięcie (np. 1 i 3) i od tych cewek teraz podłącz diody.

    Dodano po 21 [minuty]:

    jdubowski napisał:
    dexterhouse napisał:


    Najpierw myślałem o jakimś mnożniku, ale może takie rozwiązanie z diodami ma szansę się sprawdzić.


    Na początek radzę użyć rezystorów rzęku 100 kiloomów zamiast diod.


    Układ z diodami nie powoduje włączenia dwóch cewek na raz, czego nie można powiedziec o rezystorach.

    0
  • #6 02 Kwi 2011 11:22
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    leacter napisał:
    Musisz sprawdzic do których cylindrów ta cewka dostarczała napięcie (np. 1 i 3) i od tych cewek teraz podłącz diody.
    jdubowski napisał:
    dexterhouse napisał:


    Najpierw myślałem o jakimś mnożniku, ale może takie rozwiązanie z diodami ma szansę się sprawdzić.


    Na początek radzę użyć rezystorów rzęku 100 kiloomów zamiast diod.


    Układ z diodami nie powoduje włączenia dwóch cewek na raz, czego nie można powiedziec o rezystorach.


    Prxy takich rezystancjach możesz zaniedbać włączenie dwóch cewek na raz, bo jedna z nich będzie włączona przez rezystancję 200 kiloomów.

    Co do diod - jeśli na wejściu obrotomierza jest kondensator to on nic nie wskaże.

    0
  • #7 02 Kwi 2011 11:37
    dexterhouse
    Poziom 12  

    jdubowski napisał:


    Na początek radzę użyć rezystorów rzęku 100 kiloomów zamiast diod.


    Silnik w którym chcę to podłączyć to V4 w dlatego odstępy między impulsami nie są równe, i dlatego cewki nie mogą załączać się jednocześnie jak w silniku rzędowym.

    Czy rezystory nie spowodują jakiegoś oddziaływania jednej cewki na druga?

    0
  • #8 02 Kwi 2011 11:42
    leacter
    Poziom 12  

    Skoro producent zastosował cztery cewki, to chyba chciał je rozdzielic. A rezystorami znowu je połączysz.

    0
  • #9 02 Kwi 2011 11:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To może napisz, co to za silnik, z jakiego pochodzi obrotomierz... Bo do tej pory jet to czyste teoretyzowanie, bo nie pojawił się tu żaden konkret.

    0
  • #10 02 Kwi 2011 12:04
    leacter
    Poziom 12  

    Po za tym, napięcie pojawi się na obu wyjściach modułu. Może to powodowac wyświetlanie błędu a nawet uszkodzenie modułu.

    0
  • #11 02 Kwi 2011 12:17
    dexterhouse
    Poziom 12  

    Chodzi generalnie o pojazd typu buggy z silnikiem motocyklowym od VFR750 RC 36 a obrotomierz od suzuki bandit 1200 gsf z roku ok. 2001

    W vfr obrotomierz oryginalnie podłączony jest do osobnego wyjścia w module zapłonu z którego wychodzą wszystkie cztery impulsy jakoś połączone w środku, ale jak tam podepnę obrotomierz to wskazuje dwa razy większe obroty.
    Więc pozostaje kombinowanie z łączeniem cewek.

    Link jako ciekawostka

    a tu wspomniane zegary

    0
  • #12 02 Kwi 2011 12:55
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pojazd ładny. Bardzo nawet. Samodzielna konstrukcja, czy według jakiś planów? Masz gotową prezentację do działu DYI. To twoje zaplecze warsztatowe? Czym cięte blachy?
    Wykorzystujesz pełne możliwości tych zegarów? Bo mają sporo elektroniki, wyświetlacze... Rozumiem, że są, to można je wykorzystać, ale może spróbować z jakimś standardowym obrotomierzem z samochodu z silnikiem czterocylindrowym.
    Ewentualnie trzeba by się dostać do elektroniki tego obrotomierza i sprawdzić, czy da się przerobić.

    PS. Skąd ty piszesz?

    0
  • #13 02 Kwi 2011 13:00
    leacter
    Poziom 12  

    Hmm... Z tego co zrozumiałem, to powinieneś też spróbowac podłączyc do jednej tylko cewki.

    Fakt. Bardzo ładny pojazd :D Wypadało by też zmierzyc jakie tam jest napięcie.

    0
  • #14 02 Kwi 2011 13:09
    dexterhouse
    Poziom 12  

    Pewne rozwiązania gdzieś tam podpatrzyłem, ale generalnie większość jest zmyślona.

    Zależy mi na tym obrotomierzu bo ma swoją obudowę i nie trzeba budować specjalnej, jak dla takich wyciągniętych gdzieś z deski rozdzielczej.

    W jednym i drugim przypadku jest silnik czterocylindrowy, tyle że w rzędówce podwójna cewka daje iskrę na dwóch świecach jednocześnie. Kiedy na pierwszym cylindrze pojawia się iskra to w tym samym czasie pojawia się tez na trzecim cylindrze cyklu, na początku suwu sprężania, w tym silniku jest silnik V4 więc ten trzeci cylinder nie dociera w tym czasie do tego punktu i iskra w tym cylindrze mogłaby zakłócić pracę silnika.

    Dlatego właśnie zastosowano nie dwie podwójne a cztery pojedyncze cewki.

    Wolałbym nie ingerować w same zegary, tylko sprawdzić czy sprawdzi się inne rozwiązanie, np z tymi diodami.

    0
  • #15 02 Kwi 2011 13:20
    leacter
    Poziom 12  

    Nie wiesz przecież ile jest tam impulsów na obrót, dlatego spróbuj podłączyc do jednej cewki. Ale najpierw sprawdź napięcie wychodzące z modułu, bo może okazac się że jest tam np. 5V, i gdy podłączysz bezpośrednio do cewki, możesz uszkodzic licznik.

    0
  • #16 02 Kwi 2011 14:27
    ociz
    Moderator Samochody

    @leacter, nie przesadzaj z tym 5V, widać nie masz zbyt dużo doświadczenia w motoryzacji. Te 200k ohm(a nawet i mniej) między cewkami też nie ma szans w żaden sposób wpłynąć na pracę modułu.

    0
  • #17 05 Kwi 2011 17:10
    dexterhouse
    Poziom 12  

    Po podłączeniu testowo tylko jednej cewki do obrotomierza, ten zaczął wskazywać obroty prawidłowo.

    Wydaje mi się to dziwne, ale nie szukam przyczyny.



    Na koniec podsumowanie,

    Obrotomierz od Suzuki Bandit 1200GSF rok 2001, da się podłączyć bez przeróbek i kombinacji do VFR750 pod jedną z cewek, a nie pod przygotowane do tego celu wyjście w module.

    Dziękuję za udział w dyskusji.

    0