Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 206, chyba spalił się wentylator chłodnicy.

MICHAŁ6201 01 Apr 2011 11:45 15388 14
  • #1
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Witam wszystkich.
    Mam samochód Peugeot 206 rok produkcji 2000, silnik 1,1 benzyna, bez klimy.

    W zimie miałem lądowanie w rowie pełnym śniegu i próbując wyjechać zagrzał się silniki przy temp ok 90st, chciał się włączyć wentylator, ale że było nabite tam śniegu więc był unieruchomiony i zaczęło potem z niego czuć spalenizną.
    Teraz po zimie w korkach temperatura dochodzi do 90st i wentylator niestety nie załącza się. Póki co radziłem sobie z obniżeniem temp silnika w ten sposób, że włączałem ogrzewanie kabiny na max i temp silnika spadała do normalnej, ale w lecie tak się nie da i muszę to naprawić.
    Sprawdziłem bezpiecznik pod maską samochodu odpowiedzialny za wentylator i jest ok, amperaż też jest taki sam jak podany w książce.
    Dziwię się, bo skoro zostało zablokowane śmigło wentylatora, to w chwili jego włączenia wzrosło obciążenie i pobór prądu, a co za tym idzie powinien zadziałać bezpiecznik ratując instalację elektryczną jak i sam wentylator. A tu bezpiecznik cały. No chyba że gdzieś jest jeszcze jeden?

    Wyczytałem w necie, że można łatwo sprawdzić czy sprawny jest wentylator, wypinając wtyczkę z czujnika temp znajdującego się w obudowie chłodnicy i zwierając na krótko obydwa kable we wtyczce. Jeśli będzie sprawny ten wentylator, to powinien zacząć w tym momencie kręcić się.
    Czy aby to jest bezpieczne dla elektroniki samochodu?
    A czy może macie inne sposoby?

    Sprawdziłem złączając na krótko obydwa kabelki tego czujnika z chłodnicy i wentylator nawet nie drgnął.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    autoas
    Level 42  
    Wymień go lub oddaj do sprawdzenia inaczej będziesz remontował silnik lub dalej roztrząsał problem na forum, a po co?
    A tak po za.....nie umiesz sprawdzić silnika prądu stałego?
    Jeśli nie to oddaj do naprawy do polecanego zakładu w swojej miejscowości
  • #3
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Umiem sprawdzić silnik. Tylko że aby się do niego dobrać, trzeba rozebrać przód samochodu i tego chciałem uniknąć z powodu braku czasu.
    Nie uważam abym zaśmiecał forum pytając czy jest gdzieś drugi bezpiecznik poza tym znalezionym w komorze silnika.
    Po to jest forum aby pytać jeśli się czegoś nie wie, lub pomagać innym swoją wiedzą i doświadczeniem.
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    jeryy3
    Level 17  
    Może coś podpowiem (ale nie koniecznie można to sprawdzić) większość samochodów jak dobrze kojarzę ma termiczne zabezpieczenie silnika wentylatora chłodnicy,jest to bezpiecznik termiczny najczęściej umieszczany pod samym silnikiem wentylatora lub wzdłuż chłodnicy,przypomina metalowy cylinder o średnicy około 40 mm i długości około 100 - 150 mm jego zadaniem jest nie dopuszczenie do przegrzania w/w silnika,jeśli temperatura przekroczy zadaną po prostu się przepala i przerywa dopływ prądu, tu masz link poczytaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic339920.html#1720044
  • #5
    kybernetes
    Level 39  
    Jerry3, nie mieszaj. To co opisujesz to rezystor pierwszego biegu wentylatora.

    MICHAŁ6201, Trzeba sprawdzić całość instalacji bo przy takich prądach mogło paść wszystko. Jest sobota, pewnie nie pracujesz, pogoda ładna to możesz poświecić godzinkę na rozebranie tego i kontrolę.
  • #6
    zbyniuś
    Level 26  
    Chciałes uniknąć rozebrania przodu samochodu i dlatego szukasz innego rozwiązania a takiego nie ma, demontaż atrapy to 5 min. roboty i masz wszystko na wierzchu.
  • #7
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Wsadzałem przez wlot powietrza rękę i kręciłem śmigłem no i ciężko się kręci (czuć opór) więc chyba coś w środku silnik blokuje.
    Zamówiłem przez internet nowy wentylator i w przyszłym tygodniu rozbieram samochód i wstawię nowy wentylator, a staremu zrobię sekcję zwłok.
    Ale obawiam się, że skoro bezpiecznik nie przepalił się, to oprócz silnika mogło się spalić coś jeszcze...
    Jak sprawdzę wszystko, to napiszę co i jak.
  • #8
    dyszel85
    Level 17  
    Można było odszukać i odpiąć wtyczkę od samego wentylatora i podać mu 12V - wtedy jest pewność.
  • Helpful post
    #9
    lukaszgolembka1981
    Level 13  
    witaj miałem podobny przypadek poczytaj może coś więcej będziesz wiedział
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1438454.html
    W moim przypadku spalił się wentylator i bezpiecznik Maxifuze w skrzynce jak na zdjęciu w poście, który załączyłem.
  • #10
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Dzięki lukaszgolembka1981
    U mnie inaczej wygląda skrzynka z bezpiecznikami w komorze silnika. A jedyny przekaźnik jaki tam jest widoczny od góry odpowiada za załączanie klaksonu.

    Peugeot 206, chyba spalił się wentylator chłodnicy.

    Ten bezpiecznik zaznaczony czerwoną cyferką "7" to według książki bezpiecznik do wentylatora i ma amperaż 20A
    A obok niego po prawej stronie jest przekaźnik do klaksonu.
  • #11
    viper555
    Level 39  
    Bezpiecznik 20A jest bezpiecznikiem sterującym przekaźnikiem ,główny bezpiecznik od wentylatora to 40A w środkowym rzędzie 3-ci z lewej strony.P
  • #12
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    A w książce dołączonej do tego samochodu przekaźnik o którym mówisz to nr 10 i opisany jest w tej książce jako - Światła drogowe, światła mijania.

    Natomiast bezpiecznik o którym ja pisałem czyli nr 7 jest opisany jako - Zespół motowentylatora.

    Ale sprawdzę przy okazji też ten 40A o którym wspomniałeś :)

    Jeszcze dopatrzyłem się w tej książce, że pod deską rozdzielczą jest jeszcze jeden bezpiecznik o numerze 38, ma on 5A i jest opisany jako zespół motowentylatora - presostat
  • #13
    viper555
    Level 39  
    MICHAŁ6201 wrote:
    A w książce dołączonej do tego samochodu przekaźnik o którym mówisz to nr 10 i opisany jest w tej książce jako - Światła drogowe, światła mijania.



    Nic nie mówię o żadnym przekaźniku tylko bezpieczniku,natomiast przekaźniki są na obudowie wentylatora.P
  • #14
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Przepraszam za pomyłkę. Chodziło mi o bezpiecznik
    Bezpiecznik nr 10 :)
  • #15
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Witam Wszystkich
    Usterkę usunąłem.
    Silnik starego wentylatora był uszkodzony, po podłączeniu nowego wszystko działa tak jak powinno.

    Bezpiecznik nr 7 o amperażu 20A zaznaczony czerwoną cyferką "7" na fotce powyżej jest odpowiedzialny za wentylator.Jeśli komuś nie będzie działał wentylator a ten bezpiecznik będzie dobry, to należy wypiąć niebieską wtyczkę z dwoma kabelkami z czujnika znajdującego się u góry chłodnicy i zewrzeć te dwa piny we wtyczce, wtedy zostanie podane napięcie na wentylator, jeśli nie ruszy wentylator, to należy szukać przyczyny w samym wentylatorze. Za załączanie wentylatora odpowiada właśnie ten czujnik wkręcony w chłodnicę. Nie jestem pewien ale pewnie w nim znajduje się bimetal i dzięki niemu po nagrzaniu cieczy chodzącej do temp ok 90st zwierają sie styki i załącza sie wentylator.
    Mowa tu o wentylatorze jedno biegowym stosowanym w peugeotach 206 bez klimatyzacji.

    A jak się do niego dobrać? A no odkręcamy atrapę z logo peugeota - po bokach tej listwy plastykowej w kolorze nadwozia są po dwa zatrzaski i trzeba delikatnie z nich wysunąć listwę by nie połamać uchwytów, następnie odkręcić dwie śrubko obok kierunkowskazów w reflektorach i powoli wyciągamy tą listwę. Następnie odkręcamy dwie śrubki na górze mocujące chłodnicę i odłączamy od niej górny wąż biegnący od termostatu. Potem odkręcamy obudowę filtra powietrza, a chłodnicę przesuwamy maksymalnie w lewą stronę - do alternatora. Wentylator trzyma się na trzech śrubach. Odkręcamy je i wyciągamy stary wentylator. Następnie montujemy nowy i składamy wszystko i wentylator działa:)

    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.

    Temat uważam za zamknięty.