Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C3 2003r świeci Airbag - BSI błąd DATAB

02 Kwi 2011 20:38 21213 33
  • Poziom 10  
    On board: 2x airbag przedni 2x boczny 2x sensor boczny 2x napinacz pasów.

    Usterka Airbag rzekomo powstała sama podczas zwykłej jazdy samochodem – po prostu zaświeciły się obie kontrolki.

    Kontrolki gasną standardowo, po kilku sekundach zaświeca się kontrolka pasażera i głośny gong a następnie napis AIRBAG, po czym piknie 2 razy cichy gong.

    Dwa błędy w sterowniku AIRBAG i jeden w BSI (nie do wykasowania):
    1 fault VAN interface
    2 Passenger airbag deactivation
    BSI - fault on DATAB wire with airbag computer.

    ASO wycofało się z naprawy po zamontowaniu nowego sensora i 3 przełączników odłączających airbag pasażera. (te same błędy w każdym sterowniku Airbag)

    Sprawdziłem ze schematem i wyczyściłem wszystkie połączenia i piny kablowe, wszystko jest tak jak powinno Linia DATAB Airbag łączy się razem w jednym pinie z Linią DATAB przełączników kierownicy, po odpięciu tego pinu (4 GR) od BSI pojawia się dodatkowy błąd przełącznika, dlatego wykluczam uszkodzenie mechaniczne, kabel ma przejście od sterownika Airbag 37pin do BSI 4pin wtyczki GR.
    Odpięcie pasażera ma prawidłowe wartości na 49/50pin kostki Airbag (400/100ohm) Sensor odczytuje prawidłowe wartości rezystancji poduszek (2,3ohma) po symulacji większej oporności w sterowniku pojawiają się dodatkowe błędy poduszek.
    Linia VAN 30 i 33pin kostki airbag ma przejście do BSI 38 i 40pin BA (biała kostka) Po odpięciu każdego z nich w BSI pojawiają się dodatkowe błędy.

    Według mnie problem jest z BSI, ale może ktoś podsunie lepszą koncepcję.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 19  
    Rozebrać BSI przejrzeć, wrzucić nowy soft powinno pomóc.
  • Poziom 10  
    Już rozbierałem BSI (nikt tam nie był przede mną) w celu sprawdzenia lutów, poprawiłem kilka, ale to nie pomogło – z lupom nie sprawdzałem, bo przy mikro pęknięciach usterka byłaby sporadyczna w zależności od temperatury – sprawdzałem a z poziomu Launcha nic nie zrobię w kwestii softu.
  • Poziom 10  
    Witam. Mam podobny przypadek w berlingo '08. W airbagu 2 usterki: (1)usterka stała, wewnętrzna usterka kalkulatora (interfejs VAN), (2) neutralizacja poduszki powietrznej pasażera. W BSI defekt: podobny do twojego komunikacja DATAB ze sterownikiem silnika. Dziwne bo w tym samochodzie nie ma poduszki pasażera. Tylko pod. kierowcy i napinacze. Podmieniłem sterownik airbagu z innego, dobrego samochodu i są te same defekty w drugim ster. Ten stary włożyłem do drugiego berlingo i po wykasowaniu def jest OK. Więc problem leży gdzieś w samochodzie. Robiłem programowanie konfiguracji sterownika airbag Lexią. Nic to nie dało. Podmieniłem na chwile BSI. To samo. Coś wprowadza zakłócenia w sieci. Odłączyłem radio i licznik. Cały czas są defekty. Jakieś pomysły na rozwiązanie tego problemu? Co u ciebie, jak to się skończyło? Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Koledzy, skoro sterownik sygnalizuje defekt na sieci to ten defekt tam być musi. Sprawdzaliście sieć? Czy rezystancje są właściwe? Czy nie ma zwarcia? Czy są przejścia? Dla przypomnienia - sterownik wisi na VAN CAR1 a dodatkowo jest zależny od komunikacji na VAN COMFORT.
  • Poziom 26  
    Jeżeli okablowanie ok to problem jest z siecią van. Czyli com ,BM34 ewentualnie czujnik deszczu,można je odłączać po kolei i spr. błędy ,z bm34 wypiąć tylko górne złącza.
  • Poziom 10  
    Przerobiłem cała pinologię i okablowanie wszystko było ok., nawet sprawdzałem sygnały na lutach kostek płyty BSI od strony druku i dochodziły.
    Na tym samym pinie DATAB w BSI jest podpięty Airbag i Przełączniki kierownicy (dwa kable zagniecione w jeden pin) po odpięciu tylko tego pinu z kostki pojawia się dodatkowy błąd w BSI - fault DATAB multifunction switch. Kable nie miały żadnych dziwnych oporności – normalne przejście.

    W 90% uszkodzony soft w BSI lub gdzieś niedostyk masy – usterka pozostała, wyleczone tylko objawy.
    Niestety Citroen i Peugeot potrafi zaskakiwać rozwiązaniami a naprawy nie bywają łatwe…
  • Poziom 39  
    A czy sprawdziłeś sieć do BSM?
  • Poziom 10  
    BSM nie szczególnie, ograniczyłem się do sprawdzenia bezpieczników czystości pinów w kostkach (przeczyściłem chemicznie) za to wypinałem wszystkie piny VAN i DATAB jak i całe kostki z BSI – po każdym odpięciu pojawiały się kolejne błędy ściśle związane z odpiętym pinem lub las błędów z odpiętą kostką.
  • Poziom 39  
    Sprawdź instalację elektryczną całej sieci VAN CAR. W przypadku wątpliwości wypnij przewody z kostek na BSI i poprowadź "bajpasa". Do BSM: czarna 40 pinowa kostka na BSI, styki nr 6 i 8. Na BSM: 10 pinowa czarna, styki 1 i 5. Sprawdź również VAN COMFORT.

    Kontrola na wypinanie złączek i "na defekty" nie daje tu dobrych rezultatów, tylko pomiar.
  • Poziom 26  
    No i dalej mamy nie sprawdzony bsm
  • Poziom 10  
    Witam. Też myślałem o sprawdzeniu BM34. Patrząc na schemat sieci należałoby go też obejżeć. Niestety samochód musiał pojechać.
  • Poziom 10  
    Nie brałem tak szczegółowo pod lupę, BSM ponieważ błąd w BSI: fault on DATAB wire with airbag komputer - określa, czego mu teoretycznie brakuje i tym się sugerowałem, jak już wcześniej pisałem odpinałem po kolei wszystkie linie VAN od BSI w celu eliminacji zakłóceń,. Teoretycznie zakłócenie lini VAN z BSM mogłoby generować błąd DATAB Airbag ?? według mnie nie bardzo, aczkolwiek jest to możliwe.
  • Poziom 39  
    Mogłoby, fizycznie wszystkie sterowniki na VAN CAR1 są połączone jedną parą przewodów.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Georges, skoro po wymianie sterowników było tak samo to nie tam będzie usterka.

    Druga sprawa to to, że miałem podobny przypadek i to właśnie w C3 - przetarty przewód sieci VAN w wiązce na podłużnicy (samochód po wypadku, złożony byle jak).

    Co do błędu przełącznika poduszki pasażera pojawia się on zawsze w przypadku problemów na sieci (strategia działania sterownika airbag).

    Pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Architektura tej sieci w przypadku C3 wygląda następująco:
    Citroen C3 2003r świeci Airbag - BSI błąd DATAB
    Kiedy, tak jak we wspomnianym przeze mnie przykładzie, któryś z przewodów ulegnie uszkodzeniu i ma np. upływność do masy to efekt tego jest widoczny w całej sieci (jednak komunikacja w sieci VAN CAR może się odbywać nawet wtedy kiedy jeden z przewodów "nie działa"). Z powyższego schematu wynika również to, że BSI nie jest w stanie skontrolować, który konkretnie odcinek sieci jest uszkodzony w sposób "elektryczny", robi to w sposób programowy, odczytując i analizując komunikaty od sterowników. Ponieważ sprawność sieci VAN jest krytycznym parametrem dla sterownika poduszek (odcina on w przypadku zadziałania pompę paliwa w BSM, co chroni przed pożarem - kwestie bezpieczeństwa), wiec usterka sieci od razu wywołuje w nim defekt i zapala kontrolkę na tablicy. Jeśli więc teraz sterownik poduszek zgłasza do BSI błąd w sieci to BSI zapamięta defekt: "usterka komunikacji w sieci VAN ze sterownikiem poduszek", mimo, że akurat przewody pomiędzy sterownikiem poduszek a BSI są w porządku.
  • Poziom 10  
    Temat nie jest prosty jak już opisałem w pierwszym poście. Gdyby usterka była w miarę do ogarnięcia to ASO na pewno by się nie wycofało z naprawy, tym bardziej, że zainstalowali nowy sterownik Airbag za który musiał zapłacić właściciel samochodu.
    Teoria z przetartym przewodem jest jak najbardziej realna, upływ do masy powodowałby zakłócenie VAN tylko, jakim sposobem miałoby to wpływać na DATAB chyba, że przebicie jest na tym przewodzie a on zabezpieczona jest bezpiecznikiem 10A co eliminuje znowu długotrwałe upływy. Ja nie dotarłem do przyczyny usterki.
    Piknięcia dźwiękowe sygnalizują błędy w sterownikach a to schemat instalacji:
    Załączniki:
  • Poziom 27  
    Kolego na twoim schemacje DATA B chyba powinna być jednym z przewodów VAN i nie jest on zabezpieczany bezpieczniem
  • Poziom 39  
    To prawda, DATA/B (DATA BAR, DATA z kreską, DATA zanegowany, jeden z dwóch przewodów sieci VAN) to przewód 9013. Ten przewód XC to jest tzw. +VAN, zasila elektronikę sterowników sieci, zastępuje plus po kluczyku dla tych urządzeń i odcinany jest po wyłączeniu stacyjki z opóźnieniem potrzebnym do uśpienia sterowników.
  • Poziom 27  
    a pomiar poziomu napięć VAN między bsi a airbag
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 26  
    Przyczyna może być banalna np. zmoczona kostka czegoś czego w aucie nie ma ale kostka jest w instalacji.
  • Poziom 10  
    georgesgr napisał:

    PS. Z ostatniego postu Niezlynie wnioskuje, ze chyba nie bardzo wie, za co sie bierze.

    Autoryzowany Serwis Obsługi Citroena też nie wiedział, za co się bierze :) dlatego zrezygnował z naprawy a ja poszedłem w ich ślady. Przynajmniej nie naciągałem właściciela na koszty jak i szkoda było mi marnować mojego czasu na coś, o czym "nie mam pojęcia".

    P.S. Gdybym był debeściakiem nie zakładałbym tematu na forum i nie prosił Ciebie osobiście o pomoc dwa tygodnie temu, tylko sam rozwiązałbym problem. Nie każdy przetrzymuje miesiącami samochody z myślą, że może uda mu się go naprawić.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Błędny opis na schemacie wprowadził błędne określenie przeze mnie nazewnictwa jednej linii sieci do czego się przyznaję i co zostało już sprostowane przez kybernetes:
    DATA/B to przewód 9013 a przewód XC to jest +VAN
    Opisałem dokładnie jakie piny zostały odpinane we wtyczkach (po jednej i drugiej stronie BSI – Airbag) i że po ich odpięciu pojawiały się dodatkowe błędy w sterowniku BSI jak i Airbag.
    niezlynie napisał:
    ... po odpięciu tego pinu (4 GR) od BSI pojawia się dodatkowy błąd przełącznika…
    … 30 i 33pin kostki airbag ma przejście do BSI 38 i 40pin BA (biała kostka) Po odpięciu każdego z nich w BSI pojawiają się dodatkowe błędy.
    … wypinałem wszystkie piny VAN i DATAB jak i całe kostki z BSI – po każdym odpięciu pojawiały się kolejne błędy ściśle związane z odpiętym pinem lub las błędów z odpiętą kostką.

    Było to dwa tygodnie temu i już nie pamiętam dokładnie jakiej treści pojawiały się błędy po odpięciu konkretnego pinu.
    Odpinałem również licznik od BSI (czarna kostka NR), sygnalizacja dźwiękowa była bez zmian - dziwne, że zawsze sygnalizowało tylko te 3 błędy a pojawiały się dodatkowe.
    Sprawdziłem całą wiązkę kablową sterownika Airbag pod względem przejść i zwarć między wszystkimi pinami kostki jak i karoserią – nic niepokojącego nie znalazłem tym bardziej, że usterka powstała nie z winy kolizji tylko podczas normalnej eksploatacji i trwa już (ciągle, nie pojawia się i znika tylko jest stała) ponad rok, auto normalnie odpala i jeździ a wszystkie wskazania na liczniku były prawidłowe.
    Teraz pozostało tylko czysto teoretyczne gdybanie, ponieważ nie mam fizycznie możliwości tego sprawdzić.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
    C3 2002R 1.4HDI

    Witam małe pytanko , czy ten opisywany problem został rozwiązany ? bo mam dokładnie taki sam przypadek jota w jotę wszystko to co piszecie i tez tak wszystko sprawdzone , wymiana sterownika Airbag nic nie dała okablowanie ok , po tym wszystkim wnioskuje ze do wymiany jest , bądz może być BSI czy tak ?
  • Poziom 16  
    Sprawdziłbym czy na wtyczkę airbag przychodzi napięcie takie jak na przełącznik CV00.Mowie o pinie XC.Wiem,ze ciąglość przewodu jest ok ale warto się upewnić.Diagnoskop po odpięciu tego pinu czyli Xc wywala defekt DATAB.Dlatego też autor pomylił opis na schemacie.
    Cytuje autora,,Na tym samym pinie DATAB w BSI jest podpięty Airbag i Przełączniki kierownicy (dwa kable zagniecione w jeden pin) po odpięciu tylko tego pinu z kostki pojawia się dodatkowy błąd w BSI - fault DATAB multifunction switch. Kable nie miały żadnych dziwnych oporności – normalne przejście.,,
    Analogiczny bląd w Bsi-fault DATAB Airbag ,,dodatkowo,, się nie pojawia bo on już jest.Wniosek sam ciśnie się na usta.Brak sygnału XC na airbag.