Przeprowadzam obecnie remont sprężarki Aspa 3jw60 zamierzam wykonać następujące zmiany:
1 zamontować na każdym tłoku zawór zwrotny,
2 zmienić filtry powietrza,
Wpadłem na pomysł żeby wykorzystać filtr powietrza od fiata 126p, zastanawiam sie tylko czy nie bedzie mały łacząc wszystkie doloty i wykorzystując jeden filtr??
A co do zaworków zwrotych to czytałem że lubi powiertrze mieszać gdy nie domaga jeden z tłoków.
Chciałem zapytać jeszcze o możliwe modernizacje chłodzenia głowiczek, gdyż przegrzewanie powoduje psucie zaworków.
Witam . Każda przestrzeń robocza cylindra jest zamknięta zaworami , a dodatkowe zawory powiększą tylko stratę mocy o dodatkowe kilka procent . Filtr do sprężarek dobiera się tak , aby opór jego nie przekroczył 250 Pa . Filtry raczej zaleca się stosować o większej przepustowości , aby nie dławić ssania . Przy małej przepustowości filtru i wzroście zanieczyszczenia wzrasta dławienie ssania i występuje tu niebezpieczeństwo zasysania oleju ze skrzyni korbowej .Pozdrawiam .
Aha. No ale co wystarczy 1 filtr od fiata 126p? z poprowadzeniem wężami o przekroju 3/4 cala?? bo podałeś dane, liczby a nawet nie mam pojęcia jaka jest wydajność tego filtra. A wracając do tych dodatkowych zaworów to wyczytałem na jakimś forum żeby zamontować je gdyż to usprawni działanie. Podobno szybko sie psują zaworki i to usprawnienie pomaga.
Filtr z fiata 126 P wg. mnie ma za małą przepustowość .Silnik fiata ma dwa cylindry , ale jest to czterosuw .Przy dodatkowych zaworach mówi o stracie rzędu 1,5 do 11 % , ale z tym się można pogodzić . Z tym mieszaniem powietrza , to dzieje się tak przy nieszczelnych zaworach tłocznych . Dodatkowe chłodzenie głowic na pewno przedłuży żywotność zaworów tłocznych .
Witam. Przeprowadzam remont 3JW60, mam tłoki będę dorabiał rury na całość nowe ze stali kwasoodpornej, koło pasowe i chłodzenie i mam pare pytań:
1. Czy stożkowe filtry będą ok ? 3 szt na 3 głowice.
2. Czy wał do sprężarki musi mieć otwory smarujące od góry na korbowodach czy mogą być z boku ? Mam po regeneracji ale dorabiany i otwory są z boku korbowodów.
3.Jak dorobić smarowanie nie rozbryzgowe mam pompę wspomagania na stanie czy ma to sens?
4. Czy chłodniczki są potrzebne, gdzieś czytałem ze nic nie dają?
Czy zna sie ktoś na wałach od tej sprężarki ?
Po ustawieniu na tokarce na czujnik wału mam bicie do 1mm na flanszy łożyska!! A sworznie względem wału mają jakiś dziwny odchyl około 0,5mm na 2cmm...
Znajdę gdzieś jakieś dane tego wału jak to powinno wyglądać ?
Witam,
Mam pytanie odnośnie remontu takiej sprężarki.
Przepuszcza powietrze pomiędzy zaworkiem a gniazdem i chciałbym to jakoś uszczelnić gdyż sam zaworek jest sprawny.
Czy owinięcie zaworka taśmą teflonową (taką jak stosuje się do uszczelniania połączeń gwintowych da oczekiwany efekt czy też są jakieś przeciwwskazania ?
witam
fazownik81 ciekaw jestem jak chcesz do tej sprężarki zamontować koło pasowe jeżeli jest ona fabrycznie montowana na osi silnika ( poniekąd silnik jest drugim łożyskiem podporowym) i przykręcona jest od czoła do flanszy tegoż silnika , jak sprawdzasz bicia na wale to zawsze Ci przy niej wyjdą za sprawą jednego łożyska , sprawa dodatkowego smarowania nie ma sensu , rozwiązanie w tej sprężarce jest dobre ważny jest poziom oleju żeby nie było go za mało , no i oczywiście olej ja do swojej leję syntetyka 5w30 i jest git, filtr powietrza z malucha w zupełności wystarczy i tak ma większą powierzchnię niż te oryginalne popierdułki razem wzięte, powietrze najlepiej jest pobierać z zewnątrz garażu żeby za szybko nie zasyfić farbami przy malowaniu, zrób sobie czwórnik 3x19mm i 1x22mm na końcu 22mm zamontuj rurkę metalową tak żebyś mógł ciasno nacisnąć na nią filtr z malucha ale wcześniej ją ponawiercaj i zmontuj wszystko do kupy
Dodano po 2 [minuty]:
Grzegorz Siemienowicz pomiędzy zaworkiem a gniazdem musi być aluminiowa uszczelka inaczej będzie puszczać
Dodano po 31 [minuty]:
sprawdziłem w swojej drugiej na części wał łożyskowany jest w dwóch miejscach na flanszy i w obudowie jak masz bicie to może łożysko któreś jest wysypane a co do chłodniczek powietrza to są one jednocześnie odwadniaczami i co jakiś czas spuszczasz z nich wodę a uwierz trochę się jej zbiera
Witam,
Mam pytanie odnośnie remontu takiej sprężarki.
Przepuszcza powietrze pomiędzy zaworkiem a gniazdem i chciałbym to jakoś uszczelnić gdyż sam zaworek jest sprawny.
Czy owinięcie zaworka taśmą teflonową (taką jak stosuje się do uszczelniania połączeń gwintowych da oczekiwany efekt czy też są jakieś przeciwwskazania ?
Uszczelka aluminiowa powinna tam byc.
Zaworki kupowalem na allegro to zawsze jak poprosiłem to kilka sztuk uszczelek mi wysłano.
Dokładnie, w 3Jw60 jest silnik kołnierzowy który napędza sprężarkę bezpośrednio.
witam
właśnie zakończyłem remont sprężarki 3jw60
koszty
głowiczki od c-360 -160zł
tłoki 62mm od c-360 -100zł
uszczelki -5zł
szlif cylindrów -150zł
miedź -50zł
tokarka -0zł
filtr pf126p -6,50zł
przewód gumowy do filtra -15zł
trójniki i kolanko alu -20zł
szpilki wtryskiwaczy c-330 -15zł
śrubunki głowiczek -25zł
rurki powietrzne -20zł
inne koszty -70zł
kolanka ssące c-360 -15zł
simering kompresora -4,50zł
olej GM 5W30 -20zł
razem -565zł (chyba dobrze policzyłem )) )
części kupowałem w farmexpercie bo wyszły najtaniej
i tak
-główki korbowodów trzeba rozwiercić na 16mm w oryginale jest 15mm
-tłoki są poniżej cylindra o jakiś 1mm zostawiłem tak i jest git chociaż tworzy się poduszka zmniejszająca wydajność (kiedyś to poprawię teraz mi się już nie chce)
-głowiczki przykręciłem do cylindrów za pomocą szpilek od wtryskiwaczy od c-330, otwory wytrasowałm suwmiarką wywierciłem otwory przez 4 żeberka i nagwintowałem , szpilki wkleiłem na hermetyk żeby się nie wykręcały razem z nakrętkami
-już w nowych głowiczkach trzeba było rozebrać zaworki i podocierać płytki z gniazdami na drobnym papierze najpierw 600-800-1500-2000 wodnym bo nie trzymały, oryginalne uszczelki pod zaworkami wydechowymi wymieniłem na gumowe oringi ponieważ gniazda są tak do dupy zrobione że na aluminiowych nie trzymają, dekielki od zaworów wydechowych musiałem przetoczyć robiąc w nich gniazda na gumowe oringi ponieważ też były nieszczelne
taka tam chińska lipa ale innych nie ma
-filtr powietrza połączony jest z głowiczkami równolegle wężem wodnym o średnicy 16mm, nie ma to wpływu na szybkość tłoczenia całkowicie bez filtra i węży czas nabicia butli jest taki sam
czas jaki mi to zajęło to około 10 czystych roboczogodzin
po zmontowaniu wszystkiego do kupy efekt jest bardzo dobry od 0atm do 8atm pompuje w granicach 5 minut
całą naprawę uważam za celową i sensowną ponieważ za te pieniądze żadnego kompresora z tą wydajnością bym nie kupił a tak po remoncie będzie hulał jeszcze parę ładnych latek, a poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 60mm do 62mm zwiększyła się również jego wydajność i mam nadzieję że zawory nie będą tak szybko padać jak w oryginale, ale to czas pokarze
ja mam taką małą uwagę: w tej rurze co są chłodniczki jest zamontowana taka spirala która miała za zadanie chyba spowolnić przepływ, aby poprawić chłodzenie, ale po kilku latach pompowania te spirale są tak zatkane (wiadomo co sie dzieje z połączenia oleju i wody-syf niemiłosierny) że ledwie przez nie cokolwiek płynie, próbowałem czyścić, ale w efekcie końcowym je wyrzuciłem-niestety aby to zrobić trzeba odciąć wieczko od czoła i później je przyspawać, ale efekt powinien być zadowalający.
A co do dodatkowego zaworu zwrotnego-taki jest montowany fabrycznie w tej rurce co łączy chłodniczki z butlą, tylko często nie trzyma, przez co obciąża zaworki tłoczące w głowicy.
NIE??? ... tylko że gdy on nie trzyma, to po zatrzymaniu się sprężarki ciśnienie z butli (zależy kto na ile nastawia) trzymają zaworki zwrotne w głowicy, a te jak są gorące, to ulegają szybszemu odkształceniu, ot głupi chyba zwrotnego nie wymyślił,
- bo jak zejdzie ciśnienie z chłodniczek (to jest kilka sekund), a zawór zwrotny jest sprawny to te zaworki są na luzie można by rzec.
wiec kolego ".sk" prześpij się z tematem
NIE??? ... tylko że gdy on nie trzyma, to po zatrzymaniu się sprężarki ciśnienie z butli (zależy kto na ile nastawia) trzymają zaworki zwrotne w głowicy, a te jak są gorące, to ulegają szybszemu odkształceniu (w czasie pracy mają zupełnie inne warunki-opływ powietrza troszke je schładza i są w ruchu-a nie pod naprężeniem stałym-ot głupi chyba zwrotnego nie wymyślił),
wiec kolego ".sk" prześpij się z tematem
W każdym. Po pierwsze płytki zaworów wykończają obciążenia zmienne i tarcie o gniazdo, podczas ich normalnej pracy. Temperatura do nawet 200*C nie ma żadnego znaczenia dla własności mechanicznych stali. Statyczne 'obciążenie' przy braku zaworu zwrotnego nie powoduje żadnego zużycia Ani odkształcenia liczonego w mierzalnych wielkościach.
A sens zaworu zwrotnego jest taki, że ma być 100% szczelny, bo zawory w głowicy w których stal styka się ze stalą szczelności nie zapewniają. Po za tym w większych sprężarkach umożliwiają rozruch bez ciśnienia po stronie wylotowej.
-Uszczelnia sprężarkę (ciśnienie nie cofa się do głowic)
Jak niema ciśnienia w sprężarce to nic nie trzeba w niej uszczelniać
liseczq wrote:
Odciąża zaworki w głowicy
Bzdura, nie wymagają żądnego odciążania.
liseczq wrote:
Ułatwia start silnikowi
W połączeniu z dodatkową objętością (kilka razy Vss) wstawioną pomiędzy sprężarkę, a zawór zwrotny, bez tego nic nie ułatwia...
Miałem własnej roboty sprężarkę z wydymanymi pierścieniami. Ciśnienie ze zbiornika cofało się przez głowicę do cylindra, przechodziło przez pierścienie i uciekało odpowietrzeniem skrzyni korbowej. Montaż zaworu rozwiązał problem. Ciśnienie w zbiorniku trzymał zawór.
Zawór w momencie wyłączenia sprężarki zamyka ciśnienie w zbiorniku i wywala powietrze sprzed zaworu, tj, powietrze na odcinku: zawór - głowice.
Silnik ma łatwiejszy start gdyż nie pokonuje ciśnienia powietrza.
Zaworki w głowicach nie są idealnie szczelne - przez nie może również uciekać powietrze. Zaworek zwrotny blokuje powietrze w zbiorniku.
No teraz piszesz z sensem, zawór uszczelnia zbiornik, a nie sprężarkę jak poprzednio stwierdziłeś.
liseczq wrote:
Zawór w momencie wyłączenia sprężarki zamyka ciśnienie w zbiorniku i wywala powietrze sprzed zaworu, tj, powietrze na odcinku: zawór - głowice.
Jak jest złomiasta sprężarka o mikrej wydajności to tak się się dzieje, ale w porządnych sprężarkach o dużych wydajnościach to nie wystarcza.
liseczq wrote:
Silnik ma łatwiejszy start gdyż nie pokonuje ciśnienia powietrza.
Ale to nie zasługa tylko zaworu zwrotnego tylko jego i objętości pomiędzy tym zaworem i sprężarką która w popierdułce 3jw60 jest wystarczająco duża - wielokrotnie większa niż objętość skokowa. Po za tym małe sprężarki ruszą nawet z 10 barami w głowicy.
Weź sobie np. Airpola N70, w nim po paru obrotach wału ciśnienie już chce otworzyć zawór zwrotny gdzie silnik nie osiągnął jeszcze 20% prędkości obrotowej - bez upustu elektrozaworem nie ma mowy o starcie tylko o zadziałaniu zabezpieczeń przeciążeniowych... A przecież jest zwrotny który gwarantuje zdaniem niektórych łatwy rozruch...
Witam,otóż mój problem jest taki tzn.użytkowałem dziś moją 3jw60 dość intensywnie i przez otworek odpowietrzający w skrzyni korbowej wyrzucała mi olej na tyle mocno że po skończonej pracy stan oleju zrobił się do dolnej krawędzi okienka,dodam że ostatnio wymienione zostały cylinderki+tłoki+pierścionki zaworki sprawne, może oleju wlałem trochę za dużo tzn. tak że zakrył całe okienko, o co chodzi nie wiem?
witam
według mnie coś skopałeś przy wymianie cylindrów z bebechami, wygląda na to że ciśnienie cofa przez pierścienie do komory korbowej i zabiera olej przez otwór odpowietrznika, sprawdź czy dmucha fest przez ten otworek, w mojej lekko dmucha ale oleju nie wyrzuca pomimo pełnego stanu (okienko całkiem zakryte)
olej mam wlany orlen platinium 5w50 co by w zimie miała lekko a w lecie nie usmażyła się ,ponadto zastosowałem wentylator biurkowy do chłodzenia cylindrów (najtańszy jaki znalazłem z automatycznym obrotem ) zamontowałem na puszce włącznika żeby dmuchało na cylindry i teraz może chodzić non stop
Jedno co moge powiedziec o tych sprezarkach to ze nigdy nie widzialem sprwnej chociazby w 90%. A tym bardziej szczelnej, ktora trzymala by stale cisnienie przez pare dni. Sama sprezarka najczesciej cierpi na rozwalne zawory, starte tloki,cylindry, luzy w ukladzie korbowym...
Zdaję sobie z tego sprawę- ale co mogę sprawdzić na oko, bez większego rozkopywania sprzętu.
Jak długo ma pompować zbiornik do odcięcia np. przy 5 atm?
Do jakiego ciśnienia max. powinna nabić?
Czy ruszając wirnikiem silnika od strony wentylatora jestem w stanie wyczuć luzy na wale?
Jakie dźwięki podczas pracy powinny budzić obawę?
Niedawno zakupiłem za niewielkie pieniądze wspomnianą sprężarkę chciałbym w niej przeprowadzić remont ,ale nie wiem od czego się zabrać , może ktoś ma instrukcję do niej ?
Czy zna sie ktoś na wałach od tej sprężarki ?
Po ustawieniu na tokarce na czujnik wału mam bicie do 1mm na flanszy łożyska!! A sworznie względem wału mają jakiś dziwny odchyl około 0,5mm na 2cmm...
Znajdę gdzieś jakieś dane tego wału jak to powinno wyglądać ?
Jak założyłeś ten wał na tokarkę?
Czy na kłach, czy do uchwytu 3 szczękowego?