Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel (Blaupunkt) CD 30 MP3

robiw 11 Lut 2005 16:54 80508 107
  • Sklep HeluKabel
  • #62 12 Lut 2005 18:12
    dejot
    Poziom 17  

    Witam,
    Trafiłem na to forum poszukując informacji o wyświetlaczach Opla. Firma którą reprezentuję buduje samochód demonstracyjny z rozbudowanym systemem audio-video. Potrzebuję porady czy jest możliwe takie przetworzenie sygnałów sterujacych oplowskim monochromatycznym wyświetlaczem graficznym GID (Vectra C/Signum) aby z nich uzyskać standardowy sygnał video. Nie chodzi o sygnały wychodzące z fabrycznego odtwarzacza CDR2005 bo ten ze wzgledów jakościowych wylatuje z samochodu lecz o pozostałe informacje wyświetlane na oplowskim ekranie LCD (klima, nawiewy, komputer). Potrzebujemy te wszystkie informacje wprowadzić w postaci sygnału video do wejscia standardowego samochodowego monitora LCD.
    Posiadam wszystkie schematy elektryczne samochodu Vectra C/Signum do roku modelowego 2004, które mogę Wam udostepnić. Mam również dostęp do innej dokumentacji oplowskiej, którą mogę się bezpłatnie podzielić.

    Nawiązując do tematu tej dyskusji dodam że nie powiodły się dorywcze próby uruchomienia w naszym aucie (rok 2004) odtwarzacza CD30MP3, który jest przygotowany do współpracy z całkowicie nowym kompem i oprogramowaniem stosowanym w modelach 2005. Współpracujemy z serwisami Opla więc ni ma problemu z dostępem do TACH2 i oprogramowania. Nie twierdzę że jest to wogóle niemożliwe ponieważ ludzie serwisie Opla też nie bardzo czują ten temat.
    Pozdrawiam

  • #63 12 Lut 2005 19:45
    Nawigator
    Poziom 33  

    Witam,
    ciekawe zapytanie od dejota ale niezwykle trudne. Nie podaje celu zastosowania takiego rozwiązania.
    - uzyskać standardowy sygnał video- pal, secam, ntsc, vda czy jeszcze inny?
    - informacje wprowadzić w postaci sygnału video do wejscia standardowego samochodowego monitora LCD - nie ma czegoś takiego jak standard monitora samochodowego, co firma to inaczej
    - wyświetlane na oplowskim ekranie LCD (klima, nawiewy, komputer) - czy tylko wyswietlane czy np nakładane OSD (on screen display) na inny sygnał video np. film, wtedy pojawia się niezwykle trudna sprawa synchronizacji a z monitora zazwyczaj nie ma takiego sygnału dostepnego

    Poza tym z auta do wyswietlacza informacja idzie prawdopodobnie po szynie CAN, więc wymaga niełatwego dekodowania. TACH2 nie ma tu chyba znaczenia bo jest do diagnostyki.
    Jeżeli to ma być jednorazowy projekt to koszty wdrożenia prawdopodobnie sięgną ceny samochodu.
    No ale może się mylę...
    Pozdr. N.

  • #64 12 Lut 2005 20:55
    dejot
    Poziom 17  

    Witam ponownie.
    Jakby to było łatwe zadanie to bym tutaj nie pisał :)
    No więc podaję cel zastosowania:
    1. Z deski rozdzielczej wyleciał fabryczny monitor.
    2. W jego miejsce jest zamontowany monitor z rozdziewiczonej na drobne kawałki stacji medialnej Alpine IVA-D900 (napęd CD/DVD i reszta bebechów są pod deską i za za płytą czołową fabrycznego radia - to już jest i działa dobrze.
    3. Teraz do IVA-D900 trzeba wprowadzić obraz z oplowskiego monitora aby można było obsługiwać np. klimę, nawiewy i BC (tylko sam podglad czym kręcimy i co ustawiamy). Sygnał video ma być nie miksowany i nie nakładany na obraz z DVD, bez OSD tylko jedynie poprzez RCA do wejscia AUX Video (PAL) jako dodatkowe źródło video wybierane ręcznie. Monitor oplowski może być również podłączony (ale schowany np. pod deską) gdyby był niezbedny do obsługi szyny CAN. Można również z niego powyciągać jakieś sygnały do dalszej obróbki.
    4. Przedstawiona wersja już działa całkiem dobrze i wyraźnie chociaż jest zrobiona w prymitywny sposób - oplowski monitor jest solidnie zamontowany głęboko za deską rozdzielczą a obraz z niego jest podawany do monitora Alpine za pomocą kamery patrzącej na niego. Jakość całkiem OK i wystarczająca do odczytu samego tekstu oraz ikonek-wskaźników (nie ma skomplikowanej grafiki i kolorów).
    5. Wersja z konwersją tych sygnałów do postaci sygnału video jest potrzebna tylko i wyłącznie do złapania większej ilości punktów za kreatywność podczas zawodów car audio w klasie Expert czyli w tej klasie gdzie wszystko idzie już na maxa i cena nie gra roli. ;)
    6. Że do tego zadania TACH nie jest potrzebny to ja wiem ale wspomniałem o dostępności do niego tylko na wypadek gdyby trzeba było komuś życzliwemu w mojej sprawie coś sprawdzić przy podłączaniu tego nędznego CD30MP3, z którym walczycie już tutaj od kilku miesięcy. To samo ze schematami.
    7. Koszty - wiem że przy jednorazowym projekcie tanio może nie być ale porównywanie ich do wartości samochodu to chyba lekka przesada. Zresztą nie wiem też jaki samochód wchodzi w grę? :)
    No to pomyślcie coć Panowie.
    Pozdrawiam

  • Sklep HeluKabel
  • #65 13 Lut 2005 14:14
    robiw
    Poziom 26  

    Witam i kilka pytań/odpowiedzi jako autor wątku.
    Myślę, że to o czym traktuje ostatnicj kilka postów w tym wątku to bardzo trudna sprawa- przede wszystkim dlatego, że brak jest jakichkolwiek specyfikacji tego konkretnego formatu transmisji a posiadanie TISa, TECHa2 na nic tu się nie zda. Stawiam na jakieś anglojęzyczne profesjonalne fora internetowe - (sorry) tutaj nie wie nikt jak podłączyć to nieszczęsne CD30MP3 do Opli MY2004 - choć Grzesiek_H twierdzi autorytatywnie, że to radyjko chodzi na starej szynie - SCL,SDA, MRQ. O serwisach autoryzowanych w tym miejscu nawet nie wspominam!!! Reasumując nie pomogę Ci w tym problemie, wątpię aby ktokolwiek pomógł (niestety) a sam tymaczasem poszukuję schematów do TISa MY2005 (Wirning Diagrams). Myślę, że jak ktoś dobry mi je udostępni to przynajmniej ten problem rozwiążę. Pozdrawiam... robiw

    PS.
    Zobacz na tym forum projekt: CAN open project.

  • #69 15 Mar 2005 23:46
    robiw
    Poziom 26  

    No to może coś dodacie...? robiw

  • #70 16 Mar 2005 14:56
    djlj24
    Spec od car audio

    Ogłądałem ten opis, w sumie dość fajnie tylko jak na razie nie mam obiektów do badań oraz coś mi się pewna sprawa nie podoba. Ale mogę się mylć bez testu na "zwierzętach". Poprzednie wersje wyświetlaczy mam jako tako opanowane i jest duża konsekwencja w podłaczeniach.

  • #71 16 Mar 2005 15:02
    robiw
    Poziom 26  

    djlj24 napisał:
    Ogłądałem ten opis, w sumie dość fajnie tylko jak na razie nie mam obiektów do badań oraz coś mi się pewna sprawa nie podoba. Ale mogę się mylć bez testu na "zwierzętach". Poprzednie wersje wyświetlaczy mam jako tako opanowane i jest duża konsekwencja w podłaczeniach.


    Nie wiem dokładnie o jakim opisie mówisz i co masz dalej na myśli? Jak zwykle, bez powodu i na złość innym, jesteś tajemniczy... robiw

  • #72 16 Mar 2005 15:09
    djlj24
    Spec od car audio

    Cóż znowu mnie doszło, że jestem złośliwy. Wszyscy się przyssali czy co? To zaczyna być chore. Opis GIDa jest niekompletny, z kilkoma drobiazgami w tym dokumencie też bym się sprzeczał.

  • #73 16 Mar 2005 15:18
    robiw
    Poziom 26  

    djlj24 napisał:
    Cóż znowu mnie doszło, że jestem złośliwy. Wszyscy się przyssali czy co? To zaczyna być chore. Opis GIDa jest niekompletny, z kilkoma drobiazgami w tym dokumencie też bym się sprzeczał.


    Możesz się sprzeczać :-) , tylko na forum aby wiedzieli wszyscy :-) Schematy z TISa opracowane więc mogą być niekompletne... robiw

    A ja nadal szukam odpowiedzi w tym wątku : https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1317978

  • #74 16 Mar 2005 15:36
    djlj24
    Spec od car audio

    Cóż jak mi przed chwilą powiedział kolega "złośliwość wynika z inteligencji" :D. A jeżeli chodzi o ten drugi wątek to wreszcie Opel przeszedł po ponad 10 latach z I2C na CAN co było do przewidzenia. O ile na I2C napisać obsługę wyświetlacza to prosta sprawa o tyle na CAN już nie za bardzo. Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie aby komputerek udawał radio widziane z CANa a wysyłał swoje info.

  • #75 16 Mar 2005 16:06
    robiw
    Poziom 26  

    djlj24 napisał:
    ....O ile na I2C napisać obsługę wyświetlacza to prosta sprawa o tyle na CAN już nie za bardzo.


    Skoro tak łatwo to napisz a zrobisz majątek: patrz wątek https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=183510&highlight=
    Są ludzie, którzy potrafili skonstruować bardzo fajne, uniwersalne komputery pokładowe ale nie dają rady zrobić aby wyświetlało na TIDzie: http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=44426513

    djlj24 napisał:
    Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie aby komputerek udawał radio widziane z CANa a wysyłał swoje info.


    Po co tworzyć coś nowego. Skoro w roczniku modelowym 2005, jak napisałem, jest to dostępne i w dodatku nie kosztuje majątku (sam komputer 600zł) to znaczy, że jest to proste (w miarę). Może do tego "przysłuża" się radio CD30MP3 - ma przycisk BC... robiw

  • #76 16 Mar 2005 20:52
    foks025
    Poziom 13  

    Zamontowałem takie radio w Combo radio gra lecz na wyświetlaczu wyświetla Displey Safe,czy ktoś wie co z tym fantem zrobić

  • #77 16 Mar 2005 21:22
    robiw
    Poziom 26  

    foks025 napisał:
    Zamontowałem takie radio w Combo radio gra lecz na wyświetlaczu wyświetla Displey Safe,czy ktoś wie co z tym fantem zrobić


    No widzisz djlj24 nawet komuś nowemu prawie się udało... robiw

  • #78 17 Mar 2005 11:58
    djlj24
    Spec od car audio

    Powiem tak - na pewno jest to proste. Jak na razie nie mam zwierzaka do testów (nie wywalę 100 na wyświetlacz i trochę większej sumy na radio aby zrobić opis, który ktoś potem ukradnie ze strony i sprzeda na allegro lub na ebayu - skończyło się, mnie teraz to wali co chcą inni). A sterowanie TIDem jest proste - sam się bawiłem. I każdy system da się zaemulować - wystarczy dobry analizator stanów logicznych i generator stanów logicznych (niestety nie stać mnie wywalić kilka tys. pracowałem na pożyczonym analizatorze ale mimo dużej ceny działał tylko w trybie One Shoot i już np. multiplexu nie mogłem zanalizować).
    A temu autorowi komputerka dziwię się, no chyba, że zrobił to pod Bascomem a tam sterowanie TIDem nie wyjdzie. Wiem, że bez problemu da się sterować TIDem w wersji punktowej (jest osoba co to zrobiła) - i się dziwię bo masę kasy na ulicy leży do wzięcia (np. zrobić sterownik wyświetlacza Opla z radia Pioneera itp) ale nikomu się nie chce. To przecież naprawdę nie jest trudne. Trzeba jako tako znać system procesorowy i już się robi. Tylko nie pod Bascomem bo się zaliczy mega porażkę.

  • #79 17 Mar 2005 17:49
    robiw
    Poziom 26  

    Skoro to wszystko takie proste (czyli nie trzeba siedzieć miesiącami) to pomóż zrobić lub zrób sam i sięgnij po tą kasę co leży na ulicy... robiw

  • #80 17 Mar 2005 21:13
    foks025
    Poziom 13  

    byłem u znajomego który podłączył Tech-a 2 i w radiu jest aktywna funkcja przeciw włamaniowa czy coś takiego aby ją wyłączyć trzeba podać kod tylko nie bardzo wiemy jaki czy to ma być numer Vin ,może ktoś wie coś wiecej na ten temat

  • #81 17 Mar 2005 22:01
    djlj24
    Spec od car audio

    Ja po tą kasę nie chcę sięgać - mam dobrą pracę i na niej się koncentrować muszę. A CA traktuję jako hobby. Co do procedury sterowania wyświetlaczem to przecież wystarczy z tego komuterka słać zamiast do sterownika Hitachi w LCD wysyłać procedurką na LCD Opla - a to mam napisane. Mam procedurkę co wyświetla napisy statyczne i nie znikają po 65 sekundach (była w sieci procedurka co wyświetlała ale do czasu autowygaszenia).

  • #82 17 Mar 2005 23:51
    adams
    Poziom 24  

    Wpliku nie ma numeru vin, więc musi chodzić o coś innego.

  • #83 18 Mar 2005 08:08
    djlj24
    Spec od car audio

    Kod przyuczenia do wyświetlacza. Ja w przypadku Navi Opla.

  • #84 29 Kwi 2005 08:54
    robiw
    Poziom 26  

    Witam.
    I wszystko stało się jasne, no prawie.
    Począwszy od roku modelowego 2005 Opel zastosował jeden typ złącza do podłączenia radioodbiornika niezależnie od stopnia skomplikowania samego sprzętu oraz jego przeznaczenia. W zależności od tego w złączu są obecne odpowiednie piny oraz wtyki, gdyż samo podłączenie skladać się może z maksymalnie 5 wtyków wliczając w to wtyk "główny" według standardu FAKRO (jeśli się nie mylę) oraz wtyki antenowe. Zmieniono także wtyki samych wyświetlaczy i teraz występują dwa rodzaje, nowy typ 16-pinowy oraz typowy 32-pinowy (trudno powiedzieć w jakiej konfiguracji tzn.: czy jeden znich czy oba w zależności od typu wyświetlacza ale wydaje się, że najprostszy TID ma złącze 32-pinowe - dostaje dodatkowe sygnały). Zmieniono także sposób podłączenia najprostszego wyświetlacza do radioodbiornika: w tej chwili podłączenie to wykonane jest dwoma przewodami bezpośrednio z TID'a do radia opisanymi CAN H i CAN L (poprzez magistralę CAN). W tym momencie trudno więc wyrokować, czy w nowych autach zastosowano zupełnie nowe TID'y (zauważyłem, że mają nieco inną czcionkę) przystosowane do standardu CAN czy też zmieniono tylko typ złącza a już poprzednie TID'y miały możliwość sterowania dwoma przewodami w specyfikacji CAN - poprzez odpowiednie przeprogramowanie za pomocą Techa2 (?). W załącznikach przedstawiam kolejne rysunki złącz oraz dokładny schemat samego radioodbiornika oraz rysunek schematu wyświetlacza (a jest tylko jeden). Należy też zwrócić uwagę, iż nie znalazłem na schemacie radioodbiornika sygnału 12V zasilania po stacyjce, chyba że za ten sygnał odpowiada pin 30 z modułu sterownika poduszki powietrznej (choć wątpię). Poniżej opis wybranych pinów poszczególnych złącz:

    ZŁĄCZE GŁÓWNE X100:
    1 - głośnik tylny prawy +
    2 - głośnik przedni prawy +
    3 - głośnik przedni lewy +
    4 - głośnik tylny lewy +
    5 - głośnik tylny prawy -
    6 - głośnik przedni prawy -
    7 - głośnik przedni lewy -
    8 - głośnik tylny lewy -
    9 - bezpośrednio do wyświetlacza TID - CAN H
    10 - bezpośrednio do wyświetlacza TID - CAN L
    11 - do złącza podłączenia telefonu - TEL MUTE
    12 - masa
    13 - sygnał automatycznej anteny - AA
    14 - sygnał CE+ (nie ma na schemacie)
    15 - zasilanie 12V
    16 - sygnał CE- (nie ma na schemacie)

    30 - do modułu sterownika poduszki powietrznej
    33, 39 - do wyświetlacza graficznego w przypadku radioodbiornika z zintegrowanym telefonem komórkowym
    29, 35 - podłączenie mikrofonu w przypadku radioodbiornika z zintegrowanym telefonem komórkowym
    32, 38, 31 - do modułu "cyfrowe nadawanie sygnału audio" w przypadku odbiorników multimedialnych z DAB
    23, 17, 19, 20 - do opcjonalnego modułu TwinAudio (dźwięk dla 2-giej strefy)
    37 - sygnał prędkości pojazdu - WEG
    34, 40 - do złącza podłączenia telefonu

    ZŁĄCZE X101: wszystkie piny podłączone są do modułu wyświetlacza graficznego w przypadku radioodbiornika z układem nawigacji

    ZŁĄCZE X102: złącze antenowe, występuje w przypadku radioodbiornika z zintegrowanym telefonem komórkowym

    ZŁĄCZE X103: złącze antenowe radia

    ZŁĄCZE X104: złącze antenowe, występuje w przypadku radioodbiornika z układem nawigacji

    Czekam na Wasze opinie... robiw

  • #85 29 Kwi 2005 12:24
    djlj24
    Spec od car audio

    Dobrze, że dałeś dużo punktów za pobranie plików - na pewno wiele osób będzie chciało to zobaczyć :D

  • #86 29 Kwi 2005 12:25
    Miqes
    Poziom 14  

    Sprzęt Blaupunkta jest montowany w samochodach MY2004 i oprócz nowej linii wzorniczej ma także inny sposób komunikacji z wyświetlaczem. W samochodzie do informacji o 12 po stacyjce, podświetleniu wykorzystywany jest CAN, tak samo jak wymiana informacji z wyświetlaczem (chyba gdzieś w okolicach kolumny kierowniczej jest moduł zamieniający sygnały analogowe na cyfrowe). Z tego co wiem w Auto-Żoliborzu bawią się w wymianę sprzętu w starszych Oplach (np. Vectra C, Corsie C sprzed 2004), ale wymaga to zarówno wymiany radia, wyświetlacza jak i przeprogramowanie TECHa, bo "system" nie rozumie innego typu wyświetlacza (a przez wyświetlacz jest sterowana np. klimatyzacja - też po CAN). Na pewno podpięcie "na stole" starszego wyświetlacza do Vectry do nowego radia nic nie daje. Na szynie CAN jest komunikacja w obie strony, ale nawzajem się nie widzą. Po szczegóły odnośnie wymaganych zmian w samochodzie proponuje zadzwonić do Auto-Żoliborza.

  • #87 29 Kwi 2005 15:04
    robiw
    Poziom 26  

    djlj24 napisał:
    Dobrze, że dałeś dużo punktów za pobranie plików - na pewno wiele osób będzie chciało to zobaczyć :D


    To dużo, nie żartuj, sam "płaciłem" punktami za coś śmieszniejszego. Ja przynajmniej podzieliłem się zdobytą wiedzą. A swoją drogą to radio jest podłączone bezpośrednio do TIDa i dalej to nigdzie nie idzie, więc nie wiem skąd nagle te informacje w "ogólnym" CANie miałyby się znaleźć ale może się mylę bo może to TID przez te dodatkowe połączenia dalej to wysyła czy też odbiera. Nie chce mi się jednak wierzyć aby to aż tak skomplikowali... robiw

  • #88 29 Kwi 2005 16:56
    djlj24
    Spec od car audio

    Dawno napisałem, że idzie bezpośrednio tylko nikt nie przeczytał. A co do puntków to cały kij mam ich od pieruna i ciut ciuc. Wiele będzie jednak miało problem.

  • #89 29 Kwi 2005 19:09
    robiw
    Poziom 26  

    djlj24 napisał:
    Dawno napisałem, że idzie bezpośrednio tylko nikt nie przeczytał. A co do puntków to cały kij mam ich od pieruna i ciut ciuc. Wiele będzie jednak miało problem.


    No to już wszystko wiadomo ;-) , dzięki za pomoc :-) robiw

  • #90 04 Maj 2005 12:34
    djlj24
    Spec od car audio

    W wolnej chwili przerysowałem to po swojemu i mam kolejne uwagi.
    1. Jeżeli już umieszczasz kopię dokumentacji to podawaj źródło - unikniesz problemów i Ty i miejsce gdzie to umieszczasz (All right reserved w Polsce też działa).
    2. Jeżeli już zamieszczasz w takiej postaci to zostawiaj linijkę do odnośników (to co jest w prostokątach w rodzaju 4023) na dole. Ułatawia to szukanie (niekiedy nawet umożliwia)
    3. Lepiej już opracować dokumentację samemu - wtedy jest wszystko jasne (jak sobie narysowałem po swojemu to od razu widać o co chodzi)
    4. Widzę, że w przypadku nawigacji widać duży wpływ systemów Carin i późniejszych opartych na Philipsie i VDO - to jest zrozumiałe bo i płyty ponoć pasują
    5. Czy na prawdę zawsze warto pokazywać całe wtyczki od strony autka? Przecież zwykle mamy do czynienia z urządzeniami wyjętymi z samochodu.
    6. Numeracja wg. Opla jest bardzo nieprzejrzysta - lepiej już używać numeracji zgodnej z normą ISO
    7. Czy CAN na pewno leci tylko do LCD? Mi się wydaje, że radio i lcd są tylko urządzeniami na całej magistrali CAN pojazdu. Tłumaczy to brak plusa po stacyjce, brak kabla do podświetlenia. Tylko co tu robi prędkość tego nie wiem
    8. Brak obrazka głównego złącza wyświetlacza - X76. Pewnie klasyczna 32 pinowa kostka AMP
    9. Jednak opel jest konsekwetny - poza paroma drobiazgami wiele zostało po staremu. Poza jedną niespodzianką z +12V.
    10. Szkoda, że nie ma opisu modułu DAB (numer na linijce 4401 i w górę)
    11. Pilot idzie do wyświetlacza a dopiero stąd do radia? Tak wynika ze schematu !
    I znowu będzie, że się czepiam. :D Ale fajnie jest porównać różne systemy z różnych pojazdów - widać wiele ciekawych spraw.
    I jeszcze jedna sprawa. Szkoda, że nie ma dokładnego opisu MIDów z serii przed CANem. Bo wydaje mi się, że Opel jednak przewidział CAN dużo wcześniej.