Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Stirlinga / moje pomysły i informacje/

deckdog 04 Paź 2011 15:28 56655 84
  • #61 04 Paź 2011 15:28
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może spróbuj wpisać dane (tytuł, autorów, numer strony) do Google?
    Potrafi znaleźć np. spis literatury, w którym jest taka pozycja - ktoś to przeczytał,
    zrobił sobie spis literatury, umieścił w Internecie, a Google to wyszperał...
    Jeżeli to ma abstrakt, to wpisać kawałek - może znajdzie w katalogu biblioteki.

  • #62 04 Paź 2011 17:23
    zimny8
    Poziom 33  

    _jta_ napisał:

    Może spróbuj wpisać dane (tytuł, autorów, numer strony) do Google?
    Potrafi znaleźć np. spis literatury, w którym jest taka pozycja - ktoś to przeczytał,
    zrobił sobie spis literatury, umieścił w Internecie, a Google to wyszperał...
    Jeżeli to ma abstrakt, to wpisać kawałek - może znajdzie w katalogu biblioteki.
    Ja poczekam, deckdog na PW mi obiecał jak i dokumentacje Jego projektu. Mimo pewnej anachroniczności silnika Stirlinga, jak mi i innym się wydaje. No koledzy, można dać jeszcze tydzień (tyle czasu mineło, poczekam) póżniej sam Wam opiszę, może sukces ? :).

  • #63 09 Lis 2011 11:22
    deckdog
    Poziom 10  

    Uprzejmie donoszę iż prototyp silnika po testach "garażowych" idzie w przyszłym tygodniu do ostatecznego montażu i testowania na "moją" Politechnikę. O kolejnych postępach prac nie omieszkam Was poinformować...
    AW

  • #64 09 Lis 2011 12:43
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #65 20 Lis 2011 23:09
    szumeksz
    Poziom 1  

    Witam. Poszukuję do pracy inż. teorii w postaci obiegu Stirlinga oraz konstrukcji Silników Stirlinga oraz układów zasilania. Jeżeli ktoś z Was ma materiały na ten temat to byłbym bardzo wdzięczny.

  • #66 21 Lis 2011 06:05
    Labuś
    Poziom 14  

    Wszelkie informacje dotyczące sprawności,przydatności czynników termodynamicznych czy konkretnych rozwiązań można znaleźć w książce
    Stefana Żmudzkiego pt. ''Silniki Stirlinga'' /180stron/. Są tam też obiegi porównawcze oraz metody obliczeniowe optymalizacji poszczególnych elementów
    /regeneratora,nagrzewnicy,chłodnicy.../. Również wykaz literatury jest bardzo bogaty nawet w naszym rodzimym języku.

  • #67 30 Gru 2011 19:27
    maskon
    Poziom 9  

    Nie chcę zniechęcać kolegi deckdog ale zdaje się, że jego pomysł został już wcześniej opatentowany. Link (szczegóły są w pliku pdf - szukać "Download PDF").
    Wydaje się, że wszystko opiera się właśnie na pracach Japończyków z lat 90, które kolega podał. Spotkałem się z tym już kilka razy na zachodnich forach internetowych dotyczących silników Stirlinga. Mam gdzieś nawet plik pdf z podstawami teoretycznymi i pomiarami parametrów tego urządzenia. Fakt, że od tamtego czasu urządzenie nie zrobiło jakiejś rewolucji na rynku silników mówi sam za siebie.

  • #68 30 Gru 2011 21:29
    deckdog
    Poziom 10  

    maskon napisał:
    Nie chcę zniechęcać kolegi deckdog ale zdaje się, że jego pomysł został już wcześniej opatentowany. Link (szczegóły są w pliku pdf - szukać "Download PDF").
    Wydaje się, że wszystko opiera się właśnie na pracach Japończyków z lat 90, które kolega podał. Spotkałem się z tym już kilka razy na zachodnich forach internetowych dotyczących silników Stirlinga. Mam gdzieś nawet plik pdf z podstawami teoretycznymi i pomiarami parametrów tego urządzenia. Fakt, że od tamtego czasu urządzenie nie zrobiło jakiejś rewolucji na rynku silników mówi sam za siebie.

    Ciekawe rozwiązanie, przyznaję...
    Ale ciut za skomplikowane...
    Czyli korbowody, tłoki, siłowniki, przekładnie...
    Jak na razie moje rozwiązanie zostało przyjęte jako zgłoszenie patentowe "międzynarodowe" bez zastrzeżeń...
    Prace na Politechnice chwilowo się wstrzymały bo nowe maszyny przyszły do laboratorium, ale niebawem dam znać co i jak jak...
    PZDR
    Andrzej

    PS
    Na razie jeden z "fanów" dał info w wiki:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/WASE_2

    PS2
    Równie ciekawa koncepcja:
    http://www.youtube.com/watch?v=Mv-0nu9RLXg&feature=channel_video_title

  • #69 31 Gru 2011 19:10
    maskon
    Poziom 9  

    To co uważasz za skomplikowanie w istocie może być tylko pozornie wadą. W przypadku twojego projektu sugerowałbym najpierw skonstruowanie silnika pneumatycznego bo wg mnie koncepcja silnika w stylu pompy łopatkowej jest zupełnie nietrafiona. Przy małych ciśnieniach silnik przypuszczalnie nawet nie ruszy z uwagi na problem z uszczelnieniem takiej konstrukcji. Poza tym w pewnych położeniach łopatek pracuje tylko niewielka część czynnika roboczego, reszta jest uwięziona pomiędzy łopatkami natomiast akurat wtedy gdy ogrzany gaz ma wykonać użyteczną pracę trafia do silnika w momencie w którym powierzchnia tłoka (łopatki) jest bardzo mała. Z tego powodu w projekcie powinny być dwa takie silniki na wspólnym wale obrócone o 90 stopni. Nie widzę również w twojej konstrukcji regeneratora - w pracy Japończyków jak i w patencie, który podałem element ten występuje. Zwracał na to uwagę już kolega _jta_.

  • #70 06 Sty 2012 00:56
    Labuś
    Poziom 14  

    Witam!
    Trzeba by w którymś momencie zadać sobie pytanie czy każdą konstrukcję silnika cieplnego ogrzewanego zewnętrznie w którym czynnik roboczy jest gazem można nazywać silnikiem Stirlinga?. Czy nie powinno to dotyczyć tylko tych rozwiązań
    w których realizowany jest obieg Stirlinga czyli izochory oddzielone izotermami ?.
    A może warunkiem jest istnienie regeneratora lub brak rozrządu/zaworów/?
    ,czy też ta sama porcja czynnika roboczego pracującego w obiegu?
    deckdog wspomina o tym że jego silnik będzie cechowało samo uruchomienie-to
    też jest cecha silnika Stirlinga- rozruch termiczny.
    Wiele opisów czy modeli pokazywanych na youtube działa według innych obiegów choćby zapomnianego Ericssona.
    Atrakcyjność silnika Stirlinga jako silnika wykorzystującego różnicę temperatur
    w przypadku uzyskiwania tej różnicy przy pomocy spalania paliw bardzo maleje ponieważ spaliny opuszczające nagrzewnicę maja temperaturę wyższą od temperatury maksymalnej obiegu więc unoszą ze sobą dużą ilość energii.
    W przypadku gdy źródłem ciepła jest np. słońce czy materiały radioaktywne lub ciepło geotermalne wówczas sprawność przy doskonałym wykonaniu może się zbliżyć do sprawności wynikającej ze wzoru Carnota.
    Znowu się zwracam do deckdog z spostrzeżeniem że jako silnik pneumatyczny przy tych niedużych różnicach ciśnień jakie są generowane przez jego układ bardziej by się sprawdziła turbina -niski współczynnik tarcia przy małych ciśnieniach ,akceptowalne prędkości przy pracy jednostopniowej,możliwość wykorzystania gotowca w postaci połowy turbosprężarki samochodowej/w miejsce
    sprężarki odbiór mocy np. generator/.
    Również długowieczność oraz odporność na temperaturę daje przewagę turbinie.
    Pozdrawiam!

  • #71 06 Sty 2012 10:20
    deckdog
    Poziom 10  

    Zgadzam się iż nie każda "maszyna" poruszająca się pod wpływem różnicy temperatur może zostać "zakwalifikowana" jako silnik Stirlinga.
    Mojemu pomysłowi tez to zarzucano na jednym z forów zagranicznych.
    Dlatego opracowałem - korzystając z gotowych elementów - wersję silnika który też / w efekcie/ jest całkowicie "obrotowy", ale jest "wzorcowym" silnikiem Stirlinga. W tej chwili jeden z moich modułów jest przerabiany do tej właśnie postaci.
    Dlatego że bardzo dobrze sa znane wzory i "prawidła" budowy klasycznego Stirlinga. Więc zdejmując charakterystykę z tak wykonanego modułu - będziemy posiadali niejako "wzorzec" według którego będzie można porównywać i optymalizować pozostałe moduły.

    Co do silnika pneumatycznego - już kilkakrotnie podkreślałem - iż filmiki pokazują jedynie pomysł.

    Jasne jest że taki jak na filmie silnik pneumatyczny nie zadziała.

    Podobnie nie został pokazany regenerator...

  • #72 06 Sty 2012 19:15
    Labuś
    Poziom 14  

    Chodzi właśnie o to że ta ''wzorcowość'' obiegu Stirlinga nie jest zbyt atrakcyjna energetycznie-odbieranie ciepła przez wymiennik przeponowy przy izotermicznym charakterze tego procesu powoduje straty wylotowe .
    Również ciepło chłodzenia ze względu na sprawność jest o zbyt niskiej temperaturze by je odzyskać do celów socjalno-bytowych-najlepiej gdy jest to temperatura otoczenia, więc można by nim co najwyżej podgrzewać basen czy w mniejszej skali akwarium.
    By sprawność była najbliższa sprawności Carnota trzeba unikać wszelkich nieodwracalności przemian przy których następuje bezpowrotna strata energii/niemożliwość przetworzenia jej w energię mechaniczną/.
    Pozdrawiam !

  • #73 24 Kwi 2012 20:02
    Xorgax
    Poziom 9  

    Z moich przemyśleń, wynika, że jedynym sposobem aby podnieść wyraźnie sprawność tego silnika to uszczelnienie tłoka bez dodania oporów umożliwiając jednocześnie zwiększenie ciśnienia gazu roboczego. Bez tego nie ma co dyskutować o sprawności, ponieważ wykonanie będzie drogie i nieopłacalne.

  • #74 24 Kwi 2012 23:38
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Pytanie, jak chcesz uszczelnić tłok - jeśli między tłokiem, a cylindrem jest odstęp, to lepkość powietrza powoduje
    straty odwrotnie proporcjonalne do tego odstępu - czyli straty dążą nieskończoności, kiedy tłok staje się szczelny.
    Natomiast można tłok z cylindrem zastąpić miechem, jeśli zginanie materiału miecha nie będzie powodować strat.

  • #75 25 Kwi 2012 13:54
    Xorgax
    Poziom 9  

    Nie, do zwykłego miecha nie wpompujesz dużego ciśnienia.

  • #76 25 Kwi 2012 15:35
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A tłok nie może przylegać szczelnie do cylindra z powodu, o którym pisałem.
    Poza tym gaz trzeba na zmianę ogrzewać i chłodzić - a tego nie da się robić szybko.

  • #77 26 Kwi 2012 18:06
    Xorgax
    Poziom 9  

    A jeśli zastosować uszczelnienie na wzór dawnych maszyn parowych. Dawniej robiono to skórą, teraz jakaś membrana i git.

  • #78 28 Kwi 2012 21:16
    saskia
    Poziom 38  

    Jta , tak poza wasza dyskusja , chcialbym sie zapytac jaka przyblizona max. moc mozna wyciagnac z nalezycie skonstruowanego silnika Stirlinga z cisnieniem helu ok 2 atm. oraz radiatorach i powierzchniach wymiany pozwalajace na przeniesienie 2 kW/h ciepla z roznica 60 stopni C ?
    Pytam, bo jest tak duzo, czesto sprzecznych informacji, a konkretnych wzorow nie ma.
    Chcialem znac twoje zdanie (wyliczenie) gdyz sadze ze bedzie najbardziej wiarygodne nawet gdyby bylo zrobione w pospiechu.
    Z gory dziekuje .

  • #79 28 Kwi 2012 23:06
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Teoretycznie sprawność silnika Stirlinga może być dowolnie bliska dozwolonej przez II Zasadę Termodynamiki,
    ale w praktyce są w nim straty, do nich należą: opory ruchu mechanizmu i opory przepływu gazu roboczego;
    różnice temperatur przy przepływach ciepła (źródło ciepła -> gaz w ciepłym cylindrze, wymiennik ciepła, gaz
    w zimnym cylindrze -> chłodnica) - silnik wykorzystuje różnicę temperatur zmniejszoną o te różnice; wreszcie
    przepływy ciepła bez pracy silnika. Moc silnika = (różnica temperatur - suma ich spadków) * (ilość ciepła ze
    źródła - suma przepływów ciepła poza pracą silnika) / temperatura źródła ciepła - suma strat mechanicznych.

  • #80 29 Kwi 2012 05:06
    Labuś
    Poziom 14  

    saskia napisał:
    Jta , tak poza wasza dyskusja , chcialbym sie zapytac jaka przyblizona max. moc mozna wyciagnac z nalezycie skonstruowanego silnika Stirlinga z cisnieniem helu ok 2 atm. oraz radiatorach i powierzchniach wymiany pozwalajace na przeniesienie 2 kW/h ciepla z roznica 60 stopni C ?
    Pytam, bo jest tak duzo, czesto sprzecznych informacji, a konkretnych wzorow nie ma.
    Chcialem znac twoje zdanie (wyliczenie) gdyz sadze ze bedzie najbardziej wiarygodne nawet gdyby bylo zrobione w pospiechu.
    Z gory dziekuje .

    Witam ! Trzeba doprecyzować jaka będzie temperatura chłodnicy/lub nagrzewnicy/

  • #81 16 Sty 2014 00:45
    ra_dek
    Poziom 11  

    Przepraszam za wykopki po latach, ale jestem b. ciekaw jak skończył patent pana Andrzeja Wąsowskiego. Sporo zamieszania z przed trzech lat, po ponoć trzydziestu i całkowita cisza? Czy patent nie przeszedł a autor w końcu się połapał... czy może przeszedł... np. w ręce tych co im ropa pod domem wytrysła?
    Ktoś coś wie o tym wynalazku?

  • #84 11 Cze 2014 14:58
    Elektrofor
    Poziom 9  

    Temat chyba się rozwija. Ostatnia wiadomość ze strony Link z 11.05.2014: "o nawiązaniu współpracy z firmą WARM-TECHNOLOGIES, dzięki której nastąpi przyśpieszenie prac nad wdrożeniem silnika."

    Mam trzy pomysły na udoskonalenie:
    1. Zamiast długich półwalców przesuwających powietrze zastosować wiele krótkich walców (dysków), które będą obracały się w kompatybilnej co do kształtu obudowie. W przekroju podłużnym wygląda to jak zazębiające się grzebienie, najlepiej o trapezowych "zębach". Zaleta: szybszy proces nagrzewania i ochładzania powietrza dzięki zwiększeniu powierzchni styku powietrza z nagrzewnicą i chłodnicą.
    2. Były kłopoty z uszczelnieniem. Proponuję likwidację wychodzącej na zewnątrz osi walców. Ze względu na mały moment potrzebny do napędzania walców ostatni z nich może być z magnesami. Szczelniejsza dzięki temu obudowa ma przepuścić pole magnetyczne obracającego się obok skrajnej ścianki magnesu zewnętrznego połączonego z siłownikiem wykonawczym.
    3. Tłoki kształtu dysków powinny mieć jedną połowę objętości wydrążoną ale z zewnętrznym pierścieniem zawierającym ciężarki kompensujące wagę zamkniętej połowy. W widoku wzdłuż osi byłby to okrąg z wypełnioną jedną połową (180 stopni). Zaleta: likwidacja drgań silnika wywołanych ruchem masy niesymetrycznego tłoka.

    Życzę sukcesów P. Wąsowskiemu.

  • #85 26 Cze 2014 19:51
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    jamtex napisał:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/WASE_2

    Ostatnie wiadomości w necie mają grubo ponad 1,5 roku...



    I ciągle jest podany numer zgłoszenia patentowego, a nie numer patentu ... ??