Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford mondeo 1.8 td 1996 samowyłączający się nawiew powietrza.

patmarek 04 Kwi 2011 09:26 3133 12
  • #1 04 Kwi 2011 09:26
    patmarek
    Poziom 9  

    Witam.Mam podobny problem z nawiewem powietrza w aucie.Włanczam wentylator na obojętnie jaką pozycję (1,2,3,4) i po kilku lub kilkunastu sekundach słychać jak silniczek zwalnia.Gdy wyłączę nawiew i po jakimś czasie włączę to znów działa dobrze i po chwili zaraz się pomału wyłącza.Nie mam zielonego pojęcia co może być przyczyną...Bardzo proszę o pomoc i wyjaśnienie jak dziecku :) ponieważ nie ukrywam że słabo się znam na samochodach.Z góry bardzo dziękuję.

    0 12
  • #2 04 Kwi 2011 13:37
    Piotr2608

    Poziom 38  

    Witam

    Tak na moje chłopskie oko to winny może być rezystor steryjący pracą wentylatora. Prawdopodobnie jest skorodowany i wystarczy go przeczyścić. Sprawdź też czy aby wirnik silnika obraca się lużno i bez oporów.

    Piotr

    0
  • #3 04 Kwi 2011 15:14
    bodzio012
    Poziom 32  

    Sprawdź wtyczkę za schowkiem pasażera, mniej więcej tam gdzie pasażer ma czubki butów, tam jest chyba 4 pinowa wtyczka i zawsze w niej się przepalają piny

    0
  • #4 04 Kwi 2011 15:56
    jamszoł
    Poziom 15  

    A ja bym się raczej doczepił do wtyczki - wychodzącej ze skrzynki bezpiecznikowej w kierunku przełącznika/włącznika nawiewu.
    Jeśli styki będą zaśniedziałem - wentylator ruszy ale za moment będzie spadek napięcia i silniczek zacznie zwalniać a następnie przestanie się obracać .
    Sprawdź czy z silnikiem jest wszystko OK - weź przewód , w środek przewodu włącz żarówkę ( najlepiej reflektorową) - ona posłuży jako bezpiecznik .
    Połącz przewodem plus akumulatora z wyjściem napięcia z opornic .
    Żarówka zaświeci ale silnik też ruszy . Opornice masz pod maską na podszybiu w okolicy środka .
    Następnie - jeśli sam silnik/wiatrach chodzi - sprawdź , który przewód idzie ze skrzynki bezpiecznikowej w kierunku włącznika dmuchawy , będzie on pionowo nad bezpiecznikiem odpowiadającym za dmuchawę .
    Zrób ten sam manewr - czyli połącz aku z tym przewodem i załącz włącznikiem wentylator .
    Jeśli to skrzynka jest winna - na takim połączeniu dmuchawa będzie działać (ale wolno - bo żarówka jest w obwodzie)
    Jeśli się okaże , że to skrzynka to masz dwa wyjścia :
    1. Prze lutować skrzynkę bezpiecznikową ( i tak powinno się zrobić )
    2. Lekkie druciarstwo ( tymczasowe ) wytargaj bezpiecznik ze skrzynki , podepnij na wejściu do bezpiecznika , przewód , dalej na przewodzie bezpiecznik i z bezpiecznika przewód połącz z przewodem wychodzącym ze skrzynki.
    Tym sposobem omijasz przejście przez skrzynkę :)
    Ale oficjalnie nie mogę Ci tak proponować :)

    0
  • #5 04 Kwi 2011 16:06
    patmarek
    Poziom 9  

    Witam.tak więc jeżeli chodzi o wentylator to obraca się swobodnie lecz jak pisałem po chwili zamiera!Co do rezystora to byłem,patrzyłem i nie mam zielonego pojęcia jak to wygląda i gdzie się znajduje :( Jeżeli chodzi o te piny to też nie jestem pewien gdzie i które to są :( Proszę precyzyjniej określić i od razu przepraszam za kłopot ale nie chce czegoś przy okazji popsuć.

    0
  • #6 04 Kwi 2011 17:16
    bodzio012
    Poziom 32  

    Sprawdź przynajmniej jak pisałem mniej więcej tam gdzie pasażer ma czubki butów, czyli pod schowkiem bliżej lewej strony, a jak nie możesz znaleźć to siądź na miejscu pasażera wyciuągnij jak najdalej nogi i szukaj tam wtyczki, prościej się chyba nie da tam jest 4 pinowa wtyczka i zawsze w niej się wypalają piny

    0
  • #7 04 Kwi 2011 20:02
    patmarek
    Poziom 9  

    Bodzio - dziś już za późno ale jutro na pewno zobaczę.Dzięki za pomoc!Do usłyszenia jutro :)

    0
  • #8 06 Kwi 2011 06:29
    patmarek
    Poziom 9  

    Witam ponownie.Tak więc sprawdzałem te "piny" rozczepiłem wtyczkę(czarną) która była w białym gniazdku - chyba to było to?Po lewej stronie wentylatora.Niby coś tam poczyściłem,choć nie widziałem żeby coś tam było zaśnieżałe...Wyczyściłem też filtr wlotu powietrza.Powiem szczerze - żadnych zmian :( !Proszę jeszcze mi opisać gdzie znajduje się ten tranzystor odpowiedzialny za pracę wentylatora.Pozdrawiam.

    0
  • #9 10 Maj 2011 16:41
    karmag0205
    Poziom 2  

    Witam serdecznie;
    Mam mondeo II 2000 r i mam tą samą usterkę mianowicie na 4 biegu wentylator pracuje kilkanaście sekund i zwalnia do zera towarzyszy temu dodatkowo jakiś rezonans silnika. Wyjąłem silnik rozebrałem nasmarowałem tulejki szczotki wydają się jeszcze w miarę dodatkowo podłączyłem silnik bezpośrednio do aku i pracuje bez problemu więc silnik wykluczam, dalej wyjąłem opornicę (bez opornicy silnik działa na 4 biegu bo jest ona ominięta i dalej po paru chwilach zwalnia do zera) więc opornicę wykluczam. Wszystkie piny jak nowe nic nie poprzepalane.
    Zastanawiam się teraz nad przełącznikiem nawiewu bo jeszcze to mi chyba zostało.
    Może ktoś wie czy nie ma tam gdzieś przypadkiem jeszcze jakiegoś zabezpieczenia termicznego?
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    Podpowiedz dla kolegi ta czarna kostka z 4 wsuwkami (pinami) co podłącza ją się do tego białego gniazdka to jest kostka do opornicy (rezystora) regulatora napięcia nawiewu. Pod tą białą kostką jest śrubka na torx-a i trzeba ja odkręcić i wyjdzie cały rezystor. Ale od razu mówię że ja tu winy nie widzę bez opornicy wentylator działa na 4 zakresie

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dodam jeszcze że gdy silnik staje wydziela się nieprzyjemny swąd spalenizny ale nie mogę zlokalizować gdzie to jest

    0
  • #10 10 Maj 2011 16:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    I prawidłowo, że się wydziela. Przyczyna w obu przypadkach jest prosta - na którymś połączeniu nastąpiło pogorszenie kontaktu, które skutkuje wzrostem temperatury i wzrastającym oporem połączenia. Trzeba przeszukać obwód wentylatora. Zazwyczaj dzieje się to na kostce rezystora dmuchawy lecz inne miejsca też są możliwe.

    0
  • #11 10 Maj 2011 17:02
    karmag0205
    Poziom 2  

    Kostka rezystora nie bierze udziału wcale jeżeli jest włączony 4 zakres sprawdzałem to

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wszystkie połączenia wyczyściłem i spryskałem penetratorem także jest dobrze

    0
  • #12 12 Maj 2011 20:56
    PiotrP70
    Poziom 9  

    Witam miałem to samo. pracował z 5 min po czym się wyłączał - aż do ostygnięcia, potem ponownie się załączał i tak w kółko.
    rozwiązanie sprawdź szczotki i komutator- u mnie był wypalony i brak było praktycznie szczotek - zjechane do zera.
    niestety skończyło się wymiana silnika - z braku oryginalnego do mondka zastosowałem od fokusa ale przełożyłem wirnik i dolną obudowę i śmiga ekstra:)

    0
  • #13 13 Maj 2011 00:24
    karmag0205
    Poziom 2  

    Zgadzam się w 100% jednak to wina silniczka u mnie były szczotki jeszcze w miarę ale nie wiedząc juz co może być pojechałem i dzisiaj kupiłem na szrocie całą dmuchawę za 50 zł i śmiga extra
    Więc uważam temat za zamknięty
    Pozdrawiam i dziękuje za podpowiedzi

    0