Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klimatyzacja do Bizon ZO-58

04 Kwi 2011 12:24 22766 6
  • Poziom 9  
    Witam!

    Przewrtowałem forum w poszukiwaniu podobnego tematu jednak znalazłem tylko jeden, który nie wiele mi pomógł dlatego postanowiłem napisać nowy.

    Planuje w swoim Bizon ZO58 zamontować klimatyzacje, kabinę już uszczelniłem bardzo dokładnie, dodatkowo pod dachem dołożyłem styrodur 5 cm aby odizolować ilość ciepła, która wytwarza się gdy dach się nagrzeje. Teraz mam maly dylemat z sama instalacja.

    Przeglądałem rożne fora gdzie użytkownicy montowali w kombajnach tzw uniwersalne klimatyzacje, podoba mi sie w takiej klimatyzacji ze parownik wraz z wiatrakiem oraz zaworem jest w jednej ze tak powiem "skrzynce" lanie "zapakowany" jednak wydaje mi się, ze taka uniwersalna klimatyzacja, nie podoła w gorące dni w wychłodzeniu tak przeszklonej kabiny jaka jest w kombajnie.

    Ja osobiście nie będąc fachowcem w tej dziedzinie , który lubi majsterkować widziałbym to tak, poprawcie mnie ewentualnie dajcie swoje sugestie w tym temacie.

    Zamontować skraplacz w kombajnie nad rura od wysypu w miejscu kratki gdzie jest przelot do silnika (przypominam ze jest to bizon rekord) na moje oko jest to dobre miejsce ponieważ tam non-stop mocno wieje od silnika nie ma w tym miejscu tyle plew a dodatkowo zamontowałbym na skraplaczu wiatrak.
    Jaki model skraplacza polecacie, wydaje mi się ze musi być dość spory aby podołał.

    Kompresor zamontować obok alternatora (na to znalazłem rozwiązanie na forum rolniczym) czy są sprężarki które maja kolo na pasek klinowy? ponieważ wszystkie które oglądam są na wieloklin.
    Od kompresora do chłodnicy która będzie zamontowana nad rura poprowadzić przewody które przymocuje do obudowy kombajnu.

    Czy przewody dodatkowo wkładać w tzw plesze? które stosuje się np w centralnym ogrzewaniu, rurki od klimatyzacji jak się domyślam są gorące? Jeśli tak należałoby je zabezpieczyć aby nic się nie zapaliło.

    Nie wiem kompletnie ponieważ nigdzie nie znalazłem takiej informacji jakie przewody mam zamówić (pewnie zależy to od czynnika chłodzącego). Czy w klimatyzacji są możliwe do wykorzystania przewody bardziej giętkie tak aby można było je swobodnie ułożyć?

    Kolejna sprawa to wielkość parownika? Co w tej kwestii polecacie?
    Czy parownik musi być w kabinie? Ponieważ myślałem zrobić za kabina coś w rodzaju metalowej skrzynki w niej umieścić parownik a od niej pociągnąć zimne powietrze ( myślałem nad tym ponieważ gdy parownik będzie zimny to na pewno coś będzie się skraplać a na zewnątrz z tej mojej wymyślonej skrzynki odprowadził bym skropliny wężykiem na bok kombajnu).

    Nie wiem tylko jak było by z takim rozwiązaniem ponieważ jest tu problem z zaworem, trzeba od tego pociągnąć zimne powietrze do kabiny a to kolejne wiatraki dlatego bardziej jednak skłaniał bym się aby parownik dmuchawa i zawór było jako jedność (tak jak w tych uniwersalnych ale wydaje mi sie to zbyt małe) żebym nie miał problemów ze sterowaniem tego i założeniem.

    Przepraszam jeśli mój watek nie jest zbyt składnie napisany, proszę o pomoc w tej sprawie, pozdrawiam

    W załączniku jest zdjęcie takiej klimatyzacji uniwersalnej jaką znalazłem.

    Interesuje mnie czy np kupując sprężarkę oddzielnie do tego chłodnice prawnik osuszacz zawór czy można te części kupić tak aby każde miało taki sam gwint pod węże? Ponieważ jak przeglądałem klimatyzacje samochodowe to każda ma inne złącza.

    Klimatyzacja do Bizon ZO-58
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 21  
    Ja montowałem kiedys klime z fiata brawo do traktora i działa do dzis bez zarzutu.
    Ta uniwersalna moze byc natomiast kupujac oddzielnie na czesci napewno bedzie drozej
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie wiem, czy dział dobry, bo to o maszynie rolniczej. Jakby, to mogę przenieść...
    Wydajnością klimatyzacji bym się nie martwił. Samochody też mają przeszklone kabiny i nagrzewają się mocno, a systemy dają sobie radę. Oczywiście nie jest to schłodzenie w minutę...
    Możesz zakupić jakąś prostą instalację z samochodu (klima manualna, bez elektroniki) lub chyba lepiej zestaw uniwersalny. Są zestawy do busów, ale te pewnie będą miały za dużą wydajność, bo ważna jest kubatura kabiny. Jedyne co, to ze względu na rozmiary maszyny, zwiększą ci się długość przewodów i ilość czynnika.
    Jeśli możesz, to wymiennik umieść pod sufitem, by chłodne powietrze opadało grawitacyjnie, ale tak, by nie wiało bezpośrednio na operatora maszyny, gdyż grozić to może to poważnymi kłopotami zdrowotnymi
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie!

    Dziekuje Wam za odpowiedzi, oczywiscie klimatyzacje zakupilbym jak najbardziej prosta bez zbednej elektroniki bo jej najbardziej sie obawiam.

    Nie wiecie moze gdzie taki zestaw uniwersalnej klimatyzacji mozna zakupic poniewaz przeszukuje internet ale nie moge nigdzie nic ciekawego trafic.

    Dziekuje za odpowiedz
  • Poziom 9  
    Witam ponownie!

    Podbijam temat poniewaz prac ruszyly do przodu, w tym momencie jednak stoja w miejscu mam problem z kwestia elektryki.

    Skraplacz z wiatrakami mam juz gotowy, sprezarka zamocowana przy silniku , parownik uniwersalny w kabinie, czekam teraz na weze na ktorych to ma byc zakuty osuszacz z czujnikiem zaniku cisnienia.

    Znalazlem na tym forum schemat elektryki przeslany przez uzytkownika "Tracer2" oparty na 3 przekaznikach, oto on:

    Klimatyzacja do Bizon ZO-58

    Opis:
    Układ składa się z 3 przekaźników A,B , C.
    A -włącza sprzęgło sprężarki po załączeniu AC w kokpicie
    B - włącza pierwszy ( wolny) bieg wentylatora
    C - włącza drugi bieg wentylatora chłodnicy kiedy zadziała
    styk ciśnieniowy klimy w czujniku S341(kiedy auto jedzie wolno lub stoi)
    Zwarty na schemacie styk cisnieniowy wykrywa ze w układ klimy jest pod cisnieniem i zabezpiecza sprężarkę przed włączeniem w przypadku jego ulotnienia....
    Bezpieczniki B1 i B2 s podłączone bezpośrednio do zacisku "+" aku.

    Styk B1 i styk C1 podłaczqmy bezpośrednio do włącznika temperaturowego ktory jest w chłodnicy.

    Nie jestem az tak dobry w elektroniki dlatego mialbym kilka pytan.

    1. Parownik w kabinie mam uniwersalny xxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Wychodza z niego trzy przewodu czerwony (zasilanie na wiatraki) , czarny masa, oraz zielony z termostatu.
    W tym schemacie powyzej rozumiem ze zamiast AC u mnie jest ten termostat? i jego podlaczyc pod presostat ktory mam w osuszaczu. Pierwszy styk zabezpiecza zeby nie uruchomic sprezarki gdyby gaz sie ulotnil z obiegu ale ten drugi styk z czujnika jaka pelni funkcje?

    Przekaznik A zalacza sprzeglo w sprezarce to jest dla mnie zrozumialem, przekaznik B zalacza wentylatory na skraplaczu jednak tu mam pytanie poniewaz chlodnice zakupilem oddzielnie oraz dwa wentylatory rowniez oddzielnie wszystko jest zmontowane (wykonalem ramke itd) ale w chlodnicy nie ma zadnego czujnika temperatury ktory regulowal by biegi wentylatorow. Z wiatrakow wychodzi tylko + i -.

    Czy mozna pominac przekaznic C i odrazu z przekaznika B wlaczyc dwa wentylatory na skraplaczu aby chodzily z pelna moca? czy moze zrobic tak aby przekaznik B zalaczal wentylator nr 1 a przekaznik C wentylator nr 2 na skraplaczu?

    Wlasnie tu interesuje mnie od czego sa te dwa dodatkowe styki w czujniku ktory mam a jest on pokazany na schemacie. Z opisu wynika ze zalacza sie on gdy auto stoi tzn zalacza sie on jak jest za duze cisnienie czy jak?

    Moj termostat w parowniku gdy osiagnie zadana przezemnie temperature to z powyzszego wynikaloby ze rozlaczy wszystko? zas gdy temperatura wzrosnie znowu zalaczy sprezarke i wentylatory.

    Dziekuje za wskazowki
    Moderowany przez Błażej:

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • Poziom 35  
    Więc na skraplaczu tak jak na parowniku muszą być wentylatory.
    W kabinie układ pracuje w cyklu zamkniętym chłodząć powuetrze z kabiny a nie z zewnątrz.
    Węże muszą być specjalne do klimatyzacji Na czynnik r134.
  • Poziom 9  
    Witam.

    Odpowiadam po dosc sporej przerwie jesdnak nie bylo kiedy zajrzec na forum.

    Temat klimatyzacji mozna uznac za zamkniety, uklad wykonalismy sami w oparciu o czesci z samochodow z wylaczeniem parownika ktory z nawiewami kupilismy kompletny. Weze rowniez dorabialismy sami.

    Niestety nie obylo sie bez klopotow w mojej dosc duzej okolicy nie bylo odwaznego do nabicia oraz uruchomienia tego ukladu,(o jego zbudowaniu juz nie mowiac)powiem wiecej jeden fachman mowic krotko po mojej wizycie u niego wysmial mnie ze nigdy to nie zadziala ze porywamy sie z motyka na rzepe.

    Jednak po obszernych lekturach forum sami nabilismy uklad wiadomo trzeba bylo zakupic zegary ;-) za pompe wacu posluzyl stary agregat od lodowki ktory wyssal powietrze ;-)) oraz elektroniczna waga ze spozywczaka przy nabijaniu ;-))

    Jakie bylo zdziwienie wyzej wspomnianego fachowca ktorego zaprosilem na pole przy temperaturze zewnetrznej 35 stopni gdzie w kabinie mialem 22 stopnie ;-)) Gdy schlodzi juz powietrze w kabinie to przy duzych czy tez malych upalach sprezarka wylacza sie co ok 40sekund na ok 60sekund .

    Z czego wniosek uparcie nalezy dazyc do celu, dla chetnych osob ktore rowniez chca wykonac sobie taki uklad a maja pytania chetnie pomoge (pisac na priv).

    Pozdrawiam