Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika 3-faz 1500W do1 fazy - kondensator się grzeje

misiu_mietowy 05 Kwi 2011 20:41 10439 18
  • #1 05 Kwi 2011 20:41
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    Hej!

    Jak w temacie - podłączyłem silnik 3faz 1,5 kW do 1 fazy przy użyciu kondensatora rozruchowego 120 uF/320V podłączonego między 2 przewody fazowe silnika. Silnik hula, ale kondensator bardzo się grzeje. Po kilku sekundach muszę wyłączać silnik. Dlaczego tak się dzieje? Kondensator dobrałem na podstawie wykresu: Podłączenie silnika 3-faz 1500W do1 fazy - kondensator się grzeje. Nie zastosowałem 2go kondensatora rozruchowego 20 uF. Proszę o pomoc.

    0 18
  • #2 05 Kwi 2011 22:08
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Daj sobie spokój z takimi wynalazkami, niedługo spalisz silnik i taki będzie finał. Sprzedaj ten co masz puki jeszcze jest sprawny i kup silnik jednofazowy, będzie pracował jak należy i nie będziesz miał kłopotu.

    0
  • #3 05 Kwi 2011 22:21
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Tak jak przedmówca. Lepiej zmienić silnik na 1-fazowy i mieć taką moc jak potrzeba. Tu przy 3-fazowym silniku uzyskujesz około 30% nominalnej mocy silnika.
    Kondensator może jest uszkodzony. Daj zdjęcie tego kondensatora. Przeważnie spotykałem kondensatory rozruchowe na napięcie 400-450V.

    1
  • #4 05 Kwi 2011 22:26
    kidu22
    Poziom 35  

    Daj zdjęcie kondensatora, bo on jest winowajcą.

    0
  • #5 05 Kwi 2011 22:39
    Leszek Augustyniak
    Poziom 19  

    Witam.
    Podaj więcej danych o silniku, najlepiej jak byś wkleił, czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej.
    1.Jak są połączone uzwojenia na tabliczce zaciskowej?
    2. Czy objaw ten, występuje na biegu jałowym czy pod obciążeniem?
    3.Jaki będzie rozruch,(lekki,ciężki) czy na jałowo?
    Prawdopodobnie dochodzi do rezonansu napięć i napięcie na kondensatorze, rośnie ponad znamionowe napięcie kondensatora. Najlepiej jak byś zmierzył napięcie na kondensatorze i na cewce silnika, zasilanej z tego kondensatora, podczas tej krótkiej pracy. Może wystarczy przepiąć uzwojenia silnika, lub trzeba będzie zmienić kondensator na mniejszy, ewentualnie podłączyć jak masz na schemacie.

    1
  • #6 06 Kwi 2011 07:17
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    Leszek Augustyniak napisał:
    Witam.
    Podaj więcej danych o silniku, najlepiej jak byś wkleił, czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej.
    1.Jak są połączone uzwojenia na tabliczce zaciskowej?

    Tak jak na schemacie. Jak wrócę z pracy, wkleję zdjęcia.
    Leszek Augustyniak napisał:


    2. Czy objaw ten, występuje na biegu jałowym czy pod obciążeniem?

    Na luzie - od razu po włączeniu
    Leszek Augustyniak napisał:

    3.Jaki będzie rozruch,(lekki,ciężki) czy na jałowo?

    Jałowo

    MARCIN.SLASK napisał:
    Tak jak przedmówca. Lepiej zmienić silnik na 1-fazowy i mieć taką moc jak potrzeba. Tu przy 3-fazowym silniku uzyskujesz około 30% nominalnej mocy silnika.

    Może i tak, ale mi chodzi przede wszystkim o to, żeby się pobawić :)
    [/quote]
    MARCIN.SLASK napisał:
    Kondensator może jest uszkodzony. Daj zdjęcie tego kondensatora. Przeważnie spotykałem kondensatory rozruchowe na napięcie 400-450V.

    Po południu wrzucę fotę. Początkowo też chciałem kupic kondensator rozruch.na 400 - 450 V, ale nie było takich w sklepie :)

    0
  • #7 06 Kwi 2011 08:00
    wola
    Poziom 26  

    Witam. Napięcie 320V jest za niskie dla tego kondensatora.

    -1
  • #8 06 Kwi 2011 21:10
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    Dane z tab. znamionowej silnika:
    Moc 1,5 kW cos fi=0,84 obroty 2845 1/min, IP 44 3,5 A

    Dane kondensatora:
    AC-MOTORSTART
    120 uF 320 VAC
    10/70/21 50/60 Hz
    TUV S+ P S N FI D

    Zmierzyłem napięcie na kondensatorze w trakcie pracy: 260 V i waha się +/- 5V
    Po ok. 1 min pracy kondensator nagrzewa się mocno i słychać syczenie w środku, jakby olej się gotował, czy co tam jest - wtedy wyłączam

    0
  • #9 06 Kwi 2011 21:13
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Przestań robić doświadczenia z tym kondensatorem, jak wystrzeli to dowiesz się gdzie okulista przyjmuje.

    0
  • #10 06 Kwi 2011 23:08
    Leszek Augustyniak
    Poziom 19  

    Niestety ten typ kondensatora, nie nadaje się do pracy ciągłej i jego żywotność jest ograniczona.
    W katalogu tego kondensatora jest podane, przy 55°C, napięciu 230VAC,czas załączenia 1s, czas wyłączenia 59s, przewidywana ilość cykli wynosi 15000 razy.
    Zwiększając czas załączenia, skraca się jego żywotność, do tego trzeba wziąć poprawkę na chińskie produkty.

    0
  • #11 06 Kwi 2011 23:39
    wola
    Poziom 26  

    Witam.

    Cytat:
    Zmierzyłem napięcie na kondensatorze w trakcie pracy: 260 V
    Napięcie jakie otrzymuje kondensator to; 230x1,41=324,3V
    Kondensator na co najmniej 400V.
    Poszukaj sobie o napięciu skutecznym i szczytowym.

    0
  • #12 07 Kwi 2011 07:45
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    Leszek Augustyniak napisał:
    Niestety ten typ kondensatora, nie nadaje się do pracy ciągłej i jego żywotność jest ograniczona.


    Czyli jest to kondensator wyłącznie rozruchowy - przeszło mi to przez myśl, w końcu ma napisane motorstart. Tylko że jak przeszukiwałem neta to WSZĘDZIE przy kondensatorze do silnika był dopisek "rozruchowy". Czy mógłbyś mi podać namiary na kondensator do pracy ciągłej?

    0
  • #14 07 Kwi 2011 20:36
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Witam . Pojemność tego kondensatora trochę Kolega przewymiarował . Do silnika o mocy 1,5 kW powinien być kondensator o pojemności około 100 µF . Pozdrawiam.

    0
  • #15 07 Kwi 2011 22:35
    caveman2009
    Poziom 13  

    Witam, przykleje sie do tematu, moglby mi ktos poradzic czy w tym silniku da sie przelaczac obroty na lewe i prawe? Podłączenie silnika 3-faz 1500W do1 fazy - kondensator się grzeje Podłączenie silnika 3-faz 1500W do1 fazy - kondensator się grzeje

    1
  • Pomocny post
    #16 08 Kwi 2011 01:06
    kolarz_26
    Poziom 15  

    Na wstępie informuję, że pisałem pracę dyplomową z powyższego tematu. Kolega misiu_mietowy pyta dlaczego włączony (miedzy dwie, skojarzone fazy silnika o mocy 1,5kW) kondensator o pojemności 120 µF bardzo grzeje się już w stanie pracy jałowej czyli bez obciążenia. Odpowiedź jest prosta. Im wyższa pojemność kondensatora tym mniejsza jego reaktancja pojemnościowa (tzn. mniejszy bierny opór) i tym większy prąd płynie przez kondensator i uzwojenie dwóch faz silnika dzięki temu możliwe jest uzyskanie dużego momentu rozruchowego szczególnie potrzebnego przy pokonywaniu statycznego tarcia np. przy odpaleniu kompresora. Gdyby obciążono silnik, to cos φ ulega zwiększeniu w konsekwencji zmniejsza się indukcyjność silnika czyli moc czynna pobrana z sieci rośnie kosztem mocy biernej. Najwyższy cos będzie przy mocy znamionowej. Po dokonaniu rozruchu kondensator o dużej pojemności 120 µF musi być odłączony od zasilania a silnik będzie korzystał z 20µF (kondensatora np. od świetlówki 40 W) jako nieobowiązkowego kondensatora pracy, bez którego może się obejść jeśli nie ma niebezpieczeństwa przekroczenia obciążenia napędu momentem krytycznym, po którym silnik stanie i nie ruszy bez wznowienia operacji rozruchu. Nie ma przeszkód, aby zastosować prostą automatykę lub sterowanie półautomatyczne za pomocą czujnika prędkości obrotowej. Po obniżeniu się liczny obr/min silnik automatycznie mógłby się wyłączyć za pomocą przekaźnika, stycznika. 1500 W nawet ruszy na wspomnianej małej wartości a prąd będzie płyną n razy mniejszy. Osobiście odpalałem 3000 W połączone na stałe w gwiazdę γ na 40 µF. Kolego czy twój silnik posiada możliwość wybrania między gwiazdą a trójkątem γ/Δ. Dla 230V prawidłowy wybór to Δ. Proszę o wartość prądu przepływającego przez kondensator oraz przez przewód zasilający z gniazda 230V. Zapewnię się zdziwisz.

    0
  • #17 08 Kwi 2011 08:28
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    Nareszcie fachowa odpowiedź i to z tłumaczeniem teoretycznym:) Czyli po prostu podłączam kondesator 20 uF równolegle do 120 uF , a przy 120 uF montuję wyłącznik? Zwróć uwagę, że to przeciwnie niż na rysunku w pierwszym poście- tam 20 uF to rozruchowy, a 120 uF to kond. pracy. Twoja argumentacja jest jak najbardziej sensowna, pytam tylko, żeby się upewnić - rys. w poście 1 jest niepoprawny?

    Cytat:
    Proszę o wartość prądu przepływającego przez kondensator oraz przez przewód zasilający z gniazda 230V. Zapewnię się zdziwisz.

    Boję się znowu go podłączać, ale z obliczeń wynika, że

    1) dla 120 uF : |Xc| = 1/(2*3,14*50 * 120 * 10^-6) = 26,5 Ohm I C max = 260/Xc = 9,8 A
    2) dla 20 uF: |Xc| =1/(2*3,14*50 * 20 * 10^-6) = 160 Ohm I C max = 1,6 A

    260 V zmierzyłem na kondensatorze

    Aha - jeszcze jedna kwestia: kondensator 20 uF który posiadam też ma napis MOTORSTART. To nie przeszkadza?

    0
  • #18 08 Kwi 2011 18:54
    krzysiek7
    Poziom 34  

    caveman2009 napisał:

    Cytat:
    Witam, przykleje sie do tematu, moglby mi ktos poradzic czy w tym silniku da sie przelaczac obroty na lewe i prawe?

    Pewnie że się da przełączać kierunek obrotów, przecież masz schemat, zmieniasz tylko położenie mostków na tabliczce zaciskowej.

    0
  • #19 09 Kwi 2011 22:03
    misiu_mietowy
    Poziom 16  

    No to będzie koniec dyskusji - po wykonaniu połączeń zgodnie z radami kolarza26 wszystko działa prawidłowo !!! Wcale kondensator rozruchowy nie musi być na wyższe napięcie - 300 - 320 VAC w zupełności wystarcza:) Serdeczne dzięki :)

    1