Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja 24v a wyjście 12v na przyczepkę

06 Kwi 2011 13:14 6289 22
  • Poziom 9  
    Hej,

    Szukałem w archiwum i nie znalazłem.
    Mam bowiem starego Land Rover 109 z instalacją 24v. Mam co prawda przetwornicę 24v na 12v ale podczas pracy nieźle się grzeje i wolę używać wyłącznie do ładowania telefonu lub cb.

    Chciałbym jednak zamontować normalne (12v) gniazdo do przyczepki. Na logikę każdy przewód do istniejącego już gniazda zasila 24v. Czy mogę wstawić jakiś opornik zmniejszający napięcie na 12v??

    To samo tyczy się oświetlenia.. żarówki 24v są fajne ale nie zawsze dostępne na każdej stacji. Czy mogę idąc tym tropem powstawiać układ zmieniający napięcie na 12v przed każdą żarówką?

    Przepraszam jeśli pytania wydają się idiotyczne ale w elektryce samochodowej jestem laikiem. I uprzedzam pytania dotyczące zmiany całej instalacji na 12v, że nie jestem tym zainteresowany bowiem głównej podzespoły (rozrusznik, alternator itp.) są na 24v.
  • Poziom 25  
    Najłatwiej to wymienić żarówki w przyczepce z 12 na 24 V. To najprościej ale jeśli lubisz wyzwania to prosta przetwornica na NE555 zadziała. Więcej na
  • Moderator Samochody
    Isuzu trooper miał taką przetwornicę 24/12 specjalnie do haka
  • Poziom 37  
    Żarówki zapasowe trzeba mieć ze sobą, nie liczyć na zakup w trasie - to raz.
    Żarówki 24V są łatwo dostępne, przecież pracują w ciężarówkach - to dwa.
    Jeśli przyczepka jest ciągnięta tylko przez ten Land Rover Kolegi - to jaki problem wstawić żarówki 24V (ma to nawet tą zaletę, że ubędzie chętnych pożyczyć przyczepki Kolegi!) - to już trzy.
    Można wstawić przetwornicę kolejną, do tego moduł podobny jak do systemu szyny CAN lub przekaźniki - tylko po co tak komplikować? Przerost formy nad treścią - to cztery wreszcie.
    Oporniki można wstawić TYLKO przy założeniu ze jedynie określona przyczepka będzie pracować z samochodem a jako lampy na przyczepie dać lampy diodowe (naturalnie oryginalnie homologowane - nie LED'y do zwykłych lamp!) - to po ostatnie.
  • Poziom 9  
    Mam kilka przyczep i wolałbym uniknąć konieczności zmieniania za każdym razem żarówek :). Wożenie ze sobą żarówek też jest super radą, którą pewnie zastosuje, jednak po co skoro można tego uniknąć? Nie wszyscy mają zamki w drzwiach w swoich samochodach, więc warto minimalizować liczbę elementów w środku :)

    Z zaproponowany przez kolegów rad za ciekawe uważam dwie:
    1. przetwornica NE555 - Czy przypadkiem nie musiałabym jej zamontować na każdym przewodnie w wiązce?

    2. Moduł szyny CAN - Myślałem, że to do przekazywania danych ale szczerze nie do końca kojarze co to.

    3. LEDy zamiast żarówek? - Brzmi ciekawie, czy one pracują zarówno na 12 jak i 24v?
  • Poziom 34  
    Rozumiem że są tam zamontowane 2 aku 12v. Najprościej: wystarcz pociągnąć napięcie z jednego akumulatora na tył samochodu i tam zrobić przejściówkę na przekaźnikach.
  • Poziom 42  
    Są dostępne uniwersalne lampy LED 12/24V. Są też gotowe przetwornice na przyczepkę. Można też przerobić samochod na cywilne 12V.
  • Poziom 9  
    Doktorr napisał:
    Rozumiem że są tam zamontowane 2 aku 12v. Najprościej: wystarcz pociągnąć napięcie z jednego akumulatora na tył samochodu i tam zrobić przejściówkę na przekaźnikach.


    Tego do końca nie rozumiem. Napięcie na tył faktycznie mogę pociągnąć z jednego aku. Ale jak ja mam spowodować, że sygnał kierunkowskazu (24v) będzie oddzielnie "przerobiony" na 12v? Mam rozumieć, że przekaźnik przekaże tą informację do wiązki z 12v? ... Wybaczcie ale jak wspomniałem wcześniej laik jestem.
  • Poziom 36  
    Do każdej funkcji dajesz przekaźnik sterowany napięciem 24V i załączający 12V.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    I dużo roboty, i niezdrowe to dla akumulatorów.
    Może faktycznie zastosować kompletne lampy led i dać dodatkowy opór od strony masy, który można by załączać i odłączać...
  • Poziom 25  
    hk48m napisał:
    Mam kilka przyczep i wolałbym uniknąć konieczności zmieniania za każdym razem żarówek :).


    i

    hk48m napisał:
    3. LEDy zamiast żarówek? - Brzmi ciekawie, czy one pracują zarówno na 12 jak i 24v?


    coś tu ciekawe, bo ledy też trzeba założyć do "wszystkich przyczepek"
  • Moderator Samochody
    Wyższe napięcie to też mniej problemów z kiepskim kontaktem na złączach i przewody mogą mieć mniejszy przekrój więc ja bym się nie upierał przy tym 12V.
  • Poziom 37  
    hk48m napisał:
    Nie wszyscy mają zamki w drzwiach w swoich samochodach(...)

    2. Moduł szyny CAN - Myślałem, że to do przekazywania danych ale szczerze nie do końca kojarze co to.

    3. LEDy zamiast żarówek? - Brzmi ciekawie, czy one pracują zarówno na 12 jak i 24v?

    Ad. wstępu: To może jednak warto zmienić autko holujące? Wybaczy Kolega, jeśli problemem jest wymiana kilku żarówek na inne i wrzucenie dwóch zapasowych do bagażnika - to co my, biedni specjaliści, mamy pomóc?
    Ad. 2: Zasadniczo ma Kolega rację, jednak jest tu pewien kruczek: moduły haka opierają się na nieobciążaniu instalacji pojazdu przyczepką (takie podpięcie jest sygnalizowane w takich pojazdach natychmiast jako "AWARIA") ale pobraniu sygnału sterującego człon wykonawczy, sygnału tak małego, ze komputer nie zauważa pobrania go. Ten fakt można wykorzystać do pobrania sygnału na moduł czy indywidualne przekaźniki z 24voltowej instalacji pojazdu, a człon wykonawczy wyda napięcie na określony pin gniazda haka - ale już o wartości 12V. To od strony teoretycznej. Od strony praktycznej - przegrywa to z wymianą żarówek we wszystkich uzywanych przyczepkach.
    Ad. 3: Lampy LED lub też zwane "diodowe", z homologacją można zasilać zarówno 12V jak i 24V. Muszą jednak być tzw. "porządne", np. z tej strony:
    http://www.sklep.lampcar.com.pl/oswietlenie-c-21.html?osCsid=bb9dacca2339de74b9efb7c804278604
    Ale jak już napisano powyżej, w odpowiedziach Koledze - są różne, różniące się stopniem skomplikowania, rozwiązania. To do Kolegi należy wybór.
  • Poziom 42  
    Doktorr napisał:
    Rozumiem że są tam zamontowane 2 aku 12v. Najprościej: wystarcz pociągnąć napięcie z jednego akumulatora na tył samochodu i tam zrobić przejściówkę na przekaźnikach.

    To bardzo złe rozwiązanie jak już to przetwornica.
    balonika3 napisał:
    Do każdej funkcji dajesz przekaźnik sterowany napięciem 24V i załączający 12V.

    Na podobnej zasadzie działają uniwersalne wiązki przyczep samochodów wyposażonych w CAN więc pomysł jak najbardziej OK.
    Błażej napisał:
    I dużo roboty, i niezdrowe to dla akumulatorów.
    Może faktycznie zastosować kompletne lampy led i dać dodatkowy opór od strony masy, który można by załączać i odłączać...


    Z tą masą to się nie da. Prawidłowo wykonana instalacja ma podłączoną masę lamp do ramy więc, masa pójdzie po haku.

    hk48m napisał:

    3. LEDy zamiast żarówek? - Brzmi ciekawie, czy one pracują zarówno na 12 jak i 24v?

    Nie ledy tylko kompletne uniwersalne lampy LED z homologacją!

    A wymiana paru żarówek uważam za szybkie proste, łatwe i tanie i tego bym się głównie trzymał.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czemu ma się nie dać odseparować masy lampy od masy przyczepy?
    Ale rozwiązanie się pojawiło już wyżej. Skoro są lampy o zakresie działania 12 - 30 V, to sprawę można uznać za zakończoną.
  • Poziom 42  
    Odseparować można ale ja mówię o prawidłowym podłączeniu. Czyli masa z gniazda ma być podłączona do ramu przyczepy. W końcu to forum technicze które powinno propagować prawidłowy sposób postępowania. Niektóre gniazda i lampy mają taką konstrukcje że mocując je podłączasz je do masy przyczepki. ( pod warunkiem że nie zamocowałeś tego do plastyku lub drewna).
  • Poziom 37  
    Rozwiązania techniczne niektórych lamp polegają na podaniu masy poprzez śruby mocujące; tak więc wymagałoby to umocowania WSZYSTKICH lamp na plastykowych wspornikach.
    Realnym wyjściem jest podanie opornika na przewodzie zasilającym, kazdego toru. Ale wystarczy, że jedna przyczepka np. będzie mieć obrysówki oprócz tylnych pozycyjnych - i oporniki na nic.
    W sumie, opisane i rozważone było już chyba każde z rozwiązań.

    Dodano po 5 [minuty]:

    kkknc napisał:
    Odseparować można ale ja mówię o prawidłowym podłączeniu. Czyli masa z gniazda ma być podłączona do ramu przyczepy. W końcu to forum technicze które powinno propagować prawidłowy sposób postępowania. Niektóre gniazda (...)

    NEVER CZYLI NIGDY - jako zasada!
    Prawidłowe podpięcie zaleca podprowadzenie masy do każdej z lamp, niezależnie od istnienia podłączenia lampy do ramy. Co Kolega zrobiłby z przyczepką z laminatu, np Niewadowem (towarowa czy kempingowa)?

    ↓↓ No dobrze! W każdym razie, Autor tematu ma o czym myśleć, ma materiał do wyboru - który jednak Jemu zostawimy! :lol:

    I jeszcze jeden link do przykładowej lampy "pełnodiodowej" (bo są "mieszane", żarówkowo-diodowe") - i napięcie pracy 12÷24V. Czegóż więcej trzeba?
    http://www.was.eu/index.php3?action=wybrany&lampa_id=496&kategoria=diodowe&lang=PL
  • Poziom 42  
    Mówię kolego o podpięciu do ramy która w takich konstrukcjach jest stalowa. Przeczytaj uważnie pisałem o tym. I wcale nie neguje podpięcia masy do lampy tylko zwracam uwagę o konieczności podpięcia masy również do ramy ,w przeciwieństwie do niektórych producentów przyczep i kabin rolniczych którzy rezygnują z przewodu masowego do lamp. Skutki takiego działania widać na naszych drogach jak jedzie ciągnik i ciągnie przyczepę lub solo.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Słuchajcie, ale jest gro lamp, w których masa jest wyprowadzona osobnym przewodem. I wtedy można to wykorzystać. Niemniej uważam, że wątku nie ma co kontynuować skoro są lampy o zakresie działania pokrywającym oba napięcia.
  • Poziom 42  
    Co do dużej ilości lamp o szerokim napięciu działania to można je policzyć na palcach jednej ręki drwala po wypadku z piłą :D Ale są.
  • Poziom 9  
    Dziękuje kolegom za jakże owocną dyskusję :)
    Nie wiem tylko czemu wszyscy sugerują zmianę auta lub żarówek. Bo skoro daj się wygodniej to po co sobie utrudniać życie? Zmiana na lampy led w kilku przyczepach jednorazowo to też rozwiązanie sensowne w szczególności, że robi się to RAZ. A zmiana żarówek za każdym razem gdy zmieniam samochód ciągnący jest już upierdliwa. Ale może dla mnie.. może to jest dla niektórych fajne ;)

    W każdym bądź razie istnieje takie oto coś:
    http://www.proteccss.pl/html/Unikit_1_24_12.html

    Zamówiłem, jutro przyjdzie, opiszę zainteresowanym jak działa. Z przesyłką do 180 zł. może niemało ale rozwiązuje problem na stałe..
  • Poziom 42  
    Mała rzecz a cieszy!!!
    Gdybyś Szanowny Kolego nie znalazł tego "cudeńka" , jeszcze jeden dzien i powtórnie odkryto by "KOŁO".