Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Teleturniej na przerzutnikach

Janek_1 06 Apr 2011 23:23 6083 14
SterControl
  • #1
    Janek_1
    Level 2  
    Witajcie, na początek chciałbym wszystkich powitać. robię razem z kolegą na lekcje układ na przerzutnikach, ma to być taki teleturniej, że osoba naciska guzik i zapala sie dioda. Znalazłem taki schemat. Już tą część zrobiliśmy, tylko nie wiemy jak zrobić jedną rzecz. Jak zablokować innych graczy, gdy już jeden naciśnie swój guzik? Te układy są powielone. Jest 3 zawodników.
    Prosimy o podpowiedzi.
    Pozdrawiam, Janek.
    Teleturniej na przerzutnikach
  • SterControl
  • #2
    fotonn
    Level 28  
    Może tak?
    Teleturniej na przerzutnikach
    Jedno z dwojga, do wyboru.
    Oznaczenia "C" dotyczą oczywiście wejść zegarowych, poprzedzonych tym całym sztafażem rezystorowo-diodowym, jaki masz na schemacie.
  • #3
    djandriu
    Level 27  
    Był niedawno taki temat...
    Masz tam schematy jakie zrobiłem ale nie na przerzutnikach tylko na przekaźnikach , prościej ...
  • SterControl
  • #4
    roberttomasz
    Level 12  
    Jeżeli jest trzech zawodników można to zrobić na trzech przekaźnikach bez żadnych dodatkowych elementów.
  • #5
    djandriu
    Level 27  
    roberttomasz wrote:
    Jeżeli jest trzech zawodników można to zrobić na trzech przekaźnikach bez żadnych dodatkowych elementów.


    Przecież podałem link wyżej :):)

    Teleturniej na przerzutnikach
  • #6
    roberttomasz
    Level 12  
    Z uporem będę pisał ,że podany schemat to nieporozumienie.
  • #7
    djandriu
    Level 27  
    roberttomasz wrote:
    Z uporem będę pisał ,że podany schemat to nieporozumienie.


    A to niby dlaczego ? Że na schemacie jest 6 przekaźników ? Tylko dla tego że w programie crococlips nie ma przekaźników z trzema stykami przełącznymi... W rzeczywistości stosujemy tylko trzy przekaźniki ...
    Dwie osoby oprócz mnie z tego forum zrobiło ten układ i działa jak należy więc chyba ty jesteś jakieś nieporozumienie...

    Jak znajdę to wrzucę fotki tego układu który składałem dla jednego z użytkowników i jest sprawdzony w praktyce ... Zasada działania banalna, kto pierwszy naciśnie ten odcina możliwość załączenia pozostałych graczy ...

    Zapraszam Cię kolego "nieporozumienie" do dalszej dyskusji bo gdybym tego nie złożył to bym Ci przyznał rację ...

    Na koniec dodaje pliczek do crococlipsa aby każdy mógł sobie sprawdzić jak to działa i ŻE działa jak należy...

    Pozdrawiam
  • #8
    andy127
    Level 30  
    Witam.
    Teleturniej na przerzutnikach
    Trochę inaczej narysowane.
    Myślę, że nie ma żadnych przeciwwskazań aby to samo zrobić na przerzutnikach i bramkach.
    Andrzej
  • #9
    andy127
    Level 30  
    Narysowałem nieco inaczej aby ominąć ograniczenie krokodyla w ilości styków przekaźnika.
    Teleturniej na przerzutnikach
    Andrzej
  • #10
    roberttomasz
    Level 12  
    No nareszcie rysunki odręczne andy127 rozjaśniły mi mechanizm działania. Ale to rozwiązanie ma chyba podstawową wadę bo ogranicza ilość grających ze względy na ograniczoną ilość styków roboczych. I ja namalowałem schemat i jest to przekaźnik o dwóch stykach roboczych i dla dowolnej ilości zawodników.
  • #11
    andy127
    Level 30  
    Jeśli ma być np. 5 zawodników bez zwiększenia ilości styków - to nie mam koncepcji.
    Andrzej
  • #12
    djandriu
    Level 27  
    roberttomasz wrote:
    I ja namalowałem schemat i jest to przekaźnik o dwóch stykach roboczych i dla dowolnej ilości zawodników.

    No to dawaj ten schemat bo ja również nie mam koncepcji :)

    Druga sprawa jest taka że autor tematu jak widać nie jest już chyba zainteresowany urządzeniem, ale proszę moderatora o pozostawienie tematu gdyż jestem (i chyba kolega Andrzej też) bardzo zainteresowany rozwiązaniem użytkownika "roberttomasz"...
  • #13
    andy127
    Level 30  
    Oczywiście, że chciałbym zobaczyć to rozwiązanie. Na naukę nigdy nie jest za późno.
    Autor tematu chciał na przerzutnikach a my mu podsuwamy rozwiązania na przekaźnikach. Może się obraził?
    Tylko, że to co na przekaźnikach to można przerobić na przerzutniki i bramki.
    Andrzej

    Dodano po 2 [godziny] 12 [minuty]:

    Aby nie iść w nieskończoność z ilością styków przy dużej liczbie zawodników można dodać przekaźnik X i w prosty sposób powiększać liczbę zawodników.
    Teleturniej na przerzutnikach
    Andrzej
  • #14
    postscripter8
    Level 10  
    Witam.
    Wydaje mi się, że to co andy127 narysował po prawej u góry na ostatnim schemacie jest nadmiarowe. Ogólnie pomysł mi się podoba, ale niepotrzebnie dublowane są te styki. Przekaźnik X wystarczy zawinąć na drugą stronę rysunku i jego wyjście dać jako wyjście układu.
    Wybaczcie, że odgrzewam kotleta. Temat powinien zostać zamknięty.
  • #15
    andy127
    Level 30  
    Poprosiłem moderatora o odblokowanie tematu, aby umieścić (za zgodą autora - postscripter8) ten zmodyfikowany schemat z koncepcją o której postscripter8 napisał powyżej.
    postscripter8 wrote:

    Z uwagi na fakt, iż ten temat został zamknięty odpowiadam przez PW. Jeśli uznasz za stosowne, możesz założyć nowy temat i tam opublikować, co Ci tu przesyłam.

    Przechodząc do meritum: narysować ot tak, to nie mogę, bo nie mam skanera akurat. Pozwoliłem sobie za to bezczelnie przerobić Twój rysunek. Oto moja jego wersja:

    Teleturniej na przerzutnikach

    Co się tyczy działania tegoż:
    Dla gry dla N graczy potrzeba N+1 przekaźników, po jednym dla gracza, który zapala żarówkę, plus jeden dodatkowy, żeby zablokować możliwość naciśnięcia przycisku przez innego gracza, gdy już jeden wygrał. To Twój pomysł.

    Całą resztę można bez problemu wyczytać z obrazka, bo wydaje mi się, że zasada działania jest oczywista, ale dla pewności napiszę co po kolei i jak wymyślam.

    Realizacja modułu dla każdego gracza jest identyczna i według mojego pomysłu następująca:

    Przekaźnik gracza jest połączony szeregowo z żarówką i stykiem zwieranym przez ten przekaźnik. Żarówka wraz ze stykiem normalnie rozwartym jest połączona równolegle z przyciskiem gracza i normalnie zwartym stykiem X.

    Połączenie modułów graczy jest następujące:
    Moduły wszystkich graczy łączy się równolegle, przy czym gałęzie z żarówkami są połączone bezpośrednio do końcówki przycisku reset, zaś gałęzie z przyciskami graczy przez styk rozwierany X. Te wszystkie równoległe moduły graczy naraz łączy się szeregowo z przekaźnikiem X, który oznacza, że ktoś wygrał.

    Jeśli któryś z graczy naciśnie przycisk jako pierwszy, to ścieżka
    [RESET -> styk X -> przycisk GR. -> przekaźnik GR. -> przekaźnik X ]
    jest ścieżką zwarcia obydwu przekaźników. Zwarcie przekaźników powoduje mniej więcej jednoczesne
    - zwarcie styku gracza = zapalenie żarówki;
    - rozwarcie styku X = uniemożliwienie zwarcia innego przekaźnika gracza;
    Wciśnięcie przycisku RESET powoduje zatrzymanie przepływu prądu i pracy przekaźników, czyli chyba robi to co powinien.

    Problem, który mi się nasuwa na myśl, to owo "mniej więcej jednocześnie". Przekaźnik X musi mieć koniecznie większy prąd załączania niż przekaźniki graczy. Rzecz w tym, że jeśli ten przekaźnik zadziała najpierw, to istnieje niezerowe prawdopodobieństwo, że gracz puści przycisk zanim zapali się jego żarówka i układ nie zadziała pomimo wciśnięcia przycisku. Czyli z drugiej strony - przekaźniki graczy muszą być małe i mieć możliwie minimalną induktancję i czas załączania. Wtedy powinno być wszystko ok.

    Jeśli gdzieś w moim rozumowaniu coś jest nie tak, to strzelaj śmiało. Mi się wydaje, że tak powinno być ok. Jakby coś jeszcze było potrzeba, nie ma problemu, zakładaj temat i rzuć info na PW, albo via e-mail.

    Moim zdaniem rozwiązanie jest ciekawe, ale z racji szeregowego połączenia dwóch cewek i żarówki będzie wymagać właściwej koordynacji rezystancji (lub impedancji przy prądzie przemiennym) tych trzech elementów.
    Niezależne sterowanie przekaźników, oraz włączenie żarówek równolegle z cewkami przekaźników graczy, powinno być mniej kłopotliwe.
    W kolejnym liście napisał:
    postscripter8 wrote:
    Pomysł jest, co prawda mój, ale żadnych specjalnych praw sobie do niego nie roszczę. Tak jak napisałem w poprzedniej wiadomości, schemat jest jak najbardziej publiczny, więc możesz z nim robić co chcesz. Sam bym go wstawił, ale temat został zamknięty, niewykluczone, że z mojej winy (sam to przecież proponowałem).

    Jeśli uznasz za stosowne, to można by to wklepać do jakiegoś symulatora układów drabinkowych (np. Siemens LogoSoft! 4) i taki uładniony zamieścić na forum. Ale jak Ci się nie chce tego ruszać, albo szukać softu, to nie ma sprawy, rzucaj to, co Ci wysłałem.

    Zastosowanie symulatora Logo można rozwinąć dalej.
    W przypadku chęci zbudowania układu na np. 4 graczy można z powodzeniem zastosować sterownik Logo (6 wejść i 4 wyjścia).
    Do 4 wyjść 4 żarówki, do wejść 4 przyciski graczy + przycisk reset. Reszta to czysta przyjemność.
    Andrzej