Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E

Marunio 07 Kwi 2011 00:02 5374 13
  • #1 07 Kwi 2011 00:02
    Marunio
    Poziom 15  

    Z zaworu bezpieczeństwa zespolonego razem z zaworem zwrotnym, na przewodzie zasilającym zimnej wody, zasobnika CWU ST90-2E, podłączonego do kotła ZR 24-3KE, głównie rano po nocy wypływa woda. Wymieniłem zawór na nowy 6bar z zaworem zwrotnym i nic nie pomogło. Dodatkowo bardzo źle reguluje się temperaturę pokrętłem na zasobniku. Nieznaczne ruchy pokrętłem w okolicach temperatury minimalnej nastawy, bardzo zmieniają temperaturę wody w zasobniku. Często przekracza ona 60C i może stąd taki wzrost ciśnienia i otwieranie zaworu bezpieczeństwa. Co może być tego przyczyną?
    Regulator wbudowany w zasobnik jest podłączony przewodem 3 żyłowym ze sterownikiem kotła. Czy w tej sytuacji konieczna jest zwora 8-9? Może od początku, było źle zamontowane. Kupiłem dom z zamontowanym już kotłem i instalacją CO. Bardzo liczę na wasze podpowiedzi.

    0 13
  • Pomocny post
    #2 07 Kwi 2011 08:34
    COOLka5
    Poziom 18  

    Wszystko ładnie pięknie ale z tego co widzę to nie masz zamontowanego naczynia wzbiorczego (przeponowego) na C.W.U. do zbiornika o pojemności 90l. i przy zaworze 6 bar. pojemność takiego naczynia to 8 litrów np takie:
    http://www.primalazienki.pl/index.php?p1489,p...aczynie-wzbiorcze-reflex-de-8l-7301000-reflex

    naczynie to powinno być zamontowane pomiędzy zasobnikiem a zaworem bezpieczeństwa i gwarantuję Tobie że przestanie zawór bezpieczeństwa popuszczać.
    Dodam jeszcze że temperatura w zasobniku nie powinna przekraczać 55°C powyżej tej temp. zaczyna już wytrącać się kamień kotłowy. Oczywiście raz w tygodniu można przegrzać wodę aby zapobiec legionelli.
    Co to podłączenia termostatu to raczej powinien być podłączony tylko dwoma przewodami.
    Najlepiej jak zrobisz zdjęcie podłączenia w termostacie i podłączenia przewodu w piecu.

    0
  • #3 07 Kwi 2011 10:58
    Marunio
    Poziom 15  

    Rzeczywiście naczynia wyrównawczego dla CWU nie ma i nie było nigdy. Jest naczynie przeponowe dla kotła zainstalowane za kotłem. Myślę, że zamówię naczynie o którym kolega pisze. Wieczorem wykonam zdjęcia podłączeń rurkami i regulatora temperatury w zasobniku CWU i jego podłączenie w piecu i umieszczę na forum.

    0
  • #4 07 Kwi 2011 22:54
    Marunio
    Poziom 15  

    Tak jak obiecałem zamieszczam zdjęcia połączeń hydrauliki i elektrycznych.
    Regulator podłączony jest trzema przewodami, ale jest też włożony mostek 8-9. Czy to na pewno jest dobrze?
    Pracą zasobnika CWU steruje zamontowany zegar tygodniowy, ale dołożyłem też włacznik widoczny na zdjęciu, aby można było wymusić podgrzewanie wody kiedy zegar dokonał już wyłączenia.
    Przypuszczam, że nie mogę podłączyć naczynia przeponowego do korka widocznego na pierwszym poście, bo nie jest to obieg wężownicy - czy tak?


    Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E

    0
  • Pomocny post
    #5 07 Kwi 2011 23:27
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Mostek 8-9 powinien pozostać, służy on np. do montażu zabezpiczenia podłogówki TB1. Popraw styki połączeń, sprawdź obsadzenie czujnika termostatu w zasobniku, sprawdź filtr wodny na ładowaniu zasobnika, sprawdź czy zawór 3-drogowy nie wyrzuca w c.o. podczas ładowania zasobnika. Moc kotła (fabryczna 24kW) powinna być zredukowana w stosunku do mocy wężownicy zaleciłbym na 15kW. Naczynie do c.w. wskazane, zniweluje nadciśnienie (atest na wodę pitną, 8 litrów,poduszka 3,5-4,0bar) i wydłuży żywotność układu.

    0
  • #6 10 Kwi 2011 15:37
    Marunio
    Poziom 15  

    Naczynie zamontowałem jak na załączonej fotografii. Jest nawet manometr. Podłączyłem się do środkowego otworu, jak sądzę na rurkę cyrkulacyjną.Teraz wszystko działa dobrze. Pomyśleć, że przez tyle lat na zawór bezpieczeństwa założony był "igielit", który odprowadzał nadmiar do kratki ściekowej. Byłem przekonany, że zawór bezpieczeństwa był uszkodzony. Dopiero teraz po wymianie na nowy zaczęło mnie intrygować dlaczego tak jest. Bardzo dziękuję wszystkim kolegom za trafne podpowiedzi. Pozostaje jeszcze sprawa nieszczęsnej regulacji temperatury na naczyniu. Jak widzicie pokrętło ustawione jest prawie na minimum, a temperatura osiąga już 60C. Czy może to być sprawa zakamienienia? Czy może przyczyna jest gdzie indziej. Ogrzewałem dolny czujnik temperatury suszarką do włosów. Moim zdaniem działa dobrze w szerokim zakresie. Jeszcze raz bardzo dziękuję.:D

    Proszę poprawnie wkleić zdjęcie. W ten sam sposób, jak te, w postach powyżej.
    mod - mirrzo

    Przepraszam - teraz jest dobrze.
    Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E

    0
  • #7 10 Kwi 2011 18:40
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Możliwe ,że termostat w zasobniku już nie jest precyzyjny. Polecałbym przejście z termostatu pośredniego na czujnik temperatury NTC montowany bezpośrednio na płytę kotła w cenniku junkersa SF4 wówczas sterowanie odbywałoby się małym pokrętłem na płycie kotła...Warto jeszcze przemyśleć czy czujka termostatu nie mierzy zbyt nisko temperatury w zasobniku może uda się ją nico wyżej przemieścić w połowę wyskości zbiornika. Na zakamienienie zasobnika nie stawiam.

    0
  • #8 12 Kwi 2011 19:55
    Marunio
    Poziom 15  

    Przeniosłem czujkę do otworu po termometrze. Rzeczywiście teraz jest dużo lepsza regulacja, pokrętło regulacyjne zasobnika znajduje się teraz w środkowej części zakresu regulacyjnego. jednak nie bardzo mogę zrozumieć takie rozwiązanie. Przecież czujnik regulatora był fabrycznie umieszczony w dolnej części zasobnika i znajdował się tam przez dziesięć lat eksploatacji instalacji. Wymontowałem też katodę z naczynia. Jej wygląd na dołączonej fotografii. Czy tak wyglądająca katoda nadal działa? Po wyjęciu katoda wydawała ciche syczenie. Po wykonaniu zdjęcia katodę wmontowałem do zasobnika. Jeszcze raz liczę na wasze podpowiedzi i dobre pomysły.

    Junkers ZR 24-3KE + ST90-2E

    0
  • #9 12 Kwi 2011 20:59
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    1-Możliwe że termostat na zasobniku stracił swoją precyzję. 2-Na sciankach zasobnika już wytworzyła się warstwa kamienia dlatego przekaz termeratury jest spowolniony. Utrzymywanie stałej temperatury powyżej 55*C również znacznie przyśpiesza tworzenie się warstewki kamienia. Anoda na zdjęciu jest częściowo zużyta ale jeszcze działa, wymiana konieczna przy ubytku 1/3 pierwotnego stanu. Warto sprawdzić jaka rzeczywiście jest temperatura w tuleji termostatu.

    0
  • #10 17 Lip 2011 22:20
    Marunio
    Poziom 15  

    Temat termostatu został rozwiązany. Dosłownie dwa tygodnie temu pojawił się inny problem. Po długim nie pobieraniu wody z instalacji, ciśnienie wzrasta, (bez znaczenia czy ciepłą czy zimną), w momencie rozpoczęcia pobierania, rury zaczynają rezonować (drgać hałaśliwie). Jeśli w czasie tego drgania zamknę zawór przy zbiorniku do nowo zainstalowanego naczynia przeponowego, drgania ustępują natychmiast. Nic nie pomaga ustawianie innego ciśnienia na zaworze redukcyjnym, na wejściu do budynku. Jak w środku nocy w łazience na piętrze zostanie spuszczona woda, budzą się wszyscy. Przypuszczam, że takie granie może powodować wymieniony zawór (zwrotny+bezpieczeństwa w jednym). Jest to zawór klapowy ze sprężynką. I moim zdaniem tak klapka wpada w taki rezonans. Tylko jak wytłumaczyć te drgania przy pobieraniu samej zimnej wody? Co koledzy na to? Gdzie może tkwić przyczyna takiej sytuacji? Jak pamiętam problem pojawił się po zwiększeniu na krótko ciśnienia na zaworze redukcyjnym do 4,5atm.

    0
  • #11 18 Lip 2011 22:17
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Pora sprawdzić ciś. w naczyniu przeponowym i uzupełnić powietrze do ciś. statycznego (fabrycznie ciśnienie wstępne naczynia ustawione jest na 2,5bara albo jeszcze mniej). Hałas może wydawać membrana ,która pracuje w trakcie otwierania i zamykania wody. Twój sposób montażu naczynia wentylem do góry nie jest najlepszy. Zalecany montaż do dołu ,a rura bezpieczeństwa (do naczynia) dobrze odpowietrzona. Najlepiej stosować wieszak do naczynia z manometrem na 10bar, automatycznym odpowietrznikiem i zaworem membranowym bezpieczeństwa min. 6-8bar....Hałas może również wydawać zawór zwrotny ,który w Twoim przypadku zespolony jest z zaworem bezpieczeństwa.

    0
  • #12 18 Lip 2011 23:50
    Marunio
    Poziom 15  

    Naczynie jest nowe ma dwa miesiące. Ciśnienie fabryczne to 3,5 bara i z tego co wiem to fabryczne napełnienie jest innym gazem, a nie powietrzem. Kierując się podpowiedzią dokonałem sprawdzenia ciśnienia i trzyma ok 4 bar. Taki sposób instalacji jest też opisany w instrukcji producenta, dlatego tak zainstalowałem . Przymknąłem prawie zupełnie zawór kulowy na przewodzie do tego naczynia przy zbiorniku. Nie występuje już hałas, ale wskazówka manometru za tym zaworem nadal wpada w bardzo duże i szybkie drgania podczas pobierania wody po dłuższej przerwie np. rano. Jutro odpowietrzę rurę do naczynia. Może jest to uszkodzenie manometru? Nie mogę tylko zrozumieć dlaczego hałas jest podczas pobierania zupełnie zimnej wody. Przecież wtedy woda nie przepływa przez zawór zwrotny i bezpieczeństwa. Dziękuję za wszystkie podpowiedzi.

    0
  • #13 19 Lip 2011 00:32
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Woda nie przepływa - pod warunkiem że zawór zwrotny jest szczelny. Ciś. w naczyniu oczywiście sprawdzałeś przy odpuszczonym ciś. , przy zamkniętym zaworze na dojściu i odkręconym kranie...

    0
  • #14 19 Lip 2011 00:51
    Marunio
    Poziom 15  

    Oczywiście tak sprawdzałem jak opisałeś - bez ciśnienia wody - na manometrze 0 bar. Już sprawdziłem odpowietrzenie rury. Brak powietrza - sama woda. Jak odkręcam ciepłą wodę to manometr opada do 1,5 bara w czasie wypływu. Jak odkręcam zimną, to manometr ani drgnie. To raczej zawór zwrotny jest szczelny ( też ma dwa miesiące od wymiany).

    0
  Szukaj w 5mln produktów