Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kocioł kondensacyjny - dobór, moc minimalna, zużycie gazu

ziubek 07 Kwi 2011 14:58 9060 15
  • #1 07 Kwi 2011 14:58
    ziubek
    Poziom 10  

    Witam Wszystkich i proszę o radę w temacie j.w.
    Czytam wypowiedzi wszystkich na tym forum i są nieraz tak różne, że mam mętlik w głowie. Mam mały w miarę ocieplony domek 110m. kw, instalacja gazowa ze 110 żeberkami aluminiowymi wys.60cm. Chcę wymienić stary kociołek atmo; z powodu wieku pali dużo i zaczynają wysiadać różne części a po drugie utrzymuję na nim temp 40C i widzę że wymiennik jest już zaśniedziały (wiem, wiem, kondensacja i morderstwo kotła). Wymyśliłem sobie wymianę na kocioł kondensacyjny, dwufunkcyjny ponieważ kuchnie i ustępy są obok i nad kotłownią a zużycie wody nie wiem czy osiąga dziennie 100l. Niestety, nie mam komina ':cry:'.
    Kotłów jest sporo, ale wątpliwości też mam sporo:
    1. Czy przy wyborze kotła (oczywiście w pierwszej kolejności bliski i mobilny serwis) pod względem oszczędności gazu ważna jest jak najniższa moc minimalna?
    2. Czy istotnie częste taktowanie kotła zwiększa znacznie zużycie jego elementów i gazu?
    3. Czy przy tych samych parametrach oszczędniejszy jest kocioł 2f czy może jednak 1f z wymiennikiem lub z zasobnikiem?
    4. Kocioł 2f bierze gaz tylko w chwili odkręcenia kranu, ale za to na początku wali pełną mocą np 26kW, czy po wyłączeniu wody następne uruchomienie nawet po kilku sekundach powoduje znowu puszczenie gazu na max ?
    5. Czy kocioł 1f w momencie poboru z wymiennika cwu niewielkiej ilości wody na przykład 5l automatycznie załącza dogrzanie wymiennika, czy też jest możliwość ustawienia niższej np o 5C temperatury załączania? Mam tu na względzie wyeliminowanie częstych załączeń kotła.
    6. Czy w ogóle jest możliwość ustawienia godzin w jakich kocioł będzie grzał zasobnik?
    7. Przy cwu więcej gazu jest tracone na uzupełnienie strat zasobnika czy też na częste załączanie kotła z dużą mocą?
    8. Wiem że to nie audyt i jest mało danych ale czy 1f kocioł 2-12kW znanej firmy z wymiennikiem mniej znanej firmy będzie odpowiedni?
    9. Czy na tym forum udzielają się też użytkownicy którzy rzucają prawdziwymi danymi o tym jak się ich nabytki sprawują? Chciałbym się bowiem dowiedzieć czy i przy jakim rozwiązaniu jest szansa zejść do klasy W-2, poniżej 1200 m.sześć. gazu.
    10. I czy jest o czym dyskutować, bo czytałem że w blokach ludzie za grzanie gazem c.w.u. płacą 20 - 30zł (to ok.10 m.sześć. gazu na miesiąc)?

    Na razie to tyle, dziękuję za uwagę.

    0 15
  • #2 08 Kwi 2011 07:33
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Może jeszcze jakieś pytanie?

    0
  • #3 08 Kwi 2011 07:44
    ziubek
    Poziom 10  

    :D Witam. A mam jeszcze kilka (naście) pytań, ale na razie nie otrzymałem odpowiedzi na żadne z tych które zadałem :cry:
    Krępuję się nadużywać cierpliwości i wiedzy obecnych tu specjalistów...
    Miłego dnia.

    0
  • #4 08 Kwi 2011 09:51
    szymonjasiu
    Poziom 19  

    Witam
    ad1.Kocioł kondesacyjny ma największą sprawność przy mocy minimalnej , więc jest to istotne przy zużyciu gazu.(np.kondesat firmy Fondital potrafi zejść do ok 1,8 kW)
    ad2.Aby tego uniknąć należy zdać sie na dobrego serwisanta , który odpowiednio dobierze moc twojego kotła do twojego domu , jak i również moc potrzebną do grzania CWU(dotyczy ktła 1F z zasobnikiem)
    ad3.Oszczędność wody 1F kotła (brak zrzutu wody podczas wietrzenia komory), dobra kondesacja przy grzaniu wody przez 1f, komfort wody.Minusem jest droższa inwestycja , kocioł 2f jest tańszy w zakupie.Zasobnik to z kolei droższe przeglądy , kontrola anody (nie dotyczy nierdzewki), walka z bakteriami legionella, strach o emalie powyżej 70 stopni.
    ad4.W chwili odkręcenia wody następuje przewietrzenie komory , zapłon , pełna moc(lub ograniczona przez serwis) woda cały czas leci zimna, letnia, temperatura zażądana przez użytkownika i dopiero od tej chwili następuje modulacja mocy.
    ad5.Od tego jest Histereza Cwu np. 5 stopni.
    ad6.Tak w dobrym sterowniku dedykowanym do konkretynego kotła jest taka możliwość.
    ad7.Ekonomiczniej dogrzewać na bieżąco niż rozgrzewać cały zasobnik od temperatury minimalnej.
    ad8.Z podzespołami do kotłów gazowych jest podobnie jak z podzespołami do samochodów.Prawie wszyscy producenci korzystają z podzespołów od tych samych kooperantów.Dlatego np. niemiecka pompa do kotła niemieckiego będzie 40% droższa niż ta sama pompa do kotła z innego kraju.To samo jest z wymiennikami do kotłów kondesacyjnych, zespołami gazowymi, wentylatorami.
    ad9.Pomimo iż stoje z drugiej strony napiszę Ci , że taryfa W2 będzie w Twoim zasiegu tylko przy ogrzewaniu podłogowym.
    ad10.Nie pozostawie bez komentarza.Kilka lat temu uruchomiłem (jako serwis) kocioł pewnemu starszemu panu.Na przeglądzie rocznym spytałem czy kocioł dobrze grzeje CWU podczas napełniania wanny(kocioł 2F).Nie wiem -usłyszałem od klienta-przez rok pewnie się nie kapał (oczywiście wodą podgrzaną tym kotłem)
    Jemu dalego było do tych 20 zł podanych przez Ciebie na rok!

    Moja propozycja dla Ciebie to kocioł Termet Ecocondens 1F.
    Na wyposażeniu masz już zawór 3d-koszt ok 4,3 k
    Do tego pakiet solarny z dobrym zasobnikiem(weź pod uwagę dotacje do kredytu) lub sam zasobnik.

    Pozdrawiam

    1
  • #5 08 Kwi 2011 13:48
    kabee84

    Poziom 24  

    szymonjasiu napisał:
    (weź pod uwagę dotacje do kredytu)


    Przelicz, przelicz i nie pęknij ze śmiechu :)

    0
  • #6 08 Kwi 2011 21:29
    szymonjasiu
    Poziom 19  

    18% które zostaje po odliczeniu kosztów drogą nie chodzi.Do pękania ze śmiechu wiec daleko (18% przy takiej inwestycji jest dla mnie znaczącą kwotą , dla większości pewnie też...)

    0
  • #7 12 Kwi 2011 22:12
    kabee84

    Poziom 24  

    Wymień kalkulator na nowy, bo podaje błędne wyniki.

    1. Dlaczego NFOŚiGW uprościł czy ma uprościć procedury przy składaniu wniosków o dotację do kredytu na zakup i montaż systemu solarnego? Odpowiadam: bo ich chore procedury zniechęcały zamiast promować zakup solarów! Ponadto to przyczyniło się do spadku sprzedaży systemów solarnych w drugiej połowie 2010r., gdyż jak się ludzie dowiedzieli co to za bezsens to odłożyli inwestycję na przyszłość.
    2. Nawet gdyby to było 18% (a faktycznie nie jest) to czy te około 1800zł jest warte tego biegania, załatwiania, proszenia, szukania, pisania, pilnowania a na koniec RYZYKA że nie otrzymamy ani grosza i cały kredyt będziemy musieli spłacić z własnej kieszeni???? Ja bym nie ryzykował.

    0
  • #8 12 Kwi 2011 22:32
    bro2004
    Poziom 26  

    Wypowiedz z innego forum o tematyce budowy domów, instalacji itd. (info na PW)
    Wypowiedz z 02-01-2011 16:50 nick: Jolka111

    Cytat:
    Rozliczam dotację którą otrzymałam:
    Kredyt: 12000zł
    Kwota dotacji: 5400zł
    prowizja od otrzymania kredytu: 360zł
    odsetki jakie zdążyłam do tej pory zapłacic (a właściwie do dnia 6.01): 127,71zł
    podatek do zapłacenia: 972zł
    Tak więc wszystkie koszty razem to:
    1459,71

    A więc otrzymałam 5400-1459,71=3940,29zł
    A jaki to proczent??
    3940,29/12000*100%=32,84%

    Myślę, że wynik nienajgorszy, a dodam, że warunki kredytu nienajlepsze (prowizja 3% i oprocentowanie 9,99%). W innych regionach Polski można znaleźc coś lepszego
    No i dobra rada: nie zawsze tam gdzie jest najtaniej, będzie najlepiej
    Ja brałam w GBW i nie było najtaniej, ale za to nie czepieli się pierół. Osobiście w banku byłam dwa razy, zlożyc wniosek i podpisac umowę
    A w banku spółdzielczym byłam trzy razy i nic nie udało mi się załatwic (pani nawet zdolności nie umiała policzyc )


    Wypowiedz z 25-02-2011 13:08 nick: El Mariacci

    Cytat:
    Widzę, że temat trochę zboczył z kursu. Ja dostałem dotację przez BPS. Całe formalności zleciłem firmie która montowała mi sprzęt (jakiej nie powiem żeby nie reklamować Płaciłem gotówką więc całość spłaciłem w (prawie) jednej racie unikając w ten sposób odsetek - ustawa o spłacie kredytu do 80 000 (opłacało się studiować bankowosć
    Koszty jakie poniosłem to prowizja i podatek. który przyjdzie uregulować z tegorocznym rozliczeniem. Na szczęście wyrówna mi się z nadpłaconym podatkiem więc fizycznie tego nie odczuję (dotację skarb państwa liczy jako dochód) Dotacji netto dostałem w zestawie ze zbiornikiem 350l za cenę 16000 tys około 7200pln brutto od tego musiałem odliczyć 300zł dla Banku oraz 1200 zł podatku, 5700. Chyba nieźle zwłaszcza że formalności załatwiła za mnie firma a takiego rabatu na pewno bym nie dostał.

    Do 18% zwrotu możesz w bajki włożyć. Mam Ci załatwić inne wyliczenia już przeprowadzonych projektów na dotacje ? Na pewno nie wychodzi poniżej 18 % z całej sumy. Polak tylko by negował wszystko, nawet to o czym nie ma zielonego pojęcia.

    0
  • #9 12 Kwi 2011 22:53
    kabee84

    Poziom 24  

    BZDURY!!!!
    Na forach różne głupoty piszą. Starałeś się o taki kredyt z dotacją? Masz zamontowane solary? Jeśli nie to nie pisz bzdur bo mnie skręcają takie głupoty jak ktoś wypisuje.

    Po 1. Dotację otrzymujemy DO 2.500zł za metrk kwadratowy powierzchni solara. Dwie płyty to średnio około 4,2m2. Koszty kwalifikowane są więc nie więcej niż 11000zł!!! z tego 45% to jest nie całe 5000zł!!! Od tego dopiero można odliczać pozostałe koszty, które są znacznie wyższe niż przy cytowanych wypowiedziach. To pierwsza bzdura.
    Po 2. Solarów nie dobieramy "bo tak mi się podoba" Wszystko musi być zgodne z wytycznymi NFOŚiGW czyli trzeba wyliczyć zapotrzebowanie na c.w.u. względem ilości mieszkańców itp itd. ŻEBY DOSTAĆ DOFINANSOWANIE OD KREDYTU 16.000zł musiał by zamontować 3 solary po około 2m2 powierzchni każdy a do takiego zestawu zasobnik 350 litrów nie wiem czy nie byłby za mały. KOLEJNA BAJKA na półce obok Brzechwy i Krasickiego.

    Tematem się zainteresowałem, zanim jeszcze został rozpoczęty. Kolejna biurokratyczna głupota, wymyślona przez urzędasów, aby zarobić mogły banki i aby robić dobre wrażenie że niby państwo coś daje.

    0
  • #10 13 Kwi 2011 22:07
    bro2004
    Poziom 26  

    To widać jak się zainteresowałeś tematem :)

    Cytat:
    Solarów nie dobieramy "bo tak mi się podoba" Wszystko musi być zgodne z wytycznymi NFOŚiGW czyli trzeba wyliczyć zapotrzebowanie na c.w.u. względem ilości mieszkańców itp itd. ŻEBY DOSTAĆ DOFINANSOWANIE OD KREDYTU 16.000zł musiał by zamontować 3 solary po około 2m2 powierzchni każdy a do takiego zestawu zasobnik 350 litrów nie wiem czy nie byłby za mały.
    Jak piszesz, że NFOŚiGW

    Jakbyś poszedł i się dowiedział dobrze, to byś wiedział, że tworzony jest projekt solarny (z rysunkami położenia kolektora, certyfikatami, dokładnymi wyliczeniami kwot) w którym określone są dane co do wielkości kolektora, wielkości zasobnika, długości rur solarnych itd. Możesz sobie tam zaprojektować co chcesz. Nawet 1 płytę i zasobnik jednowężownicowy 150 litrów i od tej płyty dostaniesz dotacje. Tak samo możesz dać 6 płyt i zasobnik 500 litrów i dotacje dostaniesz tylko na tyle powierzchni absorbera co jest przewidziane w dotacji. Za resztę będziesz musiał zapłacić samemu. Czyli im większy kolektor słoneczny weźmiemy, tym większą dotację weźmiemy. Przykładowo kolektor próżniowy 30 rurowy posiada 4,8 m2 powierzchni brutto. I od tego jest dotacja.
    Projekt jest zatwierdzany przez bank, a jak bank zatwierdzi to po 2-3 miesiącach dostajesz dotacje z Funduszu. Jeszcze się nie zdarzyło by ktoś nie dostał. Bo jak w banku przechodzi, który zawsze wnioski o kredyty skrupulatnie sprawdza to i NFOŚiGW nic nie ma do powiedzenia. Czyli wbrew Twojej logice nic do tego nie ma NFOŚiGW jeszcze raz powtórzę.

    Na górze masz wyliczone ile dokładnie ludzie dostali darmowej kasy. Czy dla 3 czy nawet 4 wizyt w banku i wg Twoje mniemania 1800 zł gratis nie warto polatać trochę za tym. Wg mnie warto. A jak nie wierzysz w te wyliczenia prywatnych ludzi to cóż...
    A dla Twojej wiadomości współpracuję z firmą, która zamontowała już kolektory słoneczne z dotacją, więc bzdur nie piszę oraz pustych sloganów jak Ty. Niestety na przekór Tobie ich klienci już dostali dotacje i są zadowoleni.

    Nie neguje, że banki na tym zarabiają i mogłoby być to tańsze jakby ich nie było w tym obiegu. Ale wtedy kto by to sprawdzać. Ludzie z NFOŚiGW ? Przecież ich by kasa nie obchodziło którą Fundusz by stracił, bo oni są urzędnikami, mają prawo się mylić wg ich mniemania. A w banku musi być wszystko tip top oraz nie ma kolesiostwa.

    0
  • #11 14 Kwi 2011 00:21
    kabee84

    Poziom 24  

    1. Doskonale wiem co jest tworzone i doskonale wiem jakie są wytyczne. Ty zaś chyba nie za bardzo orientujesz się w temacie pisząc takie bzdury jak:
    "Możesz sobie tam zaprojektować co chcesz."

    Doczytaj, doinformuj się, później pisz.

    2. Po co montować solara i płacić za niego przy dobrych wiatrach 70% wartości całej inwestycji, jeśli całość nie będzie poprawnie pracować, ponieważ montażu dokona jakiś druciarz, który został instalatorem na potrzeby firmy sprzedającej systemu solarne wraz z montażem, a z hydrauliką nie ma on nic wspólnego (nie mówiąc już o doborze urządzeń)

    3. A niech sobie ludzie dostają kasę z NFOŚiGW, nic nie jest na przekór mnie. I niech sobie są zadowoleni. Ja też musiałbym być zadowolony, gdybym wywalił 10 klocków na solara...(zamiast wrzucić na lokatę i zarabiać tyle samo lub więcej...)

    4. Zajmij się lepiej motoryzacją i żeglarstwem zamiast czymś o czym nie masz zielonego pojęcia. Tak się składa, że jestem pracownikiem firmy, która sprzedaje i montuje między innymi kolektory słoneczne i to mi powinno najbardziej zależeć na tym, aby każdy mój klient dostał dofinansowanie na zakup i montaż kolektorów. Niestety - rzeczywistość jest zupełnie inna a ja nie chcę nabijać ludzi w butelkę.

    Jeszcze raz powtarzam - doucz się albo się nie udzielaj w temacie.

    PS. Osobiście mam w poważaniu wydać 10.000zł aby dostać 1.800zł. Ładny mi gratis.
    Daj mi 10.000zł a ja Ci dam GRATIS 1.800zł OK?

    0
  • #12 14 Kwi 2011 10:06
    ziubek
    Poziom 10  

    Witam. No toście się Koledzy rozpędzili z tą dyskusją o solarach - na dachu starego domku z czterema osobami nie będę montował niczego nie mówiąc o wydawaniu 10 000 zł żeby dostać 2 000zł :D
    Budżet mam ograniczony a żona woli zmienić samochód a nie ładować kasę w wynalazki unijne. Niemniej dziękuję za dyskusję która być może komuś tam ułatwi podjęcie decyzji. Kocioł już wybrałem, Immergas 26, nowej generacji, wszedł już na polski rynek i zobaczę co jest wart. Może ktoś coś wie na temat tego kotła, mam kilka dni na podjęcie decyzji.
    Dziękuję i pozdrawiam Wszystkich.

    0
  • #13 14 Kwi 2011 11:26
    kabee84

    Poziom 24  

    Wnioskuję, że wybrałeś Immergas Victrix 26 dwufunkcyjny? Jeśli chodzi o stosunek cena/jakość to trafny wybór (oczywiście w Twoim konkretnym przypadku). Ja osobiście dla siebie wybrałbym coś innego - lubię komfort
    i wolałbym mieć lepszy kocioł niż nowe auto :-) ale przy Waszym zużyciu c.w.u. - będzie git.

    Myślę, że będziesz zadowolony.

    0
  • #14 14 Kwi 2011 15:01
    ziubek
    Poziom 10  

    kabee84:

    Cytat:
    Ja osobiście dla siebie wybrałbym coś innego - lubię komfort
    Komfort.... Cóż to jest ten komfort? Mając kocioł z wymiennikiem i tak nie będę miał komfortu dopóki po pierwsze nie będzie on mieścił 200l, a po drugie musi być cyrkulacja. W dodatku jak napisał szymonjasiu:
    Cytat:
    Minusem jest droższa inwestycja , kocioł 2f jest tańszy w zakupie.Zasobnik to z kolei droższe przeglądy , kontrola anody (nie dotyczy nierdzewki), walka z bakteriami legionella, strach o emalie powyżej 70 stopni.
    Sąsiedzi mają kocioł z wbudowanym zasobnikiem, a po napełnieniu wanny muszą czekać dłuższą chwilę bo ciepłej wody przy graniu przepływowym brakuje Nie mówiąc o tym że z oszczędności od 3 lat nie wymieniają anody w tym swoim De D.... Inni mają cyrkulację ale odłączyli ją bo pompka chodziła jak głupia a gaz też się załączał do podgrzania cyrkulacji. Zrezygnowali z komfortu kosztem jakiejś tam oszczędności. Dla mnie przede wszystkim z uwagi na stare kości komfort to całą zimę ciepłe kaloryfery. Nie muszą być gorące ale chociaż letnie. A to w sytuacji gdy kocioł o mocy min. 7kW będzie wchodził w stan czuwania i kaloryfery będą stygły nie będzie osiągalne, bowiem czujnik nie wyczuje tego ciągu zimna od okien ale ja już to poczuję i zapewniam że nie jest to komfortowe... Mam nadzieję że chodząc większość czasu na tych 3kW kociołek zapewni mi ciepłe kaloryfery a 26kW wystarczy na c.w.u. I to małym kosztem, bo jak napisał szymonjasiu
    Cytat:
    ad1.Kocioł kondesacyjny ma największą sprawność przy mocy minimalnej
    A zanim doleci ciepła woda to zimną się namydlę, tak jest zdrowiej :D
    pozdrawiam.

    0
  • #15 14 Kwi 2011 19:20
    kabee84

    Poziom 24  

    Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Przecież napisałem "myślę że będziesz zadowolony".
    Ja bym nie był, ale to ja. I tyle w temacie.
    Jako że kocioł wybrany, temat wyczerpany to można go zamknąć.

    0
  • #16 14 Kwi 2011 19:39
    ziubek
    Poziom 10  

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i pozdrawiam.

    0