Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bezpiecznik automatyczny - jaki dobrać prąd do starego mieszkania?

10 Apr 2011 00:41 18733 16
  • Level 12  
    Witam!
    Zastanawiam się nad zakupem bezpiecznika automatycznego, ale nie wiem jaki prąd dobrać.
    Mieszkam w starym domu z jednym obwodem i aluminiowymi przewodami instalacji.
    Na klatce są 2 bezpieczniki przed moim licznikiem, ale nie wiem jakie (nie mam nawet pewności, czy nie są zrobione "na gwoździa" :P ).
    Obciążenie instalacji standardowe - 2 kompy, pralka, lodówka, TV i światło na 3 pomieszczenia.
    I pytanko przy okazji - czy bezpieczniki automatyczne są całkowicie bezpieczne?
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 28  
    Witam.
    Zasadniczą kwestią jest konstrukcja i stan instalacji elektrycznej, nie zaś wielkość energii pobieranej przez wymienione przez Kolegę urządzenia. Obawiam się, że poprzez Internet trudno będzie odpowiedzieć na tak postawiony problem, zwłaszcza przy braku niezbędnych informacji.
    Pozdrawiam.
    Mateusz.
  • User removed account  
  • Level 15  
    Autor napisał, że nie wie co ogólne ma w rozdzielnicy, o przewodach też nie wiele a Ty Bronku na 1mm^2 wrzucasz B16 !!!

    pakeroso w mieszkaniu mieszkasz ty a nie inni Twoja będzie decyzja.
    Bronek napisał " Bezpieczniki powinny być o parametrach takich jak są obecnie".
    A jeśli faktycznie masz tam gwoździa ?

    Ja bym wezwał "znajomego elektryka", który by przynajmniej wykonał oględziny tej instalacji. Musisz pamiętać, że aluminium to już przeżytek w domowych instalacjach (oświtlenie,gniazda), a "papierowe" izolacje często nie trzymają już swoich parametrów.

    Jeśli gdzieś w puszcze czy w gnieździe masz słaby styk , często tak jest z racji właściwości mechanicznych aluminium, możesz doprowadzić do sytuacji opłakanej w skutkach dla całego bloku/domu wielorodzinnego.

    Weźmiesz odpowiedzialność za taki wyczyn na swoje sumienie ?
    Zaproś elektryka to moja rada.

    Ps. I wysmycz pralkę z tej łazienki do kuchni albo gdzieś...
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 28  
    Bronku.
    Autor wątku pyta: "jaki dobrać prąd bezpieczników".
    Na tak postawione pytanie podtrzymuję moją odpowiedź:
    pudzianowski wrote:
    Zasadniczą kwestią jest konstrukcja i stan instalacji elektrycznej, nie zaś wielkość energii pobieranej przez wymienione przez Kolegę urządzenia. Obawiam się, że poprzez Internet trudno będzie odpowiedzieć na tak postawiony problem, zwłaszcza przy braku niezbędnych informacji.

    Pozdrawiam.
    Mateusz.
  • Level 12  
    Z tym gwoździem, to przesadziłem, aczkolwiek podejrzewam, że ludzie wkręcają do rozdzielnicy po prostu to co mają pod ręką.
    W wolnej chwili zobaczę jaki "korek" jest wkręcony przez elektryków przed licznikiem (tam na bank jest oryginał) i kupię coś o mniejszym amperażu.

    Dzięki za próbę pomocy.
  • Level 32  
    Jakie zabezpieczenie przedlicznikowe powinieneś mieć, jest napisane na umowie o sprzedaż energii.

    Wkręć do mieszkania 10A, jeśli nie będzie wyrzucał to zostaw, mniejszego nie ma sensu bo prawdopodobnie pralka będzie go wybijać. Jeśli w mieszkaniu wystarczy 10A, to przed licznikiem pewnie będzie 16A.
  • Level 22  
    pudzianowski wrote:
    Bronku.
    Autor wątku pyta: "jaki dobrać prąd bezpieczników".
    Na tak postawione pytanie podtrzymuję moją odpowiedź:
    pudzianowski wrote:
    Zasadniczą kwestią jest konstrukcja i stan instalacji elektrycznej, nie zaś wielkość energii pobieranej przez wymienione przez Kolegę urządzenia. Obawiam się, że poprzez Internet trudno będzie odpowiedzieć na tak postawiony problem, zwłaszcza przy braku niezbędnych informacji.

    Pozdrawiam.
    Mateusz.


    Ale co kolega rozumie poprzez konstrukcję i stan instalacji ? Wygląd ? Na podstawie tego chce kolega dobierać bezpiecznik ?? Czyli jak jest ładniejsza to można wiekszy ?? Żeby stwierdzić stan instalacji trzeba dokonać jej oględzin i zrobić pomiary.
  • Level 28  
    karolq wrote:
    pudzianowski wrote:
    Bronku.
    Autor wątku pyta: "jaki dobrać prąd bezpieczników".
    Na tak postawione pytanie podtrzymuję moją odpowiedź:
    pudzianowski wrote:
    Zasadniczą kwestią jest konstrukcja i stan instalacji elektrycznej, nie zaś wielkość energii pobieranej przez wymienione przez Kolegę urządzenia. Obawiam się, że poprzez Internet trudno będzie odpowiedzieć na tak postawiony problem, zwłaszcza przy braku niezbędnych informacji.

    Pozdrawiam.
    Mateusz.


    Ale co kolega rozumie poprzez konstrukcję i stan instalacji ? Wygląd ? Na podstawie tego chce kolega dobierać bezpiecznik ?? Czyli jak jest ładniejsza to można wiekszy ?? Żeby stwierdzić stan instalacji trzeba dokonać jej oględzin i zrobić pomiary.

    Witam.
    Konstrukcja: grubość użytych przewodów, materiał (Cu lub Al).
    Stan instalacji:
    - istnienie bądź nie wszelakich śladów napraw, łączeń
    - stan połączeń w puszkach, zwłaszcza w obliczu zastosowanych przewodów wykonanych z aluminium
    - stan izolacji przewodów, zwłaszcza pod kątem nadpaleń czy okopceń
    - wygląd punktów łączeń przewodów z takimi miejscami jak gniazda bezpieczników itp.
    To tak po krótce, na koniec przytoczę własne słowa:
    Obawiam się, że poprzez Internet trudno będzie odpowiedzieć na tak postawiony problem, zwłaszcza przy braku niezbędnych informacji.
    Pozdrawiam.
    Mateusz.
  • R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    W przypadku podstaw bezpiecznikowych Bi powinny być zastosowane śruby stykowe które zabezpieczają (miedzy innymi) przed zastosowaniem zbyt dużej wkładki bezpiecznikowej (topikowej) przez osoby postronne- niewykwalifikowane, i na ich podstawie (kolor, prąd) można określić wielkość tej wkładki- nie da się zastosować większego bezpiecznika bo ogranicza to śruba stykowa. Jak sądzę to miał na myśli kol. Bronek22.
    Błędne jest rozumowanie, że jeśli "główne" zabezpieczenie nadmiarowe wynosi np. Bi20 to z powodzeniem można zastosować wkładkę 16A!

    karolq wrote:
    Żeby stwierdzić stan instalacji trzeba dokonać jej oględzin i zrobić pomiary.

    To jest prawidłowa odpowiedź i to są podstawy do wymiany- doboru zabezpieczenia.
    Tak więc należy sobie zadać pytania:
    - Jaką wartość posiadało to zabezpieczenie i dlaczego chcesz je wymienić?
    - Jaka jest zastosowana śruba stykowa w podstawie Bi, a jeśli jej nie ma to dlaczego została zniszczona?
    - Czy i kiedy były robione oględziny i pomiary-> sztuka wczesnego wykrywania.
    - Ile wynosi aktualnie impedancja pętli zwarcia i rezystancja izolacji?
  • Level 26  
    pakeroso wrote:
    2 bezpieczniki ;nie wiem jakie ;nie mam nawet pewności, czy nie są zrobione "na gwoździa"

    Bronek22 wrote:
    Bezpieczniki powinny być o parametrach takich jak są obecnie.

    No nie wiem, czy znajdzie automatyczne gwoździe :)
    pudzianowski wrote:
    Witam.
    Zasadniczą kwestią jest konstrukcja i stan instalacji elektrycznej,

    Co rozumiem:
    Cu/Al i przekrój - konstrukcja
    Imp. pętli zwarcia i rez. izolacji - stan instalacji.

    Więc nie ma o co kruszyć kopii. A kto i kiedy podmienił/wymontował wkładki w podstawie? To wie tylko wróżka.
  • User removed account  
  • Level 26  
    Bronek22 wrote:

    pudzianowski wrote:
    Stan instalacji:
    - istnienie bądź nie wszelakich śladów napraw, łączeń

    Jaki związek ma to z wartością bezpieczników = żaden.
    pudzianowski wrote:
    - stan połączeń w puszkach, zwłaszcza w obliczu zastosowanych przewodów wykonanych z aluminium

    Jaki związek ma to z bezpiecznikami ? -żaden, bo nie da się powiązać z parametrami bezpieczników.

    Łatane aluminium sugeruje kiepską impedancję pętli zwarcia.
    Bronek22 wrote:

    pudzianowski wrote:
    - stan izolacji przewodów, zwłaszcza pod kątem nadpaleń czy okopceń - wygląd punktów łączeń przewodów z takimi miejscami jak gniazda bezpieczników itp.
    związek =żaden. Zwłaszcza stanu izolacji, bo bezpieczniki nie reagują na upływy.

    Przekłada się na rezystancję izolacji.
    Bronek22 wrote:

    jak kolega nie wie co to jest elektryka to informuję, że jest to nauka ścisła posługujaca się liczbami. Żadne z zagadnień kolegi nie da się przełożyć na liczby i litery.

    Nie wiem co to jest elektryka. Nikt z moich znajomych w SEP też nie wie. Kolega miał może na myśli inżynierie elektryczną, czy tworzy nowe dziedziny nauki i techniki.
    A rez. izolacji i imp. pętli zwarcia da się przełożyć na liczby. I proszę o zaprzestanie deprecjonowania wszystkich użytkowników forum.
  • Moderator of the Technical section
    Wystarczy. Dalsze posty rozszerzające pytanie Autora będą usuwane.
  • Level 12  
    OK, luknąłem dziś na rozdzielnię korytarzową i widzę, że przed licznikiem mam 20A/500V. Co jest wkręcone za licznik, tego nie wiem, bo bezpiecznik jest starszy niż węgiel :P
    Jest sens kupować za licznik kolejny taki sam, jak przed, tylko, że automatyczny? Z tego co widzę, to sąsiedzi mają wkręcone za licznikiem 20A, ale oni nie mają tego bezpiecznika przed licznikiem.
    Czy jak kupię 16A, to będzie wyskakiwał?
  • Level 26  
    pakeroso wrote:
    Jest sens kupować za licznik kolejny taki sam, jak przed

    Na pewno nie. Czy 16 "będzie wyskakiwać"? Najprawdopodobniej, ale bez określenia charakterystyki obu bezpieczników (zwłoka zadziałania, że tak uproszczę) i pomiarów instalacji pewności nie ma.
  • Level 12  
    Tak tytułem podsumowania - wkręciłem topikowy 16A i wszystko wydaje się być w porządku. Chodzą 2 komputery, TV, pralka, lodówka, a do tego czasami też opalarka 2 kW. Bezpiecznik nie przepala się, więc myślę, że jak w przyszłości zakupię automatyczny 16A, to również będzie git.

    Dziękuję panom za pomoc :)